[Interni si internshipuri] Mia Munteanu (Marks): Nu am desfasurat niciodata un program oficial de internship, in schimb suntem deschisi sa impartasim oricand know how-ul nostru cu tinerii talentati care doresc sa "fure meserie"

[Interni si internshipuri] Mia Munteanu (Marks): Nu am desfasurat niciodata un program oficial de internship, in schimb suntem deschisi sa impartasim oricand know how-ul nostru cu tinerii talentati care doresc sa "fure meserie"

La Marks nu se fac internshipuri, dar nu va intristati, viitori si actuali juniori. La Marks trebuie doar sa dai un mail, sa te arati interesat si, apoi, interesant. Esti invitat, ulterior, la o cafea si se prea poate sa incepi activitatea intr-unul din departamentele agentiei - cu tot cu responsabilitati si remuneratie. Asa s-a intamplat cu Radiana (copywriter, actualmente plecata la studii pe meleaguri straine), intr-o perioada in care agentia nu-si cauta ajutoare pe creatie.

Ea a scris pe adresa de office de la Marks un mail simpatic care a ajuns citit cu voce tare in agentie. A doua zi a urmat o intalnire si o masa; in a treia zi, primea briefuri. Patru luni mai tarziu, Radiana isi incheia in cadrul Marks primul ei proiect de branding.

Mia Munteanu (Client Service Director, Marks) ne spune mai jos motivele pentru care un program de internship planificat nu e neaparat mai bun decat o deschidere la nivel general in ceea ce priveste tinerii pasionati:

Nu am auzit in agentii sau in companii: “sa vina oricand, ii dam noi ceva de facut, avem grija de el”. Ei bine, asta incercam sa facem la Marks. Daca alte agentii sau companii organizeaza proiecte de internship limitate ca timp si accesibilitate, noi decidem sa tinem usile deschise oricand.

 

Internshipuri la Marks

Fiecare zi este un program nou de internship. Avem doua etaje, deci doua usi si mai mult de 10 ferestre, daca vrei sa fii intern la Marks iti trebuie skill-uri ca sa ne cuceresti personal sau in inbox. Mesajul este: gaseste singur intrarea, orice e posibil.

Nu am desfasurat niciodata un program oficial de internship, in schimb suntem deschisi sa impartasim oricand know how-ul nostru cu tinerii talentati care doresc sa “fure meserie”.

Nu cautam interni pe care sa ii ingropam in corectii la departamentul de Client Service si plimbat cafele cu facturi. Credem ca fiecare tanar ar trebuie sa aiba acces la educatie alternativa si la programe gratuite de dezvoltare personala si profesionala.

Din pacate, foarte putine organizatii reusesc sa construiasca proiecte de acest gen, iar cei din industrie sunt prea ingropati in inbox-ul si to do-ul de zi cu zi. Daca nu primesc mail de la manager sau HR nu depun niciun efort in a facilita drumul pasionatilor catre aceasta industrie.

Nu am auzit in agentii sau in companii: “sa vina oricand, ii dam noi ceva de facut, avem grija de el”. Ei bine, asta incercam sa facem la Marks. Daca alte agentii sau companii organizeaza proiecte de internship limitate ca timp si accesibilitate, noi decidem sa tinem usile deschise oricand.

Cei care au avut ocazia sa parcurga un internship complet la Marks nu numai ca au fost platiti, dar au primit si responsabilitati pe masura – au coordonat proiecte, au adus argumentele in fata clientilor, au fost invitati in brainstorming-uri, au fost trimisi acasa sa-si faca temele.

De obicei cei care aplica ne scriu pe mail, apoi daca ne cuceresc digital, ei sunt invitati la o cafea: aici povestim despre backgroundul si asteptarile fiecaruia si ne reglam nivelul de compatibilitate. Apoi ii trimitem in departamente si acolo incepe distractia. Daca le place si vor sa invete, decidem sa investim in dezvoltarea lor si incepem sa discutam despre salariu, program complet de internship, task-uri, responsabilitati, program.

Am avut rezultate foarte frumoase pana acum. Spre exemplu, Vlad – noul nostru coleg de la DTP – a venit la Marks pentru ca noi cautam un moderator de platforma pentru un proiect de 2 luni. In fiecare zi ma intreba daca ma poate ajuta cu ceva si daca exista sansa unui internship dupa finalizarea proiectului.

Vlad stie sa lucreze in Photoshop, asa ca cei de la departamentul de DTP l-au sustinut in acest sens. Acum lucreaza la noi.

Pana acum au fost angajati 1 din 2: avem tineri profesionisti in toate departamentele agentiei.

Nu am organizat programe de internship care sa se incadreze definitiei din dictionar, in schimb fiecare zi este o noua oportunitate: tinem usile deschise tot timpul.

Eu zic ca este un win-win situation, in plus, in acest fel contribuim la cresterea unei industrii sanatoase. Suntem responsabili pentru generatiile ce urmeaza.

 

Internshipuri pe departamente

Ca Presedinte Advice am avut ocazia sa aud foarte multe povesti si sa primesc multe cereri de “cautam interni, ne recomanzi pe cineva?” in inboxul meu. De-a lungul ultimilor 3 ani am primit sute de mail-uri de recrutare de la agentii, de la companii si de la firme de recrutare. Nu cred ca o comparatie intre departamentele unei agentii ne poate ajuta sa avem o concluzie.

Iata o comparatie interesanta: agentii versus companii.

Beneficii Agentii

  1. Inveti foarte mult intr-un timp foarte scurt.
  2. Ai ocazia sa lucrezi activ si direct cu mai multe departamente, perspectiva.
  3. Te poti implica indiferent de background: potentialul este mai important decat experienta.

Dezavantaje Agentii

  1. Salariu foarte mic sau inexistent.
  2. Incarcare exagerata, multe ore peste program.
  3. Mediu dinamic, schimbator: oamenii vin si pleaca, nu foarte multi angajatori fac promisiuni pe termen lung.

Beneficii Companii

  1. Proceduri: etapizarea procesului de angajare.
  2. Salariu mediu din prima zi, programe de internship graduale.
  3. Carte de munca, bonuri de masa sau alte beneficii, continuitate.

Dezavantaje Companii

  1. Proceduri stufoase, sisteme rigide de management.
  2. Evolutie lenta: nu conteaza potentialul, talentul, determinarea ci experienta in domeniu.
  3. Interactiune limitata: comunici superficial cu restul departamentelor, fisa postului este “batuta in cuie”.

 

Departamente unde internshipurile nu sunt o optiune (ex. strategia?)

Intr-adevar, Departamentele de Strategie sunt cele care recruteaza cel mai putin.

In primul rand, foarte putine agentii au departament dedicat de Strategie si, in al doilea rand, multe campanii sunt rezultatul direct al departamentelor de Creatie, practica pe care nu o incurajez.

Cred ca fiecare agentie ar trebuie sa isi consolideze foarte bine acest departament. Fiind foarte putini strategi in aceasta industrie, si procesul de recrutare are de suferit; e normal.

Alte departamente “dificile”: trafic, DTP, productie. Si in cazul acestora vei gasi multi seniori, 2-3 DTP-isti/ agentie, 2-3 oameni de trafic si uneori chiar 1 om de productie sau deloc/agentie.

Asadar, e normal sa nu existe procese de recrutare. Depinde de obiectivele agentiei, desi si in cazul acestor departamente cred ca este nevoie de o schimbare de perspectiva. Se poate castiga foarte mult de pe urma campaniilor cu componenta de productie.

 

Departamente castigate de pe urma internshipurilor

Ai sa razi, dar DTP-ul: pana acum am avut 3 interni, fiecare a primit oferta de angajare.

 

Candidatii: “picati din cer” sau pregatiti?

90% din juniorii pe care ii intalnesc fie nu stiu ce sa faca cu viata lor, fie vor sa obtina prea multe intr-un timp mult prea scurt.

Observatii:

- stiu toate gif-urile care circula pe Facebook, dar nu stiu ce departamente are o agentie de publicitate;

- sunt la curent cu toate evenimentele locale si isi dau check-in peste tot, dar nu stiu ce festivaluri de publicitate exista sau ultimele update-uri din zona asta;

- au asteptari foarte mari: asteapta de la angajator sa le ofere si know how si intelegere pentru timpul si implicare din agentie si intelegere pentru viata lor personala si salariu peste medie si evolutie rapida;

- sunt foarte sensibili: cer feedback “constructiv”, orice remarca este luata ca un atac personal;

- sunt superficiali: vor sa primeasca informatia gata servita, nu cauta singuri, nu raman la birou pana cand “le iese”, incearca 2-3 rute apoi se blocheaza si raman acolo;

- sunt distrasi foarte usor de notificari si alte experiente pe care le pot avea in afara biroului.

 

Internshipul platit sau neplatit

Intodeauna platit: nu conteaza suma, dar este o moneda care te tine in joc. Oamenii functioneaza cu reward-uri. Unii sunt motivati de aspectul financiar, altii de evolutia profesionala fara sa tina cont de salariu, altii pur si simplu de propriul ego.

Indiferent de situatie cred ca totul are un pret, e un win-win situation atat pentru angajator cat si pentru angajat, don’t work for free.

Cand primesti salariu nivelul de responsabilitate creste: stii ca ai o agenda de livrat, o ora de inceput, un program, lucrezi in niste parametri.

La fel se intampla si cand platesti pe cineva: nivelul de responsabilitate creste. Vei pleca din start de la premisa ca iti doresti ca acea persoana sa livreze cel putin de banii pe care ii oferi, asa ca vei stii ce sa ceri.

Cand nu exista o moneda de schimb (in cazul nostru, un salariu) atunci parteneriatul se bazeaza pe presupuneri: presupun ca te vei implica si ca vrei sa inveti, presupun ca ma pot baza pe tine, presupun ca poti ajunge si joi si vineri asa cum te-am rugat.

Asteptarile sunt de cele mai multe ori bazate pe imaginatie si apar diferente de perspective si abordare.

 

Experienta cu un fost intern pe care l-ati angajat

Hai sa o cunosti pe Radiana: ea ne-a scris un mail pe adresa de office acum 2 ani.  Abordarea prietenoasa si sincera l-a facut pe Creative Director-ul nostru sa citeasca acel mail cu voce tare. A fost suficient.

Nu cautam un intern pe creatie in acel moment, iar Radiana nu avea experinta in copywriting publicitar.

A doua zi a venit la interviu si a ramas la masa cu noi. A treia zi primea brief-uri si agenda zilei, iar 4 luni mai tarziu avea sa semneze primul ei proiect de branding.

La noi totul se intampla pe repede-inainte, daca esti pasionat nu conteaza ce nivel de experienta ai, de aceea vei primi toate briefurile pe care le soliciti. Bineinteles, esti sub supravegherea seniorilor.

Acum, Radiana ne saluta din alta tara unde a plecat sa studieze. Speram sa se intoarca intr-o zi la Marks.

 

Viitorul in “HR-ul publicitar”

Hiper-specializare. Vor aparea din ce in ce mai mult pozitii noi in agentiile de publicitate si din ce in ce mai multe studio-uri mici si mijlocii nisate pe servicii. 

Cred ca abia acum incepe distractia. CV-ul va fi un intro pentru un amalgam de experiente: cine esti, ce postezi, ce faci extra-birou, unde iti bei cafeaua.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Campanii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related