Jurnalistul Marius Constantinescu este cunoscut pentru emisiunile sale culturale de pe TVR, dar are si un master in Consultanta si Expertiza in Publicitate. Asa ca l-am intrebat despre reclame. Despre cele doua sexe si imaginea lor in Romania. Ce asteapta, ca barbat, de la spoturile la bere? Cum vede Women Empowerment-ul din reclamele pentru femei? Ce caricaturi sunt mai usor de salvat, cele feminine sau cele masculine?
Despre toate acestea se va discuta si in cadrul Marketing for Women si Marketing for Men, evenimente care fac parte din Target BootCamp derulat de SMARK pe 23, 24 si 25 noiembrie. Timp de 3 zile se vor dezbate toate cele 3 targeturi de interes pentru branduri si agentii: femei, barbati si tineri.
O reclama pentru barbati
Dorel (Unirea) e, deja, epic. Faptul ca a functionat asa de bine si ca, inca, e principalul reper la care ne ducem cu gandul dovedeste nu numai ca agentia si-a facut treaba exceptional, ci si ca peisajul pe care il populeaza Doreii e cam acelasi.
Ceva mai apropiate de noi, in timp, mi-au placut la nebunie spoturile din campania Depanero. Umor, ironie, piper, culoare locala, executie buna. Mi se pare ca acestea sunt ingredientele care il zgandare pe consumatorul roman barbat. Erotismul nu lipseste.
Barbatul seducator, care se da cu deodorant, se barbiereste, se hidrateaza si exfoliaza mi se pare, mai curand, apanajul publicitatii internationale, preluata la noi tel quel.
Imaginea barbatilor romani
Descurcaret, mistocar, "merge si asa", gascos, sarlatan, grobian, pus pe glume, chiulangiu. Cam asta e bautorul de beri si de spirtoase.
In ultima vreme, sau poate sunt mai receptiv eu la acest tip de mesaj, apare familistul cu cariera sau corporatistul cu copil si nevasta acasa - dedicat valorilor familiei, responsabil, mereu intr-o casa impecabila, in care, pe pardoseala, sunt raspandite niste jucarii impecabile, casa pe care el a obtinut-o prin creditul avantajos obtinut de la banca la care el insusi lucreaza.
Umorul si caracterul aspirational mi se pare ca sunt reperele dupa care sunt construiti barbatii in publicitatea romaneasca. M-as gandi si la un barbat undeva, in between. Barbatii din spoturile noastre sunt ori albi, ori negri. Cred ca e timpul pentru barbati din multe griuri colorate.
Ce astepti de la reclamele pentru barbati
Sa ma convinga. Sa ma identific. Sa ma recunosc. Nu in ultimul rand, sa ma seduca vizual si sa ma scarmene intelectual. Adica, una peste alta, cam ce astept de la toata publicitatea.
Stereotipii. Barbati versus femei
Consider ca ambele sunt la fel de intalnite. Ceea ce le salveaza sunt variatiunile figurilor emblematice pe care le propun. Gospodina poate fi si o femeie de cariera, care vine seara acasa si se relaxeaza pregatind reteta preferata pentru familie.
In aceeasi masura, el poate iesi cu amicii la un pahar after hours, ceea ce nu ii stirbeste deloc dimensiunea de caracter responsabil, dedicat in egala masura familiei, profesiei si prietenilor. Mi-aduc aminte, in sprijinul spuselor mele, de un spot minunat (si minunat de simplu) la Carlsberg, Love Of My Life.
Women Empowerment
Ar fi o dovada de ignoranta sa pretindem ca nu exista inclusiv in felul in care multe brand-uri aleg sa (se) comunice. Emanciparea feminina nu este, insa, o noutate.
Femeia stapana pe situatie, care jongleaza din poignee cu o profesie solicitanta, cu unul, doi, n copii pretentiosi, cu un sot care... mai iese la bere si cu sateliti de genul soacra, pet, prietene, anturaj poate deveni, daca trasaturile i se ingroasa, ea insasi o caricatura sau, cel putin, un personaj neverosimil si, in consecinta, lipsit de rapel pentru cosumatoarea careia i se adreseaza.
Dincolo de asta, insa, nu mai suntem de mult o societate mioritic-patriarhala, ci avem actori cu partituri egale.
Cea mai misto reclama pentru femei
Inca o astept. Cred ca intrebarea se pune: avem in Romania un "cel mai misto produs" care sa conduca la o asemenea reclama?