Poate doar insistenta pe premiile internationale, ar adauga Anca Puiu (producer/partner Mandragora). Printre filmele la care a lucrat Anca se numara Moartea Domnului Lazarescu, Francesca, Aurora sau Autoportretul unei fete cuminti.
Ea spune ca, de obicei, casa de productie lucreaza cu agentii de publicitate si oameni de PR, asa ca promovarea cade pe mainile specialistilor. De altfel, printre multele lipsuri din acest domeniu, cum ar fi bugetele mici si interesul scazut al presei fata de filmele romanesti, incep sa apara si lucruri bune: promovarea facuta de oameni care se pricep.
Cine se ocupa cu promovarea unui film
Un om de specialitate PR sau marketing cu care producatorul sau cel mai indicat, distribuitorul, se consulta.
Contributia regizorului, scenaristului sau a producatorului
Depinde de film si de autor. Uneori regizorul (autorul) se implica in toate, alteori partial, alteori doar este consultat. Nu am lucrat la proiecte unde scenaristul ar fi avut vreun input.
Producatorul se implica, in functie de proiect, pe partea de logistica efectiva a mastere-lor si cu angajarea unui distribuitor.
Cine se mai implica in promovare
Diverse companii de media in primul rind, distribuitorii de film si alte companii care sint dispuse sa isi promoveze produsele alaturi de filmul respectiv.
Lucram atat cu agentii de publicitate si PR, cat si cu freelanceri. Depinde de proiect.
Etapele de promovare
Nu ma pricep foarte bine, eu nu sint un distribuitor si in general asta stiu ei cel mai bine. Cred ca incepe din momentul in care se termina filmarile, dar, uneori chiar din timpul filmarilor. Apoi se stabileste/fixeaza data premierei impreuna cu un distibuitor.
Dupa aceea, distribuitorul contacteaza exploatantii si se incepe o campanie media functie de bugetul pe care il ai. Si noi stam cu pumnisorii strinsi sa vina spectatori cit mai multi :))
Bugetul
2.000 euro - 20.000 - 50.000 de euro - sky is the limit...
Obstacole in promovare
Reteaua de distributie, lipsa sustinerii financiare a unei campanii de promovare.
Ce lipseste
Banii. Mai multa disponibilitate din partea presei de a promova trailerele si autorii filmelor la ore de maxima audienta.
Lucruri bune
Promovarea este din ce in ce mai profesionista si se folosesc si se gasesc oameni din ce in ce mai specializati pe acest gen. Si ii salut cu bucurie pentru ca e un domeniu in care eu nu am competente.
Clisee
Nu imi dau seama daca exista clisee. Sunt atit de putine filme romanesti promovate incit nu prea s-au format clisee. Poate as mentiona accentul care se pune pe premiile internationale.
Cum le ocolesti
Poate ca putin mai mult umor si sa ii asculti pe cei cu care-ti faci campania.
Online-ul
Foarte important. Este mai mult de jumatate din tot ce se face pe partea de promovare.
Un film la care ai lucrat si a carui promovare a iesit din tipare
Moartea Domnului Lazarescu. Afisul si campania din Romania au fost o surpriza atit pentru mine cit si pentru publicul care nu mai vazuse o aseamenea campanie pentru un film romanesc la ora aceea... vorbim de 2005.
Campania unui film romanesc care ti-a placut
"Eu cind vreau sa fluier, fluier" in regia lui Florin Serban.
Top 3 afise filme romanesti
Moartea Domnului Lazarescu, afisul de la Cannes.
Aurora.
Megatron.
Media romaneasca despre filmele romanesti
Din pacate, filmul romanesc si in general cultura nu isi gaseste locul binemeritat in grilele posturilor de televiziune sau in paginile revistelor. Reusim cu eforturi sa ajungem la TV si ne zbatem pentru un interviu intr-o publicatie de mare tiraj.
Publicul
Daca este bine promovat, lumea intra in sala. Pentru asta exista domeniul specializat al PR-ului si marketing-ului si oamenii din aceasta zona. Relatia lui cu filmele romanesti pare din ce in ce mai buna. Cu toate comentariile aferente.