Zi de zi ne lovim de valuri de continut junk pe Facebook - fie sute de poze cu pisici, anunturi despre cine stie ce concursuri sau materiale video share-uite in lant. Un flux constant de informatii in care ne pierdem de ceea ce e relevant pentru noi.
Asta a fost ideea de la care a ponit Pavel Antohe in 2011, cand s-a gandit sa creeze o retea sociala care sa ofere utilizatorilor continut personalizat, de calitate, si o experienta per total diferita de alte canale social media. Conceptul a evoluat pe parcurs, Pavel a reusit sa faca echipa cu alti patru entuziasti, iar in septembrie 2014 s-a apucat de implementarea proiectului Kuende.
In prezent, reteaua sociala Kuende (reprezentata si in reteaua sociala Facebook) se afla in varianta beta.
Platforma vrea sa ofere utilizatorilor, pe langa acces la functiile "obisnuite" (chat, photo & video sharing, streaming, continut targetat in functie de interese), recompensarea cu ajutorul unei monede virtuale numite Kpoints. Moneda virtuala va putea fi transformata, apoi, in beneficii offline cum ar fi bilete la filme si spectacole, iesiri cu prietenii sau alte activitati. Asa incat, proiectul vrea sa incurajeze utilizatorii sa se indeparteze de mediul digital in favoarea unor experiente de-viata-reala.
Am vorbit cu Pavel si l-am rugat sa ne spuna mai multe despre proiect, procesul lui de dezvoltare, urcusuri & coborasuri si ce urmeaza in continuare:
Ideea proiectului
Aventura a inceput in urma cu 4 ani. Desi ideea initiala nu prea mai seamana cu ce este Kuende acum, unele principii s-au pastrat.
Am creat Kuende prin ochii userului pentru ca, in primul rand, ne doream pentru noi sa existe o platforma in care sa iti ofere o experienta diferita in timpul petrecut acolo, continutul sa fie targetat si calitativ, iar comunitatea sa conteze mai mult decat produsul in sine.
De asemenea, desi poate pare imposibila acum deconectarea de virtual, ne-am propus inca de atunci sa reusim sa incurajam pe cat posibil asta.
Dorim ca prin Kuende, sa putem oferi un mediu in care gasesti cele mai utilizate si indragite servicii online (music streaming, photo & video sharing, chat, newsfeed, continut targetat in functie de interese), sa iti recompensam activitatea zilnica cu o moneda virtuala (Kpoints) si prin intermediul ei sa te poti desprinde pe cat posibil de virtual.
De la idee la punere in practica
Development-ul in sine a inceput in septembrie 2014. Timp de mai bine de 2 ani am lucrat la conceperea proiectului, design, intalniri cu diversi investitori. Acum, privind retrospectiv, pot recunoaste ca a durat prea mult; implementarea ideii a mers mai greu pentru ca nici unul dintre noi (cei care gandisem la inceput ideea) nu era developer si nu avea vreun pic de experienta in domneiul IT si al start-up-urilor.
Dar, in afara de faptul ca ar fi fost bine sa punem ideea pe piata mai repede si sa o validam, ce s-a intamplat n-a fost fara rost. Toate evenimentele, toate incercarile, toate momentele de slabiciune in care voiam sa renuntam, toate sacrificiile si orele nedormite, toate au facut parte dintr-un proces pe care nu cred ca l-as schimba daca as avea ocazia.
Sa incepi un business pe cont propriu este o adevarata aventura in care trebuie sa pornesti pregatit sa pierzi, sa inveti din greseli, sa nu renunti. Chiar daca business-ul nu este un succes si nu iti aduce satisfactii materiale, iti va aduce sigur un pachet intreg de cunostinte, disciplina, incredere si maturizare.
Echipa
Am o echipa absolut minunata! Suntem uniti si foarte loiali unul fata de celalalt si fiecare dintre noi are incredere, aproape oarba, in calitatile si capacitatile celorlalti.
Suntem 5 la numar: Toni (Teodor Pripoae) este lead developer-ul nostru, fiind magicianul din spate care stie, controleaza si planifica toata partea tehnica. Cipick (Ciprian Platica) se ocupa de partea vizuala Kuende si e printre oamenii, care au evoluat si s-au dedicat mai mult decat ma asteptam cand i-am cunoscut initial, in 2014, alaturi de Andrei Dumitra. Eu (Pavel Antohe) si Rafa (Mihnea Rafailescu) ne ocupam de tot ce tine de produs, design, concept, promovare, pitching.
De mai bine de 1 an, de cand a inceput dezvoltarea propriu-zisa a platformei, alte activitati in afara de Kuende, nu prea mai exista... cu Kuende ne trezim, cu Kuende ne culcam si, in mare parte, doar despre Kuende vorbim :)
Naming: de ce „Kuende”?
Initial proiectul se numea „Kreds” si puteai castiga „Kredits” pentru faptul ca te uitai la reclame si foloseai aplicatia (era un fel WowApp de acum). Personal, numele nu imi placea, motiv pentru care am incerat sa gasesc un cuvant care sa aiba greutate, sa simbolizeze ceva si sa fie mai usor de pronuntat.
Am cautat termeni si cuvinte din diferite culturi sau civilizatii, cand deodata KUENDE s-a impregnat pe retina. In Africa, exista dialectul Swahili, care este vorbit cel mai des in Tanzania. In Swahili, „Kuende” inseamna pasiune, potential, dorinta si echilibru; si a fost dragoste la prima vedere :)
De primele 3 semnificatii simteam ca suntem legati, aveam pasiunea si dorinta sa realizam ideea noastra deoarece consideram ca are un potential imens. Echilibrul vine din propria structura a cuvantului, format din 3 consoane si 3 vocale care se despart doua cate doua (KU / EN / DE).
Obstacole
Cred ca cele mai grele momente au fost la inceput, cand nimeni nu credea in idee sau li se parea prea ambitioasa ca sa o putem realiza. Ne simteam ca niste nebuni si am pierdut multi asa-zisi „prieteni” in tot acest proces.
Apoi intervine partea financiara, in care toti sacrificasem toti banii, renuntasem la job-uri doar ca sa mai inaintam cu cativa pasi, ne trezeam fara nici un ban in buzunar, de multe ori fara vreo speranta ca cineva va investi in proiect si cadeam moral.
Dar, cum am precizat mai sus, toate aceste obstacole au avut rolul sa ne intareasca si sa testeze daca suntem sau nu pregatiti pentru maratonul care avea sa urmeze.
Un alt moment dificil a fost cand, intr-un final, reusisem sa obtinem o finantare (sau mai bine spus o promisiune de finantare), am inceput dezvoltarea si 3 developeri de top au renuntat la job-urile lor ca sa se alature proiectului.
Dupa 2 luni in care muncisem zi si noapte, banii promisi nu au mai aparut si eram in situatia in care vedeam cum totul se poate narui cum 3 oameni nu mai aveau pic de incredere in mine, cum proiect fara echipa nu exista. Si, daca astea nu erau suficiente, cum mai aveam si datorie de 15.000 de euro catre baieti.
Ce ati invatat cel mai important din tot procesul asta?
Am invatat ca este foarte important, atunci cand te aventurezi la un astfel de drum, sa te inconjori cat poti de mult doar cu persoane care impartasesc aceasi viziune si valori ca si tine, cu persoane despre care stii ca pot trage la aceasi caruta, cu persoane care te inspira si te pot incuraja, nu doar demoraliza si critica.
De asemenea, este foarte important, cel putin pentru mine, sa ai langa tine oameni, specialisti in domeniul lor, de la care ai mereu ce invata si langa care poti progresa.
Cel mai mare dusman al tau, in cele mai multe situatii, ajungi sa fii chiar tu. De asta e important sa lasi un pic timpul sa treaca, sa se aseze atunci cand simti ca esti singur impotriva tuturor si nu gasesti calea si raspunsurile imediat. De cele mai multe ori, solutia apare, iar starea de calm si incredere se instaureaza.
Ce ti-ar fi placut sa stii inainte sa te apuci de treaba?
Cred ca mi-ar fi placut sa am mai multe cunostinte in acest domeniu (tehnice, design) ca sa pot contribui mai mult la tot procesul de dezvoltare.
Despre Kuende
Kuende este o platforma sociala prin care ne propunem sa oferim utilizatorilor o experienta online moderna si diferita, bazata pe personalitatea si interesele acestora, in care filtrarea continutului poate fi facuta in functie de calitate si de relevanta.
Prin sistemul de gamification creat (si pe care dorim sa continuam sa il dezvoltam), utilizatorii (fie ca sunt cei cu profile sociale sau cei cu profile business) vor putea fi recompensati cu Kpoints care vor putea fi transformatate in beneficii reale.
De asemenea, deoarece nu mai este doar o tendinta, ci a devenit o necesitate sa fi vizibil online, vrem sa cream o punte mai directa si personala intre business-uri (companii, artisti, persoane publice) si social (clientii, fanii sau urmaritorii lor).
Desi suntem in etapa BETA, userii se bucura de muzica si posibilitatea de a crea playlist-uri proprii, de faptul ca mereu gasesc noutati in functie de interesele lor, ca totul este mai aerisit si mai exclusivist. De asemenea, desi am lansat curand Kpoints, utilizatorii deja le cheltuie pe traits-urile noastre de personalitate (45 la numar), in care practic iti poti etala personalitatea sau personalitatile tale.
Mecanismul din spatele monedei digitale Kpoints
Exista foarte multe activitati pentru care un utilizator este recompensat (de la numarul de share-uri, la prieteni sau persoane aduse in comunitate pana la un daily bonus), unele prezentate de la inceput, altele „ascunse” si care sunt descoperite pe parcurs, unele pe nivele, altele one time only.
In acest moment, poti investi punctele castigate pentru a-ti selecta si upgrada una sau mai multe personalitati pe care sa le poti atasa la profilului.
In viitorul apropiat, vrem ca userul sa-si poata customiza profilul cu punctele castigate (schimbari de background, soundpacks, emote-uri) sau sa poata „cumpara” functii noi (filtre de editare photo, boost post, boostere pentru daily bonus).
Poate cea mai importanta, si unul dintre obiectivele noastre principale, este dorinta de a incuraja utilizatorii sa treaca de granitele virtualului. Aici sistemul de Kpoints joaca un rol important.
Ne dorim ca punctele castigate sa poata fi schimbate cu lucruri palpabile care sa te faca sa „iesi din casa”: bilete la concerte sau la film, evenimente culturale, iesiri cu prietenii, excursii, intalniri cu artistii preferati etc.
Orice business isi va putea promova ofertele, iar profilele sociale le pot cumpara/licita si poti beneficia de discount-uri cu ajutorul Kpoints.
Diferentierea de alte retele sociale
Printre diferentele intre noi si competitie putem aminti faptul ca Kuende este all in one platform, in care continutul este targetat in functie de interese, fiind singura platforma sociala cu un sistem de gamification incorporat si cu streaming de muzica.
Abordarea noastra este un pic diferita, punem mare accent pe experienta utilizatorului deaorece dorim sa formam o comunitate noua, tanara si exclusivista in care fiecare detaliu conteaza (de la design, la functionalitati).
Cred ca se pot gasi diferente de implementare si inovare in fiecare functionalitate dezvoltata, mai ales in varianta web in care, din punct de vedere tehnic, suntem mai avansati decat varianta mobile.
Planuri de viitor
Varianta web se afla in varianta Beta, iar cea de mobile in Alpha. Dorim, cu ajutorul unei investitii de minim 200k euro, care sa ne ajunga pentru 6 luni, sa ne marim echipa de developeri si sa dezvoltam complet (sa iesim din Beta si Alpha) ambele variante.
Pentru web avem foarte multe surprize (de la detalii despre artisti, albumele acestora, artisti similari, share de playlist-uri, la grupuri, video sharing, comunitati, conferinte audio-video), iar la mobile, de implementat chatul si muzica, un sistem de recomandari de prieteni si oferte pe care le poti cumpara cu Kpoints, in functie de geolocatie, impreuna cu un sistem de recomandari si sugestii