Adriana Ionica (Abis Studio): Reputatia, in domeniul nostru, se construieste din lucrarile finalizate bine si foarte bine, prin clienti fericiti cu produsul final, dar si cu procesul de lucru

Adriana Ionica (Abis Studio): Reputatia, in domeniul nostru, se construieste din lucrarile finalizate bine si foarte bine, prin clienti fericiti cu produsul final, dar si cu procesul de lucru

Executie. Ce nume simplu. 

Stii cand povestea ta publicitara, slefuita din strafundurile mintii pana s-ajunga la hartie, are loc pe-un stadion? Bineinteles, plinut cu oameni. Sau scenariul spune cum afara-i cald, soare si verzui, cand tocmai a dat inghetul? Atunci e greu.

Apoi da-i si intra in business-ul detaliilor. Perechea de maini care nu era in brief, textura mai nu-stiu-cum, cladirea in plus, stalpul in minus - toate contribuie la drumul ala pana la Gold, Silver sau Bronze.

Dar realitatea e dura. Productia si post-productia nu sunt bine reprezentate in cadru festivalier. De ce? Adriana Ionica (‎Head of Graphic Department, Abis Studio) vorbeste in continuare pe subiect:

Poate pentru ca nu se stie, nu se intelege exact ce aduce in plus o productie/post-productie buna. Desi nu e suficient ca un script sa fie creativ si sa ai regizorul potrivit pentru a-l filma. E nevoie de sprijinul casei de productie si post-productie astfel incat produsul final sa fie la nivelul conceptului creativ si, datorita executiei impecabile, sa fie un spot premiat - chiar daca e premiata creativitatea.

 

Creativitatea productiei

Partea de productie si post-productie este de obicei un proces creativ. Brieful si storyboard-ul primit spun, in general, povestea in linii mari. Actiunea in detaliu, toate elementele care apar, uneori chiar elementele cheie - se stabilesc in partea de productie - din discutii, propuneri , research - proces in care sunt implicati regizorul, casa de productie, casa de post-productie - si bineinteles agentia si clientul pe partea de comentarii/aprobari.

Foarte importanta este alegerea regizorului potrivit pentru job - si aici trebuie o viziune speciala de ansamblu din partea producatorilor si a directors' researcher-ilor. Regizorul este cel care da tonul, directia si poate aduce plusul de extraordinar unei povesti.

Toata partea de productie are foarte mare influenta - nu atat asupra conceptului, cat mai degraba asupra dezvoltarii lui, asupra libertatii de exprimare.

De exemplu, daca actiunea se petrece pe un stadion, la un meci de rugby, trebuie gasita o solutie smart pentru a ilustra asta - pe stadioanele mari nu se prea poate filma, oameni cat sa se umple un stadion nu se pot aduce la filmare. Si atunci solutia este ori sa se spuna povestea din cadre stranse, ori sa se ofere toata libertatea de miscare realizand stadionul in grafica - si asa povestea poate fi spusa cu maretie, fara a ingradi in niciun fel creativitatea.

Sau daca actiunea se petrece afara, in miezul verii, dar filmarea se petrece toamna sau iarna - cand nu mai exista verdeata - aici intervine ingeniozitatea productiei - de a face vara in miezul iernii - fie printr-o locatie inteligent aleasa, fie prin crearea spatiului verde in studio sau in grafica - si metoda aleasa, dar si nivelul de executie face diferenta intre un spot care arata bine si e credibil si unul care dezamageste.

Partea de post-productie este categoric un proces creativ - in toate departamentele - montaj, sunet, grading, grafica.

Daca actiunea se petrece intr-un spatiu virtual, un oras de pixeli alb - asa suna brieful - trebuie stabilit exact ce fel de oras - cu ce fel de cladiri, ce fel de textura, care sunt proportiile cu oamenii care sunt in acel oras, ce alte elemente mai avem in oras - copaci, masini, este un oras alb destul de interesant, si pe target?

Daca in poveste apare un caracter animat - trebuie facut design-ul caracterului - in functie de brief, evident, dar si in functie de actiunile pe care trebuie sa le faca - de exemplu, intr-o poveste, am avut o luna care se trezeste mirata - am ales sa-i punem nu numai ochi si gura, ci si maini - pentru a putea gesticula cand e trezita din somn, pentru a face momentul mult mai funny.

Fiind la sfarsitul procesului de creare a unui spot, in post-productie trebuie sa se rezolve tot ce nu s-a rezolvat pe parcurs. Aici se vad si se fac lucrurile de care mai este nevoie pentru a face spotul sa fie extraordinar - cele stiute de la inceput - cum ar fi crearea in mod artistic a fundalului magic, a caracterelor frumoase, animate, desenate sau 3D, adaugarea peste filmare a elementelor fantastice sau realiste, sau alte detalii aparute pe parcursul procesului.

Sau detalii a caror necesitate a aprut la sfarsit - de la un sunet adaugat, o voce reinregistrata, crearea atmosferei de soare pe cadre filmate pe ploaie, modificarea consistentei unui lichid , pana la stergerea / adaugarea unor cladiri, copaci, diverse elemente 3d - pentru a imbogati cadrele, povestea.

Cei care lucreaza in domeniu stiu foarte bine o vorba - care este valabila in toate tarile, la toate filmarile - “We’ll fix it in post".

 

Reprezentarea la festivaluri

Nu, productia si post-productia nu exista in festivaluri si in competitii - in Romania cel putin. Toate premiile sunt pentru creativitatea povestii, pentru modul in care a fost spusa (din punct de vedere regizoral) sau pentru eficienta pe care a avut-o spotul/campania in a vinde produsul.

De ce nu? Poate pentru ca nu se stie, nu se intelege exact ce aduce in plus o productie/post-productie buna. Desi, cum spuneam mai sus, nu e suficient ca un script sa fie creativ si sa ai regizorul potrivit pentru a-l filma.

E nevoie de sprijinul casei de productie si post-productie astfel incat produsul final sa fie la nivelul conceptului creativ si, datorita executiei impecabile, sa fie un spot premiat - chiar daca e premiata creativitatea.

Daca e foarte clar care e povestea, cum a fost scrisa, cum arata machiajul, cum e jocul actorilor, ce aduce productia/post-productia nu e atat de evident, mai ales pentru cei care nu sunt din industrie, si uneori chiar si pentru cei care sunt, dar nu sunt implicati in productie.

Chiar la Hollywood, la premiile Oscar, abia de curand, de cativa ani a inceput sa se premieze si partea de visual effects.

 

Reputatia unei companii de productie

Reputatia unei companii se construieste, in domeniul nostru, din lucrarile finalizate bine si foarte bine, prin clienti fericiti cu produsul final, dar si cu procesul de lucru - productie/post-productie.

Noua ne plac provocarile, proiectele mari si complexe - cu ele ne-am antrenat sa facem lucrurile la nivel mare, cu toata seriozitatea.

In decursul celor 19 ani de activitate am avut proiecte de toate felurile- mici, mari, cu bugete diverse, proiecte sociale sau productii mari internationale - unele dintre ele fiind foarte importante pentru noi, pentru evolutia noastra, pentru client, pentru relatia noastra cu clientul, si nu neaparat acestea au fost cele premiate.

Premii s-au primit de la inceputuri - pentru cel mai bun spot al anului prin anii 2000 - client Dialog, agentie Saatchi & Saatchi, Grand Prix la festivalul Golden Drum in 2011 cu campania “Nunta”, client Vodafone, agentie Bv McCann Erickson, pana la bronz pentru regie la London International Awards 2014 cu spotul Animest, agentie Ogilvy - regia Radu Muntean.

 

Curajul advertising-ului romanesc. Rolul productiei

Se intampla un fenomen interesant . La inceputurile advertising-ului, si al Abis implicit, cerintele erau din ce in ce mai mari, mai curajoase - o balena care face un splash pe o strada principala in oras, un om care aduce inot o insula in oras, iarba care acopera tot - strazi, cladiri, masini, un colier de fluturi, o masina care se sparge in valuri, o fata care aduce natura catre baiatul care aduce orasul - cerinte care ne-au provocat sa evoluam, sa crestem, sa invatam, sa inventam.

La vremea respectiva, totul era nou si o mare provocare - nu mai facusem asa ceva, si a trebuit sa ne ridicam la inaltimea cerintelor.

Astazi stim mult mai multe, tehnologia a avansat foarte mult, se poate face orice si mult mai repede ca in trecut, dar cerintele agentiilor nu mai sunt asa mari.

Astazi se pune mai mult accent pe poveste clara, pe vanzare, dar sper ca e o perioada care va trece, si o sa ne intoarcem la magia visual effect-elor.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related