Etichetarea generatiilor este o moda americana - bunicii nostri apartin "generatiei tacute" (cei nascuti intre 1925 si 1942), parintii nostri, desi incurcati de cortina de fier, fac parte totusi dintre baby boomers (nascuti dupa cel de-al doilea razboi mondial, intre 1946 si '63), iar cei mai multi dintre noi (cei nascuti, adica, intre'64 si '81) suntem parte a generatiei X.
Dar, pe langa aceasta etichetare "oficiala", sa spunem (vezi cartile tandemului William Strauss - Neil Howe "Generations" si "The Fourth Turning"), avem acum de-a face cu un fenomen demn de analizat: generatii pentru care nu mai este important cand te-ai nascut, ci ce faci. Un singur element comun poate uni o masa mare de oameni, oferindu-i un punct de sprijin si o trasatura care sa o individualizeze. Acesta este si cazul Generatiei C - o comunitate globala care creeaza "content".
C de la Content
Cei din Generatia Continut sunt consumatori, oameni ca mine si ca tine, care creeaza continut si il comunica si altora. Pentru inceput, pe web. Acestia alimenteaza continuu cu texte, imagini, materiale audio si video acest rezervor incredibil care este net-ul. Daca ti-ai facut album de fotografii pe Yahoo Photos, ai povestit pe TrekShare cum a fost vacanta ta in Costa Rica sau intri in blogosfera romaneasca sa-ti spui parerea despre branding pe rss.mioritics.ro, faci parte din Gen C. Trend-ul a fost identificat in 2004 de catre cei de la trendwatching.com si, de atunci, este tinut permanent sub observatie si analizat periodic.
Made in my apartment
Fenomenul se hraneste din doua surse: creativitatea consumatorilor, pana acum aproape neexplorata, si instrumentele care pot ajuta orice ageamiu sa creeze continut - cu alte cuvinte, tehnologia "for dummies".
Xingtones.com proclama "the ringtone revolution" si te invita sa-si compui propriile tonuri de apel - pe care le poti si vinde, deschizandu-ti propriul magazin online de ringtone-uri. Blogger iti ofera "puterea de a comunica instantaneu", dandu-ti posibilitatea sa-ti publici intr-un jurnal deschis pe web gandurile, descoperirile si nedumeririle, oricand ai chef.
Dar consecinta cea mai spectaculoasa a fenomenului este ca multe companii nu mai vor ca cei carora li se adreseaza sa fie consumatori pasivi (care doar privesc si asculta), ci sa creeze, sa produca, sa se implice.
Vodafone si Orange isi indeamna clientii sa faca fotografii cu camerele telefoanelor mobile, pe care apoi le varsa pe site-uri dedicate MMS. Cum estimarile arata ca pana in 2008 se vor vinde mai mult de 380 de milioane de telefoane mobile cu aparat foto incorporat, este clar ca ne aflam abia la inceputul fenomenului. Canon le da sperante clientilor sai, spunand ca "fotografia digitala profesionala nu mai e doar pentru profesionisti". Iar acum doua minute, colegul meu Catalin m-a chemat sa-mi arate un filmulet montat de el folosind iMovie, o aplicatie inclusa in sistemul de operare al Mac-ului. Foarte la indemana pentru un film pentru prieteni, dar nu numai: primul lung metraj editat in intregime cu ajutorul iMovie (si care a costat 218 dolari), "Tarnation", al lui Jonathan Caouette, a avut premiera la Sundance in 2004 si s-a bucurat de cronici elogioase.
Regizorul si scenaristul Gus Van Sant, care a sprijinit filmul lui Couette, spunea: "Oamenii au sperat ca, la un moment dat, filmul va fi la fel de accesibil si ieftin ca si scrisul, iar acum a ajuns sa fie. Cu banii pe care i-ai da pe o masina de scris poti sa faci un film si sa-l pui pe DVD. Cei care vor sa faca film nu mai au acum nici o scuza. Fie se apuca sa lucreze, fie trebuie sa accepte ca nu sunt in stare sa faca film."
Noiseupthesuburbs.com (site patronat de PlayStation2) e un paradis al adeptilor muzicii Do-It-Yourself. DJii aspiranti care si-au exasperat vecinii, posturile de radio pirat care emit dintr-o dubita parcata linga chioscul de tigari sau epigonii lui Marius Moga care viseaza sa compuna pentru Madonna si sa dea lovitura sunt acum mai aproape de a-si vedea visul cu ochii. Pe site poti crea piese online sau poti vota cele mai bune 10 piese DIY. "Noise Up the Suburbs a fost creat tocmai pentru a credita acest curent al productiei muzicale de apartament", spune Carl Cristopher, sponsorhip manager pentru PlayStation2. "Exista o intreaga generatie de creatori de muzica ale caror tehnici de productie se datoreaza software-urilor de muzica de la PS2 si altor mijloace de productie muzicala netraditionale."
Bineinteles, daca talent nu e, tot degeaba - software-urile, gadget-urile si gizmo-urile astea singure nu te ajuta sa creezi content de valoare. Fiindca generatia C produce si tone de gunoaie, care, insa, se bucura de mare trecere printre prieteni, colegi de liceu si rude.
Faci bani in timp real
Totusi, cei mai talentati, care produc content cu substanta, au sansa sa fie chiar platiti pentru ceea ce produc. Fie ca exista public de nisa care vrea sa cumpere povestile, articolele sau fotografiile publicate pe web de membrii Gen C, fie ca unele trusturi mass-media au inceput sa foloseasca content original, livrat in timp real de corespondenti permanenti sau de ocazie.
Pe lulu.com devii un autor publicat mai repede decat ti-ai imaginat - poti publica de la carti si CD-uri la fotografii de obiecte, iar proprietarii site-ului se ocupa de productie si distributie. Cumparatorul comanda cartea scrisa de tine, plateste o anumita suma, iar tu primesti 80% din profit.
Sursa de inspiratie pentru companii
Pentru a intelege cum pot folosi acest curent in interesul lor, companiile trebuie sa-si puna cateva intrebari: ce le cer clientilor lor - sa consume sau sa creeze? cu ce content players de pe piata ar putea sa se asocieze? cum pot folosi aceasta avalansa de date si informatii in folosul business-ului lor?
Asadar, o companie hotarata sa capitalizeze de pe urma acestui fenomen ar trebui sa se asigure ca o parte confortabila a clientilor sai are mijloacele pentru a crea si distribui content (de la camere digitale la acces la Internet, sa zicem). Apoi, ar trebui sa tina cont de cateva nevoi adanc umane, cum ar fi dorinta de a detine controlul si de a fi cunoscut. Cum, in ultimii ani, a incerca sa devii celebru este aproape o obligatie, s-ar putea ca membrii Gen C sa gaseasca in crearea de content un debuseu care sa-i salveze de la frustari si sedinte de terapie la batranete. Gloria e posibila, si inca la nivel planetar, stand frumos la tine in balcon.
In fine, ar trebui sa creeze un program, un proiect pe care sa-l dezvolte impreuna cu clientii lor, ajutandu-i sa foloseasca in mod creativ produsele companiei sau sa imbunatateasca serviciile acesteia. Idei sa fie, ca web e destul.
Cati suntem
Cati oameni genereaza continut si fac parte din Generatia C? Greu de estimat. 53 de milioane de adulti numai in SUA, aprecia, in 2004, un studiu facut de Pew Internet and American Life Project. Milioane de blog-uri sunt monitorizate in toata lumea, iar de curand Coreea de Sud a fost lovita de febra Cyworld - 10 milioane de coreeni (adica 25% din intreaga populatie) au un cyber outlet cu ajutorul caruia pozele, cantecele, eseurile, benzile desenate sau filmuletele productie proprie ajung la alti membri ai Gen C, dar si la impresari, producatori sau angajatori. Nu mai e mult si fiecare dintre noi o sa aiba propriul site.
Factorii care influenteaza cresterea rapida a numarului de consumatori creativi, care genereaza content, nu sunt greu de identificat: hardware si software profesional, disponibil la preturi accesibile; intelegerea de catre societate a valorii economice pe care incepe sa o capete aceasta nou creata "clasa creatoare"; inmultirea cursurilor care contribuie la imbunatatirea abilitatilor de creatie ale Gen C; proliferarea "showroom-urilor personale" care ajuta Gen C sa-si prezinte ideile unui public global.
Richard Florida, in cartea "The Rise of the Creative Class", vorbeste despre existenta unui mediu social favorabil, in care creativitatea se bucura de tot mai mare trecere. Societatea nu mai trateaza oamenii creativi ca pe niste inadaptati ci, datorita succesului economic pe care acestia incep sa-l aiba, ca pe niste modele. Pe de alta parte, companiile ofera tehnologie de inalta performanta la preturi tot mai mici si isi ajuta clientii sa invete mai multe despre ceea ce-i pasioneaza, astfel incat sa produca continut de tot mai buna calitate (vezi Sony 101, care ofera consumatorilor cursuri gratuite online despre fotografie digitala, HDTV, retele wireless etc.). In fine, problema gasirii unui public pentru ceea ce ai de aratat nu mai exista, de vreme ce oricine, oriunde in lume, poate vedea tablourile pictate de tine la cateva ore dupa vernisaj, in showroom-ul tau personal.
Companiile care vor sa se foloseasca de apetitul Generatiei C pentru crearea de continut ar trebui, asadar, sa ofere oamenilor fie instrumentele ori software-ul, fie cunostintele sau suportul de pe care acestia sa poata comunica. Pentru ca acest trend va continua, cu sau fara ele.