Adica tipul acela de publicitate, explica Dana Nae Popa (Managing Director @pastel) care aduce pe tava beneficiile enumerate fortat.
In 2016 va fi si mai fina granita dintre advertising si PR, adauga Dana; si, daca anul trecut, piata a stagnat, tocmai prin adaptarea noilor trenduri, anul acesta e timpul pentru crestere.
Cuvantul anului in publicitate
Emotie. Este cuvantul cel mai potrivit pentru a rezuma acest an. Emotia a fost firul rosu in jurul caruia a gravitat advertising-ul in 2015.
Brandurile, alaturi de agentii s-au concentrat pe dezvoltarea unor experiente, nu doar a unor campanii.
S-au apropiat mult mai mult de oameni si de trairile acestora si au incercat sa atinga exact acel punct sensibil, dar nu intr-un mod fortat, ci printr-un content sensibil care sa arate ca tu esti cel care conteaza.
Emotia a fost cea care a definit evenimentele-cheie de anul acesta, iar ca brand, cum ai putea raspunde emotiei daca nu prin emotie, transmisa in felul nostru, prin advertising de calitate.
Noutati in industrie
In acest an, brandurile au inceput sa se intreaca in content cat mai original, creat pentru target, in tot mai multe experiente oferite in locul unor banale materiale de comunicare. Astfel, campaniile integrate nu mai sunt doar un trend, ci un must-have.
Ce a disparut in 2015
Au disparut mai multe lucruri, dar nu in sensul negativ, ci spre binele acestei industrii. Cea mai vizibila a fost disparitia acelui advertising „in your face”, fortat, care sa aduca pe tava, in fata consumatorului, exact beneficiile pe care clientul vrea sa le puncteze.
In sfarsit a disparut acel tip de advertising care spera ca printr-un simplu headline si enumerarea unor mesaje pe care brandul le dorea musai, poti atrage atentia si influenta decizia de cumparare a consumatorului.
In acest an, s-a observat mai mult ca oricand o maturizare si o abordare mult mai orientata catre perceptia si experienta oferita publicului. Advertisingul clasic s-a transformat in content tot mai calitativ si relevant pentru target.
Se poate observa ca si brandurile au inteles ca trebuie sa vina cu abordari cat mai inovatoare si mesaje puternice, de impact, care sa poata capta atentia consumatorului intr-un timp foarte scurt si in multitudinea de branduri care vor fiecare sa ii transmita un mesaj.
Este o disparitie care ne bucura, deoarece asta arata ca brandurile sunt constiente de maturizarea consumatorului cand vine vorba de alegerile facute.
Iar acest lucru ajuta agentiile, care nu trebuie sa se mai lupte la fel de mult sa convinga clientul de o idee out of the box, pentru ca acum si cel mai simplu brief asteapta o solutie inovatoare, cat mai orientata catre experienta oferita consumatorului.
O campanie revolutionara
Cum spuneam, anul acesta a fost definit de emotie si de campanii cu o componenta puternica de CSR. Revolutionar poate fi tradus prin impactul avut si prin modul in care acestea au prins viata.
De multe ori, cele mai impactful campanii sunt cele care se nasc dintr-o idee ce pare simpla si iau o amploare la care nu te-ai fi gandit.
Acesta este si cazul campaniei Pay with blood, pentru Untold, care a avut o cauza, un mesaj transmis intr-un mod relevant pentru target, iar rezultatele au depasit probabil asteptarile.
Ce predictii se pot face pentru 2016
Din experientele pe care pastel le-a avut in 2015, dar si din feedback-ul din piata, putem spune ca 2016 va aduce o maturizare si mai puternica a brandurilor, prin modul de a dezvolta campanii alaturi de agentii.
Acest an a fost despre a fi relevant si a fi acolo la momentul potrivit, iar in 2016 tot mai multe branduri isi vor dori acest lucru. Se va observa apropierea client – agentie, care este vitala pentru a tine pasul cu ritmul impus de piata pentru a prinde trenul...corect. Nu poti veni cu acea brilliant idea in real time daca vrei sa respecti fiecare pas, de la brief cat mai complet, debrief, variante de prezentari si zeci de cotatii.
Va fi nevoie inevitabil de acea ardere a etapelor, dar cu un rezultat bun: eficienta, avand mai multe sanse de a castiga teren si a fi in top of mind pentru target. Trendul va presupune cu siguranta prezentarea unei idei bune printr-un simplu telefon catre client, brieful si debrief-ul compresate intr-o dicutie la telefon, toate acestea insemnand de fapt un ritm mult mai alert in dezvoltarea si implementarea unei idei.
In 2016 va fi si mai fina granita dintre advertising si PR. Vor fi desemnate castigatoare, in mod organic, campaniile cu o puternica componenta de PR, sau acel free advertising.
Legat de evolutia pietei, daca anul acesta s-a simtit o stagnare, tocmai pe fondul consolidarii unor trenduri si adaptarea pietei la acestea, 2016 va aduce cu siguranta o crestere a pietei, alimentata de campaniile puternice si o abordare tot mai inovatoare.
Evolutia agentiei
Nu avem inca cifrele finale de la financiar, insa estimez ca vom incheia 2015 cu rezultate similare cu anul trecut.
Cea mai mare schimbare in agentie
Agentia pastel a crescut in ultimii 9 ani intr-un ritm sustinut si a devenit agentia de astazi datorita echipei, a oamenilor care si-au adus know-how-ul si au contribuit fiecare la dezvoltarea acesteia, alaturi de cele doua studente care i-au dat viata in 2006 si care au crescut odata cu agentia. Toti acesti ani au dus atat la maturizarea companiei cat si a noastra.
De aceea, schimbarea de anul acesta a fost data de viziunile ce s-au dezvoltat in directii diferite, ce au dus la plecarea Ioanei Mucenic din managementul companiei.
Agentia va fi dezvoltata si condusa in continuare de mine, alaturi de o echipa de profesionisti si oameni puternic angrenati in dorinta de a face lucruri remarcabile in industrie.
Aceasta modificare a adus de fapt si cea mai mare schimbare de anul acesta, consolidarea echipei si un refresh al modului de a face lucrurile. Toate acestea, alaturi de oameni cu experienta si odata cu venirea unor oameni noi, sau mai putin noi...revenirea unor fosti colegi care au ramas atasati de agentie si se identifica cu viziunea pastel.
Schimbarea aceasta este in fond o provocare si o continuare a lucrurilor create de-a lungul anilor de pastel, cu dorinta de a deveni tot mai relevanti in aceasta industrie si de a ne remarca prin proiecte bold.
Cea mai apreciata campanie a agentiei
E greu sa numim o singura campanie. Fiecare este diferita si aduce o abordare noua. Insa, am putea spune ca printre preferatele noastre este cea mai recenta campanie pentru brandul Vegeta: "Vegeta iti pune pe masa ce-a gatit mama acasa".
Este campania care a schimbat targetul caruia ne adresam, care a trecut brusc de la gospodinele cu care comunicam, la tinerii de 18-25 de ani, studenti in Bucuresti, dar atingand si femeile din core targetul nostru, mamele studentilor.
A fost o campanie indrazneata si integrata, ale carei rezultate au fost vizibile, primind un feedback foarte pozitiv din piata. A fost genul de campanie de care s-a atasat toata lumea, de la colegi la client si genul de campanie pe care ne dorim sa o refacem. A fost acea idee de campanie care ne place mult, o idee simpla care prinde aripi fara sa iti dai seama, prin identificarea unei nevoi si abordarea acesteia intr-un mod relevant pentru target.