Agentiile si work-ul pro-bono. Liviu Florescu (Craft Interactive): CSR-ul va fi o componenta vitala in orice organizatie, fie ca ne dorim asta sau nu

Agentiile si work-ul pro-bono. Liviu Florescu (Craft Interactive): CSR-ul va fi o componenta vitala in orice organizatie, fie ca ne dorim asta sau nu

Stiti voi cum se zice ca digitalul s-a integrat atat de bine in vietile noastre, incat n-ar mai trebui privit ca pe un canal separat de tot restul? S-a neutralizat pe sine in rolul de bucatica si a devenit intreg. Spunea cineva  de asta zilele trecute, la Marketing Research & TrendsSi mai stiti cum vorbeam acum ceva timp despre sustenabilitate versus CSR? Hai sa facem diferenta si mai clara. Cum ar fi sa se intample cu CSR-ul la fel ca cu digitalul? Adica, la un moment dat, CSR-ul sa nu mai fie un fragment, ci sa fie "raspandit" peste tot unde e un model de business. Chiar si in agentii.

Liviu Florescu (Manager, Craft Interactive) profeseaza ca CSR-ul va deveni nu doar o obligatie morala, ci si legala; o componenta vitala in orice organizatie.  Asa ca imaginati-va o lume mai buna, in care CSR-ul nu mai exista, pentru ca lumea business-ului l-a internalizat. Asta e sustenabilitate.

Drumul asta a fost deja adoptat de catre Craft, o agentie care are 5 ani a trecut printr-un rebranding anul trecut si care, din 2015,  isi  defineste abordarea sociala, pe langa specializarile digital, mobile si performance marketing.

De ce si cum au facut asta? Acusi ne spune Liviu:

 

Despre Liviu

Vin dintr-un taram de poveste, din Transilvania, deci imi plac povestile, sa le spun, sa le aud, de la si pentru cat mai multi oameni. Daca ar exista un campionat de povesti m-as inscrie si mi-as da interesul sa castig. Fac parte din acea comunitate norocoasa, cu oameni care profeseaza ce-au studiat - IT Management, cand digitalul inca era 'pozitionat' in IT.

Am fost angajat intr-o agentie digitala in pionieratul online-ului romanesc, acolo m-am format, unde am infiintat primul si singurul departament de Search Marketing din Romania, la momentul respectiv.

Dupa niste ani, viziunile mele fata de ale lor au inceput sa fie tot mai distantate, astfel, momentul deschiderii unei agentii a fost ca o manusa mulata violent.

De ce violent? Era apogeul crizei financiare, bugetele erau la pamant, dogmele sociale se schimbau, iar eu ma chinuiam sa inteleg ce s-a intamplat cu mine si de ce trebuia sa trag de mine, pentru a ma imbraca frumos dimineata, chiar daca nu aveam un job la care sa ajung.

Azi fosta agentie e mare, Craft Interactive a crescut, lucrez cu oameni faini de tot si inca am luxul de a-mi selecta proiectele, iar cand alegem unul, il ducem la capat, indiferent de piedici. Mi se spune ca sunt noul tip de antreprenor, cu nucleu de digital si principii pe baza de meritocratie.

Eu spun ca sunt 2 lucruri extrem de importante in viata: primul e sa faci ce iti place, al doilea e sa faci cat mai mult din ce-ai declarat ca faci.

Cat despre meritocratie? Unii dintre noi mai si recunosc realitatea ca cele 8 ore dintr-un birou cubical sunt ‘justificari in Exceluri’.

 

Craft Interactive si proiectele sociale

2015 a fost anul concretizarii implicarii sociale, dar viziunea personala e veche. Facand o analiza introspectiva, as putea spune ca in copilarie s-a nascut, cand anturajul copilariei ma forta sa plantez copaci in fata blocului, sa avem grija de noi, de altii si de locurile unde am crescut. Valorile din copilarie determina comportamentul, care iti creeaza reputatia, iar asta iti aduce beneficii la maturitate.

Implicarea Craft in zone sociale a fost de la inceputul ei, chiar daca o faceam involuntar. Azi suntem constienti de urmari, plus ca avem si tehnologia, impreuna cu know-how-ul de a monitoriza efectele sociale.

 

4 domenii de sprijin: social, muzica, ecologie si actorie

N-a fost nici un criteriu de selectie al domeniilor, pur si simplu s-au intamplat. Si, ca idee, as dori ma implic in cat mai multe. Una dintre filosofiile in care cred e "gandurile se materializeaza". Totodata, exista oameni spectatori si cei care fac lucrurile sa se intample; eu ma consider in a doua parte.

Spre exemplu, de ce domeniul social? Calin Goia (Voltaj), un mare activist in CSR, un baiat cu suflet cald, m-a sunat intr-o seara sa imi ceara ajutorul pentru proiectul Delacapat, pentru copiii cu parinti plecati in strainatate, povestindu-mi scopul lui (constientizarea problemei). Am luat-o mai mult decat personal, avand parte din familie si prietenii din copilarie plecati in strainatate, iar dupa ce m-am oprit din plans m-am apucat de treaba.

Muzica? Pentru ca am avut marele noroc sa ma ocup de comunicarea unui Festival International De Blues, exact in taramul de poveste de care ziceam mai sus.

Dupa cum vezi, sunt dictat si de frustrari, insa la actorie am invatat sa mi le transform in energie productiva, iata de ce si domeniul actorie, in plus e arta completa, iar Romania exceleaza in acest domeniu (vedem multitudinea de premii luate de regizori prin lume, actori pe care am avut norocul sa-i cunosc, in fata carora ma inclin, etc.) si pentru ca scoala de actorie pe care am urmat-o mi-a oferit multe usi, deci vreau sa dau inapoi.

Si iata ca ajungem la motivatia principala, de fapt. Eu am invatat asa: cand cresti trebuie sa ajuti pe cei care au nevoie de ajutor, iar cand primesti trebuie sa daruiesti, sunt legi nescrise dupa care a functionat si va functiona lumea, in etica, mult timp.

CSR-ul va fi obligatoriu moral si prin lege, CSR-ul va fi o componenta vitala in orice organizatie, fie ca ne dorim asta sau nu. Ramane de vazut daca am dreptate, cert e ca odata incepute aceste proiecte sunt permanente, implicit cresterea agentiei Craft va insemna mai multa implicare sociala.  

 

Primul proiect social

Sprijinirea Festivalului International de Blues de la Sighisoara (am depasit un deceniu de cand sunt activ in acea poveste).

 

Cel mai complex

Cel mai complex proiect social? Plantarea de copaci, pentru ca sunt multi oameni si mai multe entitati, implicati in proiect: parteneriatul facut impreuna cu ONG-ul MaiMultVerde, clientii nostri care sunt indirect ecologisti, pentru ca fiecare proiect sau campanie finalizata de noi inseamna niste copaci plantati in Romania, iar de la fostul meu sef am invatat ca orice idee care ajuta mai multe directii e din start buna.

Mai mult decat atat, am inceput sa evanghelizez CSR-ul in randul clientilor si am convins CameraDinFata (una dintre cele mai iubite cafenele din oras) sa fie ecologista, parte din incasarile lor se duc spre plantare de copaci, astfel vorbim de prima cafenea responsabila social din Bucuresti.

E inca prea devreme sa vorbim de rezultate, proiectul avand doar cateva luni. Dar stiu sigur ca avem deja un numar important de puieti de plantat, acum in toamna, cand echipa Craft Interactive, cu baietii de la Voltaj si echipa Camera din Fata, toti vom merge impreuna cu MaiMultVedere sa reimpadurim o zona din Romania.

 

Business sau pro bono?

Tot ce fac in aceasta directie e pro-bono, in nici un caz business, altfel n-ar mai fi implicare sociala, ar fi proiecte de income, dar ar fi fost la categoria de clienti nu la implicare sociala.

Pe mine personal ma gadila la ego, dar daca ar fi sa vorbesc de beneficii pentru o agentie implicata in astfel de proiecte – ea are de castigat pe partea de branding si PR. 

Inca n-am identificat alte beneficii si nu cred ca e atat de important, de fapt. Sa nu uitam cuvantul cheie ‘social’, primeaza omul, efectele la nivel uman.

Faptul ca am ajutat copii sa duca o viata mai buna chiar daca parintii sunt departe, faptul ca am vazut de-a lungul anilor oameni fericiti si mandri ca au vazut artisti de peste ocean la Sighisoara (pe care nu si-au imaginat vreodata ca o sa-i asculte live), faptul ca unii copaci imi vor purta numele fara sa ma bucur de umbra lor cand plec de pe pamant, iar faptul ca sunt foarte multi oameni fericiti dupa finalizarea cursurilor de actorie "din vina mea"... toate sunt mult mai importante decat hartiile temporare numite bani.

 

Modul in care se face si se comunica CSR-ul in Romania

CSR-ul in Romania nu e dezvoltat. E un subiect (inca) destul de nou si de tabu, din punctul meu de vedere; si e firesc sa fie asa. Cand business-urile si verticalele vor fi foarte mature, atunci se va naste un CSR organic. E exact cum s-a intamplat cu online-ul, prin 2003 ma chinuiam sa conving oamenii ca au nevoie de site-uri, azi analizam procente de ROI la nivel de cuvant cheie organic, obtinute din SEO.

Proiectele CSR reale sunt facute aici de 2-3 companii mari, cu bugete luxuriante, dar cam atat. CSR-ul trebuie sa se nasca organic, sa vina de la sine, pentru asta e nevoie de intelegere deplina, pentru ca altfel n-ar mai fi sustenabil.

Intr-o societate in care autoritatile nu fac lucrurile la nivelul dorit de oameni si la viteza necesara pentru a recupera "timpul pierdut", intervine clasa sociala, care va imbunatati situatiile. Asta ne-a dovedit istoria pana acum. Aici, eu sunt extrem de pozitiv - tara asta minunata are foarte multi oameni frumosi, capabili, cu gandire sanatoasa, care doresc sa ajute prin facerea de bine, dar sunt in minoritate si se ascund, din motive lesne de inteles. Ei trebuie adusi la un loc, avand obiective comune.

Noi lucram la asta acum, mai mult nu-ti pot spune, dar promit ca intr-un timp scurt, voi reveni cu toate detaliile. Vezi!? Ti-am spus ca-mi plac povestile :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Craft Interactive

Suntem agenție de performance marketing. Construim mixul ideal de soluții digitale integrate, cu care creștem performanța și notorietatea business-urilor. Suntem specializați în Strategie digitală, Branding,... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related