Raluca Marin (Client Service Director, Ogilvy) ne vorbeste in cele ce urmeaza despre cele doua tipuri de internshipuri care se desfasoara la Ogilvy - primul tine de practica studentilor, o cerinta obligatorie venita din partea facultatilor, al carui obiectiv tine de familiarizarea studentilor cu departamentele si workflow-ul unei agentii. Al doilea sta sub numele Ogilvy Red Camp, are o durata de 3 luni si are ca scop angajarea, participantii nefiind la primul contact cu munca de agentie.
Raluca precizeaza ca nu exista un departament care sa nu poata beneficia de pe urma unui astfel de program; conditia ar fi sa nu existe o presiune a timpului, pentru ca planificarile sa fie facute in detaliu, iar candidatii sa fie evaluati corect.
Iar pe viitor, adauga ea, HR-ul publicitar va avea de "acomodat" un nou sistem de lucru, mai flexibil decat pana acum, trebuind sa-si adapteze instrumentele de evaluare intocmai:
"Asistam la o perioada de tranzitie, de schimbare de paradigma si e important sa judecam candidatii/viitori angajati din aceasta perspectiva. Statul in birou, programul de lucru intre anumite ore, chiar si angajatii full-time vor fi in curand concepte date uitarii".
Sa fie internship: avantaje si dezavantaje
Avantajele sunt ca descoperi oameni minunati, cu potential, pe care ii poti modela in spiritul organizatiei tale, care aduc un vibe nou intregului departament.
Dezavantajele vin din faptul ca acesti oameni pot pleca la scurt timp dupa ce i-ai angajat pentru ca nu stiu de fapt ce vor sau isi imagineaza ca pot sari etape fara sa le afecteze evolutia ulterioara.
Sansele ca internshipul sa fie avantajos pentru ambele parti cresc daca acesta este pregatit din timp si planificat cu atentie, pentru ca permite luarea deciziilor in cunostinta de cauza, nu sub presiunea timpului.
Programe de internship la Ogilvy
Gasirea si cresterea celor mai bune talente a fost pentru Ogilvy unul dintre obiectivele prioritare. Avem doua tipuri de programe de internship pentru care colaboram cu mai multe facultati.
Practica, cum e numita de studenti, se desfasoara pe o perioada de 2 saptamani si este o cerinta obligatorie venita de la facultati. In aceasta perioada, internul se familiarizeaza cu un departament din agentie, in general cel de care este cel mai tare atras, iar avantajul este ca la finalul stagiului isi poate da seama daca este sau nu o optiune valida pentru el. Pentru agentie, este o investitie pe termen lung.
„Ogilvy Red Camp”, programul de internship care are ca scop angajarea, se desfasoara simultan pentru mai multe departamente si dureaza 3 luni.
La acest tip de program participa in general tinerii care stiu deja cu ce se ocupa fiecare departament din agentie si ce li se potriveste. Asta pentru ca au facut deja unul, doua stagii de practica.
Selectia are loc in doua etape, mai intai un test in urma caruia alegem candidatii care se potrivesc cel mai bine si apoi interviuri cu cei alesi. Cei care raman in urma interviului incep un program intens de traininguri, fiind tratati ca toti ceilalti angajati ai companiei.
In niciuna dintre situatii internii nu sunt platiti, dar le asiguram masa de pranz si acces la resursele companiei.
Internshipuri pe departamente
Evident, in functie de departament, exista avantaje si dezavantaje.
Sunt situatii in care internul poate participa activ la un proiect din prima lui zi de lucru, stie sa faca anumite lucruri, are idei, competente in domeniu si sunt situatii in care trebuie sa-i arati cum se face si, mai apoi, sa supraveghezi cu atentie si sa-i dai constant feedback.
Maximizarea beneficiilor obtinute nu cred ca tine de departament, ci de partea de admitere a internilor, de atentia cu care este facuta. Iti poti da seama din start la ce si cu ce te poate ajuta un intern.
Departamente unde internshipurile nu sunt o optiune
Nu exista un departament unde internshipul nu este o optiune, noi am avut interni in toate departamentele, inclusiv strategie, financiar sau DTP.
Cel mai castigat departament in urma internshipurilor
Toate, din perspective diferite si noi ca agentie in general. Dar, daca este sa judec dupa numarul angajarilor, as spune creatie, PR si digital.
In medie: sunt candidatii „picati din cer” sau vin pregatiti
Exista din ambele categorii si exista extremele acestor categorii.
Cu parere de rau am observat ca internii care si-au petrecut o parte din timp la facultati din strainatate au o atitudine mult mai pragmatica, stiu ce vor si se lupta pentru asta. Au fost mai multe cazuri cand ne-am fi dorit sa-i putem angaja, desi au venit doar pentru practica. Procesul de selectie ne ajuta sa-i eliminam destul de repede pe cei care isi incearca norocul.
Internship cu bani sau neplatit
Internshipul este platit oricum. Companiile investesc in interni, le pun resurse la dispozitie astfel incat ei sa poata invata si practica ceea ce au studiat la facultate. Momentul in care internul dovedeste ca poate da si el companiei coincide cu angajarea lui.
Cu toate acestea, in primul an al unui junior, compania este cea care investeste mai mult decat primeste.
Consideram ca mediul in care se desfasoara internshipul e foarte important si de aceea mergem si mai departe cu beneficiile oferite internilor.
Experienta cu un fost intern pe care l-ati angajat
Avem un baiat in departamentul de PR, Matei Popescu. Povestea lui este extrem de interesanta si o dovada ca, daca-ti doresti cu adevarat, se poate.
Matei a venit la noi de la ASE. Si-a dorit sa ajunga la departamentul de PR, apoi a facut un stagiu de pregatire si in departamentul de BTL, ca sa aprofundeze ce inseamna organizarea de evenimente; apoi a trecut si in departamentul de digital.
Desi ne doream sa-l angajam, din pacate nu aveam nicio pozitie deschis in acel moment. Pentru ca si-a dorit sa lucreze la Ogilvy, Matei a ales sa-si prelungeasca perioada de internship pana la angajare. Iar acum e angajat la noi.
Viitorul in "HR-ul publicitar"
Asistam la o perioada de tranzitie, de schimbare de paradigma si e important sa judecam candidatii/viitori angajati din aceasta perspectiva. Statul in birou, programul de lucru intre anumite ore, chiar si angajatii full-time vor fi in curand concepte date uitarii.
Lucram in industria care adopta cu repeziciune acest trend si cred ca HR-ul publicitar va beneficia la maxim de toate aceste schimbari.