Claudia Campeanu & Diana Bogdan, Editura Hecate: Am inceput sa construim editura pornind de la interesele si gusturile noastre

Claudia Campeanu & Diana Bogdan, Editura Hecate: Am inceput sa construim editura pornind de la interesele si gusturile noastre

Daca editurile mari se descurca greu in Romania, pentru cei care abia au intrat pe piata e si mai dificil. Circuitul fondurilor nu merge intotdeauna asa cum ar trebui, pe parcurs exista intarzieri, iar banii ajung mai tarziu decat era programat. Asta afecteaza si proictele in desfasurare, dar si cele pe care ar putea sa le inceapa o editura. 

In acest context,  Claudia Campeanu (Managing Partner) si Diana Bogdan (PR) ne spun mai jos despre inceputul Editurii Hecate, pe care au lansat-o in mod oficial spre finalul anului trecut, si despre cum planuiesc sa o creasca:

Am inceput sa construim editura pornind de la interesele si gusturile noastre (venim din academic, activism, cu interese concentrate mai ales pe gandire critica, feminism, literatura queer, filosofie, antropologie), insa nu am vrut sa ramanem blocati in mica lume din care faceam parte, asa ca a trebuit sa gasim titluri care sa fie relevante pentru mai multi.

 

Editura Hecate: start

Pana acum am publicat doar traduceri, desi ne dorim ca in acest an sa publicam si autori locali. Cel mai probabil vom face un call, destul de ingust formulat, astfel incat sa reflecte orientarea interesele editurii si sa ne scuteasca si pe noi, si pe autori de niste munca in plus.

In ceea ce priveste atat titlurile pe care le-am scos, cat si pe cele care vor iesi in urmatoarele luni, sunt carti pe care le stiam, ne-au placut sau ne-au fost recomandate de prieteni.

Am inceput sa construim editura pornind de la interesele si gusturile noastre (venim din academic, activism, cu interese concentrate mai ales pe gandire critica, feminism, literatura queer, filosofie, antropologie), insa nu am vrut sa ramanem blocati in mica lume din care faceam parte, asa ca a trebuit sa gasim titluri care sa fie relevante pentru mai multi.

Scopul ar fi sa largim un segment de piata care sa acomodeze, in mod asumat, interese mai progresiste din punct de vedere politic, un discurs critic, si literatura buna, insa sa nu indeparteze sau alieneze publicul, ci sa il faca sa se simta inclus, iar interesele si gusturile lor sa fie recunoscute.

Asa ca pornim de la o lista de titluri posibile, dupa multe discutii, selectam ce ar fi de impins in linia intai si apoi urmeaza cumpararea drepturilor (prin agenti literari sau direct de la editura sau autor, daca nu au reprezentare).

Procesul poate sa dureze de la cateva zile pana la cateva luni. Odata ce avem drepturile, dam cartea la tradus si in paralel lucram si la coperta. Artistul se documenteaza independent despre carte, insa poarta discutii si cu noi, cu traducatorul/traducatoarea si alte persoane din editura, daca e cazul.

Pana acum am avut noroc sa lucram cu un artist, Mihai Nadolu, care, pe langa ca e talentat, mai are si o remarcabila intuitie si capacitate de a traduce un ghem de idei, intentii si povesti de-ale noastre intr-un produs grafic care sa prezinte perfect cartea.

Mai sunt, bineinteles, alti mici pasi, ce tin de partea tehnica a procesului, plus negocieri cu tipografia, pana se ajunge la produsul finit.

 

Piata de carte din Romania

E mica, mult mai mica decat ar trebui sau ne-am dori sa fie, si de aceea preferam sa ne adresam celor care deja citesc si sa ii convingem sa citeasca mai mult si mai ales de la noi.

Segmentele care au cunoscut o crestere remarcabila sunt, din pacate, un pic departe de profilul nostru. Chiar glumeam cu colegii la un moment dat ca, daca ceea ce facem nu merge, ne reprofilam pe carti de rugaciuni si self-help, care par sa mearga un pic mai bine.

O parte din segmentul caruia ne adresam are o particularitate, citeste, comanda sau descarca volume in engleza si alte limbi straine, asa ca orizontul si gusturile sunt mai largi si nu neaparat surprinse intr-o imagine a pietei de carte din Romania—ne-am dori mult sa putem sa ne impunem in aceasta bucatica de piata.

Un alt segment care e substantial, dar dezamagitor—cel putin, pe partea de productie—este cel de carte academica si in care am dori sa intervenim cu productii de referinta si cu viata mai lunga.

 

Obstacole

Pe langa problemele legate strict de dimensiunea si structura cererii, ar fi problema cash-flow-ului, care e intrerupt, plin de sughituri si blocaje, si care poate afecta functionarea unei edituri mici, ca a noastra.

Daca nu iti vin incasarile la timp, nu ai cum sa investesti in noi productii, si noi ne ferim—cu multa frica—de a ne arunca in proiecte pe care nu ni le permitem (cu resursele pe care le avem, la momentul respectiv).

De la 1 ianuarie ar mai fi si schimbarea intervenita in contractele de colaborare cu traducatorii—pana acum, daca aveau un contract de munca altundeva, singura retinere era cea de 16% (impozit pe venit). Acest lucru ne permitea sa transferam economia traducatorilor si ii platim mai bine (mult mai bine decat standardul de pe piata).

Am vrea sa continuam sa platim munca cat mai bine, face parte din misiunea noastra sociala si politica, insa asta ar putea sa faca cartile mai scumpe :(

 

Promovarea cartilor

Mare parte din promovarea cartilor noastre se desfasoara in online, iar Facebook-ul este cea mai puternica arma a noastra. Postam pe pagina noastra mai intai noua coperta, apoi, tot mai des, teasing-uri constand in fragmente din volum, informatii despre autor, imagini din carte daca este cazul.

In acelasi timp, transmitem fragmente catre blogurile si site-urile de profil. Odata ce vine volumul de la tipar, il trimitem spre recenzare acelorasi platforme si continuam sirul de postari pe pagina de Facebook a Hecate.

Lansarea oficiala a editurii, de la inceputul lunii decembrie, a fost o alta modalitate de promovare a cartilor noastre pentru ca, afland mai multe despre povestea noastra, cititorii au inceput sa ne inteleaga si mai bine cartile.

Suntem o echipa mica, deci fiecare dintre noi contribuie cu idei in ceea ce priveste promovarea. Oricum, dincolo de eforturile noastre de promovare, nimic nu functioneaza mai bine decat recomandarile. Fiecare om care citeste o carte de la noi si e multumit, ba chiar si fiecare om care doar ne viziteaza si e incantat de casa noastra si de carti si ne lauda mai departe ajuta, de fapt, la promovare :)

 

Promovarea editurii

Fireste, inseamna castigarea unui capital de imagine tot mai mare. Nu suntem o editura generalista, deci categoric nu vom ajunge niciodata la o popularitate de mare amploare, insa ne dorim ca nisa noastra sa se mareasca incet-incet, pe masura ce tot mai multi cititori vor intelege importanta gandirii critice si a egalitatii.

Dincolo de ratiunile financiare, pana la urma asta ne dorim: sa ne facem cunoscute principiile si sa le vedem cat mai des aplicate :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related