De altfel, asta este prima prejudecata cu care se lupta Ileana Cecanu: ca filmele romanesti nu au spectatori. Ileana este specialist PR pentru industria de film, distribuitor de film si fondator Freealize.
Este publicist pentru productii de film locale si internationale, PR Consultant pentru productiile originale realizate de HBO Romania si in prezent, este membru al Europa Distribution International si a facut parte din juriile sectiunilor de filme work in progress in cadrul Cinema en Construction / Rencontres de Toulouse si Ventana Sur / Buenos Aires.
A lucrat la campaniile de promovare pentru Muntele magic, Comoara, Fixeur (care se afla in post production), Despre oameni si melci, Cainele Japonez.
Ea spune ca promovarea unui film trebuie facuta de oamenii de comunicare si distributie, si ca in acest domeniu au inceput sa se intample si lucruri bune, spre deosebire de eternele probleme cu banii si salile de cinema.
Cine se ocupa cu promovarea unui film
Distribuitorul, Echipa de Marketing si PR, in cc regizorul si producatorul.
Cand incepe promovarea
Firesc ar fi sa existe promovare din momentul in care se stie cu siguranta ca un film va fi produs. Macar o stire:) Cred ca asta il poate ajuta si in procesul de finantare. Din pacate, lucrurile nu stau asa. Exista in unele cazuri nesiguranta finalizarii productiilor, din ratiuni financiare.
De cele mai multe ori, promovarea incepe cu cateva luni (caz fericit) sau cateva saptamani (caz mai putin fericit) inainte de premiera in cinematografe. In cazul mai putin fericit, nu este timp suficient (fara un buget considerabil) sa ajungi cum se cuvine la spectatori.
Bugetul
Am avut ocazia sa lucrez cu bugete inexistente (compensate de o echipa care a investit multa pasiune) si cu bugete de zeci de mii de euro. Inclin sa spun ca bugetele cele mai intalnite se situeaza undeva la 6.000 euro, ca medie, copiile filmelor si VPFurile fiind incluse in aceasta suma.
Obstacole
Bugetul restrans e un obstacol, dar chiar si asa, exista solutii. Lipsa salilor de cinema in multe din orasele din tara, e marele obstacol. Orele de programare si frecventa redusa a spectacolelor, mai ales in multiplexuri, unde filmele romanesti se bat direct cu blockbusterele.
Ar mai fi un obstacol, dar aici simt o puternica imbunatatire: cred ca oamenii de comunicare si distributie merita mai mult credit in procesul de promovare a filmului. Doar pentru asta le sunt solicitate serviciile, sunt specialisti in zona in care activeaza.
Ce lipseste
Curajul de a incerca lucruri noi, care sa iasa din tipare. Lipseste de multe ori faza de research si o intelegere a comportamentului spectatorilor in momentul in care aleg din oferta de filme.
Lucruri bune
Sunt optimista, vad ca lucrurile incep sa se miste. Timid, as putea spune, dar e nevoie de timp pentru toate. Au aparut platforme, parteneriate si directii noi, zona de neconventional a inceput sa functioneze si sa creeze atentie.
Vad din ce in ce mai multi producatori dornici sa creeze extra materiale, care sa ajute in faza de promovare. Exista scenarii de succes care au functionat, dar nu cred ca istoria se va repeta mereu daca folosim aceleasi metode. E de apreciat insa ca exista dorinta de a incerca. Au aparut oameni specializati, care inteleg cum se fac lucrurile si sunt foarte pasionati de ceea ce fac.
Cel mai important mi se pare filmul. Produsul. Fiecare film e unic si asta ii da sansa sa fie perceput intr-un mod unic de viitorii spectatori. Sa ne folosim imaginatia, creativitatea si sa credem in ceea ce facem.
Clisee
Nu e suficient sa dam un comunicat de presa, nu asta inseamna o campanie de promovare.
Totusi, daca asta e singura noastra resursa, sa o facem destept, altfel, personalizat.
Un film romanesc nu inseamna un film fara spectatori in sala, perceptia in sine este un cliseu. Sunt multe filme romanesti care au demonstrat ca pot avea spectatori. Multi. Filmul romanesc este un film :)
Afisul
Afisul si Trailerul sunt CELE MAI IMPORTANTE materiale legate de film :)
Cele doua sunt cele mai importante din lume atunci cand vrem sa aducem un film in cinematografe. Ca distribuitor, mi s-a intamplat sa achizitionez un film dupa ce am vazut un trailer care m-a convins. Era un film neterminat la vremea respectiva (sales trailer). Spectatorii aleg de multe ori in fata casei de bilete, unde exista cu siguranta si posterul filmului. Am vrea ca posterul filmului nostru sa-i convinga, nu?
Ca sa se ajunga la un rezultat optim, e important sa se tina cont de target, poveste, titlu, imaginile pe care le putem avea la dispozitie, fonturi, anotimp, sunt foarte multe detalii.
Cel mai important proiect la care ai lucrat
As spune ca cea mai draga campanie si cea mai complexa pentru un film romanesc, a fost cea pentru Despre oameni si melci. A fost bine gandita, strategia a fost stabilita din timpul filmarilor si chiar ne-am tinut de ea.
A fost o echipa cu adevarat senzationala si fiecare a dat ce a avut mai bun. O doza de nebunie, mult curaj si pasiune. Reactiile au fost extrem de bune, filmul a fost foarte bine primit si mult timp s-a vorbit despre campanie.
Cred ca diferenta fundamentala a fost ca nu au existat limite si pentru fiecare zona de public a existat un tip personalizat de comunicare. Ne-am simtit bine, am folosit toate piesele din puzzle si am avut foarte mult extra content cu care ne-am jucat.
O actiune de promovare a unui film romanesc
Mi-au atras atentia campaniile pentru Pozitia copilului si #Selfie. Felicitari!
Top trei afise filme romanesti
Ca estetica: Q.E.D. si Pasaport de Germania.
Ca potential comercial: America Venim si #Selfie.
Toate 4 sunt powered by Good Hands, dar cum altfel? :)
Media romaneasca despe filmul romanesc
In ceea ce priveste televiziunile, deschiderea e minima. Doar daca exista parteneriate sau implicare foarte mare in film. Dar asta e foarte rar. Stirile despre filmele romanesti, actorii tineri sau necunoscuti, indiferent de calitatile lor, nu sunt titluri care sa atraga atentia.
Nu exista dorinta de a face vizibil ceva ce nu "vinde". Zona de promovare este extrem de limitata, in ceea ce priveste media. Ce poate ajuta un pic la cresterea interesului este un premiu important la un festival international puternic, Cannes sau Berlin.
Publicul
Spre bucuria noastra, a tuturor din industria de film, se observa o crestere semnificativa a interesului. Dar cred ca interesul trebuie sa fie de ambele parti: si regizorii/actorii/producatorii trebuie sa se indrepte catre public, sa participe la premiere in tara, sa asculte intrebarile spectatorilor si sa le raspunda, sa ii faca sa empatizeze cu filmul, cu povestea lor.
Ei sunt ambasadorii filmelor. Daca va uitati la filmele realizate de cei care merg in tara, sa isi cunoasca publicul, sunt cele care inregistreaza cel mai mare numar de spectatori.