Dorin Baluta, Locomotor: Toti stiau de calatoriile mele alternative cu buget redus si erau dornici sa mi se alature. Am crescut natural, din vorba in vorba

Dorin Baluta, Locomotor: Toti stiau de calatoriile mele alternative cu buget redus si erau dornici sa mi se alature. Am crescut natural, din vorba in vorba

Daca ti-ai dorit vreodata sa vezi lumea fara sa cheltui o avere, stii ca ofertele bune nu-s la tot pasul. Majoritatea te lasa fara cateva sute de euro pentru "vizite" in orase mari si arhicunoscute in perioada unui city break. Cum ar fi, in schimb, sa te plimbi prin locuri neumblate impreuna cu un grup restrans de prieteni? Poate chiar sa te poti integra, cat de cat in cultura locala. Si asta fara sa-ti vuiasca apoi crivatul prin buzunare.

La asta s-a gandit Dorin Baluta (absolvent de Geografie si calator inrait) cand a pornit Locomotor - ajutat de Diana Dragne, care se ocupa de partea de creatie, si de motanul Oslo von Gutentag. Inceputul a fost usor; majoritatea prietenilor lui Dorin stiau ca poate nascoci idei de excursii cu buget redus, asa ca proiectul a adunat rapid o comunitate de entuziasti.

Destinatiile de calatorie se stabilesc ad-hoc, in functie de dorinta, apoi se planifica detaliile si se formeaza grupul. In astfel de excursii in grupuri mici, oamenii ajung sa se cunoasca -  asta, spune Dorin, e cel mai important, relatiile care se creeaza intre oameni. 

Dorin si Diana nu vor sa transforme Locomotor intr-o afacere. Spun ca n-ar fi potrivit cu stilul lor de viata, plus ca ar strica din caracterul prietenos al proiectului. In continuare, isi doresc sa se indeparteze si mai mult de turismul clasic, mergand spre comunitati izolate si alte zone mai putin frecventate in mod obisnuit.

 

Oamenii din spatele proiectului

Locomotor are doua parti: una creativa (Diana Dragne) si alta tehnica (eu, Dorin Baluta), iar de buna dispozitie la birou se ocupa Oslo von Guten Tag, un motan norvegian salvat de pe strazile Bucurestiului. Echipa noastra e conturata in felul asta de doi ani si formula functioneaza perfect.

Diana e responsabila cu tot ce tine de imaginea Locomotorului, de la textele pe care le afisam pe pagina de Facebook, pana la fotografii, filmulete si afise.

Dupa cinci ani in care s-a scolit in arhitectura, a hotarat sa se apuce de ilustratie, design de jucarii si alte proiecte creative. Daca nu scrie pe blog, o gasesti langa masina de cusut sau printre pensule si culori.

Eu am terminat Geografia la Universitatea din Bucuresti. Atunci am prins gustul calatoriilor. Am constatat ca imi sta mai bine in varful muntelui, decat in spatele catedrei, unde am stat cinci ani.

In momentul asta ofer consultanta catorva agentii de turism, mai concret ii ajut sa isi contureze pachetele. In felul asta sunt tinut in priza, iar cand gasesc deal-uri faine, le folosesc si pentru proiectul nostru.

 

Ideea Locomotor

Sunt dependent de calatorii de cand ma stiu, dar Locomotor a aparut abia atunci cand m-am hotarat sa nu mai ma plimb singur.

Initial propuneam excursii pentru un grup mic, format din prietenii cei mai apropiati, iar cu timpul, grupul s-a marit. Mi-am dat seama ca imi place, ca ma simt bine ca organizator, ca se largesc cercurile de prieteni.

In anul patru de facultate ne-am conturat intr-o gasca de 12-14 persoane. Ma ocupam de organizarea plecarilor, de la liste pana la rezervari si traseu. Am prins gustul repede si imi sunam prietenii tot mai des. Gasca s-a rasfirat si au aparut persoane noi, prietenii prietenilor si tot asa.

 

Prima excursie

Prima excursie a fost cu prieteni si colegi de facultate la Cluj-Napoca. 'Zboara pana la Cluj cu pretul unei pizza' a fost anuntul care mi-a sarit in ochi intr-o zi la metrou.

Am sunat prietenii, am facut rezervarile si am zburat low-cost. Ne-am cazat in singurul hostel din oras de pe vremea aia. A fost atat de fain, incat m-a inspirat sa continui ce incepusem.

 

Evolutia proiectului

Inceputul a fost usor, toti stiau de calatoriile mele alternative cu buget redus si erau dornici sa mi se alature. Locomotor a crescut natural, din vorba in vorba.

Nu e ceva fix. Nu are coordonate exacte, descrieri amanuntite sau un timeline bine definit. In istoria de sapte ani s-a transformat de la sine si s-a dezvoltat odata cu diversificarea excursiilor. 

Acum lucram la blog. Incepem sa scriem mai mult, sa povestim, sa interactionam cu comunitatea in alt mod, cat mai senzorial. Pana la urma, calatoriile noastre se bazeaza pe simturi, legaturi si impresii acumulate in cateva zile. E fain sa le scrii, sa le spui mai departe, sa-ti vina alte idei si doruri de duca.

 

Misiunea Locomotor

Ar fi prea mult sa spunem ca vrem sa facem altfel de turism, pentru ca piata e variata si acopera toate nevoile. Locomotor se refera la miscare. Propunem excursii in care mergem cat de mult se poate pe jos, cu bicicleta, cu trenul, dar intr-un mod accesibil cat mai multor persoane. Alternam miscarea cu un fel de slow-travel.

Daca mergem mult pe jos, sa fie printr-un cartier din Istanbul sau prin cateva sate din Transilvania, in care ne oprim des, respiram, privim, ascultam, ne integram in spiritul locului. Daca mai sunt si localnici, cu atat mai bine. De cele mai multe ori, experientele vin neprogramate, cu interactiuni emotionante.

Daca alegem un oras mare, aglomerat, incercam sa ne indepartam de locurile turistice si sa accedem prin viata de cartier, autentica, intensa. In ultima vreme orasele mari au fost inlocuite in cea mai mare parte de mici regiuni pe care le exploram la pas, incetisor.

Locomotor se adreseaza tuturor celor care inteleg conceptul, asa cum il propunem noi prin blog, descrierea excursiilor si imagini. Unele excursii au o limita de varsta, dar in altele poate veni oricine, in functie de tema propusa. 

 

Obstacole

Pana acum au fost foarte rare situatiile in care am avut avut probleme tehnice. Nu ni s-a anulat nici un zbor, iar la cazare am gasit intotdeauna solutie in caz ca a fost ceva nepotrivit.

Momentele mai neplacute au aparut cand mesajul nostru nu a ajuns in intregime la unii participanti.

Poate ca noi nu am fost atat de expliciti. Invatam constant in relatia cu oamenii. Sunt multe tipologii adunate intr-o excursie, iar atunci cand petreci cateva zile cu cineva, interactiunea trece la un alt nivel.

 

Ce ati invatat cel mai important pana acum din ceea ce faceti?

Am mai invatat ca cele mai intense bucurii se raporteaza tot la relatiile cu alte persoane. Cu atat mai bine ca se intampla in calatorii.

Se intampla des sa vina aceleasi persoane de mai multe ori, iar asta pentru noi e o mare satisfactie.

 

Stabilirea destinatiilor

O excursie porneste de la dorinta noastra de a ajunge intr-un anumit loc. Dupa ce ne punem de acord, stabilim un traseu si dam sfara-n tara sa vedem cine mai vine cu noi.

In functie de cati ne-am strans, cautam cazarile si transportul. Stabilim traseul in cea mai mare parte a lui cand lansam propunerea, dar il ajustam in functie de numarul participantilor si de alte conditii: vreme, starea de spirit a grupului etc.

 

Colaborati cu agentii de turism sau va ocupati voi de tot?

Uneori, ne mai scriu cupluri sau prieteni care vor sa plece intr-o vacanta pe cont propriu, dar nu au o directie sau au nevoie de asistenta pentru organizare. Atunci intervenim noi si ii ajutam cu un plan personalizat. Poate fi vorba de un simplu bilet de avion sau de un traseu complet.

In acest moment colaboram cu doua agentii de turism pe partea tehnica. E un schimb de servicii intre mine si ei. De partea creativa ne ocupam exclusiv noi (Diana).

 

Promovare

Acum poate o sa razi. E simplu. Nu ne promovam. Pastram doar pagina de Facebook si blogul prin care tinem comunitatea legata. 

Ar fi si mai dificil sa alegem dintr-o suta de oameni care ne-ar scrie mesaje pentru a veni intr-o excursie.

 

Surse de venit

Partea interesanta e ca am primit cateva oferte pentru a dezvolta proiectul. Le-am refuzat pe toate, pentru ca nu vrem sa se transforme intr-o afacere. Avem alte surse de venit si am decis sa pastram Locomotor cat mai prietenos, fara sa-l complicam cu cifre.

Ar fi simplu sa construim un business, avand o experienta de cativa ani, dar nu cred ca s-ar potrivi cu stilul nostru de viata.

In acest moment colaboram cu doua agentii de turism pe partea tehnica. E un schimb de servicii intre mine si ei. De partea creativa ne ocupam exclusiv noi (Diana).

 

Ce urmeaza pentru Locomotor?

Pe viitor, vrem sa indepartam cat mai mult Locomotor de turismul clasic si sa ne apropiem de comunitatile din zone mai izolate. Asa vrem sa avem parte de experiente inedite, care te pot duce putin cu gandul spre fotojurnalism.

Contrar asteptarilor, vrem sa limitam numarul de participanti pentru a ne imprieteni si mai usor cu fiecare. Cu cat grupul e mai mic, cu atat cresc sansele de a ne apropia de oamenii locului si de a organiza (mai mult sau mai putin planuit) activitati creative.

Planuim pentru 2016 cateva ture prin tara cu trenul si la pas, prin cele mai izolate sate. Poate ca o sa dormim in sura din spatele casei sau sa ne punem un hamac in fundul gradinii. Poate ca nu o sa gandim toate astea de acasa si o sa lasam surpriza sa-si faca loc.

Cel mai important plan e sa ne povestim experientele cat mai liber pe blog. Asa o sa inteleaga cat mai multi conceptul. E foarte important sa stii daca excursia ti se potriveste inainte sa te inscrii. Asta duce si la o unitate a grupului pe traseu.

Uite, sa-ti dau un exemplu. Vom merge in Sicilia in februarie cu 6-7 prieteni. In trei zile e timp destul sa vezi multe obiective dintr-o parte in alta a insulei.

Dar pentru tura asta am ales doar trei localitati: Catania (un oras mare), Taormina (un oras mic, plin de istorie) si un sat pescaresc situat intre ele, unde ne vom si caza. Sicilienii sunt carismatici, veseli, latini adevarati, iar noi avem in plan sa ne apropiem de comunitatea lor prin cafenele si sa-i insotim la cate o passeggiata in fiecare seara.

Pe langa asta, vom experimenta 'Dolce far niente', cu un vin pe malul Mediteranei in fiecare seara si multe povesti.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related