[Creativul manager] Codin Caradimu: Sunt CD pentru ca e nevoie de mine in postura asta, nu pentru ca imi plac pozitiile de forta sau pentru ca as avea vocatie de lider

[Creativul manager] Codin Caradimu: Sunt CD pentru ca e nevoie de mine in postura asta, nu pentru ca imi plac pozitiile de forta sau pentru ca as avea vocatie de lider

De la client in agentie, la CS si apoi la Creatie, pentru ca i-au fost remarcate de colegii creativi "aptitudinile de povestitor, clarvazator si botezator". Asa arata traiectoria lui Codin Caradimu in comunicare. Dupa care au urmat niste rezultate, s-a adunat niste experienta, iar timpul si-a spus cuvantul; la un moment dat, generalul creativ de la Cap a zis ca i-a ajuns sa fie la conducerea batalioanelor de creativi. Obosise. Moment in care s-au ridicat la chemare doi coloneli - Codin si Raluca Feher. Si asa ca ierarhia Cap a trecut in ciclul de manageriat creativ in care se afla si astazi.

E ceva mai dificil cand nu mai traiesti brainstorming-ul, ci  doar iti dai cu parerea, spune Codin. Dar nici arta feedback-ului nu-i mai prejos. Daca ii lipseste ceva cu adevarat din trecutul lui de copy, pare sa fie perioada in care prietenii si familia erau colegii de munca, alaturi de care traia bunele si relele vietii - nesomnul, munca si bautele, nu neaparat in ordinea asta.

 

Traseul lui Codin

Cred ca trebuie sa contextualizam putin. Eu am o traiectorie inversa fata de practica obisnuita. 

Am fost client, pe vremea cand iti scriai singur ad-ul si il duceai personal (ca nu exista mail) la agentia de mica publicitate care ti-l publica - cu chenar sau fara - in Romania Libera. Am continuat sa lucrez asa pana cand am inceput sa inventariem numarul de aparitii si dimensiunile machetelor intr-un tabel facut in Wordstar ca nu se inventase inca suita Microsoft Office.

Abia dupa asta am sarit parleazul in agentie, in Client Service, asa cum era firesc, si de acolo in Creatie, pentru ca mi-au fost remarcate, de catre colegii creativi, aptitudinile de povestitor, clarvazator si botezator. Apoi au inceput sa apara rezultatele prestatiilor mele si restul e istorie.

In rest e cam aceeasi poveste ca la toata lumea, cand un Director de Creatie a ramas fara baterie, ii preia locul creativul cu cea mai multa experienta si rezultate. Daca il ai in ograda e mai convenabil decat sa-l recrutezi din piata. 

Asadar, eram la Cap de vreo 7 ani si de vreo 9 in publicitate. Imi placea la nebunie ce faceam, lui Pila ii ajunsese, ca era mai vechi in bransa, aveam doua conturi foarte mari si mai multe medii si mici, pe care le-am impartit in mod egal cu Raluca Feher. Amandoi fiind unsi CD in aceeasi zi.

 

Motivatii si retineri?

Propunerea era cumva inevitabila. Nu aveam de ce sa nu accept, eram deja Junior Partner, era o miscare anticipata si fireasca.

Nu stiu cum e la altii, dar la Cap, faptul ca ai devenit CD implica in continuare fix aceeasi raspundere privind termenul, calitatea creatiei livrate si executia in detaliu pe care o aveai si din pozitia de copywriter, doar ca restul colegilor incep sa te consulte mai des, iar clientii sa te asculte mai atent.

 

Perioada de ajustare

In cazul meu, as face o comparatie cu primele lectii de inot; cel mai bine e sa ai un antrenor de moda veche care sa te arunce in bazinul de 3 m si sa te lase sa te descurci.

Cand, printr-un concurs de imprejurari, am ramas singurul copywriter al agentiei intr-o perioada de crestere economica si in plin El Dorado al publicitatii romanesti, tocmai aterizase la noi grupul Murfatlar care avea planuri mari cu vinul, dar si de extindere pe mai multe categorii de produse. N-am rezistat singur prea mult, dar cat am fost a trebuit sa inot tare si precis,  iar restul a venit de la sine. Crestere, recunoastere, avansare.  

 

Creativii cei mai buni devin manageri. Contradictie?

Nu e nicio contradictie, dar dupa parerea mea lucrurile nu stau chiar asa. 

Sunt manageri de creatie cu bun simt organizatoric si mana forte cu oamenii de creatie care sunt niste lighioane interesante si greu de stapanit. 

In general, astia nu mai au timp sa se ocupe de ceea ce faceau inainte, dar sunt si destui ca mine care inca isi baga nasul in oalele din bucataria de la creatie si mai adauga un condiment, mai neutralizeaza altul, mai amesteca putin intr-o cratita. Avand adesea chiar propriul meniu de preparat.

Daca reusesti sa lucrezi mai departe proiecte ca sa te mentii treaz, dar sa tii cu mana forte fraiele bidiviilor din creatie si sa ai mai mult decat the big picture a proiectelor in lucru, atunci esti conectat la viata agentiei precum motherboard-ul din computer. Sau precum creierul ala din balonul de sticla care vorbeste singur si apare prin Sci Fi-uri.

 

Creativ "lucrator" vs. manager de creatie 

Adoram brainstorming-urile, dar cand volumul de munca a inceput sa creasca irational, iar noi tot doi copywriteri am ramas, in timp am devenit control freak si asa am ajuns sa nu mai lucram in echipe. Preluai controlul proiectului pana la identificarea cu el. 

Ei bine, vine totusi vremea sa lasi mansa la colectiv si tu doar sa iti dai cu parerea. E ceva mai complicat la inceput, dar poti sa o iei ca pe un exercitiu de generozitate si incepe sa mearga, hehe, pana la urma arta feedback-ului nu e cu nimic mai prejos. 

 

Pe ce crezi ca esti mai bun?

Copy sunt, copy am ramas. Si imi place de fiecare data, chiar daca poate din afara pare ca te intorci la smotru. Sunt satisfactii inegalabile, senzatii placute. Panica si repulsia in fata unui brief nou si urgent, urmate de pielea de gaina din momentul de varf al creatiei si satisfactia aprobarii cu aplauze. 

Sincer, sunt CD pentru ca e nevoie de mine in postura asta, nu pentru ca imi plac pozitiile de forta sau pentru ca as avea vocatie de lider.

 

Pregatiri de directorat creativ

Nici nu vreau sa ma gandesc ca exista unii care se pregatesc constient de pe bancile scolii sa devina Directori de Creatie, dar sigur trebuie sa existe destui in filmul asta. 

Oricum, pana la urma, totul tine de conjunctura, iar acolo ajungi cu adevarat doar in urma rezultatelor si a experientei.  Da, am pus mai intai rezultatele. Experienta vine ea, ca n-o lasa timpul sa bata pasul pe loc. 

Antreprenorul din publicitate ar trebui sa creeze un Director de Creatie dintr-un star tanar, cu idei recunoscute si recompensate. Tehnica lucrului cu biciul intr-o mana si lista de proiecte in cealalta se invata pe parcurs. 

Viziunea Directorului de Creatie e, de fapt, secretul care slefuieste si intregeste personalitatea agentiei, transferand magia respectiva modului in care agentia are grija de brandurile clientului.

 

Leadership vs. management 

Manager poti sa devii, lider trebuie sa te nasti. 

 

Motivarea / responsabilizarea novicilor

Eu am crescut ca publicitar si creativ intr-un mediu competitiv si adesea comparat, tot de catre noi, cu stilul de tabara cu colegi mai mari sau de stagiu militar obligatoriu de dinainte de '89. Empatie redusa la esential, totul luat la misto la sange, dar fara ura sau banalizare. 

Bascalia relaxata intre oameni cu inteligenta peste medie, cum sunt majoritatea creativilor si oamenilor de publicitate, este constructiva si da rezultate. Am martori. 

 

Ce doruri ai din trecutul tau de copy?

Sincer, profesional nu s-au schimbat prea multe ca sa le duc dorul. 

Dar, daca am compara ca varsta de atunci, pasiunile si statusul social, as putea sa spun ca mi-e dor de lucratul pana seara tarziu urmat de iesitul in oras direct de la birou; cand familia si prietenii erau colegii si cand, dupa club, ne intorceam la birou sa mai petrecem putin, apoi dimineata dormeam doua-trei ore, iar la 9.30 nu lipsea nimeni de la birou.

 Cheful de viata dublat de constiinta profesionala era reteta succesului in acele timpuri si mi-e dor de treaba asta pe care azi o intalnesc tot mai rar.  

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related