Un infografic care delimiteaza traseele lui Bogdan Huma (copy la baza), respectiv Dragos Strat (art), sta asezat cuminte la sectiunea About us a site-ului huma+strat.
Consultandu-l, afli nu doar de unde au pornit cei doi, cand li s-au intalnit drumurile, premiile luate sau clientii pe care au lucrat separat si impreuna. Mai vezi ca primul e pasionat de sporturi semi-extreme si ca al doilea nu e doar art, ci si motociclist si muzician (se ocupa de chitara la The Mono Jacks).
Bine, dar intai si intai s-o luam pe filiera "O echipa art & copy in jurul lumii":
S-au gasit la Propaganda, lucrand impreuna in perioada 2007-2008. S-au completat bine si, in formula de duo, au trecut prin Brandstalk si, pana in 2014, DDB. Apoi s-au despartit de agentii, au lucrat freelance si, in timp, au devenit huma+strat.
Si o rasturnare de situatie: nu mai sunt "doar" o echipa de art & copy, ci functioneaza ca o microagentie.
De aici incolo, orice infografic s-ar simti depasit, asa ca am apelat la factorul uman. Mai jos, Bogdan si Dragos continua:
Bogdan si Dragos, Huma si Strat
Bogdan: Un coleg de facultate avea o vorba: la psiho dau doua feluri de oameni, unii care n-au nicio treaba si altii care au o problema :) O sa zic un cliseu, psihologia te alege, nu invers; am ajuns acolo cautand o solutie.
O perioada de introspectie urmata, dupa facultate (ca intr-o curba matematica) de cautarea unei zone ceva mai "solare". Am dat un test creativ la Grafitti, care a primit aprecieri - de exemplu trebuia sa dau o idee de vizual pentru tigarile Van Kistock. Incurajat, am trimis n CV-uri catre n agentii.
Fara vreun raspuns concret si la limita renuntarii, m-am hotarat sa stau la un vin cu niste prieteni intr-o seara, pentru a face rost de niste sticle goale. Sticle in care am plasat mesajul „talent in pericol de naufragiu”. Graffiti si Saatchi au primit sticlele si au vrut sa ma ia in barca, am ales Graffiti.
Dragos: Mie-mi place istoria in general, dar atunci, la 20 de ani, aveam focus pe istoria politica, asa ca am ajuns la Stiinte Politice. Publicitatea la mine a venit pe cale inspirationala. Colegul meu de banca din liceu, Razvan Patrascu (are acum Firestarter la Brasov) era deja art director si m-a atras catre zona vizuala a comunicarii.
L-am stresat destul de tare o perioada sa imi arate tot ce stia in Photoshop si 3D Max si apoi, „pregatit” cu un portofoliu plin de wallpaper-uri, am inceput sa bat pe usile agentiilor de atunci.
Am nimerit la Prospero dar n-am stat mult, a fost un esec total, in prima zi de munca mi-au incredintat campania de lansare Orangina in Romania. Era destul de clar ca nu eram pregatit pentru un proiect de o asa anvergura. Mai ales ca insistau sa vin cu concepte nu doar cu vizualuri. Con...cum? Ce e ala?
Formula huma+strat
Bogdan: Formula exista de vreo 8 ani deja, de cand ne-am cunoscut la Propaganda, doar ca abia recent a primit un nume. Contextul a fost ca, atat noi, cat si cei din ultima agentie in care am lucrat am simtit ca ceva nu se mai potriveste. Suna a relatie, deloc intamplator probabil.
Nici noi nu mai aveam entuziasmul sa lucram pentru altcineva, nici ei nu ne mai simteau acolo. Cum se zice „nu aveam chimie”. Aveam dreptate si unii, si altii.
Asa ca am incheiat amiabil - moment in care aveam de ales sa ne angajam, repetand istoria, sau sa zicem "hai!" si sa facem pasul pe care nu prea ai curajul sa-l faci cand inca ti-e „caldut”. A trebuit sa gasim numele si sa ne dam seama, ulterior, ca pasim spre antreprenoriat.
Bogdan: Ne-am mai alaturat unei agentii in postura asta si ne-au prins vreo sase ani si... acolo :) Mai bine nu. Plus ca, la 36 de ani (de-acum doi), intuiesti ca ori o faci pasul acum ori pa, la revedere, nu-l mai faci la 40.
Si ca, daca nu-l faci, o sa te uiti mereu pe geamul de la birou, noul tau birou dintr-o agentie, imaginandu-ti unde te-ar fi dus cealalta cale. Asa, macar n-avem de ce sa ne intrebam cum ar fi fost invers :)
huma+strat: mod de lucru
Bogdan: Sunt cateva lucruri care ne pozitioneaza ca microagentie. Abordarea. Pozitia in ecuatie s-a schimbat - ca echipa de creatie intr-o agentie esti educat sa ai o singura grija, no matter what: sa faci lucruri creative, de preferat de festival :)
In momentul asta, agentia suntem noi, iar acum comunicarea trebuie in primul rand sa serveasca unor scopuri de business pe termen scurt si mediu. Sarcina noastra e sa gasim solutii care pozitioneaza un business si ii permit o crestere sanatoasa in anii imediat urmatori. Operational. Creatia e doar o parte din ce facem, restul fiind management de proiect – n-as fi crezut ca o sa fac atata client service cat fac acum :)
Ne ocupam de proiecte integral, incepand cu partea de comunicare, ajungand la implementare - contractam si coordonam resursele de care e nevoie, indiferent ca vorbim de echipa de filmare, programare, 3Dist, studio sau drona.
Dragos: Plus comunicational. Nu credem ca e de datoria noastra sa facem un flyer pentru ca ni se cere un flyer, ci sa vedem impreuna cu tine daca ai nevoie de un flyer. Ca directie, proiectele noastre sunt predominant cele de pozitionare si identitate.
Daca e cazul sa iti spun ca nu ai nevoie de flyer, ci de pozitionare, iti spun asta si iti explic si care sunt pasii, resursele si evident costurile sa iti construiesti o fundatie sanatoasa si nu un material izolat.
Bogdan: Asa ca functionam ca huma+strat, ca o entitate clara, ca o microagentie. Pur scriptic, functionam juridic inca pe doua societati diferite.
Despre structura clasica de agentie
Dragos: Iti pot raspunde din perspectiva personala. E utopic, dar atunci cand lucrezi pentru altcineva si nu pentru tine e foarte posibil sa nu dai de fiecare data la capacitatea ta maxima.
In plus, mecanismele prin care functioneaza multe agentii de la noi te obliga la un anumit volum de proiecte, timpul este de multe ori limitat ca sa poti intorce ideile pe toate partile.
Ca art vorbind, am facut de curand un vizual in care am ales o executie 3D. Executia lui a durat in jur de 12 ore. In agentie nu prea iti este permis sa stai 12 ore pe un singur vizual. Proiectele curg iar timpul alocat lor este destul de segmentat. Citez aici o fosta colega „Ca altfel inchidem usa si plecam acasa!”
Primul proiect
Bogdan: Primul proiect a fost crearea identitatii unui restaurant japonez, Yuki. L-am pozitionat ca home dining, pentru ca am realizat ca retele folosite sunt cele pe care japionezii le fac la ei acasa. No sushi? How come no sushi? :) Ichiro, proprietarul, mi-a fost coleg de echipaj la sailing si pentru ca ne puteam completa si pe uscat, am decis sa lucram impreuna.
Cel mai complex proiect so far
Bogdan: Filmul de prezentare pentru vanzarea unei cladiri de birouri din zona de business din nord, am facut creatia – concept, script, storyboard - si tot managementul de productie, coordonand echipa de filmare (steady-cam), drona (filmare & foto aerian), 3d-ist, 2d-ist, voce nativ american, studio audio.
Dragos: In total vreo 8 furnizori care au trebuit coordonati la virgula pentru a ne incadra in deadlineuri. Sunetul l-am facut eu, am un mini studio care ne permite sa facem si productie audio radio, TV. Bine, noi mai tragem acolo spoturi radio, cu Bogdan voce.
Provocari
Bogdan: Sa schimbam pe acelasi proiect web 3 programatori - 2 au lasat proiectul la jumatate, unul din cei doi era chiar o agentie premianta - nu spunem cine – si sa reusim cumva sa ramanem in deadline.
Clienti directi vs. proiecte de agentie
Dragos: Mai mult de 90% sunt clienti directi. Nu refuzam proiectele de agentie, dar nu cautam sa schimbam in vreun fel procentul :) Preferam prima optiune pentru ca ne place sa dezvoltam proiecte de la zero, in general in agentii primesti doar o felie, de exemplu mai mereu strategia e deja facuta cand ajunge brieful la tine.
E un sentiment de implinire cand, inainte de a alege decoratiunile, stii ca trebuie sa sapi si cimentezi fundatia.
Clienti castigati in 2015
Bogdan: Colliers Romania - pentru care am lucrat deja cateva filme de prezentare, Panovia - pentru care am lucrat la pozitionare si comunicare Academia de Dans Mihai Petre - pentru care am facut pozitionare si comunicare. Ar mai fi de adaugat, dar din respect pentru NDA-uri, nu o voi face :)
Promovare
Dragos: Word of mouth si, intr-un anumit procent, networking. Avem si un partener pe new business, care face o parte din conexiuni. Clienti care ne-au recomandat mai departe sunt, insa, cei mai frecventi new commersi. Linkedin, promovare pe la colturi, nu prea functioneaza, sunt simple povesti.
Ce urmeaza pe 2016?
Bogdan: Urmeaza sa ne dezvoltam in zona de filme imobiliare si corporate. Suntem deja in parteneriat cu un investitor din mediul privat, care va asigura pe de o parte o parte din conexiuni, pe de alta, sustinerea financiara pentru a dezvolta acest business.