[Statusul unui tanar creativ] Elena-Greta: Creativitatea a inceput sa se refere tot mai mult la "retete de succes" si tot mai putin la curaj

[Statusul unui tanar creativ] Elena-Greta: Creativitatea a inceput sa se refere tot mai mult la "retete de succes" si tot mai putin la curaj

Ce nevoie mai ai de curaj cand iti vine creierul cu o mana de pattern-uri in care sa te inscrii?  Ei, dar ai nevoie, tocmai. Pentru ca trebuie sa vrei si, apoi, sa reusesti sa te expui. Caci e greu sa fii super misto in publicitate daca stai la caldurica si imprumuti de pe la altii. Elena-Greta Apostol (Art Director, Wunderman) ne vorbeste in cele ce urmeaza despre cum priveste ciocnirea dintre cerintele externe si busola interna a fiecarui creativ; din cand in cand, provoaca o maturizare profesionala binevenita. 

 

Mediul actual al comunicarii, pentru un tanar creativ

E super misto sa lucrezi in publicitate, asta e si motivul pentru care majoritatea se viseaza creativi. Dar sunt foarte multi care renunta la scurta vreme dupa ce incearca: pentru ca e greu sa fii super misto in publicitate.

In mediul actual al advertising-ului trebuie sa dovedesti lucruri permanent, sa tii cu tine si cu ce-ti iese pe gura, dar in acelasi timp sa nu te lasi surprins de reactii care iti vor ateriza direct in moalele capului. Trebuie sa nu spui niciodata "nu", dar nici sa zici "da" prea usor. 

E, practic, o lume a contrastelor, impartita in doua: o jumatate incadrata de limite - ce vor altii de la tine - si cealalta jumatate de care trebuie sa tii cu dintii - cea in care creezi fara sa uiti cine esti si ce poti face atunci cand limitele dispar.

Cele doua laturi au, insa, un mare plus daca reusesti sa le imbini: acela de a te creste repede si bine.

 

Autoevaluare: cat de creativa te consideri?

Cred ca sunt si atat, poti fi creativ sau nu. Daca e loc de "mai creativ", inseamna ca nu esti unde trebuie si ca ti-ai pus prea usor o eticheta.

Incerc sa nu ma raportez la cei din jurul meu atunci cand ma evaluez intr-o astfel de pozitie, pentru ca in sine creativitatea implica unicitate, trebuie doar sa simti ca vrei sa o hranesti constant si sa o lasi sa creasca.

 

Uzura termenului „creativitate”

E suficient de uzat incat sa isi piarda tot mai mult din sens. Creativitatea a inceput sa se refere tot mai mult la "retete de succes" si tot mai putin la curaj, noutate sau, mai ales, autenticitate. Sa fii creativ a devenit o cerinta in fisa postului indiferent ca esti contabil sau copy, motiv pentru care tot mai multi cred ca sunt asa.  

 

Curajul in advertising

Exista idei "proaste" pe care le poti salva, in astfel de situatii s-ar masura cel mai bine creativitatea, daca ar fi sa revin la o intrebare anterioara. Limitarile din agentie sau de la client pot conduce foarte usor atat la idei de care sa-ti fie rusine, dar si la idei geniale pe care sa le povestesti prietenilor.

In primii ani, curajul consta cel mai mult in constientizarea faptului ca ai foarte mari sanse sa o bulesti si sa nu-ti iasa, dar sa o faci pana la capat, sa iti depasesti fricile; si, chiar si cand nu e nevoie sau nu ai chef, sa storci cat poti de mult din creativitatea cu care te lauzi.

 

In rol de CD, cum ti-ai incuraja creativii sa „go the extra mile”?

I-as incuraja sa “go every mile” si sa se bucure de fiecare pas din traseu, de la brainstorming si pana la prezentarea in fata clientului, sa se distreze cu task-urile si sa nu astepte cu panica in stomac momentul in care se vor impotmoli - asa nici nu-si vor da seama cum au ajuns la mai mult decat “caldut” fara sa gafaie.

Nu as impune, insa, niciodata “hei, vreau sa iasa de festival, in timp ce produce lacrimi in ochii clientului”. Asta e o limitare care nu duce prea des la ceva realmente valoros. Plus ca nu as vrea ca oamenii sa lucreze pe gustul meu, ce rost ar mai avea atunci creativitatea lor?

 

3 atribute pe care crezi ca le-ai avea ca CD

Sugar. Spice. Everything nice.

 

Dar, de fapt, iti doresti sa devii director de creatie?

E un traseu firesc in viata unui creativ. Si daca ai mistoul de care vorbeam la inceput, s-ar putea sa ajungi aici.

Mi-as dori sa devin CD, e perioada in care se produce cel mai mare exchange de creativitate intre tine si echipa. Tot aici se intampla si cea mai notabila crestere si imbunatatire pentru un creativ, ajunge sa-si dezvolte laturi noi: cea de manager, de HR, de sales si ce-o mai fi nevoie (si mereu sunt niste nevoi). Insa, pana sa ajungi acolo, ai de slefuit din greu la tine. Nu poti fi chef intr-un restaurant fara sa stii sa fierbi oua.

 

Cei mai curajosi publicitari de la noi si din afara

Laura Ionescu - pentru ca vrea sa fie si e peste tot. Mihnea Gheorghiu - pentru ca face lucruri fara sa “try too hard”. Sebastian Olar - pentru ca s-a dus la New York. Si astia, care au facut asta: 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Branduri

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related