Creativitatea si productia sunt ca doua surori. La terapie de familie, am vedea ca una dintre ele e ceva mai demanding decat cealalta. Dar si mai apreciata de parinti. Nu, de fapt, de tot restul lumii. Dar, in acelasi timp, daca jumatatea mai apreciata n-ar avea-o pe a doua, totul s-ar duce rapid la fund. Asa ca trebuie sa se inteleaga. Si, uneori, mai reusesc. Am vrut sa o abordam pe una dintre surori cu niste intrebari despre cealalta si chiar asa am si facut. Diana Gordon (Business Development Manager, Chainsaw Europe) vorbeste mai jos despre cum e viata in post-productie, ce presupune constructia unei reputatii si ce rol joaca premiile in sensul asta.
In ce feluri este productia creativa?
Cand primesti storyboard-ul si materialele din creatie ai doua variante.
Sa te limitezi la brief sau sa mergi mai departe. De cele mai multe ori, in ciuda timingului mereu prea scurt, alegi sa faci ceva in plus.
Concret, poti ajunge sa faci dintr-un simplu tag de promotie, ceva fun, altfel.
Cum poate influenta productia creativitatea unui concept/scenariu?
Punctul de plecare este foarte important. Cand primesti un brief cu trei cuvinte si un fisier psd cu doua layere nu prea iti vine sa fii creativ. Sau din contra, te enervezi si faci tu ceva creativ.
Pe de alta parte, pot fi si multe limitari. Uneori creatia stie exact cum trebuie sa arate o comunicare si nu poti adauga nici macar un glow.
Productia/ post-productia. Reprezentanta premii si festivaluri
Post-productia este cu siguranta slab reprezentata. Apreciata este, dar numai de cei din bransa care inteleg procesul. In general, premiile si laurii se opresc la nivelul agentiei de publicitate.
Palmares si reputatie
Pentru post-productie vorbim de reel. Renumele se construieste prin executii spectaculoase in timinguri scurte. Si neaparat pe bani putini.
Pe piata locala este usor sa te detasezi atunci cand faci ceea ce trebuie.
Avem editori de imagine si sunet cu multe premii, asa cum am lucrat la campanii premiate, insa ca studio de post-productie nu ni se valorifica aceste reusite. Din pacate.
Curajul in advertising si rolul productiei
Curajos nu este si n-a fost niciodata. A fost o perioada in 2007-2008 cand se produceau spoturi mai creative, fiindca se filma mult. Din 2009, au scazut masiv productiile, asa ca totul a devenit safe, cuminte, steril chiar.
Exista si exceptii mai ales datorita micilor agentii sau buticuri de creatie care au aparut dupa inceputul crizei. Dar in general clientii nu mai risca.
Se aproba numai storyboarduri cu povesti in your face.
Totusi, printre limitari de idei si bugete, exista si o parte buna. Aceea ca te plictisesti sa primesti aceleasi briefuri simpliste si incepi sa te joci cu ele.