Ioana Manea a trecut printr-o sumedenie de agentii de publicitate din industrie in cei aproximativ 20 de ani de activitate; intre ele e numara si Leo Burnett, Grey, Lowe, JWT sau Ogilvy & Mather. A fost la baza unor povesti publicitare cum este cea a personajului tanti Maria din reclamele la detergentul Bonux. In 2005, Ioana a decis sa porneasca pentru prima data pe cont propriu si a infiintat agentia Loco Branding & Communication.
Acum, Ioana a dezvoltat un nou proiect care marcheaza si trecerea la o alta etapa profesionala – cea de dascal in care da mai departe cunostintele acumulate pana in prezent.
Initiativa poarta numele Captain Brainstorm si isi propune sa ajute oamenii din domenii creative in demersul de a genera idei noi mai eficient, folosindu-se de tehnici de modificare comportamentala, tehnici de stimulare a inspiratiei, sesiuni moderate de brainstorming sau dezvoltarea brandului personal.
In prezent, Ioana Manea nu s-ar mai intoarce in agentie, insa spune ca ar fi fericita sa colaboreze cu acestea in calitate de consultant.
Care a fost traseul profesional pe care l-a urmat pana la Captain Brainstorm si care sunt planurile cu noul proiect, o lasam pe ea sa ne spuna:
Cum ai intrat in industrie?
Sunt absolventa a Universitatii Bucuresti, mai exact a Facultatii de Limbi si Literaturi Straine, unde am studiant engleza (principal) si romana (secundar).
In publicitate am intrat dintr-o intamplare. Prin 1996, intr-o dimineata, am gasit intr-o Romanie Libera un anunt prin care o „agentie de publicitate internationala” cauta spre angajare „copywriter”. Dictionarele mele vechi, cumparate pe furis in era comunista, recent apusa, nu m-au ajutat sa aflu ce era copywriter-ul cu pricina, dar cerintele se potriveau, asa ca am trimis un CV.
Trei interviuri si un test mai tarziu eram copywriter junior la Leo Burnett & Target.
Era o mare gura de aer venita dupa un an si jumatate de munca „la patron”, intr-o editura particulara, unde salariul era mic, orele lungi, satisfactia aproape de zero si seful suferind de toate metehnele „clasice” ale managerului roman, proaspat „capitalist”.
Si s-a mai dovedit a fi, din chiar primele zile, un mediu in care ma potriveam: era nevoie de idei si de oarece talent actoricesc.
Primii ani de publicitate
Colectivul in prima agentie era mic, abia se construia o echipa, si in general atmosfera era de „gasca” de prieteni. Si, vreme de cativa ani, asa a si ramas. Dupa primele doua saptamani, am castigat primul pitch din viata de publicitar.
Dupa prima luna in agentie, m-am prezentat la contabilitate sa-mi incasez salariul promis. Cand ma uit in plic, erau mai multi bani decat ma asteptam. Le-am rugat cu glas ferm pe colegele de la financiar sa verifice bine daca nu cumva e o greseala, ca eu daca plec cu banii, nu-i mai aduc inapoi.
M-au asigurat ca e totul in regula. Apoi am aflat: fusesem „avansata” copywriter „plin”.
Da, acum suna hilar, dar atunci astea erau vremurile, clientii multinationali le-o luasera inainte agentiilor in „cucerirea” noilor piete de dupa fosta cortina de fier si ne grabeam nevoie-mare sa-i ajungem din urma.
Era o viata intensa: mult de lucru, mult de invatat, multa respingere din partea clientilor dar si multe satisfactii. Cea mai mare provocare era sa inveti rapid o meserie absolut noua, facand-o.
La vremea aceea nu existau sectii si programe de invatamant superior unde sa poti invata cum e cu comunicarea, publicitatea, brandingul etc. si cu atat mai putin exista o cultura a publicitatii. Nu aveam avantajul „occidentalilor” sa fi crescut cu ea, experienta noastra publicitara se reducea la „Nici o masa fara peste” si „Azi un leu la CEC depui, maine el va face pui”. Nu aveam si nici nu ne doream o secunda libera.
Cand nu ne spargeam capul sa venim cu idei noi, citeam pe rupte carti multiplicate la copiator si legate in fascicule cu spirala de plastic. Tehnica scrisului publicitar, strategie, marketing, Ogilvy, productie audio-video si cate si mai cate...
Si mai invatam si de la clienti – in cazul meu, in special de la Procter & Gamble, un client-scoala care m-a ajutat sa-mi dezvolt gandirea strategica si m-a facut sa ma pasioneze marketingul.
Nu-mi mai aduc aminte proiecte propriu-zise din perioada respectiva, dar stiu ca am scris intr-o noapte un intreg „dosar de personaj” pentru Tanti Maria, care a vandut ani multi Bonux.
Viata in agentie
Mi-a placut atmosfera deschisa, informala, dinamica pe care agentiile de creatie o cultivau la indemnul expatilor „detasati” sa-i invete cum se pune pe picioare o astfel de masinarie.
In Burnett am avut cateva luni o italianca simpatica de la care am invatat o gramada, de la tavitele de plastic etichetate de la secretariat pana la cum se scrie un status report si cum se face un brainstorming.
Nu mi-au placut niciodata, in publicitate sau altminteri, ego-urile scapate de sub control, „politica” de birou, lipsa de discernamant a managementului, lipsa de respect in relatia cu clientii.
Jobul de agentie din care ai invatat cel mai mult
O sa te dezamagesc – nu exista un job din care sa fi invatat mai mult decat dintr-altul, pentru ca problema nu se pune cantitativ. Calitativ, fiecare job are plusurile si minusurile sale.
Ca om de creatie am invatat cum sa fac fata respingerii ideilor mele de catre colegi, sefi, clienti si cum sa lucrez cu aceasta pretioasa resursa care este mintea noastra. Cum sa stimulezi creativitatea si cum s-o plasezi apoi in parametri strategici.
Ca om de client service, am invatat cat de importante sunt empatia si disciplina in dezvoltarea unei relatii productive cu clientii.
Ca om de strategie, am invatat cat de important este sa reprezinti corect, informat si obiectiv publicul tinta in departamentul de marketing al clientului.
Ca om de new business, am invatat ca daca vrei sa castigi nu poti face economie de efort si nu te poti misca fara o reputatie solida.
Ca om de publicitate, am invatat ca oamenilor le place sa cumpere dar nimanui nu-i place sa i se vanda ceva cu tot dinadinsul...
Ca om de branding, am reinvatat o vorba batraneasca vitala in viata brandurilor: „cum iti asterni, asa dormi”.
Ca manager, am invatat ca indiferent cat de „speciali” ar fi oamenii pe care ii ai de condus, principiile de baza ale managementului raman valabile, iar liderul adevarat se pune in slujba oamenilor sai.
Sunt multe lectii de invatat in viata daca vrei cu adevarat sa inveti si nu doar sa te poti lauda prietenilor si familiei cu un job bine platit.
Pe cont propriu
Pornitul pe cont propriu s-a intamplat prima data in 2005, cu Loco Branding & Communication, agentie full-service care functioneaza si acum. Captain Brainstorm este insa cel mai recent proiect, care marcheaza pentru mine o alta varsta profesionala, cea a dascalului.
Dupa o prima decada muncita ca angajat in agentii multinationale, acum zece ani imi doream independenta creativa pe care mi-o putea oferi o agentie a mea, voiam sa fiu propriul meu stapan.
Au mai trecut zece ani si acum am ajuns sa imi doresc cel mai mult sa-i ajut si invat pe altii ce am acumulat eu in doua decade de comunicare, publicitate, branding, marketing, management, antreprenoriat.
Despre Captain Brainstorm
Captain Brainstorm vine in continuarea activitatii didactice incepute acum cinci ani la Universitatea Bucuresti, Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, unde predau si in prezent, anului I Master, un curs original numit „Introducere in creativitatea publicitara”.
A mai venit si in prelungirea activitatii de training desfasurate in paralel cu munca de agentie de-a lungul intregului meu parcurs profesional. E un moment bun pentru mine: experienta acumulata se sincronizeaza bine cu o nevoie crescanda a pietei de a iesi din incremenirea crizei prin inovatie eficienta.
Captain Brainstorm ajuta profesionistii din orice domeniu, dar si organizatii, sa se adapteze mai bine contextului economic actual, in care viitorul si sanatatea afacerilor depind intr-o masura covarsitoare de inovatie, dar si de optimizare si cresterea productivitatii.
Mai simplu, Captain Brainstorm este un proiect care-si propune antrenarea mintilor pentru productia eficienta de idei noi.
Servicii
Avem (pentru inceput) trei directii de actiune. Prima este Programul de inspiratie in cadrul caruia organizam, atat pentru companii cat si in sistem „open”, pentru clienti individuali (grupuri de 9-12 persoane), un workshop de o zi numit „Ideatia practica”.
Dezvoltat impreuna cu un expert american in comunicare, programul „Ideatia practica” este creat cu accent pe interactivitate, programul a inregistrat pana acum o rata de succes de 91,6%, ajutand participantii sa-si mareasca eficienta productiei de idei noi cu pana la 570%.
O alta directie de activitate a Captain Brainstorm este cea pe care o anunta si numele: organizarea de sesiuni de generare de idei, din nou, atat pentru companii cat si pentru clienti individuali. „Brainstorming” este un cuvant de care se abuzeza enorm – multa lume il foloseste si putini stiu sa-l organizeze eficient si productiv.
A treia directie in care activeaza Captain Brainstorm este una legata de experienta mea in comunicare, si anume un set de servicii de dezvoltare si formalizare a brandului personal. Dincolo de conceptualizarea unui brand personal, Captain Brainstorm ofera intregul „pachet” al identitatii profesionale a individului: elevator pitch, recomandari de aspect exterior, principii si sfaturi pentru vorbirea in public, abilitati de prezentare, principii de interactiune online si offline.
Asa incat clientii sa simta ca si-au „facut ordine in viata”.
Primul proiect desfasurat cu Captain Brainstorm
Primul proiect a fost chiar workshopul „Ideatia practica”, sustinut in premiera in urma cu cativa ani. La vremea respectiva inca nu se nascuse ideea numita Captain Brainstorm, dar intentia germina deja.
Pe parcursul unei zile si jumatate, o echipa de ingineri de la o companie multinationala de design de microcipuri, al carei centru de inovatie este in Romania, si-au marit capacitatea de a genera idei noi rapid si usor, castigand si motivatia de a deveni “agenti de inovatie” in interiorul organizatiei.
Vice-presedintele companiei ne-a declarat ca programul s-a dovedit de o reala valoare pentru companie, atat ca instrument nou si folositor de a gandi “out of the box”, cat si pentru ca sfaturile noastre i-au inspirat sa imbunatateasca mediul de lucru in organizatie si sa se asigure ca inovatia este nu numai declansata ci si primita si rasplatita adecvat.
Obstacole
Rezistenta managerilor romani la schimbare este unul dintre obstacolele de care inca ne mai lovim. Un altul este predispozitia unor manageri de a considera ca „treaba asta cu creativitatea e un moft”. Dar lucrurile se schimba cand le dam un exemplu de avantaj financiar adus de creativitate.
In 2004, celor de la UPS le-a venit o idee simpla: sa nu mai faca decat viraje la dreapta.
Au calculat ca eliminarea timpului petrecut asteptand pentru viraje la stanga i-ar putea ajuta sa economiseasca anual costuri semnificative cu carburantul si le-au dat soferilor instructiuni sa vireze la stanga cat mai rar cu putinta.
In urmatorii doi ani, vehiculele UPS au economisit aproape 50 de milioane de kilometri si aproape 95.000 de tone de carburant. In plus, si-au redus emisiile de CO2 cu 32.000 de tone pe an. Adica echivalentul scoaterii de pe drumurile publice timp de un an a cca. 300 de automobile.
Cam asta poate face creativitatea pentru o organizatie.
Te-ai intoarce la viata in agentie?
Nu ca angajat, ci in calitate de consultant, furnizor de servicii si... sfetnic. Pentru ca din aceasta pozitie pot fi cel mai de folos, pastrandu-mi obiectivitatea si libertatea de miscare.