[Aho, aho!] Dana Tocu (HIPPOS): Hai sa incepem sa aratam cupluri gay, prieteni care tin locul unei familii, celibatari… de toate, pestrit, ca-n viata

[Aho, aho!] Dana Tocu (HIPPOS): Hai sa incepem sa aratam cupluri gay, prieteni care tin locul unei familii, celibatari… de toate, pestrit, ca-n viata

Dincolo de faptul ca toate campaniile de Craciun seamana intre ele si, in curand, vor debuta in august, Dana Tocu, Director de creatie HIPPOS, este intrigata de un alt aspect: toate familiile sunt la fel iarna. Crede, insa, ca lucrurile se vor schimba si in Romania: trendurile aterizeaza destul de repede aici.

 

De ce incep unele campanii de Craciun atat de devreme

Pai fiecare vrea sa fie primul care comunica. Nu m-ar mira sa ajungem sa incepem din august, din dorinta de a fi primul. In ultimii ani, din ce in ce mai multi clienti inlocuiesc calitatea cu cantitatea, in sensul in care, daca investim in media un buget generos, vom deveni top of mind, indiferent ce avem de comunicat.

 

Momentul cel mai bun

E evident cand e prea tarziu – dupa Craciun. In rest… depinde ce produse ai de impins. Daca e un obiect sau un serviciu care cere un efort financiar si planificare, e bine sa incepi din timp. Daca vinzi FMCG sau produse sezoniere, incepe cand lumea e in mind set de Craciun si mai ales a luat leafa sa aiba cu ce da buzna in magazine.

 

Cand incepe agentia sa intre in presiunea campaniilor de Sarbatori

Serios acuma, in august, hai septembrie. Si sincer, cu cat ai mai mult timp sa te gandesti la asta, cu atat mai bine. Este incredibil pe cati clienti ii ia iarna pe nepregatite, pe modelul Basescu.

Daca vrei o creatie memorabila, vino la agentie cu brieful din august, ca doar stii ca ai in marketing plan campanie de Craciun.

 

Cerinta din brieful de Craciun pe care nu o mai suporti

Uite, nu m-am intalnit cu asa ceva. In schimb, m-am intalnit cu aceleasi cuvinte si clisee, indiferent care e campania, ori asta e problema agentiei, nu a cerintelor briefului.

 

Corectitudine politica: incepe sa fie inlocuit Craciunul cu "Sarbatori" in Romania?

Nu, nu m-am intalnit cu genul asta de cerinte. Dar ar fi bine sa existe PC in comunicare. Nu ma refer la inlocuirea cuvantului Craciun neaparat, ci cu ilustrarea diversificata a noilor tipologii de familii, care de ani de zile sunt reprezentate cu mama, tata, fiica, fiul, eventual bunicii.

Hai sa incepem sa aratam cupluri gay, cupluri inter rasiale, prieteni care tin locul unei familii, celibatari, oameni care-si petrec vacanta de iarna ajutand copii, batrani sau animale… de toate, pestrit, ca-n viata. Dar curand, sunt convinsa ca lucrurile se vor schimba. Trendurile vin destul de repede in Romania.

 

De ce seamana toate campaniile de Craciun

Ce spuneam mai devreme – clientii surprinsi ca vine campania de Craciun, deci brief last minute, executie pe fuga. Reticenta vine din dorinta de a fi “safe”, de a fi pe placul tuturor. Stiti voi: “target - all”. Daca a mers atatia ani, de ce sa schimbam?

 

Publicul: exista o saturatie a acestuia fata de campaniile de Craciun?

E, abia aici e surpriza! Am citit recent un studiu care spune ca oamenii abia asteapta reclamele de Craciun, ca ii ajuta sa “intre in spiritul Sarbatorilor” si fac parte din pachetul complet! Nu stiu romanii, in mod specific, pentru ca in ziua de azi esti expus in egala masura la comunicarea globala de brand, cel putin in mediul digital.

E o uniformizare a mesajului si a publicului tinta, nu mai vorbim numai de calupul publicitar de la TV.

Vorbim de YouTube Prerolls, Google Ads, newslettere de la orice e-shop din lume, care cumva - cumva are adresa ta de email, programmatic advertising, aplicatii, bannere interactive si toate cele…

Incercari diferite vad in fiecare an – macar daca vorbim de mediul de unde iti parvine mesajul, daca nu de originalitate in story telling, new standard in category.

 

O campanie/reclama care a ocolit cliseele obisnuite ale Craciunului

Top of mind pe Romania este pentru mine spotul Bergenbier de Craciun cu tipul care uita sa-i ia cadou nevesti-sii si apare la usa cu un maidanez in brate. E jucata impecabil, iar scenariul e savuros.

De afara, Harvey  Nichols cu “Sorry, I spent it on myself”. Nu stiu daca a fost primul brand care a avut curajul sa sparga clutter-ul de indemn la generozitate promovand exact opusul, dar asta e ad-ul care pe mine m-a cucerit!

Iar fix de anul asta, John Lewis cu "Man on the Moon" nu m-a dat pe spate, in schimb Loteria de la spanioli mi-a adus lacrimi in ochi si speranta ca mai exista clienti si agentii care mai au de spus lucruri tare frumoase.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related