Asta inseamna, in primul rand, autenticitate. Tocmai de aceea, agentia nu este structurata in departamente, ci in echipe, spune fondatorul Friends, Sorin Tranca. Cand vine vorba de clienti, insa, relatia de prietenie capata nuante medicale: “E cam ca la doctor. De la un nivel incolo, intre doctorul X si doctorul Y nu sunt multe deosebiri, in materie de competenta”.
Dupa unirea cu TBWA, anul trecut, a fost important ca agentia sa isi pastreze valorile pe care le presupune mostenirea unui nume ca Friends: “o relatie de empatie reala, nu ca una cu care esti obligat sa traiesti”.
Istoric
FRIENDS \ TBWA este o agentie full service, rezultata din contopirea TBWA Romania si FRIENDS Advertising, in primavara lui 2014. FRIENDS Advertising a fost infiintata la inceputul lui 2003, in jurul echipei de creatie Bojan Spasic - Sorin Tranca, in acest moment cea mai longeviva echipa de creatie din Romania. Eu si Bojan lucram impreuna de 17 ani.
TBWA Worldwide este o retea internationala de publicitate, parte a Omnicom, care ocupa unul din primele 10 locuri in lume. Reteaua TBWA cuprinde atat AUDITOIRE, Digital Arts Network (DAN), eg+, The Integer Group®, TBWA\Media Arts Lab si TBWA\Worldhealth, cat si agentii TBWA locale si independente. Prezenta cu 307 de birouri in 99 de tari, reteaua TBWA numara peste 11.000 de angajati in intreaga lume si dispune de un instrument propriu de generare de idei, Disruption™.
Departamente
Problemele marketingului si comunicarii in 2015 sunt multidisciplinare, asa incat FRIENDS \ TBWA nu gandeste in "departamente", ci isi propune sa ofere clientilor sai solutii dedicate, echipe cu competente multiple, capabile sa rezolve mai repede si mai bine probleme de business decat o schema inter-departamentala, clasica, de lucru.
"Cel mai numeros departament al agentiei" este, deci, insasi agentia, care numara peste 50 de suflete, toate impartasind aceeasi pasiune pentru idei si lucruri bine facute.
Revenind la competente, in jur de 40 de oameni din echipa FRIENDS \ TBWA sunt specialisti in project management si servicii de creatie + strategie. Atat ATL, cat si BTL sau digital, de la media la productie, de la branding la social media, asa cum ii sta bine unei agentii full service in mileniul al treilea.
Comunicarea
Valorile esentiale pentru FRIENDS \ TBWA, ca sa ne exprimam asa, pompos, sunt A. incredere B. a face lucruri sa se intample si C. knowledge. Mostenirea unui nume ca "Friends" te obliga un pic mai mult decat alte nume, fiindca trebuie sa cultivam un climat corect unii fata de ceilalti, de deschidere, de camaraderie. Si, foarte important: cat mai autentic cu putinta.
Incercam sa fim "Friends" intr-un sens mai profund, mai adanc, in care sunt prietenii adevarati. Atat intre noi, cat si cu partenerii nostri de business, clienti sau colaboratori. E un fel de a fi, care, de altfel, ne-a dus si la infiintarea unei fundatii, acum cativa ani (Fundatia Friends For Friends, ffff.ro).
E un pic mai greu decat o relatie strict formala de business. Cere dedicatie si fair-play, insa aduce calitate vietii, aduce satisfactii. Nu va place sa va dezamagiti prietenii, nu?
Clienti
Cel mai important lucru in relatia cu un client este increderea pe care reusesti nu doar sa o generezi, ci si sa o onorezi. Multi spun ca pot, dar nu e simplu.
E cam ca la doctor. De la un nivel incolo, intre doctorul X si doctorul Y nu sunt multe deosebiri, in materie de competenta. Asa incat incepe sa conteze, cu adevarat, calitatea umana. Relatia care se creeaza intre un doctor si un pacient.
Asa ca una din bucuriile de zi cu zi e sa vezi ca dupa un an sau doi de lucru impreuna cu un client, ajunge realmente sa depinda (in sens bun) de tine, sa aiba mai multa incredere chiar si decat la inceput.
Conflicte de interese
Inca de la inceputurile lui FRIENDS, din 2003, am ales o cale onorabila de a face aceasta meserie. Am cultivat relatii bune, nu am cautat sa luam clienti din fostele agentii pe unde am lucrat, am refuzat sa intram in pitchuri care veneau in conflict cu clienti cu care lucram deja.
Aceasta gandire merge mai departe si in FRIENDS \ TBWA, pentru ca avem credinta ca se poate face aceasta meserie mai bine pur si simplu, ca e loc pentru toti profesionistii valorosi, ca putem avea confruntari corecte, ca nu trebuie sa ne barfim colegii, atunci cand trebuie sa demonstram ca suntem mai buni decat ei.
Asa incat, si ca parte a retelei TBWA, in relatia cu piata, vom trai dupa aceleasi principii. Conflictul de interese e un subiect delicat doar pentru cei cu interese ascunse.
Motto-ul agentiei
Avem un motto cam lung. O mantra :)
Cultura organizationala TBWA si Friends
S-ar putea spune ca o mana divina ne-a adus impreuna, fiindca intre fostul Friends si TBWA e o potrivire de caracter perfecta. Ascultati-i pe Lee Clow sau pe Jean-Marie Dru si o sa gasiti o multime de similitudini intre filozofia noastra si a retelei. TBWA pune in centrul eforturile sale Disruption™, chestie pe care noi o numeam, in Friends, "transformare". In plus, impartasim aceeasi gandire de baza in ceea ce priveste etica de business sau cultivarea capitalului uman, ceea ce e o bucurie, ceea ce face ca relatia in interiorul TBWA sa functioneze ca o relatie de empatie reala, nu ca una cu care esti obligat sa traiesti.
Provocari
Sunt cel putin 3 care imi vin in cap acum, imediat. Sa reuseasca sa aduca mai multa calitate in relatii, atat in interiorul agentiei, cat si in exterior. Sa reuseasca sa aduca, fara sa isi plictiseasca sau sperie clientii, mai mult digital in mix-ul de comunicare. Si sa reuseasca sa faca business serios din munca si knowledge, nu din artificii financiare sau cantand in struna clientului, care uneori se mai poate si insela. Cred in obligatia agentiei de a pune pe masa solutii curajoase, care pot transforma in bine businessuri si pot crea locuri de munca, culturi organizationale mai solide, plus-valoare.