Cercetarea este si elementul cu care se lupta impotriva obstacolelor care stau in calea creativitatii din PR, spune Elena Bululete (Managing Partner Conan PR): Pe de-o parte avem reflexul agentiilor de a merge pe cai batute si retete testate, pe de alta parte avem reflexul clientilor de a alege varianta 'safe'.
Creativitatea castiga teren in PR. Cum arata piata din Romania
Se simte. Sunt tot mai multi clienti care accepta idei noi. Sunt tot mai multi clienti care se asteapta ca tu, agentie, sa vii cu solutii creative. Si este normal sa fie asa pentru ca felul in care comunica brandul cu stakeholderii lui se schimba. Peisajul media se schimba.
Tehnologia comunicarii s-a dezvoltat extrem de mult in ultimii sapte ani. Granitele dintre disciplinele comunicarii s-au estompat. Si atunci esti obligat sa te adaptezi, sa tii pasul cu acest transformari din industrie. Iar creativitatea, adica procesul de a dezvolta idei originale care sa produca valoare pentru brand - ca sa il parafrazez pe Sir Ken Robinson - este raspunsul pe care PR-ul il poate da in acest context extrem de fluid.
Cum s-a adaptat agentia la aceasta tendinta
Am inceput sa privim comunicarea din perspectiva nevoilor clientului. Noi nu mai mergem astazi la un client cu o oferta standardizata de servicii de PR. Incercam sa intelegem cat mai bine care sunt nevoile lui de comunicare si sa dezvoltam solutii integrate care imbina resurse din toate disciplinele comunicarii.
Asta inseamna ca lucram foarte mult in colaborare cu agentii de media, digital, BTL, dar si cu scenaristi, bloggeri, designeri, specialisti din foarte multe domenii creative. Inseamna ca incercam sa aducem in agentie competente si experiente cat mai diverse. Si investim mai mult in stimularea creativitatii.
Creativitatea in componenta unei campanii de PR
Ideea creativa este cea care sta in centrul unei campanii de comunicare. Dar creativitatea nu pica din cer. Ea este parte a unui proces care incepe, intotdeauna, cu foarte mult research.
Research-ul este cel care genereaza insight-uri despre atitudinea si perceptiile publicului tinta, insight-uri care folosite in cadrul ideii creative pot genera modificarile de comportament pe care si le doreste clientul ca rezultat al campaniei de comunicare - fie ca vorbim despre achizitie, testare sau feedback. Da, creativitatea este importanta, dar ea nu poate fi valoroasa fara sa aiba in spate un research extrem de riguros.
Nivelul de creativitate a PR-ului din Romania
Daca luam ca referinta premiile obtinute de agentii din Romania in competitii internationale, pare ca stam bine.
Obstacole
Pe de-o parte avem reflexul agentiilor de a merge pe cai batute si retete testate, pe de alta parte avem reflexul clientilor de a alege varianta 'safe'. Le ocolim prin apelul la research care sustine valoarea adaugata a ideii creative propuse.
Cata libertate creativa are PR-ul
Nu exista o regula. Avem numeroase campanii intergate care au pornit de la agentii de PR. Ceea ce conteaza este ideea creativa. Si felul in care ai ajuns la acea idee.
Un proiect "prea" creativ care nu a fost acceptat
Am propus clientului sa reconstituim, cu ajutorul unei drone home-made, traseul lui Aurel Vlaicu – primul zbor care trecea Carpatii. Clientul era din zona IT, gadgets, hi-tech si despre aceasta categorie de produse trebuia sa vorbim. Asta se intampla in 2013, cand se implineau 100 de ani de la moartea aviatorului.
Cel mai creativ proiect care a fost acceptat
In 2014 am construit cea mai mare sculptura realizata in intregime de copii. Clientul curajos a fost IKEDOO, care a lansat atunci prima platforma mobila de educatie experientiala dedicata copiilor.
Intr-o duminica de octombrie, incurajati de parinti, voluntari si jurnalisti, 200 de copii au construit „OZN-ul Ikedoo” – o sculptura de 10m diametru, 1,5m inaltime, 1.600 tuburi de PVC si 5.000 de legaturi. Totul la capatul a 5 ore de distractie si experiente de neuitat.
Exemple de abordari creative in PR
De afara:
Din Romania: