Spune-mi cum te comporti in hypermarket ca sa-ti spun cine esti

Spune-mi cum te comporti in hypermarket ca sa-ti spun cine esti

Comportamentul oamenilor care fac cumparaturi in hypermarket e diferit de la persoana la persoana. Magazinele au reguli dupa care asaza marfa, dar asta nu-i impiedica pe unii dintre clienti sa se comporte „ca niste maimute”, spune revoltat unul dintre responsabilii raionului de produse auto dintr-un hypermarket. Multi iau produsele si se uita la ele, apoi le pun inapoi pe raft intr-un alt loc si creeaza astfel o debandada care, la final, tot lor, clientilor, nu le place. Tot responsabilul de raion spune ca, in ceea ce-l priveste, trebuie sa respecte regulile de asezare dictate de companie. Produsele sunt puse de la stanga la dreapta pe parcursul raionului, de la ieftin la scump. In cazul rafturilor, marfa cea mai ieftina se pune sus, cea mai scumpa se pune  jos, iar produsele sunt asezate „in bloc”, in functie de tip.

Oricare ar fi regulile de asezare, nimic nu garanteaza ca atunci cand intra in magazin posibilul cumparator va iesi de acolo cu produsul brandului X sau Y. Totusi, o zi de stat printre standuri m-a convins ca cei care cumpara pot fi clasificati in cateva categorii mari, in functie de cum se poarta atunci cand ajung la raioanele cu marfa:

 

Nehotaratii

Astia-s colegii aia ai tai de liceu care intarziau mereu la petreceri pentru ca nu puteau sa aleaga cu ce sa se imbrace, numai ca acum au devenit adulti. Ajung la raft, il privesc lung, se uita gales dupa vreun produs pe care-l si iau in mana si mai-mai sa-l stranga la piept cand privirea le fuge catre un altul. Il lasa pe primul din mana si se duc tinta la al doilea, si tot asa pana cand, probabil, nu pleaca acasa cu nimic pentru ca nu pot sa decida ce sa ia. O problema intalnita des la nehotarati e ca pot sa nu ajunga la casa cu produsul pe care il iau de pe raft.

„Daca le iau de aici din raion e una, dar pana ajung la casa pot sa le lase pe cine stie unde”, spune una dintre femeile care se ocupa de aranjarea marfii la sectorul de haine pentru bebelusi.

 

Meticulosii

Pe ei ii vezi „periind” rafturile cu privirea, de parca ar fi in cautare de scame. Sunt clientii care studiaza marfa in detaliu, se uita la fiecare cusatura atunci cand vor sa cumpere haine si compara, parca, pana si virgulele de la ingredientele a doua ketckup-uri diferite. Iau produsele si le invartesc pe toate partile, le privesc cu ochi critic si cantaresc fiecare variabila din priviri. Pana cand vibratiile universului nu se aliniaza cu undele lor cerebrale ca sa poata decide daca obiectul merita sau nu cumparat, clientul va sta pironit la raft, cu cateva produse in mana, incapabil sa decida daca diferenta dintre striatiile de pe capacele produsului de curatat vor afecta si beneficiile oferite de substanta.

 

Specialistii

Sunt ca elevii de liceu enervanti care iau numai 10 si le explica foarte doct altora cum se rezolva problema la mate. Foarte informati despre produsul pe care vor sa il cumpere, acesti clienti nu se vor da in laturi sa sfatuiasca si pe altii in legatura cu alegerea. Testimoniale ad-hoc despre, de exemplu, cat de fina face pielea o anume crema vor ajunge, la raft, parabola care sa demonstreze cat de eficient e produsul si un argument de nedaramat pentru a determina pe altii (eventual pe unul dintre meticulosi) sa o cumpere. Cu ochi savant, acesti cumparatori vor stabili imediat ce produse merita sa le retina atentia si ce produse nu sunt nici macar de luat in seama.

 

Impulsivii

Sunt cumparatorii aia care, cand erau copii, apasau pe toate butoanele telecomenzii, desi tu le-ai spus sa nu se atinga de ea. Acest gen de cumparatori se duc tinta la raft, chiar daca nu aveau in plan sa cumpere si produse de-alea cand au plecat de acasa, si nu baga absolut nimic altceva in seama. Promotie sau nu, ei sunt chititi sa cumpere un anume produs care le-a atras atentia atunci, pe loc. Probabil, lor ai putea sa le fluturi si un tramvai in fata ochilor, dar in momentul in care vor vedea un ambalaj care arata mai bine sau vor exista alte elemente care sa-i faca sa-si doreasca cu patima un anume produs sau brand, nimic nu ii va mai putea opri. Vor ataca hotarati problema si vor apuca cu mana sigura marfa dorita.

 

Fals interesatii

Ei sunt cei carora, atunci cand erau in scoala generala, profa de bio le spunea ca se pricep perfect sa simuleze ca sunt captivati de lectia predata. Pe acesti cumparatori o sa-i vezi plimbandu-se printre raioane si zappand produsele cu o privire goala si cu o mina plictisita. Par ca vor sa se afle oriunde altundeva, nimic nu ii entuziasmeaza si, de obicei, au un partener sau o partenera care ii insoteste si care, probabil, i-o fi si obligat sa mearga la cumparaturi chiar daca n-aveau chef. Degeaba se perinda lent prin fata raioanelor pline de produse, totul e in zadar. Mai raspund lipsiti de vlaga vreunei intrebari a partenerului de shopping, dar altfel ar da orice sa ajunga mai repede la casa.

 

Dezorientatii

Genul acesta de cumparatori sunt, parca, pustii care se pierd si in Piata Romana, desi au mai fost de 10 ori pe acolo. Dezorientatii se plimba debusolati pe culoarele dintre raioane, privesc disperati catre panourile indicatoare si par complet pierduti. Nu stiu daca se afla in sectorul potrivit si manevreaza carucioarele incercand sa gaseasca sectorul de produse pe care il cauta. Paca ii vezi rasufland usurati cand ajung, in sfarsit, la raioanele dorite, recunoscatori ca nu s-au pierdut pentru totdeauna in hypermarket.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded