Cand proclamam ziua citatelor inspirationale? Azi? Povestea Andrei Berila si a lui Bogdan Crivoi de la Skeptic Dog Animation poate fi sumarizata prin celebra idee, semnata in online de Picasso, "Inspiration exists, but it has to find you working".
Inspiratia pentru studioul de animatie 2D Skeptic Dog Animation le-a venit Andrei si lui Bogdan in timp ce deja lucrau pentru un prieten cu o mica afacere online, nevoi de promovare si buget limitat. Asa si-au dat seama ca prin jur exista o cerere care-si cauta jumatatea - oferta.
De acolo, au urmat cateva concursuri si competitii pentru start up-uri: Skeptic Dog a fost vazut la Incubatorul de afaceri al Universitatii Alternative (sponsorizat de ING Bank Romania), apoi la 60-day challenge (Impact Hub) si, cel mai recent, la Get in the Ring Romania. Unde a si castigat locul I, premierea avand loc in cadrul Creative Est 2015.
Pe Andra am intrebat-o mai multe despre plimbaretul Skeptic Dog, iar ea ne-a scris indata:
Skeptic Dog, adica cine?
Noi suntem aNDRA si Bogdan, cei care am fondat Skeptic Dog Animation. Iar de curand, am inceput sa adunam in jurul nostru si alti colaboratori freelanceri.
Bogdan a invatat sa deseneze si sa animeze lucrand la diverse proiecte personale, el e cu practica si umorul. Eu, aNDRA, am facut regie de film, sunt cu teoria, editarea video si partea administrativa.
Amandoi ne-am dorit sa facem filme de animatie, asa ca am inceput cu tot felul de filme scurte. Am invatat din mers, impreuna.
Cum v-ati cunoscut? Si de unde ideea cu studioul?
Ne-am cunoscut acum 5 ani, eram inca studenta la Universitatea Media, Bogdan era plictisit de Facultatea de Geografie din Iasi. Am gasit multe lucruri in comun si ne-am spus ca nu avem nimic de pierdut daca facem un film de animatie, asa, just for fun.
Eu trebuia sa termin un proiect pentru facultate la care nu apucasem sa filmez nimic si mi s-a parut mai usor sa fac o animatie. Usor nu a fost deloc, dar a meritat efortul, pentru ca am prins curaj sa mai colaboram si la alte proiecte.
Nu stiam atunci ce o sa urmeze, ideea cu studioul de animatie 2D a aparut mult mai tarziu. Tot lucrand la proiecte de animatie, am dat de un prieten al unui prieten care avea o mica afacere online si ne-a cerut sa il ajutam cu un film de promovare.
Am fost surprinsi cand ne-a zis ca nu gasise pe nimeni altcineva care sa-i poata face o animatie, desi era dispus sa ofere bani. Si nu ar fi vrut sa lucreze cu un studio de film pentru ca ar fi fost prea scump. Atunci ne-am dat seama ca exista o nevoie si ca putem face noi ceva.
De la prima idee si pana la lansare
Dupa ce am descoperit ca exista o nevoie in jurul nostru, ne-am decis sa facem filme de animatie, de promovare, pentru firme mai mici sau mai mari.
Intre timp, eram studenta si la Universitatea Alternativa (UA), unde exista un incubator de afaceri. Am intrat in Incubator cu ideea noastra si am inceput sa o slefuim.
Am facut un plan de afaceri, am castigat o mica finantare (era primul an cand Incubatorul Universitatii Alternative a fost sponsorizat de ING Bank Romania), am primit un mentor (Ovidiu Slavoiu), am gasit clienti (printre care si ING) si am castigat primii bani.
Bulgarele s-a rostogolit si a crescut incet, incet.
Am trecut si prin 60-day challenge de la Impact Hub, am primit proiecte tot mai diverse, apoi am prins curaj sa aplicam la Get in the Ring, o ocazie buna sa aflam cum stam in piata si sa primim feedback.
De unde numele „Skeptic Dog”?
Aveam deja un personaj, Skeptic Dog, pe care l-a creat Bogdan cand cautam idei pentru scurt-metraje de animatie. Cand am intrat in Incubatorul de afaceri de la UA, am ales alt nume, despre care am aflat ca mai exista. Apoi am cautat alte denumiri, dar nu pareau destul de bune.
Ne-am amintit de Skeptic Dog si am inceput sa il folosim ca simbol pentru ideea noastra de afacere, in lipsa unui alt nume mai bun. Am observat ca ceilalti il tin minte usor si ca li se pare amuzant, asa ca l-am pastrat.
Cui va adresati?
Cred ca targetul ne-a gasit pe noi, cum spuneam si mai devreme, ideea de afacere a aparut dupa ce un prieten ne-a cerut un film pentru platforma sa online. In timp, am mai gasit si alte oportunitati in piata.
Acum, clientii principali sunt firme, companii sau ONG-uri care vor sa se promoveze printr-o poveste animata, haioasa, cu personaje expresive si usor de retinut.
Promovare
Ne promovam participand la diverse proiecte si evenimente creative, insa cel mai mult au contat recomandarile. Universitatea Alternativa ne-a ajutat mult pe partea asta, mai ales la inceput. Apoi, clientii au fost bucurosi de filmele facute pentru ei, asa ca ne-au recomandat si ei mai departe.
Povestea primului proiect
Primul proiect mai serios a fost un film de animatie pentru ING Bank Romania.
Cum povesteam mai devreme, eram in Incubatorul din UA si, fiind sponsorizat de ING, am intrat in contact cu ei. Le-a placut ce facem si au vrut sa ne testeze puterile. Asa am facut filmul despre Proiectele de CSR din 2013:
Am creat cate un personaj pentru fiecare categorie de proiecte si le-am prezentat pe rand, conform brief-ului primit de la ING.
Proiecte dragi?
E greu de ales, fiecare proiect a avut ceva provocator si interesant.
Cele mai dragi ne sunt filmele cu Skeptic Dog, pe care le-am creat pe parcurs pentru promovarea noastra. Ne dorim sa facem mai multe si sa devina o serie web. Aici e unul dintre ele:
Antreprenoriatul si nabadaile
Sunt multe provocari pentru un antreprenor si cred ca devine un cliseu sa spui despre birocratie sau legi care se schimba de la o zi la alta. O alta provocare dificila este comunicarea cu unii clienti, care vor sa controleze prea mult stilul de animatie. Totusi, de obicei, gasim o cale de mijloc si totul e bine cand filmul are impact si isi implineste scopul.
Participarea la competitia Get in The Ring Romania
Am aflat de competitia Get in the Ring prin Universitatea Alternativa. Ne-am inscris mai mult din curiozitate. Nu credeam ca o sa fim selectati sa participam. Dar uite ca am ajuns la propriu „in ring”, la festivalul Creative Est.
A fost o atmosfera faina, m-am simtit destul de relaxata, mai ales pentru ca motivatia mea era sa primim feedback. Nu aveam nimic de pierdut.
A fost dificil sa povestesc despre Skeptic Dog Animation intr-un timp atat de scurt, trebuie sa te concentrezi sa spui esentialul si sa nu te balbai. Celelalte afaceri mi s-au parut foarte interesante si inovative. Cred ca toti aveam sansa sa castigam.
Din punctul meu de vedere, a contat faptul ca am avut deja clienti si ca am aratat cateva fragmente de animatie. Apoi, la votul publicului, am fost norocosi ca Skeptic Dog e usor de tinut minte.
Cum e sa fii artist animator in Romania?
Pana acum mi se pare ca sunt multe oportunitati in Romania si cererea creste. Mai ales ca ne putem promova in strainatate si putem lucra pentru firme din alte tari, chiar daca ramanem in Romania. Am colaborat deja cu doua ONG-uri din Europa (Belgia si Marea Britanie) pentru proiecte de animatie.
Noua ne-ar placea sa dezvoltam afacerea in tara si sa oferim oportunitati de lucru si pentru alti artisti de aici.
La ce proiecte lucrati acum? Ce urmeaza mai departe?
Avem proiecte diverse. In general sunt filme de animatie 2D, insa uneori realizam si ilustratii sau benzi desenate. Acum lucram la un film de promovare pentru un start-up romanesc si urmeaza sa facem un video animat pentru un prieten care compune muzica.
Vrem sa devenim din ce in ce mai buni la animatie 2D si, in viitor, sa putem oferi stiluri mai diverse, pastrand genul 2D. Pentru anul viitor, planuim sa marim echipa Skeptic Dog cu inca doi artisti animatori.