Acum 4 ani, WoPA s-a nascut matura, spune Ionut Datcu, Managing Partner, care, dupa 13 ani in industria comunicari, petrecuti in ambele tabere (atat ca marketer, la clienti locali sau multinationali, cat si in agentie), si-a propus sa faca advertainment.
„Am plecat in 2011 sa construim povestea cu o mana de oameni si fara nici un client. Acum, aproape de finalul 2015, suntem o echipa de 22 cu un portofoliu de clienti senzationali”.
Comunicarea este „profund” informala, culturala organizationala marseaza pe co-opetition, cei de la creatie fac si strategie sau new business, cei de la strategie sunt creativi, iar cresterea este privita ca o ispita care vine cu prea multe structuri.
Istoric
WoPA s-a nascut matura, ca povestea lui Benjamin Button. In vara lui 2011, impreuna cu un grup de seniori cu expertize diverse in comunicare mi-am propus sa facem advertainment. Credem in valorile old school ale publicitatii, fara a uita contextul contemporan.
Publicitatea nu mai este doar parte din comunicare, este parte din viata reala a consumatorului. Brandurile vin si se imerseaza in mod firesc si relevant prin advertainment. Dar, de fiecare data, in centrul fiecarei campanii trebuie sa fie ideea creativa, conceptul relevant, unic si memorabil.
Personal, dupa vreo 12-13 ani in industria comunicarii, vazusem ambele perspective, atat din pozitii de marketer in companii locale si multinationale, cat si din interiorul agentiei. Si am simtit pe propria-mi piele ce inseamna parteneriate solide intre client si agentie.
Si azi cred la fel, ca trebuie sa functionezi sincron, daca business-ul clientului creste, agentia are un good vibe intern incredibil. Win-win situation. Cand clientul isi vede brandul luand felii noi de market share, oamenii din agentie sunt fericiti ca munca lor conteaza.
Am crescut repede. Si cred ca mai important decat gestiunea numarului de clienti si de proiecte a fost gestiunea interna, psihodinamica cresterii. Pentru noi este simplu sa ne uitam in spate: am plecat in 2011 sa construim povestea cu o mana de oameni si fara nici un client. Acum, aproape de finalul 2015, suntem o echipa de 22 cu un portofoliu de clienti senzationali.
2015 este o poveste noua, ne-am maturizat ca business, ne-am restructurat intern si asta se vede si in business, dar se vede si in echipa.
Departamente
As vrea sa cred ca WoPA toata este un mare departament in care sunt oameni cu expertize diferite. Lumea in care traim nu ne mai lasa sa gandim in sabloane. Atunci cand gasesti ideea creativa corecta, nu mai exista bariere departamentale, ea se traduce pe medii de comunicare diverse firesc si simplu.
Cand discursul brandului este unul natural, idei de digital pot veni de la BTL, iar creatia zburda cu solutii de implementare. Suntem 22 de entuziasti, iar cei mai noi sunt colegii de la BTL.
In afara de activitatile care tin eminamente de job, fiecare e incurajat sa vina cu idei de new business si sa sparga pattern-urile obisnuitei.
La noi, oamenii de creatie nu fac doar creatie, fac new business, strategie si se si intretin cu clientul, strategia da tonul creatiei, dar nu se dezice de munca unui client service, iar cateodata oamenii de la client service sunt mai creativi decat Bernbach.
Cred ca e important ca oamenii sa se simta apreciati in agentie. Asta va duce mereu la acel extra mile pe care colegii mei sunt dispusi sa-l parcurga intr-un mediu care le incurajeaza competentele.
Comunicarea interna
Comunicam complet informal. Si frecvent. Oriunde. Disecam briefurile la mine-n birou, la creatie, la masa, pe balcon.
Nu avem probleme de comunicare in afara stereotipiilor clasice. Creatia isi aroga rol de sales, pe care si-l disputa cu strategia. E un lucru bun, important e sa se identifice cu discursul pe care vrea clientul sa-l scoata in piata. In ultimul timp, se pare ca ne iese.
Cea mai importanta atitudine, cel putin aici, e libertatea de a combate argumentat. E cliseistic, dar am tendinta sa incurajez cultura intraprenoriala. Si increderea in colegii de echipa e pe primul loc. Asta ne si tine impreuna.
Clienti
Avem un portofoliu mai degraba format din clienti mari si medii, cu pozitii de top in sectorul lor de activitate si ne place ca dezvoltam campanii pentru industrii variate. Am avut campanii si proiecte pentru clienti din FMCG, beauty, educatie, servicii financiare, turism sau avocatura, productie si retail, fie el clasic sau online.
Nu refuzam niciodata sa facem flotari mentale pentru clienti mai mici, dar interesanti. Branduri care nu au comunicat pana acum si managerii nu sunt constransi de un cadru.
Apreciem foarte tare si aceste business-uri unde clientii dau dovada de libertate si curaj. Poti obtine un grad de satisfactie enorm si dintr-o campanie cuminte, cu rezultate, dar si dintr-o campanie curajoasa, unde ai avut libertate creativa. In ambele cazuri urmarim totusi rezultatele si eficienta.
Cu alte cuvinte, iubim creativitatea, doar ca ea trebuie sa fie aplicata de fiecare data. Nu facem creatie de dragul frumosului si nu uitam niciodata business-ul in care suntem: sa crestem branduri.
Ceea ce ma incapatanez totusi sa facem este sa ne punem creierele in folosul brandurilor in maniere memorabile, care sa aduca satisfactii in ambele tabere: client si agentie.
In ceea ce priveste relatia cu clientii, conteaza sa simta ca formam un parteneriat, nu ca si-au gasit inca un furnizor. In esenta, clientul vrea oameni care stiu ce fac—care inteleg business-ul, definesc strategia corecta, fac creatie cu rezultate si ofera un client service pe masura.
Avem un filon puternic de seniori care-si fac treaba bine. Clientii primesc ceea ce asteapta si, as zice, oferim si ceva in plus. We’ve never failed on a deadline.
Cultura organizationala
Intretinem in echipa un mix de competitie si cooperare, un fel de co-opetition. Ne combatem ideile reciproc, pentru ca am descoperit ca cel mai valoros input e cel al colegilor. Credem cu tarie in dezbatere, in opiniile diferite si in discutiile in contradictoriu. Pentru ca, la finalul zilei, datorita lor o idee evolueaza si se maturizeaza.
Incercam sa cream un mediu uman, un mediu care sa incurajeze fiecare individualitate, iar asta se reflecta in valoarea adaugata a fiecarui membru al echipei. Suntem profund informali pentru ca suntem alchimisti, cream substanta, inainte de forma.
Cooperam ca sa ajungem la perfectiune, dezbatem ca sa evoluam.
Provocari
Ca agentie locala de dimensiune medie, e usor sa-ti imaginezi nevoi interne care nu sunt neaparat reale. As zice ca e o ispita, in conditiile in care cresterea iti poate aduce conformism. Cu cat cresti, nevoia de structurare devine mai pregnanta, dar este rolul partenerilor si al echipei de management sa mentina o cultura care sa incurajeze acceptarea diversitatii de gandire si de expresie.