... iar cititorii ajung sa fie implicati adesea in procesul editorial, astfel ca #nouljurnalism, cel cetatenesc, scoate capul usor-usor la suprafata. E una dintre ideile despre care am discutat cu Ionut Dulamita (Think Outside The Box sau TOtB), unul dintre membrii originali din echipa TOtB, alaturi de Magor Csibi si Marian Chiriac (jurnalist si alergator).
Mai exact, Think Outside The Box (TotB) a pornit din 2009 la initiativa lui Magor Csibi, europarlamentar care a renuntat la cariera politica in favoarea activismului de mediu.
Unul dintre proiectele sale de atunci s-a concretizat intr-o platforma ce aducea mediul inconjurator pe masa cititorilor pe un ton jurnalisto-activist asumat, mai putin frecventat la acea perioada de mass-media:
TotB.ro propunea un soi de educatie ecologica si de lifestyle intr-o maniera jurnalistica, pe teme precum efectele schimbarilor climatice, ale utilizarii plasticului, ale unor proiecte ca cel minier de la Rosia Montana (subiect ocolit la acea vreme de marile publicatii din Romania), reciclare, colectarea deseurilor, poluare, energie regenerabila, reducerea impactului uman asupra mediului, risipa alimentara, mers cu bicicleta, sanatate, nutritie, agricultura ecologica, traditionala si produse locale vs. agricultura si produse industriale etc., laolalta cu incurajarea unei atitudini critice fata de marea industrie (poluatoare, alimentara, farmaceutica etc.) si fata de consumul iresponsabil.
Ionut Dulamita ne-a trasat in randurile de mai jos intreg parcursul publicatiei; un parcurs ramificat, caruia nu i-ar sta rau in format de infografic.
Astfel, pornim de la functionarea TOtB sub tutela Hotnews, plecarea lui Magor Csibi la WWF si a lui Marian Chiriac la Alerg.ro, venirea Andrei Matzal in rol de coordonator, incheierea colaborarii cu Hotnews, pierderea sprijinului financiar al Apemin Tusnad in 2014 (un model atipic de parteneriat intre o publicatie romaneasca independenta si o companie), infiintarea Asociatiei Think Outside The Box, o mana de relocari in mediul rural, regruparea redactiei si statusul actual al proiectelor lor.
Start
TOtB.ro a fost fondat in 2009 de fostul europarlmentar Magor Csibi, care renuntase la politica in favoarea activismului de mediu.
Magor a gandit proiectul ca o anexa complementara a unei publicatii mari din Romania, care propunea o alta abordare decat cea jurnalistica clasica, una mai neconventionala, si care trata subiecte putin discutate la acea vreme in mass-media.
Linia editoriala era concentrata pe expunerea unor solutii de salvare a planetei odata cu intensificarea dezbaterii internationale pe marginea schimbarilor climatice/incalzirii globale si a unui trend ecologist occidental care favoriza localismul si care ii indemna pe oamenii cu acces la resurse sa-si modifice stilul de viata intr-o directie mai prietenoasa cu mediul, sa faca alegeri mai constiente si mai responsabile, in ideea ca schimbarea (in bine) porneste de la ei, cu pasi mici.
In aceasta directie, Magor a lansat si experimentul „The Caveman Project”, in ianuarie 2009, prin care si-a impus sa renunte, timp de trei luni, la aproape tot ce consuma curent electric, la carne, la apa calda si la mersul cu masina, sa nu-si cumpere lucruri noi, doar second hand si sa nu consume decat produse locale, romanesti, pentru a-si reduce cat mai mult impactul asupra mediului.
Experimentul a fost de succes si a contribuit la consolidarea unui public nou, mai critic si mai interesat de ce se intampla in jur, de vietile lor si de sanatatea naturii.
Evolutie
TotB.ro propunea un soi de educatie ecologica si de lifestyle intr-o maniera jurnalistica, pe teme precum efectele schimbarilor climatice, ale utilizarii plasticului, ale unor proiecte ca cel minier de la Rosia Montana (subiect ocolit la acea vreme de marile publicatii din Romania), reciclare, colectarea deseurilor, poluare, energie regenerabila, reducerea impactului uman asupra mediului, risipa alimentara, mers cu bicicleta, sanatate, nutritie, agricultura ecologica, traditionala si produse locale vs. agricultura si produse industriale etc., laolalta cu incurajarea unei atitudini critice fata de marea industrie (poluatoare, alimentara, farmaceutica etc.) si fata de consumul iresponsabil.
De la inceput si pana acum am pus accentul si pe solutii neconventionale sau do it yourself care sa le ofere oamenilor mai mult control asupra propriilor vieti si decizii.
In decembrie 2009, platforma a fost afiliata cotidianului online Hotnews.ro, care ne promova continutul si care ne-a pus la dispozitie sediul si resursele sale editoriale. Din echipa de inceput au facut parte Magor Csibi, Marian Chiriac (un jurnalist si un alergator profesionist care lucra atunci la Hotnews) si eu, care plecasem de scurta vreme de la Cotidianul.
La inceput, platforma publica texte scurte, care nu se supuneau neaparat formatelor si standardelor jurnalistice clasice, dar se bazau pe informarea corecta si documentata, avand un ton direct si prietenos prin care urmaream implicarea cititorilor, dialogul cu acestia.
Rubricile initiale ale platformei, care avea aspectul unui blog si continut mult mai redus decat astazi, erau una cu stiri de actualitate, una „Pro&Contra” (dezbateri cu doi invitati care se pronuntau impotriva sau in favoarea unui subiect), una de „Legende urbane” (in care incercam sa demontam, cu ajutorul unor specialisti, mituri din domenii precum sanatatea, nutritia, consumul etc.), una de „Eroi urbani” (unde promovam oameni obisnuiti care faceau ceva special si puteau fi luati ca modele sociale), una de editoriale, „Cu tendinta”, si una cu texte trimise de cititori, „Parerea voastra”.
Pentru ca a fost gandit de Magor ca un proiect in continua dezvoltare, in doi ani, in echipa TOtB au venit patru oameni noi: Roxana Bucata, care lucrase inainte la Green Report, Andra Matzal si Camelia Jula, cu care fusesem coleg la Cotidianul, si scriitorul Dan Sociu.
Proiectul s-a imbogatit astfel cu continut si cu abordari diferite, membrii echipei avand libertate deplina in alegerea si abordarea subiectelor. Andra a venit la TOtB in 2011, in rol de coordonator al platformei in locul lui Magor Csibi, care a plecat ca director la WWF Romania si a lasat proiectul in mainile noastre. Marian Chiriac a parasit proiectul in 2010 si a infiintat publicatia Alerg.
Platforma noastra s-a mutat pentru scurta vreme de la Hotnews.ro la Adevarul, in 2011, colaborare la care am renuntat dupa ce ne-a fost inchis site-ul in urma publicarii unor materiale despre compania Coca-Cola, cu care Adevarul avea contract de publicitate.
De-atunci, TOtB a devenit de sine statator. Dupa imbogatirea echipei in 2011, ne-am orientat mai mult spre jurnalismul clasic, prin reportaje, sinteze, interviuri, anchete din domeniile social, mediu si cultura.
Am pastrat insa tonul direct, prietenos, mai subiectiv fata de cititori, favorizat de mediul online, si am inceput sa publicam materiale mai lungi. Ne-am schimbat si site-ul, dupa modelul unor publicatii jurnalistice independente de afara, si cautam acum resurse pentru a-l imbunatati.
Strategia editoriala
Dupa ce au inceput sa se resimta efectele crizei economice, dupa adancirea faliei dintre saraci si bogati si a inechitatii sociale, accentul editorial a inceput sa fie pus mai mult pe social, in special pe subiecte legate de saracie si categorii defavorizate si marginale (oameni ai strazii, romi, consumatori de droguri, comunitatea LGBT etc.).
Am relatat si relatam in continuare despre proteste si initiative anti-establishment, iar mediul a fost mereu si va ramane o prioritate pentru Think Outside the Box. Echipa a scris constant despre proiecte ca cel de la Rosia Montana, defrisari, organisme modificate genetic, landgrabbing, energii alternative, consum sustenabil, risipa alimentara, gestionarea deseurilor, downshifting etc., la nivel national si international.
Pe langa asta, am tratat si inca tratam subiecte din domenii ca educatia alternativa, sanatatea si nutritia si arta independenta. TOtB a fost si este partener constant al multor evenimente culturale independente din Romania, sprijinind tinerii artisti si artele emergente sa ajunga la un public cat mai numeros.
Am publicat o vreme chiar si poezii si fragmente de proza gratie lui Dan Sociu, strategia editoriala nefiind niciodata una stricta, impusa, ci foarte diversa si, speram noi, creativa.
Site-ul si-a pastrat pana in prezent o atitudine activista asumata, urmarind promovarea unui stil de viata responsabil, a unei gandiri critice si a jurnalismului cetatenesc in cadrul mai multor categorii sociale, cresterea gradului de implicare civica si de constientizare a unor probleme adesea ignorate de societatea romaneasca si incercand sa dea voce unor categorii ignorate in societate.
Avem printre colaboratori cititori care fac jurnalism cetatenesc, un exemplu fiind Radu Cernuta din Sebes, care scrie constant pe subiecte de mediu, si oferim spatiu de expunere unor ONG-uri si initiative locale care deruleaza proiecte si activitati in domeniile noastre de interes.
De cand am plecat de la Hotnews am lucrat cu totii de-acasa, nemaiavand un sediu, si ne-am facut singuri programul, fara constrangeri. Camelia Jula si Andra Matzal au facut downshifting, incepand o noua viata in mediul rural.
De la inceput ne-am bucurat de independenta editoriala, desi proiectul a fost infiintat si a functionat ani buni cu finantare de la compania Apemin Tusnad din judetul Harghita, care nu a intervenit niciodata in linia editoriala a platformei. Finantarea s-a incheiat din pacate anul trecut, din cauza unor probleme economice ale companiei, ceea ce a facut ca echipa sa piarda doi colegi, pe Roxana Bucata si pe Dan Sociu, din ratiuni financiare.
Am ramas trei din vechea foruma, Andra, Camelia si eu, si cautam solutii pentru reintregirea si dezvoltarea echipei, avand insa o capacitate mai redusa de a produce continut in acest context.
In martie 2015, ca urmare a precaritatii financiare in care am intrat dupa incheierea sprijinului Apemin Tusnad, cei trei oameni care am ramas am infiintat Asociatia Think Outside the Box impreuna cu jurnalista de investigatie Laura Stefanut, care s-a oferit sa sprijine proiectul cu continut si in cautarea de resurse.
Asociatia si-a propus sa deruleze proiecte si activitati in domeniile mass-media si educatie. Anul acesta am avut primul nostru proiect ca ONG, „Jurnalist in curtea scolii", cu finantare de la Administratia Fondului Cultural National, in care am lucrat cu elevi din cartierul Ferentari si din Liceul „George Cosbuc” din Bucuresti la articole pe teme de interes din imediata lor apropiere.
Un proiect incununat cu un mare succes, pe care vrem sa-l dezvoltam cu sprijinul cititorilor si al viitoarelor linii de finantare. De exemplu, am aplicat recent la Bursa Binelui cu o piesa de teatru pe care vrem s-o facem cu copiii din Ferentari.
In cei sase ani de existenta, Think Outside the Box a devenit unul dintre cele mai accesate canale de presa independenta din Romania, colaborand cu numerosi jurnalisti independenti, scriitori si artisti din Romania si din strainatate. Astazi ne bucuram de o medie de circa 450.000 de accesari lunare, inregistrand, in ultima luna, 280.000 de cititori unici, si de foarte multe like-uri la articole.
Profilul cititorilor
Din ultimele date pe care le avem, site-ul nostru este accesat in proportie de 54,15% de barbati si in proportie de 45,85% de femei.
Majoritatea cititorilor nostri sunt tineri: 33,5% din cei inregistrati in ultima luna au varste cuprinse intre 25 si 34 de ani, 27,50% provin din segmentul de varsta 18-24 de ani, iar 15,5% au 35-44 de ani, mare parte din ei fiind din Bucuresti (aproape jumatate in ultima luna).
Accesarile vin intr-o proportie covarsitoare de pe Facebook.
Promovarea content-ului
Ca in cazul celor mai multe publicatii, Facebook este principalul canal de a ajunge la public, feed-ul devenind si cea mai „de incredere” revista a presei. In prezent, pagina de Facebook a TOtB are aproape 190.000 de like-uri. Comunitatea de fani a crescut organic, de la sine.
In „vremurile de aur”, cand Facebook nu se pusese inca pe monetizarea agresiva a continutului, am crezut ca aveam un virus care ne aducea 25.000 de like-uri noi pe saptamana. Cand reach-ul a fost scazut la o cota minuscula, am fost nevoiti sa reconstruim legatura cu cititorii, neavand bani pentru boost-uri si cresteri de audienta.
Facebook este si acum principala noastra sursa de trafic, ceea ce e in acelasi timp o scurtatura si o capcana, pentru ca dirijeaza fluxul de cititori.
Incercam sa-i atragem pe acestia cu stiri si articole din zone putin explorate, cu potentialul de a genera un numar mare de share-uri, avand un dialog constant cu ei pe Facebook, intr-un mod direct si friendly, lansandu-le adesea teme de gandire legate de bunul mers al societatii, fie prin fotografii si mesaje, fie prin statusuri care insotesc linkurile la articole, menite sa genereze mici dezbateri in randul lor, adica interactivitate.
Avem o comunicare zilnica si prietenoasa cu oamenii care ne citesc si care au devenit astfel, in timp, un soi de grup extins de prieteni.
Monetizare
Cum spuneam, din 2009 pana in 2014, proiectul Think Outside the Box a fost finantat de compania Apemin Tusnad - sponsorul nostru unic. Am avut si doua granturi publice in aceasta perioada, unul de la Ministerul Mediului si unul prin Programul de Cooperare Elvetiano-Roman.
In momentul de fata nu avem nicio sursa de finantare. Proiectul nu a gazduit niciodata publicitate, acesta fiind unul din principiile sale initiale, asa ca ne bazam pe donatiile cititorilor (am creat un buton de donate pe site), carora ne gandim sa le propunem si abonamente lunare, si pe call-uri de finantare la care vom continua sa aplicam prin asociatia noastra cu proiecte relevante pentru societate, in speranta ca vom intra la un moment dat intr-un ritm financiar stabil.
Despre problemele pe care le implica acest precariat a scris pe larg colega mea Andra Matzal, care a facut cele mai mari eforturi ca TOtB sa ramana in picioare si sa se dezvolte.
Probleme si solutii in publishing
Dupa mine, o publicatie de succes este cea care nu are grija zilei de maine, ci doar pe cea a satisfacerii cititorilor ei prin continut constant si relevant. Modelul TOtB-Tusnad a fost unic in Romania, din cate stiu eu, si nu vad cum ar putea fi reprodus in viitorul apropiat.
Personal, cred ca, cel putin in cazul publicatiilor independente, modelul optim ar fi asigurarea unui flux constant de granturi sau call-uri de finantare, fie de la stat, fie din mediul privat, care sa le permita publicatiilor sa-si continue activitatea specifica pe care o fac prin proiecte relevante, de impact, adaptate strict domeniului mass-media, nu sa le constranga sa lucreze pentru a se intretine in domenii in care nu au experienta, care sa fie mai putin birocratizate (pentru a nu ingreuna activitatile de baza) si sa ofere sprijin pe durate mai mari de timp, de cel putin un an.
Ce va motiveaza sa continuati?
Astfel de initiative sunt necesare in contextul in care presa independenta a inceput sa acopere golurile tot mai mari lasate de o presa mainstream polarizata politic si tabloidizata si a creat o apropiere fara precedent fata de cititori, care sunt implicati adesea in procesul editorial.
Asta e unul din lucrurile care ne motiveaza sa mergem mai departe, faptul ca am fost validati, printre altii din sectorul independent, de oameni care gasesc interes si inspiratie in munca pe care o facem, alaturi de sentimentul nobil ca suntem de partea binelui, in tabara celor care lupta pentru echitate si justitie sociala, departe de amorteala si constrangerile unui job nine to five.