"Unde este Bill Bernbach?" se gandeste, probabil, Eugen Suman uitandu-se in jur cand ajunge intr-un cadru festivalier. Iar universul nu-i raspunde. Pentru ca, stim, rareori se deranjeaza sa explice cate ceva. Dar aici intram noi pe fir: in lipsa incontestabila a lui Bill, avem totusi si alte optiuni de presedinti de juriu. Clasici in viata, cum s-ar spune.
Cine a mai fost comparat (sau clasat intr-o categorie comparabila) cu Bill Bernbach & DDB de catre diversi autori, invatati sau jurnalisti ai advertising-ului (de pilda, Dominik Imseng in volumul “Think Small: The story of the world's greatest ad”)? Ia te uita, chiar Alex Bogusky, rebelul cu foarte multe cauze care a reconfigurat publicitatea americana in timpul petrecut la CP+B. Pe el vrem sa-l aducem in juriul premiilor FIBRA - asta daca-l bate pe David Droga intr-o competitie cel putin neobisnuita aflata in desfasurare.
Pana atunci, discutam cu Eugen despre cum sta treaba cu self-motivation-ul in publicitatea romaneasca si daca ar trebui aceasta sa fie in vreun fel complexata de ce e prin afara. Pe scurt: in mare parte, nu. Versiunea mai pe larg in continuare.
Tu, creativ, si motivatia. Proiecte cu potential de festival si restul
Ha, misto intrebare. In primul si in primul rand ma motiva directorul de creatie. Daca stiam ca omul ala se bate pentru ideile bune si reuseste sa mai si produca din ele, munceam ca nebunul.
Apoi, atmosfera din agentie, sa stii ca esti intr-o agentie care isi doreste sa faca advertising adevarat, nu doar client service. O agentie care intelege ca poti face clientii fericiti chiar si impotriva vointei lor.
Diferenta intre proiectele cu potential vs. cele fara o faceam stiind istoricul clientului, daca e in stare sa recunoasca advertising bun sau nu, vedeai ce s-a mai aprobat pe contul ala, ce chestii misto au iesit din agentie, etc.
3 stoppere ale advertising-ului curajos
La client – lipsa de knowledge si viziune, frica de sefi, frustrari pe care si le rezolva in carca agentiei.
La agentie – cultura orientata spre "sa nu se supere clientul", lipsa de viziune pe termen lung, un departament de client service slab, care nu-si stie jobul. Jobul e sa vinzi creatia care rezolva brieful cu brio, nu sa "tii clientul fericit".
Idem, un departament de creatie slab, care nu-si stie jobul. Jobul nu e sa faci arta, e sa rezolvi brieful de la client. Cu cat mai misto, cu-atat mai awardable.
Proportia glamour/succes/worthwhile work vs. compromis
Cineva, nu mai stiu cine, zicea cand eram eu mai mic ca in advertising faci intr-un an 99 % mizerii si 1% work de pus in portofoliu. Daca ai noroc, urca la 5% al doilea procent. Pentru ala 1% merita sa fii in advertising.
Este advertising-ul autohton in urma advertising-ului din afara? Cauze.
Nu e in urma advertising-ului de-afara, decat la nivel de craft, productie si bugete. La concepte si idei cu potential global, batem 90% din tari.
Cine ti-ar placea sa-ti jurizeze work-ul: Droga sau Bogusky?
Bill Bernbach.
Cum l-ai invita in Romania in 140 de caractere?
Pe saracu' Bill nu mai pot. Cred ca ar fi ras de Twitter si incercarile esuate ale brandurilor de a avea o prezenta relevanta acolo.