Cand un brand face invers decat majoritatea, cel putin cand vine vorba despre targetul feminin, pare ca il intelege mult mai bine. Asta spune cate ceva despre cat de inradacinate sunt anumite conceptii privind "lumea" femeilor - chiar ieri vorbeam despre vremurile din epoca de piatra si cum se tin scai de noi pana in ziua de azi.
Dar in realitate, spune Monica Radulescu (Head of Digital & Senior Strategic Planner, Cohn and Jansen JWT Bucharest), brandurile cele mai misto vorbesc cu omul din femeie. Cu alte cuvinte, iata stirea de ultima ora: femeile sunt oameni, cu diverse background-uri, anumite preferinte, o sumedenie de comportamente care nu tin neaparat de gen. Cine ar fi crezut?
Pe Monica nu doar ca o s-o citim in randurile de mai jos, dar o sa o si ascultam live in cadrul Target BootCamp, evenimentul SMARK KnowHow ce include Marketing for Women, Marketing for Men si Romanian Youth Focus. Pana ne vedem - saptamana viitoare, pe 23, 24 si 25 noiembrie - va lasam in compania ei:
Femeile portretizate in briefuri
Destul de schematic: femei (20-35 y.o.), urban, venituri medii spre ridicate.
Realitatea ne arata ca:
Nu ma astept ca targetul sa fie portretizat foarte in detaliu in briefurile clientilor. Dar cred ca ne-ar ajuta daca brandurile din brief ar avea un diferentiator clar, un reason why destul de bine conturat. Pentru ca de acolo ne este destul de usor sa ne imaginam persoana reala careia ii este adresat produsul respectiv.
Top 3 greseli in comunicarea cu femeile
Faptul ca vedem femeile ca fiind un segment omogen. Daca gasim in brief "target: femei”, nu inseamna ca trebuie sa venim cu niste idei caldute, safe, despre nevoia femeii de a primi recunostinta din partea familiei, de a fi admirata pentru outfit-uri sau de a fi invidiata de vecine.
Pare ca ne adresam doar unor femei cu un univers limitat.
Macar comunicarea care targeteaza prin traditie barbatii are mai mult umor si auto-ironie (aici ma refer in special la categoria bauturilor alcoolice).
Branduri feminine
E atat de usor sa cazi in clisee, incat brandurile care se pozitioneaza anti-trend pare ca inteleg mai bine femeile si chiar reusesc sa creeze propriile lor trenduri sociale. Zic de Dove, Always, Kellogs.
Dar cred ca si mai misto sunt brandurile despre care nu te prinzi ca se adreseaza femeilor. Care vorbesc pana la urma cu omul care se intampla sa fie femeie si gasesc un insight relevant despre el.
Despre prezentare
Eu am gasit un subiect care e in mod traditional asociat cu femeile: gatitul. Si incerc sa il deconstruiesc si sa arat cum s-a schimbat in era digitala.
Cred ca ne ajuta demersul asta deoarece e periculos pentru un marketer sa nu se adapteze noutatilor – fie ele subtile momentan; sa se lase prada automatismelor si sa presupuna ca daca brandul lui opereaza in zona de cooking, atunci se adreseaza femeilor.
Nu doar femeile gatesc si nu toate gatesc de nevoie, pentru intreaga familie.