[Interni si internshipuri] Mona Opran (Centrade): Cred ca asistam la o maturizare a viitorului angajat din advertising

[Interni si internshipuri] Mona Opran (Centrade): Cred ca asistam la o maturizare a viitorului angajat din advertising

Cand internship nu e, nimic nu e, nici soare nu-i, nici viata nu-i. Pentru saracul student specializat in comunicare (sau domenii adiacente), care nu stie cum sa intre pe piata muncii cu demnitatea intacta, capul sus si buzunarul nu prea gol. Il cunoastem pe acel student. Unii dintre noi am fost acel student. Asa ca am vrut sa ne facem de cap pe tema tranzitiei din amfiteatrul educational inspre biroul publicitar - ba vorbim cu profi de advertising, ba cu agentii despre cum preiau bobocii din check-point-ul universitar si ii initiaza in metamorfoza de la insight la campanie.

Incepem cu Centrade. Mona Opran (COO, Centrade) n-ar spune ca programele de internship prezinta dezavantaje pentru agentii, atat timp cat sunt organizate temeinic, pe ideea ca reprezinta o investitie in viitorul echipei si, per total, al industriei. Iar noua generatie de tineri vine cu propriile lectii de "predat", fiind expusa altfel la noile tehnologii de comunicare si socializare pe care advertiserii incearca sa le aprofundeze, spune Mona.

In continuare, ne povesteste mai multe despre modul in care sunt gandite programele de internship la Centrade si ce rezultate au avut.

 

Organizarea de internshipuri. Avantaje, dezavantaje

Programele de internship, in general, sunt esentiale pentru pregatirea viitoarelor generatii de profesionisti. Internshipurile au rolul de a crea o punte intre cunostintele teoretice dobandite de tineri in timpul scolii si cerintele reale, concrete din companii.

La randul nostru, si noi invatam foarte multe de la interni, acestia aduc o energie noua, fiind o generatie expusa la noi moduri de socializare, comunicare, tehnologii.

Intr-o industrie cum este advertising-ul, care se schimba intr-un ritm ametitor, informatiile primite in timpul facultatii sunt deja depasite la terminarea acesteia, iar programele de internship vin sa suplineasca exact aceasta nevoie de contact in timp real cu industria in care tinerii absolventi doresc sa lucreze.

Cat despre dezavantaje, eu nu le-as numi asa. Programele de internship reprezinta mai degraba o investitie pe care agentia o face pentru dezvoltarea si cresterea echipei.

Noi venim cu expertii, cunostintele si timpul nostru, internul cu entuziasmul specific inceputului de drum si, la sfarsit, vom avea un tanar profesionist in publicitate, capabil sa conduca proiecte si sa livreze rezultate la cele mai inalte standarde profesionale.

 

Programe de internship

Centrade ofera constant internshipuri celor interesati pentru ca, asa cum spuneam, acest tip de colaborare reprezinta un castig atat pentru agentie (gasim mereu tinere talente care, apoi ne dorim sa ramana in echipa noastra), cat si pentru industrie in ansamblu.

Cel mai recent program de internship derulat de Centrade a fost Weeks of Work, unul dintre cele mai importante programe din industria de publicitate. Weeks of Work a prins viata din nevoia de a oferi studentilor posibilitatea sa experimenteze ce inseamna sa lucreze intr-o agentie de publicitate.


Astfel, tinerii au avut oportunitatea de a pasi intr-o agentie si de a invata, timp de doua saptamani, notiuni importante necesare pentru viitoarea lor cariera in domeniul comunicarii.

Experti din industria publicitatii si a relatiilor publice au lucrat alaturi de studentii inscrisi in proiect si i-au ajutat pe acestia sa inteleaga mai bine procesul de lucru din interiorul unei agentii, precum si pasii necesari pentru a dezvolta o campanie de comunicare de succes.

  1. Durata

Timp de 18 luni (aprilie 2014 – octombrie 2015), aproximativ 400 de studenti au avut ocazia sa petreaca doua saptamani in Centrade, invatand si facand publicitate.

  1. Mod de desfasurare 

Pe scurt, Weeks of Work se desfasura in 2 etape: prima saptamana era teoretica, iar cea de-a doua practica.

In prima saptamana, studentii treceau prin toate etapele realizarii unei campanii: client service, strategie, creatie, DTP si productie audio-video, online, social media, PR, BTL, presentation skills.

In saptamana a doua, acestia primeau un brief real pe care lucrau impreuna cu expertii din agentie. La sfarsitul celor doua saptamanii, studentii sustineau prezentarea finala in fata clientului, exact ca la un pitch.

Dupa sustinerea prezentarilor, primeau feedback de la client service, strategie, creatie, online, social media, si, desigur, cel mai important, de la client. In prezent, unele dintre proiectele castigatoare se afla in curs de implementare.


Beneficiile studentiilor la finalul celor doua saptamani includ: o mai buna cunoastere a industriei si a activitatilor dintr-o agentie de publicitate, dobandirea cunostintelor necesare pentru  a-si gasi un loc de munca in industrie, o minima experienta ce le creste sansele de angajare intr-o agentie, o buna auto-evaluare pentru a vedea daca domeniul ales este cel potrivit pe termen lung, interactiunea directa cu un potential angajator.

Obiectivul proiectului a fost acela de a creste sansele de angajare pentru studentii aflati in ultimii ani de studii, interesati sa lucreze in domeniile comunicarii, publicitatii si relatiilor publice printr-un program inovativ de consiliere si orientare profesionala.

Proiectul a fost finantat din Fondul Social European prin POSDRU, deci nu s-au perceput taxe de inscriere.

  1. Angajari

Asa cum spuneam, in cadrul Weeks of Work, aproximativ 400 de studenti au facut primii pasi in publicitate. Prezentarile sustinute la finalul fiecarei serii, pentru client, ne-au demonstrat ca au inteles cum se realizeaza o campanie de comunicare iar ideile extraordinare si de multe ori "out of the box" sunt cel mai bun indicator ca acesti studenti vor face, mai departe, lucruri minunate.

Pana in prezent, 38 de studenti s-au angajat dupa ce au terminat cele 2 saptamani la Weeks of Work.

 

Internshipuri pe departamente: frecventa

Gasim oameni talentati si potriviti cu industria, care cresc alaturi de noi si ajung, in timp, sa lucreze pe proiecte complexe de advertising, ce integreaza expertize diferite: PR /strategie/ creatie/ Client Service sau Digital. Nu as spune ca anumite departamente nu sunt o optiune, ci mai degraba, ca numarul de interni este mai redus in unele cazuri decat in altele.

De pilda, multi cred ca drumul spre strategie trece mai intai prin Client Service. Dar nu as generaliza. Anul acesta am avut un program de internship in departamentul de strategie, pe zona digitala. La finalul programului, interna noastra era incantata ca a avut aceasta experienta.

Totusi, departamentul nostru financiar si legal, nu s-ar incadra in oportunitate pentru un student care isi doreste un internship  :)

 

Ce departamente au avut cel mai mult de castigat

Cred ca fiecare departament si agentia, in general, au avut de castigat deoarece studentii ne-au aratat ca sunt pregatiti sa faca fata oricarei situatii. E drept, avem mai frecvent interni in Client Service si in Creatie, dar asta nu ne face sa excludem oportunitatile de internship pentru celelalte departamente.

Indiferent de departament, insa, dat fiind faptul ca suntem o companie de comunicare integrata, internii intra in contact, rand pe rand, cu o varietate foarte mare de expertize si pot alege in cunostinta de cauza care este cea mai buna linie de urmat pentru cariera lor in publicitate.

 

Candidatii: picati din cer ori pregatiti

De cele mai multe ori, candidatii stiu foarte bine ce vor si pentru ce au venit in agentie. La terminarea facultatii simt si ei nevoia de a practica publicitatea si de a verifica ce si cat din cele invatate in facultate se aplica in agentie. Avem si '"picati din cer", dar si adevarate talente pe care ajungem sa le angajam.

Avem Client Service Director care a inceput printr-un internship si este de 10 ani in companie, asadar posibilitatea exista, dar depinde si de intern.

Fiecare intern are propria imagine despre cum este lucrul intr-o agentie de publicitate. Dupa ce afla mai multe detalii „pe teren” si inteleg care este rolul lor in intregul proces, majoritatea devin si mai entuziasti. Multi doresc sa isi confirme si sa isi demonstreze propriile aptitudini in speranta ca vor face cariera in publicitate.

 

Internshipul: platit sau neplatit?

Internshipul platit, pentru o minima zona de confort financiar si pentru sentimentul de a fi angrenat in proiecte de mare anvergura si rasplatit pentru asta.

 

Experienta cu un fost intern, ulterior angajat 

Din fericire pentru noi, au fost mai multi interni pe care i-am angajat si care s-au integrat. Programul Weeks of Work a fost o mica pepiniera de talente. Programul a fost deschis tuturor doritorilor, studenti in comunicare si/sau in domeniile conexe comunicarii.

Nu voi da un singur exemplu, pentru ca avem mai multe, dar cei care si-au dorit si au si aratat ca sunt buni au ramas mai departe si sunt cu noi in agentie. Cu siguranta a fost o alegere buna pentru agentie si o investitie in viitor.

 

Viitorul in „HR-ul publicitar” 

S-a dovedit de atatea ori ca studiile intr-un anumit domeniu nu ii face neaparat pe unii „mai pregatiti” decat pe altii. Vom fi atenti la toti cei care vor avea deschidere, dorinta si entuziam, mai ales ca noile generatii vor fi, cu siguranta, in ton cu (r)evolutia digitala .

Viitorul suna promitator, cu tineri talentati, creativi, organizati, care sunt atrasi de acest domeniu dinamic si in permanenta la curent cu noile trenduri in advertising (offline si digitale). Cred ca asistam la o maturizare a viitorului angajat din advertising.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Cheil Centrade

Centrade | Cheil este una dintre cele mai mari companii de comunicare din Romania si HUB regional Sud Estul Europei (10 piete). Ca agentie integrata, Centrade | Cheil are capabilitati de coordonare la nivel de... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Branduri

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related