A fost anul in care s-a cerut respect, crede Liviu Turcanu (Creative Director Mercury 360). Si parca starea de automultumire a industriei a inceput sa se diminueze in 2015.
Cuvantul anului in publicitate
A fost un an animat, mai ales pe final, de dorinta de schimbare a societatii.
Vantul schimbarii pare sa adie si in zona publicitatii (un exemplu concret este politica legata de participarea agentiilor la pitch-uri, acel Ghid de Pitch, care deschidea in ovatiile multimii perspectiva unei functionari normale a relatiei client – agentie), dar schimbarile profunde inca se lasa asteptate.
Inca asteptam redactarea unei metodologii clare si transparente legate de criteriile de evaluare ale Procurementului, exprimarea in pitch-uri a informatiilor esentiale legate de cont (buget, perspectiva contului, strategia de marketing etc).
A fost anul in care, la inceput cu timiditate, am cerut RESPECT. Am cerut sa iesim din acea zona calduta, de compromis, in care Clientul stie ca nu poate sau nu vrea sa ofere mai mult (in termeni de buget), iar noi stim ca acest fapt ne limiteaza drastic sansa de a livra un produs bun de comunicare.
Aceasta stare de automultumire a unei industrii care candva isi tragea seva din egoul propagat in campaniile sale, parca a inceput sa se diminueze in 2015.
Am inceput sa ne auzim vocea si am descoperit ca nu suntem atat de dezbinati pe cat se pare.
Noutati in industrie
Ne asteptam ca in 2015 piata sa creasca, nu doar din perspectiva cresterii consumului sau / si a bugetelor de marketing, ci si prin prisma cresterii si integrarii mobile-ului in comunicare, dar si al contentului.
Continutul video e intr-o crestere anticipata de noi toti; spotul video incepe sa migreze si mai alert din mediul clasic spre online si mobile, dar inca mai este loc de crestere.
Totusi, avand in vedere avantul tehnologic, nu au am vazut mai ales in zona de activation acele campanii super cool pe care le tot admiram pe afara.
In spatiul romanesc Facebook-ul a capatat un rol mobilizator, prin care vocea natiunii si mobilizarea sociala au creionat o alta dimensiune a sa.
Tragismul evenimentului Colectiv a fost propagat si amplificat pe FB intr-o maniera unica. Solidaritatea brandurilor care au sustinut prin diverse donatii victimele si familiile acestora a conturat o alta dimensiune a sprijinului social, una sincera, deschisa, lipsita de interes comercial.
Ce a disparut in 2015
Parca a disparut si mai mult entuziasmul creativ al industriei. Sunt cateva agentii care inca tin stindardul sus, dar parca si acolo s-a pierdut din suflu.
De ceva ani au disparut festivalurile de Creatie locale (Ad’Or, AdPrint, ADC*RO). La inceput, dupa socul initial, am crezut ca va fi o stare de fapt temporara, va trece si criza, ne revenim cumva; insa, dupa ceva vreme, am acceptat cu totii situatia…
E pacat, cred ca avem puterea de a ne reveni si de a duce spiritul de competitie la un alt nivel. Sunt semnale de revenire in aceasta zona, asa ca le asteptam cu mare interes.
O campanie revolutionara
Anii trecuti au existat cateva campanii cu caracter “aproape revolutionar”, dar nu pot afirma ca am avut revelatia intalnirii cu acest gen de campanii si anul acesta.
In schimb am observat ca s-au lansat destule campanii care au starnit ceva rumoare in lumea mica a agentiilor si, din pacate, prea putin impact la public.
Ne-a atras atentia campania pentru ACR (Street test), un mod inovativ de a invata sau de a parcurge din nou regulile de circulatie, totul integrat foarte destept in Google Street View.
“Pay with blood” mi s-a parut o abordare cu adevarat revolutionara. O idee atat de simpla, atat de bine conectata la specificul local, care a avut rezultate atat de bune.
Ce predictii se pot face pentru 2016
Trebuie sa fie un an mai bun decat 2015. Avem de ales?
Totul depinde numai de noi. Valul schimbarii inceput anul asta trebuie sa creasca, sa aduca noi schimbari de substanta la nivelul intregii industrii.
Avem incredere in noul Guvern si speram intr-o cresterea usoara a pietei de advertising. Per ansamblu ne declaram optimisti.
Evolutia agentiei
A fost un an dificil, cu multe provocari si multe proiecte. Vestea buna este ca am reusit sa crestem cu 15% in raport cu anul trecut.
Cea mai mare schimbare in agentie
Am demarat un proces complex de audit al organizatiei si business-ului in general.
Sunt multe concluzii si learning-uri interesante obtinute. Inca suntem in plin proces de schimbare, asa ca o sa venim cu vesti noi anul viitor.
Cele mai apreciate campanii ale agentiei
O campanie pentru Gelfix de la Dr. Oetker, care aduce in actualitate bucuria pe care o traiam odinioara, atunci cand preparam dulceturi acasa:
As nominaliza si campania derulata pentru TEDx Bucharest:
AGROCONNECT 2015. O serie de evenimente derulate intr-un cadru special, prin care am conectat fermierii romani cu universul produselor BASF.
In acest an, noul format de eveniment a condus la implicarea efectiva a fermierilor si conectarea acestora cu produsele BASF, intr-un mod creativ, interactiv si amuzant.
Un proiect grandios care a animat toata agentia, cu o executie si o implementare de exceptie.