Autoportretul unei fete cuminti, de care se tot vorbeste zilele astea - ba chiar am prieteni care si-au modificat poza de profil de pe Facebook intr-un afis personalizat al acestui lungmetraj - este filmul de debut al cineastei Ana Lungu. Ana ne vorbeste despre cum s-a facut promovarea lungmetrajului, avand in vedere ca este un proiect 100% independent si nu a avut nici o sursa de finantare, cat de mult a controlat strategia si care a fost contributia online-ului. Ca parte din strategia de promovare, regizoarea a scris, de mana, carti postale personalizate, pe care le-a trimis apoi, prin posta, mai multor femei.
Cat de mare e contributia ta in strategia de promovare
Filmul meu de debut, "Autoportretul unei fete cuminti", este un proiect 100% independent. Nu am avut nici o sursa de finantare, dar cu ajutorul producatorului Anca Puiu si al altor prieteni am obtinut servicii de la companii de productie. Astfel am reusit, cu entuziasm si prietenie, sa finalizam filmul in conditii profesioniste de cea mai buna calitate.
Catalin Anchidin, auzind de proiect, s-a oferit sa ma ajute. Ma asteptam sa existe in zona artistica oameni care sa participe voluntar, dar a fost o surpriza sa gasesc si pe partea de promovare oameni atat de entuziasti si generosi. Cunoscand si apreciind experienta lui Catalin in domeniu ("Toata luma din familia noastra", "Pozitia copilului", "Aferim") mi s-a parut firesc sa-l las pe el sa se ocupe si sa nu intervin.
Sigur ca am vorbit inainte si discutam in continuare, dar initiativele si deciziile in general PRului. Cred ca regia unui film si promovarea lui sunt lucruri foarte diferite. Pentru un regizor, care prin natura meseriei, este un control freak, mi se pare un exercitiu bun.
Cand incepe promovarea
In cazul nostru, promovarea a inceput odata cu selectia la Festivalul de Film de la Rotterdam unde a avut loc premiera internationala a filmului in ianuarie 2015. Eu am fost cea care nu a vrut sa o incepem mai devreme, in timpul filmarilor, din teama sa nu promovam ceva care nu se va finaliza. Fiind un proiect independent, fragil, am avut mereu aceasta teama.
Bugetul pentru promovare al unui film romanesc. Minime si maxime
Din cate am inteles intre 2.000 - 100.000 euro.
Obstacole
Reteaua de distributie, lipsa sustinerii financiare din partea unei companii de promovare.
Ce lipseste in promovarea filmelor romanesti
Finantarile culturale sunt o problema generala in Romania. Poate ca facilitati catre tv, radio si online pentru a promova filme romanesti ar ajuta.
Evolutie
Din cate imi amintesc, acum cativa ani promovarea filmelor romanesti consta numai in informarea publicului despre film si atat. Recent au inceput sa apara campanii in adevaratul sens al cuvantului. Prima de care imi amintesc ca a avut un impact puternic este cea la "Pozitia copilului".
Clisee
Nu cred ca s-a ajuns inca la clisee. Asta ar fi presupus un nivel de promovare mai intens.
Online-ul
Pentru un proiect independent ca al nostru este esential. Mai mult de 50 %.
Afisul
Afisul mi se pare o carte de vizita a filmului. Pentru mine cel mai important este sa fie reprezentativ pentru film, dar in acelasi timp sa si atraga atentia. In cazul "Autoportretului" vizualul principal este un barbat dezbracat, vazut din spate, in dormitorul protagonistei.
Ideea a fost a mea, fotografia este realizata de Marius Olteanu si grafica de Cosmin Tanase. Am fost intrebata daca am ales special aceasta imagine provocatoare. Pentru mine are legatura directa cu filmul: este amantul Cristianei, obiectul dorintei ei pe parcursul filmului.
Rame de tablou pentru fete cuminti din Romania si Brazilia
Una din propunerile cu care a venit Catalin a pornit de la ideea de portret: am facut o rama ca de tablou pe care am scris titlul filmului. Apoi ne-am dus cu ea pe strada si in cluburi si am fotografiat fete care isi doreau sa apara in campanie.
Toate pozele s-au postat pe Facebook. Ideea a fost apreciata, tot via Facebook, si de distribuitorii nostri, Supomungam film, care o vor folosi si ei in campania de promovarea a filmului in Brazilia.
Dupa premiera din cadrul Festivalului International de la Sao Paulo, "Autoportretul..." va rula in cinematografele din Brazilia la inceputul anului 2016. Rama de tablou va incadra si portretele fetelor cuminti din Roi de Janeiro si Sao Paulo.
O alta idee originala a lui Catalin a fost promovarea cu ajutorul cartilor postale. Am trimis mai multor fete si femei ilustrate trimise prin posta. Fiecare a primit cate o carte postala cu chipul ei si titlul filmului, Autoportretul unei fete cuminti. Multe dintre ele au postat apoi pe pagina lor de Facebook. Si in acest fel am avut parte de mare vizibilitate.
Cred ca metoda a functionat pentru ca ne adresam direct fiecareia. Eu si Catalin am scris de mana fiecare ilustrata si am incercat sa personalizam mesajul in functie de adresanta.
Trailerul
Pentru trailerul de la "Autoportretul..." am lucrat cu Ilinca Nanoveanu, care este monteur la baza, dar lucreaza de multi ani in publicitate.
Sunt multumita de rezultat, Ilinca - care imi este prietena din liceu - a venit cu un formula (split screen) care mie nu mi-ar fi trecut niciodata prin minte.
O actiune de promovare a unui film romanesc
Pentru "Aferim!".
Mi-a placut in primul rand pentru calitatea estetica. Afisul si trailerul filmului mi se par reusite din punct de vedere artistic, dar si atractive. Iar fotografiile de la filmare realizate de Silviu Ghetie sunt foarte frumoase.
Top 3 afise filme romanesti
In ordine cronologica: Moartea domnului Lazarescu - varianta cu cele trei pisici pe targa de spital-, Aurora, Aferim!. Probabil nu intamplator sunt si trei filme pe care le apreciez in mod deosebit.
Media romaneasca despre filmul romanesc
Ca orice produs cultural si de "ne-scandal", filmul romanesc este putin mediatizat.
Publicul
Mie mi se pare ca interesul publicului larg pentru filmul romanesc a crescut in ultima vreme. Banuiesc ca la asta au contribuit in mare masura reusitele pe plan international. Daca acum zece ani succesele cinematografiei romane pareau accidente, in ultimii ani se confirma din ce in ce mai mult. In mod deosebit, anul acesta este unul prolific. Pentru aceasta toamna sunt anuntate un numar record premiere si au existat participari si premii la mai toate festivalurile importante.
Profilul spectatorului de film romanesc? Cinefil, are un anumit nivel de educatie, prefera cinematografele centrale mai mici - atatea cate au mai ramas - fata de de malluri si urmareste mai mult productii europene decat blockbustere americane.