[Creativul non-publicitar] Alex Galmeanu, fotograf: Nu poti sa mergi la “olimpiada” fara sa te antrenezi inainte, iar antrenamentul creativitatii e mai important decat rezultatul ei

[Creativul non-publicitar] Alex Galmeanu, fotograf: Nu poti sa mergi la “olimpiada” fara sa te antrenezi inainte, iar antrenamentul creativitatii e mai important decat rezultatul ei

Alex Galmeanu a facut prima fotografie in aprilie 1992 si de atunci nu s-a mai oprit, chiar daca intrarea efectiva in domeniu a avut loc in 1998. Portrete, fotografii fashion sau comerciale, imagini experimentale, nu conteaza, Alex se da de 3 ori peste cap, cu tot cu camera foto, si iese.

Cadrele surprinse de el au fost publicate in reviste mari - Esquire, Harper's Bazaar, Marie Claire, Men's Health - iar lucrarile lui au fost expuse atat in tara, cat si in afara. Alex are in portofoliu si colaborari cu branduri sau agentii. Si, cand nu se ocupa cu ceva din toate astea, duce pe cheile internetului Muzeul de Fotografie, un mini-proiect dedicat fotografiei documentare. 

Alex e un reprezentant al speciei creative non-publicitare, cu care ne-am propus sa va intretinem in perioada imediat urmatoare.

Spune ca nu stie ce inseamna creativitatea, dar ca in niciun caz nu e specifica anumitor domenii.  De acord. Cum sa fii (mai) creativ? Experimenteaza si greseste cat mai mult. Si aici de acord. Detalii despre cum, de ce si pana cand ne spune el mai jos.

[Varianta Alex Galmeanu in linkuri: (1) portofoliu oficial, (2) portofoliu alternativ si (3) jurnal unde publica zilnic imagini.]

 

Ce e creativitatea pentru tine?

Te rog sa ma crezi, onest vorbind, ca habar n-am ce e creativitatea. Ii stiu sensul de dictionar si pot sa iti spun tot felul de lucruri pe care le tot auzi, dar, in esenta, pentru mine e o intrebare fara raspuns.

Intrand intr-o dimensiune mai degraba filozofica, creativitatea poate avea forme si manifestari infinite, iar insasi ideea de concluzie cu privire la asta, poate fi ridicola.

Daca e sa merg pe criterii personale, nu creativitatea e importanta, ci utilitatea ei. E simplu si frumos sa fii creativ de amorul artei, dar e mai greu sa ai relevanta. E greu sa masori creativitatea, asa cum e greu sa masori mai toate lucrurile legate de viata. Daca o sa ma intrebi “ce e arta” sau “ce e viata”, probabil o sa am cam acelasi tip de raspuns.

Domeniul in care lucrez nu difera de nici un alt domeniu din punctul asta de vedere. E tentant sa crezi ca in fotografie intalnesti foarte multa creativitate, iar in contabilitate, de exemplu, nu.

Dar creativitatea exista oriunde, e ca aerul pe care il respiri. Multi recunosc creativitatea exclusiv zona esteticului, dar, cu un mic exercitiu de imaginatie, gasesti creativitate oriunde.

Din seria Selfies (1)

Din seria Selfies (2)

Din seria Selfies (3)

 

Cel mai creativ lucru pe care l-ai facut

Eu nu sunt foarte multumit de mine, nu stiu cat de creativ sunt, dar cu siguranta as fi putut mai mult. Totusi, creativitatea eu o vad ca pe un mijloc, nu ca pe un scop.

Mai importanta ar fi relevanta si influenta mea asupra mediului in care actionez, precum si utilitatea mea in contextul creatiei. Imi dau seama ca, daca lucrurile pe care le fac sunt deopotriva utile, functionale si armonioase, ar fi rezonabil sa cred ca sunt un semn de creativitate.

Revenind la intrebare, nu cred ca sunt suficient e creativ, prefer sa consider ca ma aflu in fata unui vesnic inceput de drum.

Aici pot sa iti raspund si la partea a doua a intrebarii, probabil cel mai creativ lucru pe care l-am facut… de fapt nu l-am facut inca, cel putin asa sper. Ar fi trist sa fi facut deja cel mai creativ lucru din cariera mea.

Undercover Portrait 12

Ana Ularu, Bucharest, September 2014

 

 

„Creativ” – folosit peste tot, pentru orice

Un cuvant e doar un cuvant indiferent de modul in care il folosesti. Ce intelegi din cuvantul ala, asa, intr-un sens mai putin semnatic, poate fi cu totul altceva.

Tendinta e in felul urmator: cu cat un sens al cuvantului e mai des folosit, cu atat el incepe sa isi piarda valoarea. E exemplul cuvantului “vedeta”, care, din cauza modului excesiv in care a fost folosit, are astazi mai degraba un sens peiorativ. Exista si considerente, hai sa le zic, de marketing.

E mai usor in industrie sa valorifici lucruri pe care le “impachetezi” cu eticheta creativitatii. Exista si o aura ce inca straluceste in jurul cuvantului, din ce in ce mai fad din pacate, de care unii profita.


Coperte, coperte

 

Cum treci peste creative block?

Nu functioneaza nimic! Glumesc.

Adevarul e ca nu am un proces al creatiei atat de coerent incat sa ii stiu mecanismele. Atunci cand am ceva de livrat, in termeni de business, incerc sa inteleg cat mai bine nevoile clientului meu, iar daca studiez cum trebuie situatia, de obicei apar si solutiile.

Atunci cand e vorba despre proiectele mele personale, incerc sa ma amuz, adica sa gasesc mijloace si procedee care ma fac sa ma simt bine. Cred ca treaba asta cu amuzatul, nu in sensul de glumita, ci de sclipire intelectuala, mi se pare ca este calea care ma multumeste cel mai mult.

 

Piedici in calea dezvoltarii creativitatii

Principalul obstacol in calea creativitatii e cultura personala a creatorului. Singurele lucruri care te infraneaza sunt propriile tale trairi, experiente, idei despre viata. Cand toate astea sunt vaste, e bine, cand sunt limitate, nu mai e atat de bine.

 

Avantajele si dezavantajele Romaniei pentru creativi

Nu sunt din categoria celor ce cred ca noi, aici, plecam cu vreun handicap. Totul tine de individ, sanse avem cu totii. Nu exista nici o regula care sa spuna ca Romania nu poate fi o sursa majora de creativitate.

Istoria noastra ne-a fortat sa fim spontani si inventivi, niste zeci de ani am fost nevoiti sa ne descurcam cu putine resurse si probabil ca asta ne-a intrat in ADN, totul pe fondul oriental pe care l-am avut dintodeauna.

Nu stiu daca e bine sau rau, probabil ca totul trebuie vazut in context, nu o sa fim niciodata britanici sau germani, dar cu siguranta avem sansa noastra. Exista o tendinta a localinicilor sa creada ca aici e rau, dar si o tendinta a strainilor sa vada Romania ca pe un teritoriu cu posibilitati semnificative.

Probabil ca nu trebuie sa mai luam in discutie teritoriul si natiunea, ci individul. De ceva timp incoace, vad tot felul de premii de creativitate castigate de romani si asta ma bucura, e o dovada ca se poate.

 

Pentru creiere mai „elastice”?

Studiati mai mult, cautati mai mult, experimentati mai mult, gresiti mai mult, traiti mai mult. Nu poti sa mergi la “olimpiada” fara sa te antrenezi inainte, iar antrenamentul creativitatii e mai important decat rezultatul ei. E obligatoriu sa te trezesti dimineata cu dorinta de a face lucruri, orice fel de lucruri.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related