[Cum se vinde filmul romanesc] Simona Radoi: Tabloidizarea presei te ingradeste foarte mult. Cu cat este mai controversat filmul, cu atat mai multe sanse ai sa il plimbi pe la TV

[Cum se vinde filmul romanesc] Simona Radoi: Tabloidizarea presei te ingradeste foarte mult. Cu cat este mai controversat filmul, cu atat mai multe sanse ai sa il plimbi pe la TV

Asa ca principalul canal pe care poti promova filmul romanesc este online-ul, spune Simona Radoi (PR freelancer). Ea a lucrat pentru filme ca Visul lui Adalbert, Cripta, omnibusul Scurt/4: Istorii de inima neagra si festivaluri cum ar fi TIFF, Festivalul International de Film Bucuresti, ANONIMUL, Divanul Degustatorilor de Film si Arta Culinara, Dracula Film Festival si Cinepolitica.

Inainte, a fost jurnalist la Catavencii, GQ, Maxim si FHM.

Cu backgroundul presei in spate, Simona stie ca un film are nevoie de premii sau controversa ca sa ajunga subiect in media traditionale romanesti. Asa ca “ramai cu publicatiile online si social media” sau iesi din cutia comunicatelor de presa.

 

Cine se ocupa cu promovarea unui film

De promovarea efectiva a filmului se ocupa PR-ul, care de obicei face si jobul unui publicist, si Social Media Managerul. Dar strategia si directia le stabilim in echipa, alaturi de producatorul filmului, regizorul si omul care se ocup,a de distributie. Exista cazuri extrem de fericite, unde discutam despre o echipa de comunicare.

In cazul filmelor cu buget foarte mic alocat promovarii, lucrurile astea le stabilesc PR-ul cu producatorul, mai rar cu regizorul. Doar ca in aceste cazuri nu prea este vorba despre strategie, ci mai mult de emiterea catorva comunicate de presa si stabilirea unor interviuri.

 

Cand incepe promovarea

Mai nou, am inceput si noi promovare inca din perioada de productie, a aparut PR-ul de platou, vedem prin presa reportaje de la filmari, interviuri cu echipa si foto de making of.

Deci, suntem in directia buna, doar ca, momentan, chestia asta o face cine isi permite, financiar vorbind. Si cei carora chiar le pasa de traseul filmului lor. Dar, in general vorbind, promovarea efectiva incepe cam cu doua luni inainte de a lansa filmul in cinematografe.

S-a creat obiceiul asta si se perpetueaza total gresit, mai ales ca, mai nou, majoritatea filmelor independente au si un traseu festivalier interesant inainte de lansarea pe marile ecrane romanesti. Iar chestia asta ar trebui exploatata.

 

Bugetul

Minime am tot prins, maxime de vreo doua ori, iar asta s-a tradus in maruntis pentru un banner in front page pe Cinemagia si cateva machete in Zile si Nopti.

Desigur, au existat filme care au bagat in promovare foarte multi bani, iar asta s-a vazut frumos de pe scaunul telespectatorului, doar ca nu stiu cum s-a tradus exact in incasari din bilete, ca in spectatori e simplu de spus, dar greu de contorizat pentru ca aceste filme ajung in caravane sau proiectii speciale cu intrare libera.

 

Obstacole

Reteaua de distributie, bugetele, tabloidizarea presei. In domeniul asta trebuie sa fii extrem de creativ ca sa reusesti sa aduci la cinema 30.000 de spectatori la un film independent romanesc, care nu are in distributie vedete de tabloid.

Lipsa cinematografelor si programarea filmelor romanesti la ore imposibile in cinematografele de mall nu prea ajuta deloc.

 

Lucruri bune

Faptul ca ele sunt din ce in ce mai vizibile, in mare parte datorita faptului ca iau premii importante la festivalurile mari; faptul ca se gasesc solutii ca filmele sa ajunga si in orasele fara cinematografe, si ca producatorii au inceput sa inteleaga ca fara o campanie de promovare consistenta nu aduci omul la cinema.

 

Online-ul

In momentul asta, mai ales daca discutam despre promovarea in tara, on-line-ul este cel mai important. Asa cum ziceam, tendinta de tabloidizare a presei te ingradeste foarte mult. Ramai cu publicatiile online si social media, plus doua ziare generaliste, cateva glossy-uri si maximum 3 emisiuni TV.

 

Afisul

Aspectul asta a fost destul de ignorat pana recent pentru ca ne-am obisnuit sa folosim o imagine din film peste care sa aruncam distributia si titlul. Iar cand distributia si titlul nu iti spun nimic, ramai cu imaginea.

De aia e bine ca exista oameni ca cei de la Good Hands, care fac afise misto si premiate (Best Foreign Poster in 2014 pentru afisul filmului Roxanne).

 

Cel mai important proiect la care ai lucrat

Cel mai important proiect este cel la care lucrez acum: Lumea e a mea, in regia lui Nicolae Constantin Tanase. Este un lungmetraj de debut, produs de Libra Film si deFilm, care va intra in cinematografe din 23 octombrie.

Lumea e a mea este un film extrem de viu si socant despre despre revolta inutila a unei generatii pentru care notorietatea se masoara in vizualizari pe Youtube si like-uri pe Facebook.

Trailer: 

 

O actiune de promovare a unui film romanesc 

Cred ca prima campanie de promovare a unui film romanesc care mi-a atras atentia a fost cea de la Despre oameni si melci. Nu ai cum sa ignori un om imbracat in melc care se taraste pe trecerea de pietoni de la Romana.

 

Top trei afise filme romanesti

Aurora.

Marti, dupa Craciun.

Roxanne.

 

Media romaneasca, despre filmul romanesc

Conteaza foarte mult premiile la festivalurile internationale de categoria A, combinate cu distributia si subiectul filmului. Desigur, cu cat este mai controversat filmul, cu atat mai multe sanse ai sa il plimbi pe la TV.

Jurnalistii nu isi mai bat capul cu subiectul, trebuie sa vina PR-ul cu el pe tava, frumos impachetat si personalizat pentru fiecare emisiune/publicatie. In ceea ce priveste site-urile, de obicei se face un copy/paste sanatos din comunicat, uneori nu se oboseste nimeni sa schimbe nici macar titlul.

 

Publicul

Publicul pe care te poti baza este cel care merge in mod obisnuit la festivalurile de film, sunt oameni cu venituri medii si peste, pana in 40 de ani, interesati de cultura. Publicul asta inseamna vreo 3000 – 4000 de oameni.

Dar sunt filme care au strans in cinema si peste 100 000 de spectatori, cum ar fi Pozitia Copilului sau Selfie. Din cine este compusa diferenta? Cred ca din oameni care au inteles ca exista viata si dupa ce iesi de la serviciu.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related