Sistemul de invatamant romanesc e in urma sistemelor occidentale, iar dotarile sunt slabe sau inexistente fata de alte tari. Auzim asta des, dar parca niciodata nu e mai evident decat atunci cand vorbim despre copii cu dizabilitati sau cu cerinte educative speciale (CES).
De cele mai multe ori, ei nu reusesc sa se integreze intr-o clasa obisnuita pentru ca profesorii sau invatatorii nu au timpul sau pregatirea ca sa le acorde atentia necesara. La fel de des, acesti copii sunt respinsi de colegi si nu se pot integra.
Exclusi de comunitate si cu o programa neadaptata nevoilor lor, copii ajung sa se autoizoleze sau sa devina violenti pentru a se apara, iar dezvoltarea le este pusa in pericol.
Adela Hanafi, mama a unui copil diagnosticat cu ADHD si retard mediu, stie foarte bine ce inseamna pentru cei mici sa nu se poata adapta la sistemul de invatamant. Ea s-a gandit sa ofere o alternativa si a infiintat Asociatia CONIL - un ONG care incearca sa ajute copii cu deficiente sa se integreze social, prin constructia unor forme alternative de invatamant.
Mai multe despre ce face Asociatia CONIL pentru copii cu dizabilitati si CES, care sunt provocarile si planurile de viitor ne spune mai multe Adela:
Inceputul Asociatiei CONIL
Decizia mi-a apartinut in totalitate si a fost bazata exclusiv pe experienta personala, eu insami fiind mama unui copil diagnosticat cu ADHD si retard mediu.
Anii copilariei lui, ani de suferinta petrecuti impreuna, in care toate usile ni se inchideau cu un sec: ”nu primim copii cu handicap” si in care, la orice pas ne loveam mereu de intoleranta , excludere si stigmatizare, m-au determinat sa imi dedic viata acestor copii si sustinerii drepturilor lor.
Inca de la inceput mi-am propus ca scopul asociatiei sa fie sprijinirea integrarii copiilor cu nevoi speciale de educatie in societate iar acest lucru nu s-ar fi putut face decat prin asigurarea unei educatii sustinute inca de la vasta prescoalara.
Crezand in ideea de drept la educatie pentru toti, am infiintat gradinita CONIL, a carei concept a fost acela de a primi, pe langa copiii tipici, si copii cu cerinte speciale de educatie din dorinta de a le oferi o sansa reala de recuperare si integrare.
Astfel, portile noastre au fost si sunt deschise tuturor copiilor, inclusiv celor cu tulburari de spectru autist, ADHD, hiperkinezie, retard mediu, hipoacuzie, tulburari de vedere etc.
Cand copiii cu CES din gradinitele noastre au ajuns la varsta scolara, a fost absolut obligatorie infiintarea scolii primare CONIL astfel incat sa le oferim posibilitatea de a invata in acelasi sistem, scoala noastra fiind singura scoala care se adreseaza tuturor copiilor, incluzandu-i pe cei cu cerinte speciale de educatie.
Piedici
Sigur ca cel mai mare obstacol a fost acela al mentalitatii urmat de lipsa de toleranta si intelegere a conceptului CONIL. Au existat parinti care au refuzat inscrierea copiilor tipici stiind ca in aceleasi grupe vor exista si copii cu CES.
Pentru a incerca sa venim in sprijinul acestor parinti, am initiat programe de constientizare, ramanand fideli ideii noastre, combatand cu argumente obiectiile parintilor.
In timp, avand exemple de copii tipici care au frecventat gradinitele CONIL si care au dezvoltat principii de viata sanatoase, din ce in ce mai multi parinti au inteles ca acesti copii cu dizabilitati nu sunt monstrii ba dimpotriva, uneori pot deveni profesori atat pentru noi cat si pentru copii.
Impreuna, copii tipici si atipici invata lectia prieteniei, a bunatatii, a tolerantei si responsabilitatii devenind astfel mai adaptati pentru viata din societatea actuala in care, din pacate exista un numar din ce in ce mai mare de persoane cu nevoi speciale.
Problemele copiilor cu dizabilitati care invata in sistemul clasic
Invatamantul clasic romanesc nu este inca pregatit sa integreze copiii cu CES, desi lucrurile par altfel la nivel declarativ....
Numarul mare de copii dintr-o clasa si lipsa unui profesor de sprijin alocat copiilor cu CES pe tot parcursul orelor, fac aproape imposibila integrarea lor eficienta.
Pe de alta parte, incapacitatea lor de concentrare pe perioada unei ore scolare ii fac indezirabili in astfel de clase nu numai datorita comportamentelor lor diferite, dar si datorita incapacitatii cadrelor didactice de a se apleca si a-si dedica, in cadrul unei ore de studiu, mai mult timp unui astfel de copil.
De asemenea, nici copiii si nici parintii nu sunt obisnuiti sa accepte niste comportamente putin diferite si din acest motiv ii exclud din grupurile de discutii, de joaca, ii ironizeaza si ii iau drept subiect principal al glumelor.
Aceste comportamente ii frustreaza pe copiii cu CES care actioneaza sistemul individual de autoprotectie si dezvolta fie un comportament introvertit care duce la autoizolare si refuzul comunicarii, fie unul expansiv ce duce de multe ori la violente.
Cum ajuta Asociatia CONIL copii cu deficiente?
Pe parcursul timpului, asociatia CONIL a derulat mai multe programe si proiecte care au vizat integrarea copiilor cu CES. Pe langa programele derulate de scoala primara CONIL si de gradinitele CONIL, am derulat pe parcursul a 4 ani un proiect minunat premiat si de Gala Societatii Civile in anul 2013 – “Cluburi gratuite de weekend” .
In acest program, peste 300 de copii dintre care 100 cu nevoi speciale, au participat sambata si duminica, gratuit, la cluburi de actorie, arta, muzica, dezvoltare personala, balet, dansuri. A fost o ocazie extraordinara pentru copii de a se cunoaste si de a lega prietenii.
De asemenea, bianual in ultimii 5 ani, Asociatia CONIL a organizat pe scena Palatului National al Copiilor – Festivalul Integrarii CONIL Fest, un eveniment artistic de amploare in cadrul caruia peste 1200 de copii talentati, tipici si atipici proveniti din scoli, gradinite si cluburi din Bucuresti si din tara au performat si ne-au aratat tuturor frumusetea si talentul lor.
Este minunat sa asisti la un eveniment la care un copil nevazator canta magistral la pian sau la care o trupa de copii hipoacuzici ridica o sala intreaga in picioare la finalul unui numar impresionant de dans.
Ca suport, trebuie sa va spun ca elevii nostri beneficiaza de curricula adaptata, la inscriere ei sunt evaluati, iar progresul le este monitorizat pe tot parcursul anului.
Programele de invatare sunt flexibile, unul din scopurile noastre fiind acela de a identifica si dezvolta abilitatile individuale ale copiilor. In situatia in care se considera necesar, copiii benefniciaza de ore de recuperare alaturi de specialisti in kinetoterapie, logopedie si terapie ocupationala.
Ca un exemplu, la Evaluarea Nationala a claselor a-II-a , dintr-o clasa in care invata 10 elevi cu CES, 4 elevi au mers pe subiectele MEC obtinand calificativ foarte bun, iar pentru ceilalti s-au solicitat Ministerului subiecte adaptate pe care toti ceilalti elevi le-au rezolvat obtinand calificative foarte bune.
Despre scoala si gradinita CONIL
Scoala CONIL este o scoala incluziva care urmeaza curricula elaborata de MEC cu singura diferenta ca, in cazul copiilor cu CES, o echipa mixta formata din invatator si psiholog, in urma unei evaluari, stabileste o curricula adaptata fiecarui copil in parte, functie de nevoile individuale.
Astfel, acesti copii sunt evaluati in permanenta, urmarindu-se evaluarea permanenta a progresului individual si nu in functie de normele varstei.
Atat programele, cat si curricula prescolarilor si scolarilor mici, suporta modificari periodice astfel incat, in situatia in care copilul are o perioada de acumulare accelerata, curricula sa fie mai cuprinzatoare, iar in perioadele in care acesta nu reuseste sa tina pasul cu curricula obisnuita, sa se faca programe de interventie.
In acelasi timp, toti copii beneficiaza si de sprijin specializat asigurat de kinetoterapeuti, psihologi si logopezi.
Cadrele didactice de la CONIL sunt absolvente de studii universitare de Psihopedagogie si Stiintele educatiei. Pe langa acestea, profesorii nostri urmeaza cursuri de formare si perfectionare legate de lucrul cu copiii cu CES, de modalitatile de integrare a acestora precum si de interventie.
Totodata, ei nu isi pot desfasura activitatea fara o colaborare perfecta atat cu psihologii institutiei cat si cu familiile copiilor. Progresele acestor copii depind de efortul sustinut si permanent al cadrelor didactice CONIL, al psihologilor si terapeutilor si al familiilor.
Programul “Trimite un copil atipic la scoala”
Avand in vedere ca un numar mare de copii din gradinitele noastre au trecut la ciclul primar, ca o evolutie fireasca, am infiintat Scoala primara CONIL.
Ce facem insa cu elevii scolii la finalul clasei a-IV-a? Raspunsul a venit de la sine: este esential pentru acesti copii sa le oferim posibilitatea de a continua studiile intr-o scoala incluziva, asemeni celei in care s-au dezvoltat.
Proiectul “Trimite un copil atipic la scoala” ce se deruleaza pe o perioada de 6 luni are menirea de a ne sprijini in atragerea de fonduri din comunitate, astfel incat in toamna anului 2016 sa putem deschide portile acestei scoli gimnaziale.
Astfel vom da impreuna posibilitatea celor 60 de elevi cu CES ai Scolii primare CONIL se isi continue studiile si ne vom indrepta atentia si catre alti astfel de copii care au dificultati de integrare in scolile de masa.
Daca, pana in clasa a IV-a , in anumite scoli exista invatatori dedicati care mai pot, cu eforturi uriase, sa se ocupe de copiii cu CES, trecerea la sistemul cu multi profesori duce la imposibilitatea stabilirii unei relatii, inclusiv de ordin afectiv, intre profesor si copil.
Acest fapt este evident si ne-a fost semnalat cu multa durere de numerosi parinti realmente disperati de incapacitatea copiilor lor de a se adapta la schimbarile aduse de trecerea la gimnaziu
Existenta unei scoli gimnaziale incluzive va veni nu numai in sprijinul copiilor din CONIL, ci si in al copiilor cu CES din invatamantul de masa.
Planuri de viitor
Pe termen scurt, este deja foarte clar, infiintarea scolii gimnaziale CONIL. Pe termen mediu si lung, ne dorim ca toti acesti copii sa reuseasca sa termine studiile, inclusiv in cadrul unui liceu pe care dorim sa il infiintam in urmatorii 5 ani.
Apoi, un alt proiect esential este acela al infiintarii unor centre rezidentiale pentru adultii cu nevoi speciale, cu suport in integrare si pe piata muncii.