Studiu de caz virtual 1
20 ianuarie, doi ani in viitor. Summer_boy77 este un impatimit al domeniului sau de activitate. A invatat pe dinafara toate tipurile de hartie igienica, cate straturi prefera majoritatea clientilor, cine sunt jucatorii principali pe piata mondiala, ce modele pot fi imprimate pe ea. Deseori, colegii il gasesc in fata calculatorului scriind pe forumul de la www.toiletpaperworld.com.
La cativa ani dupa ce incepuse sa foloseasca internetul, intelesese ca visul sau de a se lansa in afaceri nu era deloc imposibil: hartie igienica de lux made in Romania. Nu-l speria faptul ca in orice hipermarket existau cel putin 30 de marci de hartie igienica. Nu i s-a parut o amenintare nici ca romanii, in general, prefera hartia igienica ieftina, cumparata la pachet de 32 de role. De ce?
Pentru ca el descoperise o nisa de afaceri - si nu era una romaneasca!
Primul pas? S-a apucat sa invete tot ce putea despre procedurile tipografice speciale.
E bine sa ocupi o nisa de afaceri, chiar daca foarte mica? Desigur! O tactica desconsiderata pana acum de catre marile companii, acoperirea unor astfel de nise a devenit o tendinta globala. Una tot mai profitabila!
Este un paradox ca aceasta tendinta s-a dezvoltat exploziv acum, cand consumatorii sunt tot mai pretentiosi si cauta calitatea mai presus de orice. Concurenta acerba i-a tot suflat in coarne acestui vesnic nesatisfacut care este potentialul client cu bani. Rezultatul? Acesta a pus mana pe mouse si a devenit mult mai destept decat le convine companiilor lenese si necomunicative.
Consumatorul si-a luat nasul la purtare. Incepe sa ignore cu nerusinare publicitatea agresiva. Compara instantaneu orice oferta cu cea a concurentei (informatiile sunt la doar cateva clicuri distanta) - conform principiului: "da' ce, google s-a inchis?". Afla in scurt timp cand calitatea produsului sau serviciului lasa de dorit - cei "patiti" fumega si spumega pe forumurile "dedicate".
Studiu de caz virtual 2
Dupa ce a aflat cum poti imprima aproape orice pe hartie igienica - ieftin si fara sa periclitezi sanatatea consumatorului - summer_boy77 si-a pus la bataie economiile. Putea acum sa scrie orice pe hartie igienica fara ca pretul unei role sa creasca astronomic. Asa ca si-a creat un site si a anuntat noul sau produs revolutionar in intreaga comunitate mondiala a iubitorilor de hartie igienica. Vestea s-a raspandit rapid si au aparut primele comenzi. Uimitor, toti isi doreau acasa hartie igienica inscriptionata cu fotografiile superiorilor de la serviciu sau cu logoul concurentei.
S-a observat ca in avangarda cautatorilor de noi nise se afla industriile de retail si cea hoteliera. Exemplu? Raspandirea restaurantelor ultra-specializate.
Viitorul consumator din Bucuresti, dupa ce va trece prin bucataria maghiara si cea libaneza, va mai face o vizita la o taverna cu specific sarbesc, dupa care, invariabil, se va plictisi. In aceste conditii, un restaurant cu mancare siciliana are toate sansele sa devina un hit. Sau cu mancare banateana (da, da, imaginati-va un meniu scris in cele trei limbi vorbite in Banat, pentru ca toti banatenii din capitala sa suspine de placere!). Exista un milion de idei. Prostii? De cele mai multe ori, da. Dar...
Printre afacerile de succes ale inceputului de mileniu se numara, de exemplu, un hotel destinat snowboarderilor (www.blockattahoe.com). Datorita internetului poti face bani seriosi vanzand doar accesorii pentru casa de culoare alba, ca The White Company (www.thewhitecompany.com). Sau 20 de feluri de orez, ca Rice to Riches (www.ricetoriches.com). Sau 25 de feluri de ulei de masline, ca Oil and Vinegar (www.oilvinegar.com). Da, in Romania e greu de crezut ca ar exista o piata profitabila a obsedatilor de ulei de masline, dar acesta este marele avantaj al internetului. Iti ofera acces la o piata globala, oricat de fragmentata.
Studiu de caz virtual 3
Summer_boy77 a acordat deja presei online zeci de interviuri datorita ideii sale ingenioase - zeci de ocazii de a-si face publicitate gratuita. Oferta sa a patruns si pe Amazon.com si de fiecare data cand cineva cumpara produse inscriptionate, vede ca alti clienti au cumparat si hartie igienica inscriptionata. A creat o noua nisa de afaceri, care la randul sau incepe sa se fragmenteze: diverse colectii de beletristica si poezie pe hartie igienica. "Pentru momentele de plictiseala crunta cand nu aveti la indemana ceva de citit".
Existau si inainte afaceri care se bazau pe ideea de a fi cel mai bun intr-un domeniu ignorat de marile corporatii. Cine este cel mai mare producator de umbrele de soare? Se pare ca o companie germana care, de decenii, detine peste jumatate din piata mondiala.
Dar acum, oferta, preturile, recomandarile si opinia celorlalti consumatori au devenit incredibil de transparente. Un miliard de utilizatori ai internetului formeaza un puzzle complicat, in care o oferta ultra-specializata este bine conectata la o cerere ultra-fragmentata. Desi este inca in stadiu incipient, aceasta noua conjunctura se face simtita si in Romania - intrati pe okazii.ro si veti gasi de la CD-uri care te invata trucuri magice si hipnoza pana la viori, aparate de fotografiat vintage si sute de alte produse greu accesibile fara internet.
Studiu de caz virtual 4
In jurul lui summer_boy77 s-a creat o comunitate a iubitorilor de hartie igienica personalizata. Pe siteul sau au aparut modele inscriptionabile create de terti; acestia le vand, in schimbul unui comision, celorlalti. Vizitatorii pot vedea care sunt bestsellerurile in materie de inscriptionare. Un autor de carti do-it-yourself a debutat pe hartie datorita lui summer_boy77 si a ajuns unul dintre cei mai cititi autori din Alabama. Iar la concursul anual de hartie igienica inscriptionata a castigat o foarte talentata adolescenta din Malaezia, pasionata de benzile desenate manga.
Trendul aparitiei unor noi nise tine, in final, de o stare de spirit generalizata: eu, consumatorul, sunt in centrul universului. Si asta nici nu este o declaratie eronata, de vreme ce totul se intampla... pe banii lui. Cel mai probabil, vanzarile in masa vor continua sa existe doar pentru produsele foarte ieftine si esentiale pentru supravietuire. Tot mai putine companii isi vor mai permite sa se imbete cu apa rece considerand ca un buget de promovare colosal poate ingropa orice concurent care nu poseda forta de a se adresa maselor largi.
Produsele cu adevarat bune, interesante si dorite vor atinge mult mai usor vanzari in masa. Iar acest lucru se va datora alegerilor foarte personale pe care le face fiecare consumator - stapan al universului.