Cum ar fi sa poti inchiria o masina ultimul racnet cu 100 de euro? Pe luna, nu pe zi Daca faci un calcul, iti dai seama ca ar putea fi mai avantajos sa conduci un Mini sau un Citröen inchiriat in sistemul asta decat sa-ti cumperi unul nou. Singurul lucru pe care trebuie sa-l accepti este faptul ca masina pe care o conduci are imprimata o reclama cool pe ea.
Advertising pe autostrada
Vehiculele inscriptionate cu numele, logo-ul, numarul de telefon, culorile sau imaginile reprezentative ale unor companii nu sunt un lucru nou in Romania; ele fac parte din peisajul urban comun, fie ca e vorba de transit advertising sau de flotele branduite ale companiilor. Dar sa poti inchiria ieftin ultimul model de Smart (cu o reclama impecabil desenata la LG pe el) sau sa primesti bani ca sa faci reclama bauturii tale preferate e o chestie de care inca n-am auzit la noi. Cam asta ar fi carvertising-ul.
Denumirea de "carvertising" pare sa fi fost lansata in 2000, cand o companie americana din Arizona, JMP Ventures, anunta o noua oportunitate de castig pentru posesorii de automobile: "Acum puteti castiga bani doar aflandu-va in trafic". Conducatorii auto navetisti erau invitati sa se inscrie pe site-ul www.carvertising.com, urmand sa primeasca pana la 1.000 USD pe luna daca acceptau ca advertiserii contractati de JMP sa iti puna reclamele pe spatele masinilor lor.
Inspirata de practica reclamelor plasate pe taxiuri, aceasta idee de afaceri a fost incurajata si de un studiu care arata ca navetistul american petrece in medie 35 de ore pe an blocat in traficul de la orele de varf. Potrivit JMP Ventures, acest nou concept era in mod clar de tipul "win-win": soferul castiga bani vanzand spatiul publicitar de pe masina sa, in timp ce advertiserul avea acces la un mediu care se dovedise dificil de imblanzit.
Nu stiu exact ce s-a intamplat cu cei de la JMP Ventures si cu ideea lor. Desi site-ul www.carvertising.com nu mai exista si nu am mai gasit nimic relevant despre companie de la data lansarii conceptului, imi place sa cred ca lucrurile au mers destul de bine Oricum, conceptul de "carvertising" a fost preluat si dezvoltat in directii noi in Europa si Australia.
Carvertising Europe e o companie olandeza fondata in 2003 cu scopul de a crea un nou medium publicitar care sa se adreseze consumatorului "de pe teren" prin intermediul celui mai staruitor si mai recunoscut icon, automobilul. Ideea de baza este sa segmenteze publicul posesor de automobile in functie de comportamentul in timpul deplasarii si sa potriveasca profilurile astfel obtinute cu targeturile advertiserilor. Carvertising Europe dispune atat de un "staff" de soferi care isi conduc zilnic masinile personale "branduite" pe ruta lor obisnuita (fiind platiti pentru asta), cat si de o flota proprie de automobile conduse pe rute dinainte stabilite de soferi pregatiti special in acest scop.
Cei din prima categorie lucreaza pe baza de contracte de 6 luni care ii obliga la un total minim al deplasarilor de 10.000 km/6 luni. Cei din a doua categorie pot fi directionati in functie de strategia advertiserului: rutele pot consta in tururi nationale sau pot fi circumscrise anumitor coduri postale, targeturilor etnice, considerentelor de varsta sau sex ori altor criterii demografice. De asemenea, acesti angajati pot integra in activitatea lor practici de distributie de materiale promotionale, sampling si orice altceva legat de event marketing.
Compania austriaca CoolCar inchiriaza automobile pe termen lung (12-48 luni) pentru 199 euro/luna. Masinile (de mici dimensiuni, ca Mini One sau Citroën C4) sunt "impachetate" in reclame si trebuie sa atinga un kilometraj minim in fiecare luna. Compania australiana KahDo ofera un serviciu similar in Sydney si Melbourne, unde un Smart branduit poate fi inchiriat cu doar 26 USD/saptamana (intretinerea si asistenta de urgenta incluse). Cei de la KahDo isi iau meseria in serios, selectionand fiecare sofer cu mare atentie, dupa criterii ca varsta, stilul de viata si cartierele pe care tinde sa le frecventeze. In Franta, Libertydrive inchiriaza Smart-uri branduite pentru 150 euro/luna. Mai mult, compania are si un program pentru posesorii de Smart-uri, care pot castiga 100 euro/luna daca accepta sa iti vanda spatiul publicitar de pe masina. Printre evenimentele organizate de Libertydrive se numara campania de Ziua Femeii pentru Kookaï din 2004, cand 100 de Smart-uri au batut strazile Parisului purtand mesajul "Ce-ar fi lumea fara fete?"
In ceea ce priveste persoanele vizate ca "agenti" ai carvertising-ului, acestea sunt in special tineri care locuiesc in marile aglomeratii urbane si au un drum relativ lung de parcurs pana la locul de munca. Fie vor sa castige un ban de buzunar, fie au nevoie de o masina fara complicatii. La aceasta trebuie adaugat ca in multe orase europene supraaglomerate, posesia unui autoturism incepe sa nu mai fie vazuta ca o necesitate absoluta, ceea ce face ca inchirierea unei masini sa devina o idee din ce in ce mai curtata. In plus, este clar ca modelele disponibile (Smart, Mini One, Citroën C4) se adreseaza unui public tanar, "trendy" si nonconformist si sunt special concepute pentru a se "descurca" in traficul citadin.
Din punctul de vedere al advertiserilor, acest vehicul publicitar ("vehicul" la propriu si la figurat) asigura un reach bun, exploatand viteza redusa a traficului urban la orele de varf (ceea ce ii asigura un public captiv), precum si fascinatia naturala a omului pentru automobil; masinile folosite sunt modele facute sa atraga privirea si sa polarizeze opiniile: un Smart, de exemplu, poate sa-ti placa la nebunie sau sa-ti starneasca repulsie, dar nu te lasa indiferent.
Desigur, ramane "problema" reclamelor Cati dintre noi am merge la o prima intalnire intr-o masina colorata ca pentru balci si care urla prin toti porii un slogan publicitar? Dar poate ca intrebarea e gresita. La urma urmei, cati dintre noi n-am fi dispusi sa dam cateva milioane pe luna pentru a conduce o masina ultimul racnet?