SUB25. O revista online care se adreseaza tinerilor, vorbindu-le despre subiecte pe care nu le atinge nimeni pe intelesul lor. Nu, echipa din spate nu vrea sa-i educe pe "astia mici", ci si-a dorit sa le construiasca un cadru informativ in care ei sa-si poata aplica propriile filtre. "Tineretul e foarte ok, nu are nevoie de sfaturi. Are nevoie de informatie pe zonele care il intereseaza. Si ca sa-si deschida mintea, si ca sa se dea educat in conversatii, si ca s-agate", spune Bogdan Theodor Olteanu, unul dintre fondatori.
Publicatia a fost initiativa a trei oameni, Karin Budrugeac, Gabriela Piturlea si Bogdan Theodor Olteanu care si-au dorit sa creeze un loc cu adevarat reprezentativ pentru cultura tinerilor. Echipa s-a marit treptat si a ajuns diversa, formata din elevi, jurnalisti, studenti sau publicitari care au intre 14 si 30 (si-un pic) de ani.
Mai jos, Bogdan ne povesteste cum au pornit la drum, care e profilul audientei construite pana acum sau cum sta treaba cu partea financiara.
Inceputuri
SUB25 a fost construit de o mana de oameni, trei maxim cinci, pornind de la strangerea laolalta a unor frustrari. Membrii fondatori ai Asociatiei SUB25 sunt Karin Budrugeac, Gabriela Piturlea si eu.
Ne-am dorit un loc cum nu prea exista prin Romania, in care sa se vorbeasca despre ce inseamna cu adevarat cultura tanara si cultura tinerilor. Fiecare dintre noi a pus pe masa cam ce ar vrea sa fie SUB25 si la sfarsit aveam acest animal hibrid.
Echipa
Nucleul initial s-a pastrat relativ constant. Apoi au tot aparut colaboratori, atrasi de atmosfera din jurul revistei. Avem colaboratori plecati la studii in strainatate, altii cu care ne vedem la bere si altii cunoscuti pe la festivaluri. Elevi, studenti, jurnalisti, oameni si din agentii si de la clienti. Intre 14 si 30 si un pic de ani.
Obiective
Primul obiectiv a fost sa gasim si sa crestem un spirit al SUB25. Sa ne gasim vocea si sa ne gasim publicul. A functionat foarte bine un obiectiv formulat ca o interdictie. Sa nu ne dam destepti si sa nu pretindem ca invatam pe cineva ceva. Nimic din zona sa educam tineretul.
Tineretul e foarte ok, nu are nevoie de sfaturi. Are nevoie de informatie, pe zonele care il intereseaza. Si ca sa-si deschida mintea, si ca sa se dea educat in conversatii, si ca s-agate.
Strategie editoriala
Initial am functionat cu un singur criteriu de selectie – orice subiect ne intereseaza, dar sa fie cu arte. Orice fel de arte. (Ignorand cat de greu de de definit “arte”.)
Incercam sa sapam mai adanc in noua generatie, sa cautam si sa dezvoltam subiecte un pic mai sinuoase (educatie sexuala sau cultura civica), sa ajungem sa vorbim despre lucrurile pe care nu le vorbeste nimeni cu „astia mici”.
Pana acum le-am atins doar prin eseuri personale, dar o sa aprofundam.
Target
Adolescenti, indiferent de data nasterii. Oameni cu mai multe indoieli decat certitudini, mai degraba curiosi decat convinsi.
- 65% femei, 35% barbati (cu aproximatie);
- treime 18-24 de ani;
- treime 24-35 de ani;
- a treia treime sparta in celelalte categorii;
- destul de „vorbareti” si implicati – dau feedback, sugereaza subiecte;
- incredibil de civilizati in dialog - si pe site, si pe Facebook moderarea este aproape inutila.
Promovarea continutului
Less is more. Cat mai putin text, cat mai mult content lasat la interpretarea cititorului. Fara concluzii si fara call to action. Asta merge la noi pe social media, ca e vorba despre videouri, fotografii, gif-uri sau citate din articolele noastre. Nu ne subestimam cititorii.
Urmarim in continuare un singur obiectiv: sa ne pastram vocea, sa pastram SUB25 in locul in care l-am adus. Iar asta e greu de gasit in cifre.
Ne intereseaza sa consolidam un brand de publishing (daca e sa vorbim pretentios). Asa ca e mai important feedback-ul unui cititor/colaborator decat numaratul de clickuri. Probabil ca vom ajunge insa si acolo.
Cum se finanteaza publicatia?
Se autofinanteaza. Am facut suficiente proiecte comerciale cat sa nu mai aducem bani de acasa.
Provocari legate de partea financiara
Ca e aproape exclusiv un jucator al cifrelor, atata vreme cat totul se masoara in click-uri (e doar un exemple). Caz in care o platforma de nisa - ca SUB25 - e greu relevanta.
In 90% din cazuri prima intrebare e “cat costa banner-ul?”. Si am avut macar un caz in care cineva a vrut si luat banner-ul. Desi i-am spus ca e plasat prost in pagina, si nu numai ca nu o sa dea nimeni click, dar nici nu va fi prea vizibil.
Nici nu stiam cum sa bugetez – cati bani sa ceri ca sa livrezi rezultate zero?
Continutul editorial si publicitatea
Continutul (teme si standarde) e de neatins. Nimeni nu ne-a cerut sa scriem altceva decat scriem de obicei. De fiecare data am dezvoltat continut in conformitate cu tonul si preocuparile noastre. SUB25 nu e un loc unde sa trantesti un text standard scris de cineva care isi inchipuie ca stie cum e cu tinerii.
Definitia unei publicatii de succes
La una de nisa, precum a noastra, succes inseamna originalitate. Daca ai o voce aparte, daca nu mai e nimeni (exact) ca tine inseamna ca esti pe un drum bun. Daca faci asta si esti macar pe break-even atunci ai premizele unei constructii sanatoase.
Tabloidizarea presei
Suntem prea mici ca sa putem influenta o piata intreaga si miste schimbari atat de mari in obiceiuri de consum. Ne pastram standardele – e sanatos atat pe plan personal cat si pentru viitorul SUB25.
Ce va motiveaza sa continuati?
Ne place ce facem. Uneori suntem chiar mandri de ce facem. Iar in zilele sau noptile de maxim optimism ne imaginam ca am putea ajunge sa traim din publishing facut asa – onest si responsabil.