Alex Icodin (Open View): Inca de pe vremea cand lucram in agentie am invatat ca, daca vrei sa ai succes, trebuie sa inveti sa iti prezinti singur creatiile in fata clientilor

Alex Icodin (Open View): Inca de pe vremea cand lucram in agentie am invatat ca, daca vrei sa ai succes, trebuie sa inveti sa iti prezinti singur creatiile in fata clientilor

"Cand merg la o discutie cu un client vechi, parca merg sa ma intalnesc cu un prieten. N-ai face prostii pentru un prieten, nu-i asa?"

Clientii, prieteni. Prieteni, clienti. Problema de matematica sau stiinte sociale? Nu toti ajung intre coordonatele astea, iar restul nu dau reteta aia afurisita mai departe. Tragi de ei, nimic, o tin ascunsa. Fix la fel a fost si Alex Icodin, super discret. Iertam, ce sa facem. Si ne dam pe premise. Dupa 9 ani de creatie in agentii mari, Alex stia ce nu mai vrea de la viata: pe strajerii agentiei, in relatia cu clientul. N-a mai stat cuminte la capatul telefonului fara fir si s-a transportat direct la masa clientului. Unde il gasim si azi, atat cat se cuvine. In restul timpului, trebaluieste alaturi de alti creativi seniori sub acoperisul Open View StudioMai multe despre el si ei in continuare:

 

Open View. Resursa umana

Suntem o mana de oameni creativi cu peste 15 ani experienta, cu background de Arte Vizuale si Jurnalism.

Eu am lucrat 9 ani in creatie la Leo Burnett, Saatchi & Saatchi si Mercury360. Am invatat meserie de la cei mai buni si am trecut prin ucenicie de fiecare data cand am schimbat profilul jobului, de la BTL la ATL, de la campanii la packaging.

 

Antreprenoriat. Devenirea studioului

Cand proiectele de freelancing au depasit timpul liber, in afara jobului de la agentie. Aveam deja o colaborare de cativa ani pe DTP cu Eduard Musteata si ne-am zis ca putem sa ne dam demisia si s-o luam pe cont propriu.

Asta se intampla in 2008, perioada inca de boom economic, cand o factura reprezenta mai mult decat salariul meu pe un an de zile ca art director. Am fost cautat de clienti cu care lucrasem inainte de ultimele doua joburi, cu care ma intelesesem foarte bine si aveau nevoie de solutii rapide, creative si cost effective, alternativa complementara la agentiile multinationale.

In ce priveste numele, firma a fost facuta in 2003, cu mult inainte de a o lua pe cont propriu; procesele de inregistrare la Camera de Comert erau destul de primitive. Nu l-am schimbat, desi astazi inventam nume mult mai bune pentru clienti, fiind deja cunoscut de oamenii de marketing care ne intereseaza. O sa vina si momentul unui rebranding.

 

Hopuri, satisfactii, surprize din primele luni

Nici nu ne-am dat seama cand am devenit multitasking, ne-a invatat nevoia, fiecare proiect bine facut ne-a adus altele dupa el. Incasarile erau mari, satisfactiile la fel si nu am avut surprize la inceput.

Pot sa zic ca hopul a fost in 2009, prin vara, cand am resimtit efectele micsorarii bugetelor de creatie. Totusi, asta a avut si un efect secundar, pozitiv pentru noi, clientii orientandu-se catre agentii mai mici, mai flexibile, fara birocratie inutila. Scapau de “telefonul fara fir” si meeting-uri costisitoare discutand direct cu cei implicati in creatie.

 

De ce branding?

Mi-am dat seama ca ne-am transformat din oameni cu experienta in advertising in specialisti in branding dupa cateva sute de proiecte mai mici sau mai mari, cerintele din partea clientilor indreptandu-ne in directia asta. Aveau nevoie de parteneri de discutie mai forjati pe creatie si implementare.

Cand desenam o identitate sau ne gandim la un nume, ne trec prin cap toate procesele pe care le-am parcurs in viata noastra de creativi vreodata, de la focus grupuri pe concept pana la campanile de promovare.

E frumos sa vezi cum un simbol reusit pleaca din atelierul tau de creatie si starneste idei noi atat la client, cat si la ceilalti parteneri ai sai.

 

Organizare

De cand am plecat din agentii am stiut ce nu vreau sa mai fac. Am zis ca vreau sa am contact direct cu clientii, sa fiu la masa lor de discutie si nu la capatul lantului slabiciunilor. Am vrut sa elimin intermediarii din procesul nostru de creatie si dezvoltare: secretarele, client service, accounti.

Inca de pe vremea cand lucram in Leo Burnett, am invatat ca, daca vrei sa ai succes, trebuie sa inveti sa iti prezinti singur creatiile in fata clientilor. Castigam prin operativitate, eficientizarea proceselor, comunicare directa, sincera.

Cand merg la o discutie cu un client vechi, parca merg sa ma intalnesc cu un prieten. N-ai face prostii pentru un prieten, nu-i asa? Empatizez cu ei, cu problemele lor de business si ma considera mai mult decat un simplu furnizor.

Atunci cand iti asumi atatea lucruri, ai si parti mai putin placute. Lucrezi din vacante uneori, esti suprasaturat si mai uiti de organizare, mai rabufneste orgoliul creativ…

Obisnuit pe vremea lucrului in agentiile mari cu o expunere mai mare, cu premii, evenimente "glamuroase", mai ma apuca uneori nostalgia. Imi trece repede, pentru ca imi dau seama de libertatea pe care ne-am castigat-o.

 

Proiecte. Un-doi

Primele job-uri in cadrul Open View au venit in zona de BTL. Primul proiect mare a fost Promotia Nationala de Craciun a brandului Coca-Cola, unde am avut si satisfactia ca vizualurile create de noi au depasit aria BTL-ului fiind folosite si in celelalte medii.

Doncafe este o marca pe care lucram de 7 ani branding si packaging sau materiale de promovare instore. Cele mai noi aparitii semnate de noi sunt Doncafe Green Active si acum de Sarbatori Doncafe Selected ciocolata si vanilie.

Cred ca cel mai complex proiect a fost cel de creatie identitate pentru Krauter by Life Care, cu zeci de produse create de la zero, studiu de piata, naming, packaging, ilustratii, lansari produse si multe alte materiale de promovare. In timp de cativa ani, a devenit cel mai popular brand de MLM (multi level marketing) dezvoltat si produs in Romania.

Mi-am dat seama cat de pretuit a ajuns brandul abia cand am vazut copiata linia de baza a produselor, cu nume si simbol asemanatoare de cel mai puternic teleshopping din Romania.

 

O satisfactie recenta

Am aflat de curand ca rebranding-ul pentru Evrika (clientul Interstar) a contribuit la o crestere de aproape 40% a cifrei de afaceri pe balsamuri de rufe si dublarea cifrei de afaceri pe detergenti.

 

Evolutie. Business

Cifra de afaceri a crescut surprinzator in primii ani, mai ales in cei in care faceam si productie la unele proiecte. Am fost profitabili din primii ani, suntem recunoscatori sanselor pe care le-am primit. Castigam din idei si reinvestim in ele. Avem o viata frumoasa si, pana la urma, asta e castigul cel mai mare.

 

Promovare. Cum va promovati ca studio?

Aici e aici. Poate si pentru ca am fost mereu prinsi cu proiecte pentru clientii nostri si n-am dus lipsa de munca, recunosc ca nu ne-am prea batut capul. De la om de marketing la om de marketing ni s-a dus numele si am primit mereu recomandari.

E foarte buna initiativa voastra si sper, ca prin rapunsurile mele, sa dau incredere si altor creativi sa-si caute independenta.

 

2016 aduce...

Eu am primit un ajutor esential in ultimul an de facultate (UNARTE) cand profesoara mea de atelier mi-a facilitat primele colaborari ca grafician. Am sa merg la Arte ca sa le arat studentilor ca exista “viata dupa Arta”, lucrez la un proiect care ii va familiariza pe cu specializarile din advertising. Trebuie sa intoarcem sprijinul pe care l-am primit la inceputuri.

Pe langa asta, la Open View, o sa facem ce stim mai bine, designuri frumoase pentru oameni misto.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Mercury360

Cu o istorie de peste 25 de ani in Romania si, in continuare independenti, full-service, suntem una dintre putinele agentii care au capabilitatile necesare pentru a deveni partener pe intreaga durata a unei campanii,... vezi detalii »

Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Pozitii

Sectiune



Branded


Related