Diana Ghiba si echipa din spatele revistei timisorene Altfel si-au propus sa creeze o publicatie pentru comunitate, una care sa-i reprezinte si care sa ofere aceeasi calitate ca titlurile mari de pe piata. Totul a inceput acum aproape doi ani, la o intalnire intre prieteni, si s-a transformat acum intr-o redactie in care lucreaza constant 20 de oameni, plus colaboratorii independenti.
Niciunul dintre cei trei initiatori ai proiectului nu avea studii sau experienta in domeniu, iar asta s-a vazut pentru ca pe parcurs au avut de infruntat obstacole pe care nu le luasera in calcul la inceput. Dar au invatat pe parcurs din propriile greseli si s-au redresat.
Continutul revistei s-a diversificat treptat, iar strategia editoriala implica adaptari ale content-ului in print vs. in online.
Hopurile tot apar, de la intelegerea nevoilor cititorilor pana la discutiile in care clientii vor sa li se faca publicitate gratuit, dar ce face ca echipa de la revista Altfel sa continue demersul sunt oamenii care au transformat publicatia in una a comunitatii.
In continuare, ne vorbeste Diana Ghiba (creative director-ul Altfel):
Nmarul curent: un food issue cu Florin Dumitrescu pe coperta
Cum a aratat inceputul
Planificarea proiectului „Altfel” a inceput in septembrie 2013 iar lansarea a avut loc in ultima zi a lunii februarie 2014. Totul a inceput cu o discutie normala, la tigara, intre doua prietene... o discutie care s-a terminat cu „Hai s-o facem! Ce ne opreste?”.
Suntem 3 oameni care au pornit pe acest drum fara sa fi avut vreodata vreo legatura cu publishing-ul. Eu si Sorana Ionescu (redactorul sef) avem studii de psihologie, iar Ciprian Roman (digital content editorul) are un background in IT - ceea ce ne-a salvat in ce priveste prezenta online a revistei.
Tot ce stiam la inceput era ca vrem sa facem o revista print si online care sa implice comunitatea locala in realizarea ei, care sa ofere pe cat posibil aceasi calitate ca si revistele consacrate atat din punct de vedere al design-ului cat si al informatiei si, cel mai important, varianta print sa fie gratuita pentru totdeauna.
Cred ca motivul principal pentru care ne-am dorit sa realizam proiectul a fost faptul ca niciunul dintre noi nu gasise o singura publicatie care sa ii satisfaca toate nevoile.
Toti s-au nisat foarte mult, pe diferite domenii, si trebuie sa cumperi 4-5 reviste sau sa vizitezi cel putin tot atatea site-uri ca sa obtii informatii de calitate pe subiecte diferite.
Prin urmare, am modelat revista Altfel in asa fel incat sa contina articole pornind de la travel, cariera, fashion si sanatate pana la retete si auto. Totusi, regula principala a fost sa nu dezvoltam o sectiune daca nu putem oferi articole calitative.
Echipa
In momentul lansarii, echipa Altfel avea 5 membri. In acest moment suntem 20 si continuam sa crestem. Colaborarile sunt diferite, unele de lunga durata, altele doar pe perioade determinate sau pe anumite proiecte. Pe langa cei 20 de membri constanti, aproape in fiecare luna colaboram cu noi persoane alaturi de care punem in practica diverse idei.
Cred ca unul dintre punctele noastre forte este faptul ca ne bucuram de o echipa care crede cu tarie in proiectul Altfel. Ce am observat pana acum este ca cele mai frumoase si mai de durata colaborari se desfasoara cu persoanele care ne-au contactat din proprie initiativa.
De la stanga la dreapta:
Sorana Ionescu (redactor sef), Ciprian Roman (digital content editor) si Diana Ghiba (creative director)
Obiective
Principalul obiectiv al revistei Altfel a fost inca de la inceput sa devina o revista a comunitatii, editata si creata de oamenii din Timisoara. Cred ca echipa ce contribuie la realizarea revistei si deschiderea cu care acceptam noi colaborari dovedeste ca l-am atins.
Daca la inceput nu am acordat o atentie speciala prezentei in online, un nou obiectiv ce ni l-am impus este sa crestem cat mai mult pe partea aceasta.
In ultimele luni am lucrat constant la imbunatatirea site-ului din toate punctele de vedere si am pus la punct si o strategie pentru social media.
Mai avem de lucrat si cred ca acesta este unul din acele obiective pe care nu poti niciodata sa-l realizezi complet - in online lucrurile sunt mereu in schimbare si trebuie sa ne adaptam in mod constant.
Strategie editoriala
Strategia editoriala a suferit multe schimbari in ultimii 2 ani. Faptul ca ne-a lipsit un background in publishing cand am lansat revista a favorizat, practic, comiterea anumitor greseli. Partea buna este ca am invatat si ne-am adaptat rapid.
Cred ca prima lectie pe care am invatat-o a fost ca nu poti publica in online ce publici in print (sau cel putin nu in aceasi forma). De exemplu, photo shoot-urile de fashion pe care le realizam au un succes foarte mare in print, dar aduc printre cele mai putine vizite pe site.
Sectiunile revistei au ramas aceleasi, dar content-ul s-a modificat in timp. Am inceput sa publicam articole cu informatii mai practice si sa ne concentram pe interviuri cu diverse personalitati.
De asemenea, de curand, am introdus si partea de video-uri care are un succes foarte mare la cititori.
Cu toate ca publicam articolele din print si pe site, am realizat ca inainte de a face acest lucru sunt necesare anumite modificari.
Totul porneste de la titlul articolului care obligatoriu trebuie sa fie diferit pe online, mai descriptiv. In caz contrar nu genereaza vizite. Articolele scrise special pentru varianta digitala a revistei sunt mult mai scurte si abordeaza subiecte „trending”, de moment. Cu cat esti mai „pe faza” cu atat ai sanse mai mari sa publici un articol care sa genereze interes pe site.
Target
Target-ul de cititori cu care am pornit la drum a fost (pe scurt) femei si barbati cu varsta intre 25 si 35 de ani. Dupa primele 6 luni pe piata am fost nevoiti sa il ajustam putin. Ne-am dat seama ca cea mai mare pondere de cititori ai revistei, print si online, erau femei (aprox 70 - 75%) asa ca ne-am adaptat continutul si comunicarea conform statisticilor.
Si pentru tipi, si pentru tipe
Cititorii nostri sunt in mare parte oameni activi, implicati in comunitatea locala, cu varste cuprinse intre 25-35 de ani, foarte interesati de sanatate (mai ales nutritie sanatoasa), fashion, articole de beauty de tip DIY si articole de business (in special partea antreprenoriala).
Un comportament pe care l-am observat pana in acest moment este ca prefera sa interactioneze cu noi mai degraba prin e-mail sau mesaje pe pagina de Facebook, decat sa comenteze pe site. In medie, un cititor sta cam 1 minut jumate, 2 minute pe articol in acest moment.
Promovarea contentului si indicatori de performanta
Strategia de social media ne-am facut-o din mers, adaptandu-ne la nevoile cititorilor. Tonul de adresare l-am pastrat informal, nu am vrut sa parem inaccesibili sau sa cream o bariera intre noi si cititori.
La inceput, am incercat sa folosim „sponsored” pentru pagina cat mai putin deoarece ne-am dorit sa crestem organic in primul rand. In acest moment promovarea platita a continutului pe social media se face doar prin „boost post” si doar catre fanii revistei si prietenii lor.
Strategia de promovare principala s-a realizat si inca se realizeaza prin intermediul oamenilor din echipa. Interactionam destul de mult cu cititorii in social media, postam poze din redactie, din backstage de la shooting-uri, facem poll-uri, concursuri, incurajam feedback-ul. Postam de mai multe ori pe zi si nu ne limitam doar la articole de pe site.
Privind canalele de social media, Facebook si Instagram merg foarte bine pentru noi, Pinterest putin, Twitter deloc.
Din experienta de pana acum, click-ul pe articol este foarte relevant, deoarece in spatele fiecarui click sta un cititor si, in acelasi timp, un potential “fan”.
Mai urmarim, de asemenea si cresterea numarului de “returning visitors” cat si cresterea timpului petrecut pe site. Incercam sa facem in asa fel incat, chiar daca cititorul a intrat pentru un anumit articol, sa citeasca si alte articole.
De unde vin banii?
Lansarea a avut loc cu ajutorul unui investitor. Am avut noroc sa gasim pe cineva care a crezut in proiectul „Altfel” si s-a implicat activ.
Varianta print a revistei este cea catre care se duce cea mai mare parte din buget. Varianta digitala este mult mai putin costisitoare. In acest moment, publicatia se sustine exclusiv din contractele de publicitate, dar am inceput sa ne gandim si la varianta sponsorizarilor.
Provocari
Principala provocare pe online in acest moment, din punct de vedere financiar, cel putin pentru noi si raportat la piata din Timisoara, o reprezinta Facebook. Mare parte dintre detinatorii de business-uri locale din Timisoara inteleg prin „promovare online” sponsored la propria pagina pe Facebook.
O alta provocare o reprezinta publicitatea gratuita pe care multi bloggeri si multe publicatii online o ofera anumitor branduri, uneori in mod complet gratuit, alteori doar in schimbul unor produse.
Nu de putine ori s-a intamplat ca, in timpul unor discutii de vanzari, potentialul client sa spuna ca nu vrea sa plateasca pentru publicitate deoarece a fost deja promovat gratuit de anumite website-uri si i se pare normal ca acest lucru sa se intample in continuare.
Exista insa o diferenta foarte mare intre business-urile locale si brandurile mari. Brandurile mari isi cunosc mult mai bine nevoile publicitare si stiu ce si cum trebuie sa faca. Dar se decid mult mai greu.
Print vs. online
Jurnalistul din online este tot timpul conectat cu cititorii si primeste feedback in timp real, ceea ce ii aduce un avantaj enorm fata de jurnalistul clasic de presa tiparita.
Datorita acestui lucru, creatorul de content din mediul online isi cunoste mult mai bine cititorii si se adapteaza mult mai repede, in timp ce mare parte din presa tiparita inca abordeaza subiecte invechite, care erau de interes in urma cu 10 ani – nu a stiut sa fidelizeze cititorul tanar si din aceasta cauza, in acest moment, pare ca pierde batalia cu online-ul.
Moare printul?
Noi credem in print si chiar am pornit anul acesta un nou proiect destinat studentilor, care apare exclusiv in varianta tiparita, Student Smart.
Nu cred ca este vorba despre o moarte a printului, ci despre evolutia acestuia, asa cum se intampla si in cazul televiziunii.
Intr-adevar, in mare parte, presa tiparita nu a fost capabila sa se adapteze noilor nevoi aparute o data cu dezvoltarea internetului iar publicatiile au preferat sa se mute in online.
Din aceasta cauza exista un segment de cititori care au ramas nereprezentati, care nu consuma presa de online si care au tot mai putine publicatii print de citit.
Exista insa publicatii de print pornite la noi in tara care isi fac foarte bine treaba si care consider ca vor rezista in timp (un exemplu in acest sens este revista DOR, din Cluj). Exista, de asemenea, publicatii digitale care au facut pasi in sens invers: de la online spre print (revista Cockaigne, spre exemplu).
Cred ca exemplele de genul acesta demonstreaza ca printul nu este mort, doar se transforma. In Romania lucrurile se intampla mai incet, dar se intampla.
Print-ul si online-ul nu se exclud reciproc ci, dimpotriva, se completeaza foarte bine. Fiecare este capabil sa ofere cititorului o experienta unica.
Din ce am observat pana acum, cred ca in mare parte printul se va orienta spre publicatii premium, de nisa, care apar in mai putine exemplare, ofera o calitate mai mare (nu doar informational, ci si din punct de vedere al hartiei, design-ului etc), destinate a fi colectionate de catre cititori.
Obstacole pentru creatorii de content
Cred ca problema majora consta in timpul acordat unui articol. In online presiunea de a publica cat mai multe articole intr-un timp cat mai scurt este enorma si de aceea in multe cazuri nu se mai verifica surse si se publica informatii injumatatite.
Pe de alta parte, internetul a oferit presei o putere mai mare decat oricand. Un jurnalist de online are un reach mult mai mare decat un jurnalist de print.
In acest moment, in conditii favorabile, chiar si un blog ar putea porni o revolutie. Marea provocare pentru creatorii de content ar fi sa inceapa sa renunte incet, incet la clickbait si sa ofere mai multa calitate a informatiei deoarece oamenii au inceput sa isi piarda increderea in ceea ce citesc pe internet.
Oricat de multa putere ar oferi un reach mare, ea poate disparea din cauza lipsei de incredere a cititorilor.
Definitia unei publicatii de succes
O publicatie de succes, din punctul nostru de vedere, este una care stie sa inoveze, sa se adapteze schimbarii, sa inteleaga foarte bine nevoile cititorilor ei si sa ofere continut de calitate.
Tabloidizarea presei
Inca de la inceput am spus „nu” presei de tabloid si am pastrat cu strictete aceasta regula deoarece ne-am dorit o anumita tipologie de cititori. Oamenii sunt diferiti si isi doresc sa citeasca lucruri diferite. Solutia nu este sa combatem presa de tabloid. Exista cititori pentru toate tipurile de publicatii.
Ce va motiveaza sa continuati?
In acest moment, „Altfel” reprezinta o mare parte din viata noastra si ne-a adus atat momente frumoase cat si unele mai putin frumoase. Totusi cea mai minunata parte din aceasta aventura cred ca sunt cititorii, care ne ofera constant feedback, si toti oamenii faini care ni s-au alaturat pe parcurs si au contribuit la dezvoltarea revistei si fac acest lucru in continuare.
Ei au devenit parte din proiect si l-au adus cu adevarat la viata, transformand „Altfel” in ceea ce ne-am dorit de la inceput: o revista a comunitatii.