[Aho, aho!] Andrei Balan: Urarile de sarbatori sunt pretul pe care companiile il platesc pentru ca nu sunt suficient de empatice in restul anului

[Aho, aho!] Andrei Balan: Urarile de sarbatori sunt pretul pe care companiile il platesc pentru ca nu sunt suficient de empatice in restul anului

Andrei Balan, Head of Communication Strategy Webstyler, parafrazeaza astfel o alta vorba cunoscuta a publicitatii: Advertising is the price companies pay for being unoriginal. Andrei are o problema cu generozitatea care are termen de expirare si bunatatea de ocazie, asa ca ar propune, din aceasta cauza, o anti-campanie de Craciun.

 

De ce incep unele campanii de Craciun atat de devreme

Pentru ca sunt avantaje indiscutabile in a fi primul. Chiar daca uneori e vorba de o turma. Primul care iti spune La multi ani de ziua ta are sanse sa devina ultimul pe care-l uiti. Cu atat mai mult daca o face cu trei luni inainte.

 

Momentul potrivit

Intrebarea asta n-ar trebui sa tina pe nimeni treaz noaptea. Cata vreme o faci suficient de diferit de restul lumii, momentul lansarii ar trebui sa devina o chestie secundara sau logistica.

 

Cand incepe agentia sa intre in presiunea campaniilor de Sarbatori

Primele brief-uri se sadesc toamna iar campaniile aferente rasar, de cele mai multe ori, odata cu luminitele din Bucuresti.

 

Cerinta din brieful de Craciun pe care nu o mai suporti

Urari peste urari peste urari. Noi, ca industrie, generam o aglomeratie de mesaje care, cumulate, rezulta in devalorizarea conceptului. Un fel de inflatie comunicationala. Probabil ca o sa uram in cor lucruri pana cand asta nu va mai insemna nimic pentru nimeni. Cineva spunea ca advertising is the price companies pay for being unoriginal (Yves Behar). L-as parafraza: urarile de sarbatori sunt pretul pe care companiile il platesc pentru ca nu sunt suficient de empatice in restul anului.

 

Corectitudine politica: incepe sa fie inlocuit Craciunul cu "Sarbatori" in Romania?

Din experienta mea, se intampla mai degraba dintr-un calcul al resurselor decat din ratiuni de corectitudine politica. E mai eficient sa acoperi toate sarbatorile cu o singura campanie. Cat despre corectitudinea politica, suntem inca suficient de omogeni religios si cultural incat sa nu avem probleme serioase in sensul asta.

 

Ce nu e indicat sa apara intr-o campanie de Craciun

Cliseele. Si sunt destule. Colinde, clopotei, zapada, cadouri, atmosfera aia de altruism general. In care, paradoxal, cei mai multi vin si iti trantesc o oferta. Sunt prea putine campaniile care nu pun umarul la consolidarea cliseelor.

 

De ce seamana toate campaniile de Craciun

Dintr-o rezistenta fireasca si universala la risc si schimbare. O mare parte din marketing functioneaza in retete sau formule testate si verificate, inclusiv campaniile (ofertele) de sarbatori. Iar lucrurile par sa mearga, inca.

Faptul ca se cumpara mult in aceasta perioada intretine bataia de oferte si conserva formulele de marketing din spatele ei. Iar din asta castiga toata lumea, asa ca nu vad premise pentru schimbari majore.

Probabil e nevoie de niste argumente in Excel, nu in .ppt, ca sa vedem mai mult neconventional aici.

 

Exista o saturatie a publicului fata de campaniile de Craciun?

Fara discutie. In cazul asta (si in multe altele) interesul e proportional cu noutatea.

Cand toata lumea spune acelasi lucru, pe toate canalele, an de an, uzand de aceleasi elemente discursive, e natural ca el sa scada. Mai ales ca o buna parte din campaniile de Craciun vin cu obiective de vanzari.

Da, e loc si nevoie de a breath of fresh air. Un demers lipsit de ROI, un brief fara rezultate cuantificabile, scris in ”spiritul autentic” al sarbatorilor pe care cauta sa le valorifice, ar putea aduce o adiere.

 

Incercari diferite de abordare a Craciunului

Prea timide ca sa fie mentionate. Dar, apropo de asta, as face candva o anticampanie de Craciun: n-ar trebui sa avem nevoie de un pretext sau de o perioada delimitata ca sa ne amintim ca trebuie sa fim altruisti, generosi, si sa ne vizitam rudele. Si dupa revelion sa ne intoarcem la cine suntem de fapt.

 

O campanie care a ocolit cliseele obisnuite ale Craciunului

Din Romania, campania Telekom de anul trecut care a militat impotriva urarilor cu forma universala, transmisibile intregii agende.


Iar de afara observ, pe alocuri, o abdicare de la idilismul, si el cliseic, al lumilor neproblematice in care se intampla cele mai multe din povestile de Craciun.

Uite, de exemplu, mult-discutatele ad-uri John Lewis si EDEKA de anul asta, care ataca frontal problema singuratatii batranilor. Si sunt, prin chestia asta, un exemplu de infuzie binevenita si chiar disruptiva de realism.

 

Idei pentru campanii de Craciun care nu au fost acceptate

Sa trimitem, de Craciun, urari de Paste. Long story. Oricum, exista niste sens.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related