Andrei Campan, Andreea Nitoi si Matei Schwartz s-au pus pe lucrat impreuna acum 3 ani; anume, erau echipa de creatie la client. S-au desprins de brandul romanesc de streetwear BOLD si au devenit Creatives never sleep sau cns | Creative Factory in decursul unui proces de cautare/ regasire de sine. Background-urile lor tin de jurnalism, design, ilustratie si moda. N-au lucrat niciodata propriu-zis in publicitate, dar spun ca activeaza intr-o industrie complementara de care advertising-ul incepe sa aiba nevoie.
Daca ar fi ca studioul lor sa aiba o specializare, ar fi branding-ul. Matei spune ca in Romania exista companii specializate pe branding, dar ca nu putem vorbi de o orientare generala spre branding a pietei locale. Majoritatea antreprenorilor prefera sa se preocupe cu tactici de comunicare "subversive" decat cu constructia unei perceptii asupra organizatiei si liderilor ei.
El continua sa ne detalieze atitudinea, obiectivele si perspectivele studioului Creatives Never Sleep. Un preview:
Ne definim ca un studio de creatie pluri-disciplinar, format din oameni pasionati de construit povesti (dinainte sa devina „o moda” in publicitate), de branding-ul serviciilor (mai putin al produselor) si, poate in primul rand, de co-design (design thinking, creativitate colaborativa, „geniu de grup”).
Inceput
Incep cu sintagma asta („scolareasca”, o definea un amic designer): Creatives Never Sleep este denumirea paginii noastre de Facebook, a unui viitor blog (care este desenat, are si ceva continut, asteapta doar sa fie facut public) si functioneaza ca un slogan, cu rol catalizator atat pentru noi, intern, cat si pentru publicul nostru.
L-am vrut o gaselnita de comunicare, un joc de cuvinte pornit de la initialele ce compun denumirea de facto a studioului nostru: cns | Creative Factory. Vad ca a functionat, pentru ca toata lumea ne identifica acum cu sintagma respectiva. Insa noi vom continua sa existam sub alte slogane ce pot fi abreviate cns, pe masura ce vom creste. Deocamdata, suntem inca in perioada vietii in care nu prea dormim. La propriu.
In formula de-acum avem aproape 3 anisori, dar „oamenii din spatele proiectului” se cunosc si lucreaza impreuna de ceva mai multa vreme.
Ne definim astazi ca un studio de creatie pluri-disciplinar, format din oameni pasionati de construit povesti (dinainte sa devina „o moda” in publicitate), de branding-ul serviciilor (mai putin al produselor) si, poate in primul rand, de co-design (design thinking, creativitate colaborativa, „geniu de grup”).
Studioul a aparut sa-i zicem organic – ne-am format ca echipa de creatie lucrand „la client”, in slujba unui brand romanesc de streetwear (BOLD) si ne-am autonomizat datorita unui mix de cerere din piata si cautate/regasire de sine :)
Concret, incepusem sa ne simtim nereprezentati, nesatisfacuti, neimpliniti lucrand pentru acelasi proiect creativ si in aceeasi industrie de cel putin 3 ani de zile.
Echipa
cns | Creative Factory inseamna Andrei Campan, Andreea Nitoi si Matei Schwartz. Inainte sa fim creatives never sleep, am lucrat impreuna timp de 3 ani la dezvoltarea marcii BOLD fashion (de la idee pana la produs).
Inainte de BOLD, subsemnatul a fost editor de consum si moda al Time Out Bucuresti si GQ Romania, apoi jurnalist/reporter colaborator (DoR, Elle, Dilema Veche Online, Fashion And Beauty, Veioza Arte).
Andrei a fost ilustrator si designer independent (a facut ilustratie de carte, de revista, pentru copii, whiteboard animations, graphic design, de toate), iar Andreea a jonglat intre industrii creative (fashion design, graphic design, copywriting) si experienta corporate, care astazi ne-ajuta enorm.
Si mai inainte, Andrei a absolvit Academia de Arte, Andreea a facut Stiinte Politice, iar eu am fost repetent la „Design”, apoi la „Jurnalism si Stiintele Comunicarii”.
Niciunul dintre noi nu a lucrat vreodata in publicitate si ne place sa credem ca si acum facem parte dintr-o industrie mai degraba paralela, careia advertising-ul incepe sa-i ceara ajutorul :)
Lucram de la inceput in triunghiul Art+Copy+CD, dar sigur ca fiecare dintre noi se mai substituie celuilalt, in masura capacitatilor noastre profesionale.
Andreea se auto-numeste undecided creative si-mi place la nebunie :) Apoi, lucram cu colaboratori pentru proiecte mai complexe, mai degraba pentru munci ceva mai mecanice (DTP, outline, copy); am lucrat anul trecut cu cativa studenti de la Academia de Arte.
Povesti din primele luni de activitate
La fel ca si cele mai recente. Foarte aglomerate si intense – un proces continuu de descoperire de sine. Ne definim identitatea, ne construim pe noi insine, ca organizatie. De la inceput si pana astazi. Sunt absolut convins ca procesul va mai dura – luam in calcul ca ar putea sa nu se incheie niciodata.
Creativitatea – asa cum o intelegem noi, anume ca proces de „punere in scena” a imaginatiei – suporta posibilitati infinite. Cu atat mai mult in colectiv. Ne-am putea reinventa la nesfarsit. Dar sigur ca acum avem intentii si obiective mai concrete. Din aproape in aproape.
Naming si logo. Specializare: branding
Am ales cns (deci abrevierea numelor noastre de familie) ca denumire pentru fabrica noastra de creatie, cu gandul la studiourile de creatie si design britanice si americane de la mijlocul si din a doua jumatate a secolului trecut, devenite branding studios de-a lungul vremii, pe masura ce atat studiourile, cat si industria, au evoluat.
Noi „ne-am nascut” pe o piata oarecum similara, foarte la inceput, care inca descopera – odata cu noi – cu ce se mananca povestea asta. Sigur ca avem profesionisti si cateva organizatii specializate in branding (mai ales de produs), dar in niciun caz nu avem o piata locala (de servicii profesionale per se) orientata spre branding.
Inca ne aflam, cred eu, intr-o epoca de aur a publicitatii. Inca suntem sufocati, in toate mediile, de publicitate ieftina, superficiala, insensibila la felul in care a evoluat publicul.
In servicii profesionale, majoritatea antreprenorilor suntem mai putin interesati de perceptia asupra liderilor si asupra organizatiei si mai degraba concentrati pe comunicarea ne-etica (platita de-a dreptul, ori influentata incorect) si de profitul imediat.
Nu investim suficient, cred eu, in dezvoltarea oamenilor, a echipelor si a culturii noastre organizationale.
Revin la identitatea noastra. Simbolul pe care-l folosim in logo, ce reprezinta elementul central al sistemului nostru vizual, este triunghiul echilateral (tetraedrul). Identitatea se dezvolta in jurul treimii si al cifrei 3.
Reprezentam un corp geometric solid, cu „fete” egale, atat in drepturi, cat si in responsabilitati :)
Contextul primului proiect cns
Primul nostru proiect public – dupa BOLD – a fost un concept si design de identitate vizuala (cu un pic de ajutor in formularea si implementarea strategiei de brand) pentru Casa Paleologu (denumire propusa de catre noi si devenita marca a Fundatiei Paleologu).
Ne-am simtit si acum aproape 3 ani, ne simtim si astazi absolut onorati de increderea pe care au avut-o in noi, atat domnul Theodor Paleologu, cat si Ioana Prandurel, consultant de comunicare si director executiv al Fundatiei Paleologu.
A devenit o relatie profesionala, dar si personala, foarte importanta pentru cns. Lucram si astazi, cu constanta, pentru a ajuta la dezvoltarea brandului Casei Paleologu.
Mi-ar placea sa construim cu toti clientii nostri relatii cel putin la fel de complexe, de lunga durata (chiar de-o viata), exact asa cum ne-am dori, la randul nostru, de la furnizorii nostri.
Business?
Cifra noastra de afaceri este relativ constanta – a crescut cu un procent aproape nesemnificativ in fiecare an, lucru care deocamdata ne bucura, nu ne ingrijoreaza. Invatam foarte mult, testam modele si unelte creative, ne propunem sa ne construim ca learning company.
Nu ne propunem expanisune imediata, ci o crestere lenta si stabila, impreuna cu piata si pe masura ce evoluam noi, ca profesionisti. Nu suntem un studio de volum, nu avem ritmul industriei publicitatii. Cautam sa ne implicam in proiecte de profunzime, in care investim foarte mult timp si suflet.
Ne-am propus de la inceput sa cautam sa construim identitati vizuale complete, sisteme care sa reprezinte cultura si spiritul clientilor, nu logo-uri si slogane goale.
Apoi, ne-am propus sa construim povesti vizuale bune (cu situatie, conflict, solutie, deznodamant), de preferat in slujba unor cauze sau organizatii de care sa nu ne fie rusine.
Am devenit de la inceputul vietilor noastre profesionale – mai ales de cand lucram pentru BOLD – obsedati de proces, de cercetare, de elaborarea unor povesti in comunicare; si eram cumva dezamagiti de lipsa de empatie a creativilor fata de clientii lor – asa cum, personal, fusesem odata dezamagit de lipsa de empatie a jurnalistilor fata de „subiectele” lor.
Aveam in jur arhitecti si publicitari nemultumiti de „educatia, de nivelul clientilor” sau designeri care se plangeau de „piata”. Dar parca pe nimeni (ne includ aici si pe noi) interesat sa inteleaga exact ce-si doreau cei care apelau la serviciile lor. Am hotarat, deci, sa ne aplecam foarte mult asupra dorintelor, asupra valorilor – asupra esentei clientilor nostri.
Am preluat metode de cercetare pe care le-am invatat din jurnalism si le-am aplicat in studiul organizatiilor in care am intrat. Am invatat, adaptat si dezvoltat modele.
Am inceput acum 2 ani si ceva cu proiectul Casa Paleologu, iar astazi tinem in mana sisteme de identitate vizuala si proiecte de integrare de brand pentru companii medii de servicii profesionale, cu cifre de afaceri intre 1 si 10 milioane de euro.
Intre timp, am dezvoltat in paralel servicii de management de continut digital si ilustratie comerciala super-quality, pentru clienti mari si foarte mari, atat din industriile financiare, cat si din industria grea.
Promovare
Deocamdata, clientii au venit catre noi. Exact asa cum ai venit si tu pentru interviul asta :)
Din vorba in vorba, din recomandare in recomandare. Sigur ca eu beneficiem de o retea profesionala si de un oarecare nume (ca jurnalist si consultant de moda), dar care pana la urma nu mi-a facut doar bine in ultimii ani (nu este tocmai o treaba usoara sa-ti redefinesti brandul personal).
Astazi, ne reprosam foarte mult faptul ca nu ne rezervam mai mult timp pentru comunicare – iti ziceam mai devreme ca avem un blog desenat de vreun an, care inca nu se concretizeaza; comunicam in social media prin Facebook si Behance, dar infinit mai putin constiincios decat o facem pentru clientii nostri.
Altfel, caut sa-i incurajez pe colegii mei sa-si dezvolte platforme personale de comunicare si, ca sa fiu un exemplu, ma joc de cateva luni cu un blog de opinie, sa-i zicem. Nu l-am facut tocmai public, dar face parte din planul pentru 2016.
Tot in 2016, vom deveni mai vizibili in social media (este musai!) si vom cauta sa ne prezentam cu mai multa coerenta serviciile, ca sa stie si oamenii care nu ne cunosc personal de unde sa ne ia si ce pot obtine de la noi. Pana atunci, si pentru noi functioneaza proverbul ala cu „sa faci ce zice popa...”.
Colaborari recurente cu alti creativi
Sigur ca in functie de proiectele pe care le-am avut am colaborat cu fotografi (mai cu seama), dar si cu tineri ilustratori, designeri sau copywriteri. Am colaborat pentru un proiect frumos de identitate cu Studio Meka (Radu Tinc, Cristian Moldovan).
Colaboram cu Victor Bortas, unul dintre cei mai buni fotografi de produs, natura si arta (din vechea generatie), dar am lucrat si cu Alex Galmeanu, cu Dan Samoila, cu Iulian Nan, cu Stefan Dani.
Insa cei mai misto si surprinzatori creativi cu care colaboram in fiecare zi sunt clientii nostri, alaturi de – si impreuna cu care obtinem insight-uri formidabile la fiecare proiect. Ne place sa catalizam creativitatea din oameni (clienti) care se considera „non-creativi” prin structura.
Personal, nu cred in oameni „non-creativi”, in conditiile in care in fiecare zi, in fiecare moment in care formulam o fraza, infaptuim un mic act de creatie. Mai mult, sunt de parere ca avem creativitatea atat de puternic inradacinata in natura noastra, incat aproape ca nu o constientizam. O luam ca atare.
Ei bine, de-asta ne jucam (noi – adica cns) si testam metode destepte (serios!) de „scuturare” a mintii creative a clientilor nostri. Exersam si cautam sa devenim tot mai buni in a rezolva probleme de business/de brand prin metode creative (creative problem solving).
Cazuri de clienti pe care i-ati refuzat
Intrebarea ta imi cam pune memoria (ingrozitoare, de-altfel) la treaba. In principiu, nu prea avem de ce sa refuzam clienti, pentru ca de cele mai multe ori vin catre noi organic – in urma unei recomandari – si cam stiu de ce apeleaza la serviciile noastre.
In general, ne cauta oameni si organizatii care au timp si resurse de alocat dezvoltarii imaginii lor; clienti pusi in fata unui moment de business foarte important pentru organizatiile lor – fie ca incep o afacere noua (au nevoie de un sistem de identitate), fie ca au crescut foarte mult (si au nevoie de o noua imagine publica), fie ca adera la o retea/organizatie internationala (au nevoie de integrare de brand), sau pur si simplu pentru ca au de comunicat creativ un eveniment, un produs sau un serviciu.
Am trimis, intr-adevar, oferte de servicii care insumau 10.000€ si pentru care am primit raspuns ca bugetul clientului ar fi fost cam de 500€. Si vorbim, crede-ma, de un nume mare din retail. Nu-mi dau seama cine a refuzat pe cine in negocierea respectiva.
Dar de refuzat clienti propriu-zis nu tin minte sa fi refuzat. Cel mult, i-am amanat putin pe aceia care nu aveau suficiente resurse – de bani, de timp, de nervi – pentru a ne suporta :)
Piedici
Noi insine suntem cele mai mari obstacole pentru organizatie. Stiu ca este un cliseu si ca suna ca in prelegerile Osho sau ca pe cartolinele motivationale de pe Instagram, dar e pe bune. Ne luptam cu noi insine, cu dinamica noastra de grup, cu felul in care am fost educati.
Avem cu totii aproape 30 de ani – nu facem parte dintr-o generatie prea sigura pe ea. Ne cautam pe noi atat personal, cat si ca organizatie – iar in drumul asta, inevitabil, o dam in bara din cand in cand. Ne luptam cu frustrari personale. Cu un perfectionism neproductiv. Apoi cu o neatentie de copii. Gresim, invatam, o luam in fiecare zi de la capat.
Important este, spun tot timpul, sa nu ne oprim. Sa invatam continuu, sa ne chestionam munca, sa vrem sa devenim mai buni.
Prima satisfactie mare
Sigur ca fiecare proiect ne ofera o satisfactie incredibila in momentul in care-l vedem ca interactioneaza cu publicul desemnat.
Personal, sunt foarte mandru de tot ce a devenit Casa Paleologu, mi s-a facut pielea de gaina acum un an, cand a inceput conferinta The Power Of Storytelling cu un whiteboard animation facut de noi, la fel am un sentiment excelent cand vad in trafic masini colantate care fac parte dintr-un sistem de identitate gandit sau implementat de noi.
Dar parca inainte de asta, cel mai misto moment este ala in care descoperim impreuna (cu clientul sau in procese interne de creatie) acea idee disruptiva care ne va sustine intreaga poveste, sau intreaga identitate vizuala.
Imi place la nebunie (pana la adictie) intreg procesul creativ – tensiunea, certurile, angoasele prin care trecem inainte de a gasi Solutia.
Ce urmeaza pentru cns?
In viitor, vom aparea, vreau sa cred, mult mai consistent in mediul digital (si nu numai, cine stie?) ca identitate – ca studio de creatie. Apoi, ne vom defini mult mai clar, mai coerent, tipurile de servicii si le vom comunica cu mai multa consecventa.
In 2016, ne vom mari echipa cu cel putin un membru permanent, vom lucra un proiect pro-bono (cel mai probabil pentru un produs/serviciu cultural si/sau social) si vom cauta sa ne definim cultura organizationala. Cred si ca ne vom apropia de cause branding, de branding social si politic, de inovatie sociala. Pe masura ce vom creste si ne vom defini valorile, etica de grup.