La inceput, Tony Fiori a fost tamplar. Apoi, stilist de bere. Din anii ’70, tot lucreaza in publicitate: Europa, Africa de Sud, America, Rusia. Acum 15 ani, a venit in Romania sa coafeze un Hopfen si nu a mai plecat.
A continuat cu regie table-top (reclame in care accentul cade pe produs si metamorfozele acestuia), a dezvoltat studioul de productie SloMoments si in 2013 a investit intr-un Brat Robotic Automatizat 130B. L-a numit cinebotul Bob.
Tony povesteste pentru IQads cu ce este responsabil Bob in realizarea unei reclame, care au fost primele impresii la intalnirea cu industria de publicitate romaneasca, in 2000, cum a ajuns sa bea palinca cu oameni pe care nu ii cunostea si cum miroase Bucurestiul comparativ cu Moscova.
Ce cauta un stilist de bere in Romania
Am venit prima oara in Romania in anul 2000 pentru o reclama la berea Hopfen Konig, facuta de MME (n.a. Multi Media Est) pentru Interbrew.
Am fost trimis de manager din Belgia, care se ocupa la vremea aceea de identitatea de brand la nivel global, pentru a institui un standard universal pe o piata in plina dezvoltare. Atunci am cunoscut-o pe Diana Nistor care lucra pentru MME, si m-am indragostit iremediabil de ea si de Romania. Si asa am ramas aici.
Primele impresii
Am zburat direct de la Moscova pe la mijlocul lui iunie, si primul lucru pe care l-am remarcat a fost parfumul dulceag si ametitor al florilor de tei. Atat de inviorator, era ca-n paradis in comparatie cu mirosul industrial din capitala rusa.
Nu prea am cum sa comentez ce impresie mi-a facut atunci industria de advertising din Romania, pentru ca (n.a. industria) se afla intr-un stadiu embrionar si ar fi nedrept. Ce m-a impresionat insa atunci, si e valabil si in ziua de astazi, a fost atmosfera incredibila. La nivel social, romanii sunt inzestrati cu spirit.
Ca prima experienta la un proiect in Romania, imi amintesc ca am fost invitat la nunta unui coleg din echipa si m-am trezit la o masa, band palinca cu oameni pe care nu-i cunosteam si care ma tratau ca si cum ne-am fi cunoscut de-o viata. Simteam ca fac parte dintr-o familie. Vremuri minunate.
Singurele schimbari de atunci si pana acum cred ca au de-a face cu investitia in echipament. La inceputul anilor 2000 camerele si echipamentul erau, in majoritatea lor, inchiriate din afara tarii. Acum avem in Romania cam tot ce ne trebuie, de la lentile, la camere, macarale, etc, si asta face ca bugetul si costurile de productie sa fie mult mai eficiente.
Meseria in care faci berea sa arate sexy
Mi-am inceput ucenicia in industrie ca tamplar, construind seturi pentru reclame, si mai mereu mi se cerea sa construiesc tot soiul de dispozitive pentru efecte speciale (en, “rigs”) sau mi se cerea sa vin cu idei de constructii pentru proiecte si design-uri complicate. Se pare ca solutiile si sugestiile cu care veneam salvau din ce in ce mai multe zile, cum se zice.
Asa am facut pasul catre departamentul de props (recuzita), care implica nu doar “imbracarea” setului, dar si rezolvarea pe loc a multiplelor si diverselor probleme care apareau cel mai adesea in momentul filmarilor de prim-plan ale produsului, cand produsul trebuie sa arate cel mai bine (ex: The Martini Shot).
Curand, am ajuns sa am reputatia de specialist in filmarile de prim-plan ale produsului si sa fiu chemat la filmarile de reclame pentru acest lucru: sa fiu responsabil cu produsul si felul in care acesta arata pentru publicul de masa.
Berea a fost unul dintre produse si pentru ca se pare ca stapanesc fizica fluidelor foarte bine si in plus stiam si cam ce-si doresc clientul, creative-ul si regizorul si ce-i face pe acestia sa fie impresionati, reuseam sa livrez solutii si metode care se transformau destul de des in runde de aplauze venite de la masa “adultilor” din publicitatea internationala.
Si cam asa s-a intamplat ca estetica berii/fluidelor sa-mi acapareze in totalitate fluxul de lucru. Asa am ajus sa calatoresc constant prin lume si sa fac ca berea sa arate sexy in reclamele pentru TV.
Invataturi din cariera de beer stylist
Tind sa cred ca trebuie sa stii la ce se asteapta clientul si agentia sa vada. Totodata, trebuie sa cunosti limita pana unde va reactiona produsul cel mai bine, ca sa-i accentuezi cel mai bine calitatile.
Trecerea la reclame table top
Este mai degraba o multidisciplinare decat o trecere. Beer styiling-ul este un element integrat, dar specific al reclamei de table-top. Stilistul de bere nu e doar tipul care-i da artistului/actorului sa tina in mana o bere care arata perfect.
Vorbim aici despre prim-planurile cu produsul, despre momentele pe care le filmam cand berea curge, despre beauty-shots. Filmarile table top reprezinta orice shot care filmeaza demo parts intr-un set-up complet controlat al produsului.
De exemplu daca filmez un prim-plan al curgerii lichidului, sticla si paharul sunt fixate in cleme speciale, pentru a putea pastra compozitia shot-ului si focalizarea, centrate. Nu le filmam in mana barmanului asa cum va arata in final, reclama.
Primul table top filmat in Romania
Sunt sigur ca a fost un “pouring shot”, pentru o reclama la Hopfen, undeva prin anul 2000.
Partea cea mai delicata si dificila in realizarea unor astfel de reclame
In table top, compozitia cadrului/shot-ului, unicitatea si dinamica vizuala sunt cele mai provocatoare elemente, ca sa nu mai amintesc de lumina, care este extrem de importanta la o astfel de filmare.
De asemenea, filmarea cu incetinitorul/slow-motion-ul adauga si ea propriile provocari; totul se vede in cele mai mici detalii si totul trebuie sa arate perfect.
Intalnirea cu Bob
Prima data, acum vreo 4 ani, am vazut un “Spike” creat de Marmalade, Hamburg la IBC (n.a. The World of Electronic Media and Entertainment) in Amsterdam, si m-a impresionat modul in care putea fi programat pentru a obtine imagini atat de dinamice. Dinamism ce in trecut putea fi obtinut doar prin CGI si post-productie. Mi-a fost clar ca era nivelul urmator pentru beauty demo shots si Table Top.
Ce face Bob
Am decis ca trebuie sa-i dam un nume cinebot-ului nostru, sa-i cream o identitate pentru ca exista cateva astfel de sisteme in lume care au nume. Spike, Bolt sunt nume pentru brat-ul robotic Staubli. Al nostru este un 130B si astfel, din manualul robotului, ne-a venit idea si l-am numit BoB.
bob 1
(bŏb)
v. bobbed, bob·bing, bobs
v.intr.
1. To move up and down: a cork bobbing on the water.
2. To grab at floating or hanging objects with the teeth: bobbed for apples.
3. To fish with a bobber.
4. To curtsy or bow.
v.tr.
To cause to move up and down: bobbed my head in response to the question.
n.
1. A quick, jerky movement of the head or body.
De asemenea, explicatiile pentru cuvantul bob, in dictionarul englezesc, se potrivesc foarte bine.
Cel mai complicat proiect de acest fel pe care l-ati filmat
Toate proiectele pe care le-am filmat pana acum au avut elemente complicate care ne-au provocat imaginatia si a trebuit sa construim dispozitive speciale/rigs si sisteme ca sa putem controla timpii si circumstantele de filmare ale fiecaruia in parte.
Intr-unul dintre proiectele recente trebuia sa varsam 4 pahare de apa, sa le facem sa se invarta in aer ca sa improaste apa in jur si BoB sa urmareasca toata aceasta miscare complexa pana paharele cadeau pe sol.
A trebuit sa folosim electro-magneti si dispozitive de comutare pentru BoB asa incat el sa urmareasca perfect de fiecare data miscarea celor 4 pahare.
Un alt exemplu, la spot-ul pentru apa Bucovina, clientul si-a dorit ca packshot-ul sa contina un “splash” si noi am sugerat construirea unui dispozitiv care sa ne permita sa atasam sticla la capul bratului robotic.
BoB urma sa impinga sticla, s-o indeparteze de el, in timp ce sticla se afla intr-un tanc cu apa. Secventa, redata in reverse, arata un guler de apa in jurul sticlei care dispare conferind astfel imaginii un aspect foarte interesant, suprarealist.
Despre viitorul publicitatii
Ei, daca sti raspunsul la intrebarile astea, probabil m-as imbogati. Sunt prea multe elemente care intervin ca sa ma pot pronunta. Ma intreb, mai degraba, daca vor fi interzise reclamele la alcool asa cum s-a intamplat cu cele la tigari sau daca va disparea competitia dintre brand-uri pentru ca vor fi doar 3 corporatii care detin totul.