Ana Doaga (Grafica si Tipar): Printul nu pleaca nicaieri. Pentru cei care stiu sa foloseasca mixul de marketing in favoarea lor, el a fost si ramane un element de actualitate

Ana Doaga (Grafica si Tipar): Printul nu pleaca nicaieri. Pentru cei care stiu sa foloseasca mixul de marketing in favoarea lor, el a fost si ramane un element de actualitate

Grafica si Tipar se pozitioneaza dincolo de serviciile standard oferite de companiile de productie tipografica, intelegand ca printul trebuie sa-si depaseasca conditia pentru a tine pasul cu evolutia comunicarii, creativitatea trebuind sa faca parte integranta din orice serviciu pe care il ofera.

Am stat de vorba cu Ana Doaga (Brand Manager, Grafica si Tipar) despre evolutia brandului, actualitatea printului si structura portofoliului de clienti. Chiar daca majoritatea clientilor lor sunt cei finali, Ana ne-a povestit ca, din partea productiei, se vede necesitatea unei colaborari mai stranse cu oamenii din agentii.

Un sfat pentru agentii: sa isi viziteze mai mult producatorii, pentru a intelege dificultatile aducerii la viata a unei idei. Sa ceara consultanta, inainte de a “definitiva” in sedinta lor interna un proiect, care arata bine pe hartie sau in simulare.


Si, in caz ca v-ati intrebat, printul, in forma lui de productie tipografica, nu-i nicidecum mort, ci se transforma. Ne explica Ana mai jos:


Servicii

Fiindca obiectivul nostru este sa venim in intampinarea nevoilor departamentelor de marketing si comunicare ale partenerilor nostri, noi, cei de la Grafica si Tipar, oferim servicii integrate de branding si creatie, productie tipografica, publicitara si executie materiale de marketing. Astfel, indiferent ca au nevoie de un manual de identitate vizuala in baza caruia sa execute proiecte de marketing, tiparituri sau promotionale, fie ca pregatesc un eveniment si solicita materialele aferente sau o noua campanie sustinuta prin print, clientii nostri stiu ca se pot baza pe noi pentru conceptul, executia si implementarea ideilor care ii ajuta sa comunice eficient si atragator cu publicul lor.

Cel mai interesant serviciu - o alegere dificila

Atunci cand ai un concept creativ, care respecta identitatea si obiectivele brandului pentru care lucrezi, poti transforma orice material in ceva spectaculos. Cat timp ai resursele necesare pentru a implementa idei indraznete, iti permiti sa gandesti “outside the box”, orice lucru aparent banal, cum este o agenda, un flyer sau un calendar, poate deveni un punct de atractie in sine. Daca ar fi, totusi, sa aleg un produs, as numi video-printul, fiindca ele imbina tehnologia digitala cu printul. Gama noastra de video-print este reprezentata prin mai multe forme: brosuri, cutii, slidere, displayuri. Acestea reusesc intotdeauna sa capteze si sa pastreze atentia publicului, generand ROI relevant pentru client si word-of-mouth.

Printul - incotro?

Printul nu pleaca nicaieri. Pentru cei care stiu sa foloseasca mixul de marketing in favoarea lor, el a fost si ramane un element de actualitate, care poate fi integrat in campanii complexe, dar si folosit individual. In contextul supraabundetei de informatii si mesaje de marketing la care este supus consumatorul, pe toate canalele electronice, printul se dovedeste adesea a fi un tool eficient, oferind, in raport cu acesta, si o intelegere mai clara a informatiile citite.

Va dau un exemplu, pentru o campanie de direct mailing pe o baza de contacte atent selectionata de 50 de tinte, am avut 26 de raspunsuri. La cate campanii de emailing sau newslettere ati avut ultima oara o rata de raspuns (nu citire) de peste 50%? As spune ca eficienta unui canal depinde foarte mult si de targetul si obiectivele alese. 

Intr-adevar, exista foarte multi clienti care nu stiu ce optiuni au si care nu cunosc gradul ridicat de inovatie pe care il pot exploata pentru a capta atentia publicului si a genera un ROI mai mare. Ceea ce noi facem este sa venim in intampinarea lor cu idei de efect. La Grafica si Tipar, monitorizam in mod constant tendintele internationale si folosim experienta si cunostintele noastre, pentru a dezvolta concepte mai putin conventionale, adaptate briefului si brandului fiecarui client.

Structura portofoliului de clienti

Colaboram cu cateva agentii, dar clientii finali au cea mai mare pondere, cu ei dezvoltam cea mai peste 90% dintre proiectele complexe si frumoase in care suntem implicati. 

Asteptarile clientilor finali si ale agentiilor

Am remarcat, din experienta noastra, ca de ambele parti exista o blazare, a setare joasa a asteptarilor. Acest lucru se manifesta prin scaderea deschiderii clientilor catre produse / propuneri noi si demonstratii, cand, de fapt, astfel pot intelege cum s-au dezvoltat finisajele, materialele, ideile, mijloacele de productie. Industria de printing avanseaza constant, iar o parte importanta din munca noastra este sa aducem clientul fata in fata cu produsele. Odata realizat acest lucru, in peste 70% din cazuri, rezultatul este o colaborare. 

Cum suna briefurile de productie

“Cum suna” este, chiar, formularea potrivita, fiindca briefurile, in majoritatea lor, sunt discutii libere, cu intrebari, in care prioritizam intelegerea nevoilor si proiectului clientului, a publicului sau si, bineinteles, a obiectivelor vizate. Acesta este modul nostru preferat de lucru si modul care genereaza cele mai bune idei si proiecte. Exista si situatii in care clientul are deja o directie pe care isi doreste sa mearga, iar, in acest caz, optimizam executia.

Creatie versus productie

Provocarea cea mai mare, din punctul meu de vedere, este sa generezi concepte creative si inedite, care sunt fezabile. Nu exista nimic mai rau decat sa ii vinzi clientului o idee care nu poate fi executata intocmai, sa il entuziasmezi si sa ii propui, ulterior, un compromis. Lucrurile cu adevarat frumoase iau nastere atunci cand creatia si productia fac echipa buna, lucreaza in folosul clientului si al obiectivelor sale. La Grafica si Tipar, am hotarat sa aducem impreuna cele doua departamente, pentru a consolida o echipa puternica, menita sa genereze rezultate si sa se automotiveze, pentru a-si depasi limitele. 

O sugestie pentru agentii

Sa isi viziteze mai mult producatorii, pentru a intelege dificultatile aducerii la viata a unei idei. Sa ceara consultanta, inainte de a “definitiva” in sedinta lor interna un proiect, care arata bine pe hartie sau in simulare. O alta necesitate ar fi sa nu mai tina fisierele si acordurile de productie pana in ultimul moment, sa lase timp si producatorului sa realizeze proiectul in conditiile ofertate.

Deseori, lipsa de timp ne impinge la compromisuri, care sunt in defavoarea clientului. In plus, agentiile ar trebui sa investeasca pentru a-si creste calitatea mockup-urilor, fiindca, in acest caz, ar descoperi si problemele unui material care ar urma sa fie produs. Vedem adesea mockup-uri realizate rudimentar, cu foarfeca si banda adeziva. De multe ori, prototipul vinde mai mult decat orice pitch, asa ca este in favoarea tuturor partilor implicate sa ii acordam atentia cuvenita. 

Avantajele colaborarii cu clientul final

Avantajele lucrului cu clientul final sunt prezente pe mai multe planuri: acces la informatie din sursa directa, intelegerea clara a obiectivelor fara a fi filtrate si interpretate de mai multi receptori / pe mai multe canale, acces la “the big picture”, o flexibilitate crescuta a clientului final in momentul in care i se explica argumentat beneficiile unei recomandari sau ale unei schimbari survenite.

La capitolul probleme, am situa angrenarea noastra in anumite proiecte in care ajungem pana intr-o faza destul de avansata, dar care, pana la urma, nu se implementeaza sau se amana pe termen nedefinit. In plus, e adevarat, exista si acel numar limitat de clienti care realizeaza pitchuri pentru inspiratie si pentru a copia solutii pe care nu le gasesc la furnizorul actual. Ambele situatii sunt in defavoarea noastra, fiindca vorbim despre irosirea resurselor umane, materiale, financiare si logistice.

Daca ar fi sa dam un sfat clientului final, i-am sugera sa valideze, mai intai, un proiect pe toate palierele decizionale si, apoi, sa treaca la implementare. Au existat situatii in care am dezvoltat lucruri cu oamenii de marketing sau de brand si, cand am crezut ca suntem gata sa demaram productia, ni s-a spus “acum trebuie sa il aratam directorului general sa vedem ce parere are”. 

Promovare

Suntem prezenti la evenimentele de profil. In septembrie, am fost la targul Print & Sign, unde am expus solutiile pe care le folosim in campaniile integrate. In octombrie, am organizat o expozitie intr-un decor cochet din Bucuresti, unde am prezentat noile noastre modele de calendare si cadouri corporate pentru anul 2015-2016. Evenimentul a insemnat si networking, in cadrul careia ne-am bucurat sa petrecem timp cu colaboratorii nostri.

Plusam pe networking in contextul mediului de comunicare al brandului Biz, al carui actionar suntem in proportie de 36%. Pentru noi, parteneriatele de succes au la baza oameni care se respecta si se inteleg, asa ca incercam intotdeauna sa ne cunoastem clientii si sa discutam cu ei si informal.

Lucram la o serie de proiecte, care urmaresc cresterea awareness-ului Grafica si Tipar si sustinerea industriei. Urmarim sa generam mai mult continut prin intermediul canalelor de social media, prin blogul Grafica si Tipar, unde vom impartasi sfaturi si idei cu marketeri si oameni de comunicare. 

In plus, suntem deschisi parteneriatelor cu organizatii si ONG-urilor care impart valorile noastre si incercam intotdeauna sa le sustinem in initiativele lor, fie ca este vorba de conferinte de profil, initiative de educare etc. Ramaneti cu ochii pe noi.

Initiative in afara briefurilor

Cand vorbim de o colaborare de durata bazata pe incredere reciproca, este un lucru natural sa preiei, ocazional, initiativa, sa soliciti o intalnire, si sa propui idei sau tool-uri relevante pentru identitatea brandului respectiv.

Avem multi clienti care apreciaza faptul ca ne folosim experienta pentru a veni cu concepte noi, adaptate necesitatilor lor. Consider ca, atat timp cat ii prezinti clientului propuneri relevante pentru el, care ii aduc beneficii masurabile, el va ramane deschis sugestiilor. In plus, este normal ca noi sa fim la curent cu noutatile din domeniu, mai mult decat ar fi clientul nostru. 

Planuri pentru 2016

Vom dezvolta linia de video-print / brosuri video si vom investi in linia de sisteme expozitionale dedicate clientilor care participa la congrese, expozitii, targuri. Vom mai dezvolta doua canale de vanzare/prezentare online pentru materiale tiparite, dar nu genul de site e-commerce, ci platforme bazate tot pe interactiunea oamenilor cu produsele.

Acest lucru este inca necesar in Romania, pentru a construi premisa de incredere necesara intre furnizor si beneficiar. Nu suntem, inca, pregatiti sa cumparam doar din cateva click-uri. Va mai dura, probabil, cativa ani, asa ca, pana atunci, ne vedem in teren!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Grafica si Tipar

Grafică şi Tipar este poziţionată ca o agenţie de producţie creativă, cu expertiză în conceperea şi producerea de materiale pentru campanii de marketing şi comunicare. Activitatea noastră se desfăşoară... vezi detalii »

Companii

Branduri

Oameni

Pozitii

Sectiune



Branded


Related