De ce? Pentru ca Andrei Cucoanes (Creative Director, V8) se simtea foarte bine acolo unde era, cuibarit de vreo 2 ani la Webstyler, unde avea la indemana un ansamblu de specificatii pe care nu le gasesti frecvent in acelasi loc: super-echipa, oameni buni, campanii misto si, totodata, premiate. In cateva cuvinte, zice Andrei, nu prea-i venea sa-si lase jucariile si sa plece. Nici nu simtea c-a venit vremea sa se bata singur pe spate si sa faca level-up. Intra in scena perseverentul Ionut Andrei (Executive Director, V8), care l-a convins pe Andrei sa incerce scaunul de CD.
Daca, la inceput, Andrei interpreta gresit chestiunea management-ului, si-a dat seama ulterior ca schimbarile nu sunt chiar radicale; rotitele sunt in continuare foarte antrenate, dar intr-o perspectiva mai larga si cu o portie crescuta de responsabilitate pe langa:
"Aici cred ca e ceva sensibil; nu orice om, responsabil sau nu, vrea sa fie responsabil de mai multi oameni. Cred ca tine foarte mult de cel/cei care fac alegerea pentru functie ca marja de eroare sa fie cat mai mica, iar omul ala sa isi doreasca sa-i invete pe toti sa se dea pe scaun fara sa-si rupa blugii".
Acum, la un an de creative direction la V8, Andrei spune ca nu inceteaza sa fie art-ul cu idei, dar ca stie incotro trebuie s-o ia:
"Momentan imi e greu inca sa nu-mi bag nasul, adica sa nu dau si eu cu idei. Planul este sa devin acel ajutor, depanator, intr-o proportie mai mare decat sunt in prezent".
De la creativ la manager
Dupa aproape 8 ani jumate de advertising, daca ar fi fost doar dupa capul meu, probabil ca nu as fi ales inca sa fac upgrade-ul asta. Asta si pentru ca am fost tot timpul destul de exigent cu mine si nu simteam ca eram in faza in care sa ma bat pe umar "bravo ba, Andrei… poti sa treci la nivelul urmator. Hai!".
Mmmmnu… aveam cam 2 ani de WEBSTYLER cand am fost abordat de Ionut Andrei, de la V8.
Cu Ionut mai lucrasem la fostul Hyperactive si pare ca ii lasasem o impresie buna, desi nu-mi aminteam exact de ce. Zicea ca "tu erai ala care se dadea cu scaunul prin agentie ca la bob si vreau asta in V8". Super! Chiar ma gandeam daca am un back-up, in caz ca advertising-ul nu va mai avea nevoie de arti. Da, mascota de agentie era acum o optiune. Glumesc.
Ionut a avut un speech mult mai lung si mai complex. Si si-a presarat bine speech-ul cu lucruri care m-au prins, putin cate putin, ca dupa urmatoarele intalniri aproape sa ma convinga sa-mi dau bataia aia pe umar de care ziceam mai devreme.
Intre timp, eram Art la WEBSTYLER unde era cald si bine. Gasisem multe "jucarii" pe care nu le avusesem in trecut (cel putin, nu toate la un loc): super-echipa, oameni buni, campanii frumoase, premii, the sweet spot of every creative. Nu. Nu prea-mi venea sa-mi las ”jucariile” si sa plec.
Ganduri, motivatii, retineri
Cateva luni mai tarziu, dupa alte cateva intalniri cu Ionut, am dat in sfarsit un raspuns mai clar si am zis ”poate”. Glumesc, dar n-a fost foarte departe de adevar.
V8 avea un plan interesant si mi-a placut cam tot ce am auzit. Discutiile despre V8, din pacate pentru Ionut, au mai durat o vreme - dar totul spre un final bun.
Am acceptat, pentru ca deja mi se aratase ca un challenge nou pe care nu aveam cum sa-l rezolv daca nu faceam si schimbarea. Recunosc ca au fost foarte multe aspecte din advertising prin care am trecut fluierand ignorance is bliss, asa ca aici a trebuit sa imi fac temele ceva mai bine. Era sentimentul ala de il incercasem si la majorat "gata, acum pot sa merg la club, la puscarie…".
Daca reusisem sa ma conving cu partea despartirii de Art, ei bine nici nu incepusem sa ma gandesc la ce urma sa fac si sa desfac ca CD. Practic, am trecut printr-un crash course in ceea ce priveste management-ul, dar a fost ca o poezie pe care crezi ca ai invatat-o si te pune cineva s-o zici dupa o ora… blank.
Cum ajunge un creativ sa fie director de creativi?
Pai, cred ca ar trebui sa fie genul de job care vine mai degraba oferit, ca si in cazul meu: cineva te alege din exterior pentru ca te vede ca te dai cu scaunul prin birou. Acel cineva te vede potrivit pentru ceea ce urmeaza a fi viitorul agentiei sau al departamentului si iti ofera pastila rosie sau albastra.
Acest cineva poate fi - intr-un caz fericit - un colectiv, o echipa care te cere acolo si-atunci o parte din greu se duce, tu facand parte din colectiv deja.
In cazul meu, insa, totul a fost de la zero. ”Salut! Eu sunt Andrei… si sunt ok.”
Creativii cei mai buni devin manageri. Contradictie?
Interpretam usor gresit asta cu managementul pana acum un an. Credeam ca ajungi acolo si te apuci sa faci ceva ce nu faceai inainte, ceea ce nu-mi suna prea bine. Nu dispare brainstorming-ul, nici art direction-ul sau copy-ul, ci se mareste echipa in care faci lucrurile astea.
Evident ca nu trebuie sa te mai bagi in toate, dar nu se pierde. Rolul se schimba usor, iei o pozitie ceva mai mult de ”depanare”, de ajutor, dar iti tine rotitele in miscare si asta ajuta foarte mult in directia in care vrei sa ajunga departamentul.
Revenind la avansare...
Nu stiu cati sunt alesi pentru skill-ul de management, dar daca iti place cum face un om si vrei mai multi ca el/ea, cred ca e un pas bun sa-i propui sa-ti faca niste copii.
Partea de management e bine sa existe, macar sa contina "urme de", dar se poate si invata. Cred ca mai corect spus este ca acesti creativi sunt avansati spre un soi de responsabilizare mai presus de propria persoana.
Aici cred ca e ceva sensibil; nu orice om, responsabil sau nu, vrea sa fie responsabil de mai multi oameni. Cum ziceam, cred ca tine foarte mult de cel/cei care fac alegerea ca marja de eroare sa fie cat mai mica, iar omul ala sa isi doreasca sa-i invete pe toti sa se dea pe scaun fara sa-si rupa blugii.
Creativ "lucrator" vs. manager de creatie. Pe ce crezi ca esti mai bun?
Nu vad diferente asa de mari, cel putin nu deocamdata. Inca merg in brainstorming, inca mai deschid Photoshop-ul sa misc layere si, da, o fac la fel de bine. Diferenta este ca atunci cand nu sunt la birou sa fac asta, sunt la client sau in meeting de management vs. in curte la joaca.
Cu ce anume te-ai surprins pe tine in aceasta trecere?
Probabil ca sunt mai multe lucruri pe care le fac acum si nu le faceam inainte, dar una singura imi vine acum in minte: am inceput sa am faimoasele intalniri de business over lunch (si ma surprinde ca imi si plac intr-un fel). Se balanseaza ok in capul meu: fac ceva ce nu imi place asa tare, in timp ce mai fac ceva ce imi place, pentru ca aleg dintr-un meniu si e fix ce vreau.
Erai mai bun in postura de art?
Inca nu am terminat sa fiu art si cred ca asta voi fi in primul rand. Mai sunt lucruri pe care vreau sa le fac, mai sunt lucruri de invatat si pare ca inca am timp si de asta.
Cred ca e cam devreme sa zic ca imi place mai mult asa sau asa, dar stiu ca deocamdata as iesi mai des in curte la joaca.
Pregatiri de directorat creativ
Pai, daca tot vorbeam ca aia mai buni sunt avansati, daca vrei sa se intample la un moment dat trebuie sa tragi in directia ”to the be the best”. In principiu, daca nu faci doar un job, o sa se vada si o sa fii apreciat. Evident ca e nevoie si de carisma, dar tind sa cred ca daca nu ai asta in domeniul asta, atunci faci doar un job.
Leadership vs. management
Cred ca undeva se intalnesc cele 2, dar se poate si leadership fara management si management fara leadership, daca ma intrebi pe mine. Diferenta este rezultatul, care poate fi unul satisfacator in ceea ce priveste lucrul pe un proiect, dar nu si emotional.
Deci, cred ca mai mult inclin spre leadership, pentru ca atunci cand reusesti sa inspiri oamenii sa lucreze pe un proiect ca Mel Gibson in Braveheart, e clar ca o sa rupa proiectul ala in doua de placere si o sa mai ceara si felul 2. Versus vor termina la timp, la un nivel mediocru.
E nevoie de ambele evident, pentru ca daca am invatat ceva in fiecare dintre agentiile in care am fost, este ca trebuie sa stii sa-ti alegi bataliile pentru ca... deadline. Deadline-ul asta nu se impaca tot timpul cu Braveheart si atunci trebuie sa faci pe eficienta. Noroc ca deadline-ul asta este pazit de alti oameni si nu-ti sta tie in carca tot timpul.
Ideile tale versus ideile mai juniorilor creativi
Momentan imi e greu inca sa nu-mi bag nasul, adica sa nu dau si eu cu idei. Planul este sa devin acel ajutor, depanator, intr-o proportie mai mare decat sunt in prezent. Chiar si asa, nu se pune problema sa le punem in paralel si sa alegem, ci sa construim pe ele. Impreuna. Brainstorming-ul este facut ca sa iasa din mai multe capete cat mai multe idei si apoi aceleasi capete sa construiasca pe ele.
Dar am idei destul de bune, daca asta voiati sa ma intrebati.
Motivarea / responsabilizarea novicilor
Sunt inca in lucru la partea asta, dar cu siguranta nu exista un pattern. Oamenii sunt diferiti, mananca diferit, beau diferit. Suntem in era in care cea mai des intalnita definitie a hipsterului este ”ala care face diferit” si atunci multi isi iau misiunea sa nu le mai placa aceleasi lucruri care ii plac si vecinului. Brusc, capra vecinului traieste.
Deci, e cam greu sa am niste tehnici care sa mearga pe oricine, dar ele trebuie sa existe si, mai ales, sa fie calibrate in functie de om.
Doruri din trecutul tau de art
Timpul de joaca, care s-a scurtat acum si deh… cateodata, nici nu se mai joaca oamenii la fel cu tine, pentru ca... sefu'.