Ramona Todoca (Art Director, Droga5): Cele 30 de minute initiale au devenit vreo doua ore in care am avut patru interviuri cu Directorii de Creatie, de Design si Directorii Executivi

Ramona Todoca (Art Director, Droga5): Cele 30 de minute initiale au devenit vreo doua ore in care am avut patru interviuri cu Directorii de Creatie, de Design si Directorii Executivi

Iar in prima zi, cum si-a luat in primire biroul, colegul ei copy i-a spus scurt: "avem deja un brief, am inceput sa lucrez la el. Lasa-ti lucrurile si hai sa incepem".  Au stat la birou pana la 22.00. Da, se munceste mult la Droga5, Nu pentru ca ar lipsi oamenii, nici organizarea, doar ca asta-i mentalitatea tuturor:

Fiecare proiect e complex si asteptarea tuturor (si a ta, interioara) e sa il finisezi cat mai aproape de perfectiune. Mai mult, daca esti pasionat si vrei sa faci mult, nu te opreste nimeni. In general, este o cultura foarte buna in ceea ce priveste cresterea creativa si personala, iar oamenii care te inconjoara au, general vorbind, aceeasi pasiune si dorinta de crestere.

Cu Ramona Todoca am mai vorbit cand era la Ogilvy & Mather. Ea e din Baia Mare si a ajuns la New York la fel de natural cum majoritate liceenilor ajung la facultate. Din modul in care povesteste, pare ca traseul e la indemana oricui e dispus sa-l parcurga.

De la Ogilvy, Ramona a facut un salt la Huge, o agentie tanara din Brooklyn unde a stat 6 luni. Si unde ar mai fi vrut sa stea, mediul de start-up era o experienta noua pe care si-o dorea. 

Dar, na, ce te faci cand Droga5 bate la usa sa te cheme la o vizita? Apai te duci. Ramona voia sa testeze apele, sa cunoasca oameni, sa lase o impresie pentru un viitor mai indepartat. N-a fost sa fie; din februarie e acolo si lucreaza pe Google, urmand sa-i vina pe mana si alte conturi. 

Va mai zic ca urmatorul ei pas profesional va fi fie pe pamant asiatic, fie in Romania. Droga5 nu e vreo destinatie finala sau o incununare a carierei ei. Experientele, mediile si provocarile noi, in schimb, sunt obiective permanente.

O las sa desfasoare firul lucrurilor in continuare. Proiectele ei sunt stranse aici.

 

De la Ogilvy & Mather la Huge

Ogilvy & Mather este una din cele mai mari agentii din lume, o agentie respectata si cu foarte multa traditie. A fost un loc ideal pentru inceputul meu de cariera, si mai ales in echipa IBM, cu care am lucrat de la inceput.

Cu toate astea, trei ani reprezinta o vesnicie in advertising si o eternitate pentru un prim job in industria asta. Ca pas urmator, mi-am dorit sa incerc ceva cu totul diferit: o agentie tanara, care sa se simta ca si un start-up, construita in jurul proiectelor digitale.

Asa am ajuns la Huge, in Dumbo, inima start-up-urilor din Brooklyn.

 

Cum ai ajuns apoi la Droga5? Povesteste-ne un pic

Dupa 6 luni in care am fost la Huge, am primit un email de la un recruiter care m-a intrebat daca mai sunt interesata sa lucrez la Droga5. Nici nu imi amintisem sa fi vorbit vreodata despre asta, dar i-am raspuns ca "da, binenteles ca sunt interesata, dar nu in viitorul apropiat pentru ca abia am inceput la Huge."

La doua zile dupa ce am primit primul email, eram deja la Droga5 pentru o conversatie initiala.

Nu puteam rata sansa de a-i intalni, desi eram convinsa ca nu voi face nici o mutare. Planul meu era sa cunosc cativa dintre directorii de creatie si sa ii impresionez atat cat sa-si aminteasca de mine dupa un an-doi.

Evident, planul de acasa nu s-a potrivit cu cel de peste East River, si vizita mea la Droga5 s-a extins din 30 de minute la vreo doua ore in care am avut patru interviuri cu Directorii de Creatie, de Design si Directorii Executivi.

Cand am plecat de la Droga5 in dimineata aceea de vineri, am simtit ca apartin locului, oamenilor, culturii. Sambata dimineata aveam deja oferta lor pe email.

Cu toate ca in sinea mea simteam ca trebuie sa fac aceasta mutare, eram ingrijorata de posibilele implicatii ale acestei decizii. Abia trecusem de primele 6 luni la Huge: ma obisnuisem cu noua rutina, imi facusem prieteni, prezentam clientilor, incepeam sa primesc proiecte mai mari. 

Intre timp, Huge m-a trimis in LA pentru o luna sa lucrez la un pitch. Ma simteam prost fata de Huge si nu puteam gasi nici un motiv pentru a demisiona in afara de o comparatie intre cele doua agentii pe care nu se cuvenea sa o fac intr-o scrisoare de demisie.

Mai urma o calatorie de trei saptamani in India pe care nu o puteam rata, si in acelasi timp aveam emotii cu procesarea transferului de viza. Totusi, nu puteam rata sansa asta.

M-am intors din LA si am decis sa fac mutarea la Droga5, probabil una din cele mai bune decizii pe care le-am luat pana acum.

 

Ne spuneai ca te-au angajat la Ogilvy pentru perspectiva ta fresh. Dar acum?

Cred ca a fost o combinatie intre experienta pe contul IBM, experienta mea personala internationala si potrivirea dintre personalitatea mea si cultura lor.

 

Prima zi. Primele luni. Ajustare

Am inceput intr-o zi de foarte friguroasa de joi in februarie. Am avut o mini-orientare, dupa care pe la 11.00 am ajuns la noul meu biroul unde l-am intalnit pe Nick, partenerul meu copywriter, care mi-a spus "avem deja un brief, am inceput sa lucrez la el. Lasa-ti lucrurile si hai sa incepem."

In prima zi, am stat la serviciu pana la 10 seara.

Lunile care au urmat au fost la fel de intense, dar nu in mod sustinut. Ca si in orice agentie de publicitate, sunt saptamani si saptamani, unele mai agitate, altele mai libere. Incet-incet inveti sa te bucuri de orice zi linistita, pentru ca stii ca urmeaza haosul.

 

Pe ce conturi lucrezi acum?

Lucrez pe contul Google, dar urmeaza sa lucrez si cu alte branduri in curand.

 

Primul proiect finalizat la Droga5

Am terminat "Leap Second" la final de iunie, un proiect care celebreaza secunda in plus pe care a "primit-o" planeta in 2015.

Proiectul incurajeaza privitorii sa arate lumii intregi, printr-un video de o secunda, ce ar face cu o secunda in plus in viata lor. Toate secundele sunt tesute intr-o tapiserie online si pot fi revazute pe microsite-ul proiectului.

 

Asteptari confirmate despre Droga5 

Auzisem despre ritmul sustinut de munca de la Droga5, asa ca ma asteptam sa muncesc mult, dar a fost parte din decizia mea de a veni la Droga5.

Da, este foarte mult de lucru. Da, toata lumea lucreaza la fel de mult. Da, uneori ramai in urma cu restul vietii. Dar toate astea nu pentru ca ar fi lipsa de oameni sau nu ar fi bine organizati, ci mai degraba pentru ca fiecare proiect este complex si asteptarea tuturor (si a ta, interioara) este sa il finisezi cat mai aproape de perfectiune.

Mai mult, daca esti pasionat si vrei sa faci mult, nu te opreste nimeni. In general, este o cultura foarte buna in ceea ce priveste cresterea creativa si personala, iar oamenii care te inconjoara au, general vorbind, aceeasi pasiune si dorinta de crestere.

 

Si dintre cele infirmate

Cu privire la oamenii din Droga5, asteptarea mi-a fost infirmata. Colegii mei sunt mai calzi decat ma asteptam, sunt deschisi, prietenosi, interesanti.

Fiecare din ei are o traiectorie profesionala interesanta sau o poveste de viata frumoasa. Au calatorit, sunt pasionati, sunt in tema cu noile technologii. Simt ca am ceva de invatat sau de descoperit de la fiecare din colegii mei, asa ca nu ma deranjeaza sa petrec atat de mult timp cu ei.

Acum cateva saptamani ma intorceam la biroul meu pe un coridor larg, de unde poti vedea toate birourile creativilor. Mi-am spus spontan, in sinea mea, "ce-mi plac oamenii astia, imi sunt chiar dragi."

 

Cum ai descrie agentiile in care ai fost pana acum? 

Asta e o intrebare grea! E ca si cum ai compara trei oameni pe care i-ai intalnit doar intr-o anumita conjunctura. Fiecare au plusuri si minusuri, iar tu probabil ca ai reusit sa vezi doar cateva.

Unul din lucrurile cele mai importante pe care l-am invatat in anii in care am locuit in Statele Unite este ca majoritatea lucrurilor sunt relative la experienta limitata a unui om intr-un anumit punct in timp si spatiu. Un punct de vedere singular, din care o generalizare pare nedreapta.

In ultimii ani, am invatat ca “adevarul” meu nu este singurul adevar. Mai mult, acesta devine distorsionat in oglinda retrovizoare a vietii. 

De asta ar fi nedrept sa compar spunand ca agentia X e mai buna decat Y, sau ca oamenii in general sunt mai interesanti sau mai creativi, sau ca agentia X are o cultura mai interesanta. 

 

Despre unul-doua proiecte favorite

Mi-este greu sa aleg un singur proiect favorit, pentru ca fiecare are aventura si povestea lui. E ca si cum ai intreba un parinte care este copilul lui preferat!

Mi-a facut mare placere sa lucrez pe Leap Second anul asta, iar in ultimii ani pe  IBM - "Ninjas vs. Superbugs" si IBM - "A Boy and His Atom".

Desi aceste proiecte sunt axate mai mult pe animatie si video, ele nu neaga dragostea mea de design de carte, pe care o hranesc in mod sustinut prin carti de poezie precum "Temper & Felicity are Lovers" , "Made in Germany" si in colaborarile mele cu artisti ca si Alfredo Jaar.

 

Lucrezi si freelance, dincolo de work-ul de agentie?

Cand esti creativ, nu cred ca te opresti din lucru niciodata. Te gandesti la proiecte, la solutii si la idei mereu. In afara serviciului, lucrez in colaborari din domeniul artelor si ale poeziei, cu artisti, scriitori si oameni de film din New York.

 

Advertising-ul romanesc, vazut din State

Din cate am observat, advertising-ul romanesc ajunge in Statele Unite doar prin mana creativilor care lucreaza in agentiile de aici. La Droga5 lucrez cu Mara Buta, care este strateg, si mai cunosc cativa alti romani care lucreaza pe la alte agentii din NY. 

 

Viata ta profesionala in momentul asta: obiective si provocari viitoare

In general, sunt multumita de traiectoria carierei mele de pana acum.

Am lucrat pe proiecte foarte mari dar si foarte mici, am colaborat cu clienti foarte diversi, de la corporatii mari pana la artisti din Brooklyn. Acum sunt la Droga5, una din cele mai bune agentii din New York. Pentru moment, ma simt implinita.

In viitorul apropiat imi doresc sa continui sa cresc atat in proiecte, cat si experienta si calitate.

Ma intriga ideea de a lucra in Asia, dar in mod egal am atrage ideea de a ma intoarce in Romania si a-mi deschide un mic studio de design/advertising.

Amandoua necesita o doza imensa de curaj pe care inca il adun. Curajul de a pleca dintr-un loc comfortabil in care vad o traiectorie de viitor clara, o linie dreapta. Curajul de a lua o curba spre est, nestiind exact ce ma asteapta, daca voi reusi, cum ma voi adapta.

Dar cred ca in asta consta farmecul vietii, si ma simt norocoasa pentru sansa de putea alege.

 

Cuiva care viseaza sa ajunga art la Droga5:

Ahhh, depinde in ce moment al carierei se afla aceasta persoana.

Daca este inca la inceputul carierei, i-as spune sa mearga la Miami Ad School in Berlin/Hamburg, pentru ca este o scoala extrem de buna si multi dintre colegii mei au trecut prin bancile ei.

Daca e in mijlocul carierei, i-as spune sa lucreze la un portofoliu bun si apoi sa fie foarte selectiv cu acesta.

I-as spune sa incerce sa fie ireverent formulelor din advertising, sa fie versat in noile technologii, sa se pregateasca pentru un ritm de lucru intens, dar sa nu uite umorul de sine, din cand in cand.

Evident, aceasta nu este o reteta care garanteaza ca va ajunge art la Droga5, ci doar o lista a tendintelor pe care eu le-am observat in cele 9 luni in care am lucrat aici.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Branduri

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related