Codul de practica in publicitate

PREAMBUL
Potrivit articolului 21 din Legea privind publicitatea nr. 148/2000, Romanian Advertising Council/Consiliul Roman pentru Publicitate (RAC) a fost conceput ca unic organism de autoreglementare, cu scopul de a reprezenta interesele industriei de publicitate in relatia cu autoritatile romane si cu consumatorii.
Codul de practica in publicitate (numit in continuare "Cod/ul") a fost elaborat de RAC cu scopul de a folosi publicitatea in Romania pentru informarea opiniei publice in mod corect, cinstit si decent, respectand atat legile nationale, cat si principiile de practica in publicitate recunoscute la nivel international atat in forma, cat si in continutul formulate de Camera Internationala de Comert.

Codul a fost conceput pentru a se adresa tuturor celor implicati in domeniul publicitatii si pentru a stabili reguli etice de comportament profesional in acest domeniu. Codul impune mijloace etice de autoreglementare. Codul va fi respectat de toti membrii RAC.

Membrii RAC recunosc existenta Codului, intelegand prin aceasta sa nu produca si sa nu accepte publicitatea care incalca prevederile Codului; in acelasi timp, sunt de acord sa opreasca sau sa modifice o publicitate atunci cand Comitetul Etic decide ca acea reclama nu corespunde regulilor Codului.
Membrii RAC vor face tot posibilul pentru a-i determina si pe ceilalti subiecti care actioneaza in domeniul publicitatii din Romania sa respecte obiectivele si prevederile specifice Codului.

INTRODUCERE SI REGULI GENERALE
a) Definitii
Agentie de publicitate: Persoana fizica sau juridica, care ofera servicii in diferite aspecte ale comunicarii comerciale (creatie, planificare/achizitie media, cercetare, consultanta etc.);
Autor: Persoana fizica sau juridica, care promoveaza o marca, un mesaj sau care comercializeaza bunuri sau servicii in schimbul platii sau al oricarei alte forme de compensare sau al unui alt avantaj comercial;
Comitet etic: Structura organizatorica functionand in interiorul RAC a carei componenta, responsabilitati si atributii sunt definite in art. 37 din Cod
Comitet tehnic: Structura organizatorica functionand in interiorul RAC a carei componenta, responsabilitati si atributii sunt definite in articolul 47 din Statutul RAC.
Comunicare: Orice tip de prezentare a unui produs si/sau serviciu catre public, inclusiv ambalajele, asa cum acestea sunt prezentate mai jos la b) (1)
Conflict de interese: Situatie care poate aparea intre reprezentantii aceleiasi industrii care fabrica, distribuie si/sau reprezinta produse din categorii identice sau similare
Consumator: Orice persoana careia i se adreseaza publicitatea
Copii: Persoane in varsta de pana la 14 ani
Testimoniale: Comunicari care contin referiri la persoane, la viata personala, promovand produsul prin trimiteri la uzul si experienta personala
Plangere Document formal cuprinzand actele si/sau faptele si/sau omisiunile pe care reclamantul le considera drept incalcari ale Codului, cu aratarea articolelor din Cod ce au fost incalcate si indicarea remediilor pe care reclamantul le considera necesare
Produs: Orice se constituie in subiect al comunicarii comerciale, inclusiv servicii, metode, tratamente si altele asemenea.
Secretariat: Personalul executiv permanent al RAC
Substantiere: Dovada care vine in sprijinul afirmatiilor publicitare sau argumentatia primara a unei plangeri, care dovedeste incalcarea Codului sau care ridica o problema care necesita o investigatie.
Orice alta definitie folosita in interpretarea prezentului Cod va fi in acord cu practicile industriei si reglementarile legale.

b) Aplicabilitatea Codului
(1) Prezentul Cod se va aplica:
Comunicarilor realizate prin intermediul mijloacelor audiovizuale (incluzand cinema si video);
Comunicarilor realizate prin ziare, reviste, brosuri, pliante, circulare, e-mail-uri, transmisii text (SMS), transmisii facsimile si telex, cataloage si alte materiale tiparite si electronice,;
Comunicarilor realizate prin, postere si alte medii afisate in public, incluzand imaginile in miscare;
Comunicarilor cu caracter publicitar de pe ambalaje;
Comunicarilor realizate prin medii electronice, incluzand comunicarile on-line (de tip banner, pop-up, etc.).
(2) Prezentul Cod nu se va aplica:
Comunicarilor facute in scopuri educationale, atunci cand acestea sunt cerute de scolile private sau publice, cand sunt utilizate sub controlul educatorilor si cand acestea nu sunt aplicate/initiate in interesul fundamental al anuntatorului
Comunicarilor referitoare la produse medicale si tratamente atunci cand acestea sunt destinate profesionistilor (medici, veterinari, etc.)
Continutului editorial;
Comunicarilor efectuate de catre organele publice ale statului
Operelor de arta expuse in cadru public sau privat
Comunicarilor cu caracter politic, asa cum acestea sunt referite la Art. 16

c) Scopul Codului
Codul are ca principal obiectiv sa asigure ca publicitatea, in contextul rolului particular pozitiv pe care il are in economie, sa fie realizata ca un serviciu adus populatiei, avand in vedere influenta pe care o are asupra consumatorului.
Codul defineste acele activitati care, desi sunt in concordanta cu legislatia in vigoare, pot fi in opozitie cu scopul mentionat mai sus; regulile Codului constituie baza autoreglementarii in publicitate.

d) Subiectii publicitatii
Subiectii acestui Cod sunt anuntatorii, agentiile de publicitate, entitati mass-media, asociatiile. Acestia devin responsabili solidar de incalcarea Codului, indiferent de gravitatea faptei.

e) Obligatiile membrilor
Membrii RAC trebuie sa accepte Codul in intregime, sa actioneze in conformitate cu acesta, sa il respecte si sa fie in totalitate responsabili pentru actiunile lor, potrivit prevederilor Codului.

f) Obligatiile asociatiilor membre
Asociatiile membre RAC se angajeaza sa tina cont de regulile Codului si sa recomande propriilor membri sa actioneze in conformitate cu acesta.

g) Clauza de acceptare
Daca organizatiile sponsor sau organizatiile sponsorizate sunt membri RAC, ambele parti sunt automat responsabile pentru elaborarea si promovarea publicitatii potrivit Codului.

h) Criterii de interpretare
In interpretarea Codului se vor aplica urmatoarele criterii:
Interpretarea RAC asupra Codului este finala;
Codul este indivizibil, membrii RAC urmand sa-l respecte in intregime;
Codul nu are forta unui act normativ si in interpretarea spiritului acestuia se va reflecta flexibilitatea; Codul nu se aplica subiectelor reglementate prin acte normative ci suplimenteaza legile aplicabile, asigurand integritatea si onestitatea Comunicarilor;
Nici o comunicare scrisa sau verbala a membrilor sau non-membrilor cu RAC nu va putea fi interpretata drept asistenta juridica sau tine locul acesteia;
Codul nu va fi interpretat sau folosit pentru atingerea dreptului la libera exprimare.

CAPITOLUL I - REGULI DE CONDUITA
Cuprins capitol
• Art. 1 - Legalitatea
• Art. 2 - Corectitudinea in publicitate
• Art. 3 - Terminologie, citate, teste tehnice si stiintifice, date statistice
• Art. 4 - Testimoniale
• Art. 5 - Garantii
• Art. 6 - Substantierea adevarului din mesaj
• Art. 7 - Responsabilitatea sociala
• Art. 8 - Copiii
• Art. 9 - Siguranta
• Art. 10 - Reproducerea, confuzia si exploatarea
• Art. 11 - Comparatia
• Art. 12 - Denigrarea
• Art. 13 - Variabilitatea
• Art. 14 - Protejarea intimitatii
• Art. 15 - Respectarea mediului inconjurator
• Art. 16 - Publicitate politica

Art. 1 - Legalitatea
Subiectii publicitatii trebuie sa se asigure ca publicitatea respecta legislatia in vigoare, ca nu contine nici un element care incalca legea, ca nu incita la incalcarea legii si ca nu omite nimic din cerintele legii.

Art. 2 - Corectitudinea in publicitate
2.1 - Publicitatea trebuie sa fie onesta, adevarata si corecta. Trebuie sa evite orice element care ar fi in masura sa o discrediteze.
2.2 - Publicitatea nu trebuie sa exploateze credulitatea, lipsa de experienta sau lipsa de cunostinte a consumatorilor.
2.3 - Designul si prezentarea publicitatii trebuie sa permita sa fie clar si usor inteleasa. Cand sunt folosite note de subsol, acestea trebuie sa fie evidente, sa aiba o marime suficienta, sa fie usor lizibile.
2.4 - Publicitatea trebuie sa evite orice afirmatie sau reprezentare care ar putea insela consumatorii, chiar si prin omisiune, ambiguitate ori exagerare, in special in ceea ce priveste caracteristicile sau efectele unui produs, ale pretului acestuia, ale oricarei oferte gratuite, ale conditiilor de vanzare, ale distributiei, ale identitatii persoanelor prezentate, ale premiilor sau castigurilor.
2.5 - Publicitatea nu trebuie sa fie mascata sau subliminala.
2.6 - Subiectii publicitatii trebuie sa se asigure ca mesajele publicitare sunt concepute si prezentate astfel incat sa poata fi recunoscute ca atare.

Art. 3 - Terminologie, citate, teste tehnice si stiintifice, date statistice
Termenii, citatele si referirile la testele tehnice si stiintifice trebuie folositi intr-o maniera corespunzatoare, care sa poata fi demonstrata si substanbtiata pe toata perioada comunicarii.

Art. 4 - Testimoniale
4.1 - Testimonialele trebuie sa fie autentice, responsabile si verificabile.
4.2 - Responsabilitatea pentru respectarea normelor Codului se refera la toate elementele publicitatii - in continut si in forma -, inclusiv la certificarile, declaratiile si prezentarile vizuale ale unor persoane. Daca forma sau continutul se regasesc, integral sau partial, in declaratia cuiva, acesta nu poate fi o scuza pentru nerespectarea normelor Codului.

Art. 5 - Garantii
5.1 - Garantiile legale trebuie sa se refere in mod explicit la functiile si/sau beneficiile folosirii produsului. Daca sunt mentionate garantii comerciale extinse sau diferite de cele legale, reclamele trebuie fie sa specifice continutul si conditiile respectivelor garantii comerciale, fie sa asigure o informare concisa, dar explicita, impreuna cu referinta clara la sursa scrisa de informare, disponibila la punctul de vanzare sau care insoteste produsul.
5.2 - Cand termenul "garantie" este folosit in sens generic, nu trebuie sa creeze confuzie asupra drepturilor legitime ale consumatorilor.

Art. 6 - Substantierea adevarului din mesaj
Oricine foloseste publicitatea trebuie sa fie in masura sa probeze veridicitatea datelor, descrierilor, afirmatiilor, ilustrarilor si testimonialelor folosite.

Art. 7 - Responsabilitatea sociala
7.1 - Publicitatea nu trebuie sa contina nici o forma de discriminare sau ofensa pe criterii de rasa, nationalitate, sex, varsta, religie etc.
7.2 - Publicitatea trebuie sa respecte demnitatea umana sub toate aspectele.
7.3 - Publicitatea nu trebuie sa contina afirmatii sau reprezentari care sa trimita la violenta morala sau fizica si trebuie sa evite orice mesaj care poate fi considerat indecent, vulgar sau respingator din punct de vedere al bunului-simt si al sensibilitatii consumatorilor.
7.4 - Publicitatea nu trebuie sa aduca ofensa moralei sau simtului civic ale cetatenilor.
7.5 - Publicitatea trebuie sa evite sub orice forma exploatarea fricii - cu exceptia cazurilor in care acest lucru se justifica - si a superstitiei.
7.6 - Publicitatea nu trebuie sa incite si nici nu trebuie sa para a sustine sau a incuraja comportamentele ilicite sau reprobabile.

Art. 8 - Copiii
8.1 - Publicitatea nu trebuie sa exploateze credulitatea si lipsa de experienta a copiilor.
8.2 - Publicitatea nu trebuie sa minimizeze nivelul abilitatilor sau varsta necesare folosirii unui produs sau ale beneficiilor acestuia.
8.3 - In publicitatea destinata copiilor un produs care este parte a unui ansamblu trebuie semnalat in mod clar ca atare, ca si mijloacele prin care se pot obtine celelalte elemente ale ansamblului.
8.4 - Indicatiile de pret (ca de exemplu "numai") nu trebuie sa induca copiilor o perceptie eronata a valorii reale a produsului.
8.5 - Publicitatea nu trebuie sa contina nici o afirmatie sau reprezentare care sa riste sa cauzeze copiilor vreun prejudiciu de natura fizica, psihologica sau morala, sau sa-i impinga spre situatii ori activitati care ar putea sa le puna in pericol sanatatea sau siguranta, ori sa-i incurajeze sa frecventeze persoane sau locuri periculoase ori necunoscute.
8.6 - Publicitatea nu trebuie sa sugereze ca posesia sau folosirea unui produs va oferi copilului un avantaj fizic sau social asupra celorlalti copii de varsta lor sau ca lipsa acelui produs va avea efect opus.

Art. 9 - Siguranta
9.1 - Cand pericolele prezentate nu pot fi identificate usor, publicitatea trebuie sa le precizeze in mod clar.
9.2 - In nici un caz publicitatea nu trebuie sa contina descrieri sau reprezentari de natura sa ii determine pe consumatori sa neglijeze masurile normale de siguranta sau sa devina mai putin prudenti si responsabili fata de sanatatea proprie.

Art. 10 - Reproducerea, confuzia si exploatarea
10.1 - Orice publicitate care reproduce perceptibil si in mod evident si deliberat alta publicitate existenta pe piata trebuie evitata, chiar daca este vorba despre produse care nu se afla in concurenta directa.
10.2 - Publicitatea nu trebuie sa exploateze sau sa faca uz de numele, marca, sloganul ori campania de publicitate a altcuiva.
10.3 - Daca in publicitate se foloseste un produs necompetitiv identificabil ca fiind al altuia, este recomandata o intelegere prealabila intre parti.

Art. 11 - Comparatia
11.1 - Comparatia este permisa pentru a ilustra diferentele obiective economice si tehnice, avantajele relevante si verificabile, precum si caracteristicile bunurilor si serviciilor carora li se face reclama, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
11.2 - Criteriile de selectie a elementelor comparate trebuie sa fie clare, iar selectia elementelor comparate trebuie sa fie onesta, astfel incat cel care compara sa nu incerce sa obtina un avantaj necuvenit.
11.3 - Afirmatiile sau reprezentarile cu caracter comparativ din mesajul publicitar trebuie facute doar atunci cand exista probe clare care sa le sprijine.

Art. 12 - Denigrarea
Denigrarea companiilor, a produselor, serviciilor, elementor de marketing, profesiilor sau a altor elemente identificabile, chiar fara a fi mentionate explicit, este interzisa.

Art. 13 - Variabilitatea
Un mesaj care este acceptabil pentru un anumit mijloc de informare sau pentru un anumit produs nu este, in mod obligatoriu, general acceptabil, avand in vedere caracteristicile diferite ale mijloacelor de promovare a publicitatii si marea varietate de produse.

Art. 14 - Protejarea intimitatii
Reclamele nu trebuie sa infatiseze persoane - private sau publice - ori sa faca referire la acestea fara un acord prealabil. In acelasi timp, nici o reclama nu trebuie sa faca referire la proprietatea unei persoane, fara o permisiune prealabila, intr-o maniera care ar da de inteles ca este vorba de o publicitate care se bucura de sprijinul si acordul acelei persoane.

Art. 15 - Respectarea mediului inconjurator
Publicitatea nu trebuie sa incurajeze actiuni impotriva legii sau a normelor general admise de respectare a mediului inconjurator.

Art. 16 - Publicitate politica
Prezentul Cod nu se refera in nici un fel la publicitatea al carei scop este acela de a influenta electoratul in alegeri locale, nationale sau internationale sau in referendumuri.

CAPITOLUL II - REGULI SPECIALE
Cuprins capitol
A) SISTEMELE DE VANZARI
• Art. 17 - Preturi
• Art. 18 - Oferte gratuite
• Art. 19 - Disponibilitatea produselor
• Art. 20 - Vanzarea pe credit
• Art. 21 - Vanzarea la distanta
• Art. 22 - Distribuirea nesolicitata de bunuri
• Art. 23 - Vanzari speciale
• Art. 24 - Activitatile promotionale
• Art. 25 - Product placement
B) CATEGORII DE PRODUSE
• Art. 26 - Bauturi alcoolice
• Art. 27 - Produse din tutun
• Art. 28 - Produse cosmetice si de igiena personala
• Art. 29 - Produsele dietetice
• Art. 30 - Produse medicamentoase si tratamente curative
• Art. 31 - Cursuri de instruire si metode de predare sau studiu
• Art. 32 - Tranzactii financiare si imobiliare
• Art. 33 - Pachete de vacante organizate
• Art. 34 - Jocuri, jucarii si produse educative pentru copii

A) Sistemele de vanzari
Art. 17 - Preturi
Cand pretul este enuntat intr-o publicitate, acesta trebuie sa se refere la produsul descris sau specificat in publicitatea respectiva.

Art. 18 - Oferte gratuite
18.1 - O oferta poate fi descrisa ca fiind gratuita numai atunci cand consumatorul plateste cel mult:
taxa postala curenta;
taxa de expediere a marfii;
costul, incluzand si cheltuielile accidentale, ale oricarei calatorii a consumatorului, daca acesta a acceptat oferta;
apelul telefonic cu tarif normal cu indicarea duratei maxime a apelului.
18.2 - In orice caz, responsabilitatea consumatorului pentru asemenea costuri trebuie sa fie specificata clar si nu trebuie sa mai existe nici o chetuiala aditionala de ambalare sau manipulare.
18.3 - Anuntatorii trebuie sa informeze complet si corect asupra responsabilitatii de a plati taxele pe venit aferente premiilor.
18.4 - Anuntatorii nu trebuie sa incerce sa-si recupereze cheltuielile reducand calitatea sau compozitia, impunand costuri aditionale, exagerand costurile accidentale sau crescand pretul oricarui alt produs care trebuie achizitionat ca pre-conditie pentru obtinerea ofertei gratuite.

Art. 19 - Disponibilitatea produselor
19.1 - Anuntatorii trebuie sa fie in situatia de a raspunde unei cereri rezonabile generate de publicitatea lor.
19.2 - Atunci cand disponibilitatea unora sau a tuturor produselor promovate este limitata, acest lucru trebuie mentionat in respectiva comunicare.

Art. 20 - Vanzarea pe credit
Reclamele care au ca subiect vanzari pe credit trebuie sa indice cu buna intentie si in mod clar conditiile de creditare. Aceste reclame trebuie sa specifice conditiile de folosinta si proprietate.

Art. 21 - Vanzarea la distanta
21.1 - Publicitatea transmisa prin e-mail trebuie sa fie clar identificata ca atare, fara a fi nevoie ca mesajul sa fie deschis .
21.2 - Publicitatea pentru vanzarile la distanta trebuie sa contina clar numele intreg si adresa completa ale anuntatorului (si ale furnizorului, daca acesta este diferit).
21.3 - Publicitatea pentru vanzarile la distanta care solicita plata inainte ca produsul sa fie primit si care contine mecanisme de raspuns in scris trebuie sa contina, de asemenea, adresa geografica a anuntatorului (si a furnizorului, daca acesta este diferit). Publicitatea care contine numai mecanisme de raspuns telefonic trebuie sa contina numarul de telefon al anuntatorului (si al furnizorului, daca acesta este diferit). In conditiile in care plata se face electronic este necesara mentionarea conditiilor de securitate ale platii.
21.4 - Publicitatea prin e-mail sau telefon mobil trebuie sa contina numele intreg si adresa valabila (de exemplu, o adresa de e-mail) a anuntatorului, unde consumatorul sa poata trimite cererea de a iesi din baza de date.
21.5 - Publicitatea prin fax sau apeluri automate trebuie sa contina numele intreg si adresa valabila sau un numar de telefon gratuit al anuntatorului, unde consumatorul sa poata trimite cererea de a iesi din baza de date.

Art. 22 - Distribuirea nesolicitata de bunuri
Publicitatea este interzisa atunci cand are ca scop obligarea la plata a celui care primeste bunuri nesolicitate.

Art. 23 - Vanzari speciale
23.1 - Publicitatea care se refera la vanzarile speciale si mai ales la vanzarile promotionale trebuie sa precizeze clar in ce consta avantajul acelei achizitii, ca si termenii de expirare a ofertei. Nu este necesara mentionarea acestei ultime precizari pe ambalaje.
23.2 - Publicitatea care se refera la vanzarile promotionale si la vanzarile de o singura zi, oportunitatile de afaceri si altele asemenea trebuie sa contina numele intreg si adresa geografica a locului de desfasurare a vanzarii promotionale.

Art. 24 - Activitatile promotionale
Publicitatea promotionala, fie ca este vorba despre concursuri sau despre oferte speciale, trebuie sa aduca la cunostinta publicului, in mod clar si accesibil,
conditiile de participare si data de expirare a promotiei, iar in cazul concursurilor sa indice conditiile de acordare a premiilor si mijloacele de informare in masa sau locul in care urmeaza sa fie anuntate rezultatele.

Art. 25 - Product placement
25.1 - Practica product placement recunoste si accepta urmatoarele modalitati de utilizare a produsului: in fundal, manuire (actorul atinge produsul), expunere implicita (actorul foloseste produsul), garderoba (actorul poarta produsul), verbalizare (actorul mentioneaza produsul) si verbalizare si manuire (actorul mentioneaza si atinge produsul).
25.2 - Verbalizarile nu contin referiri la marca si caracteristicile sale identificabile.
25.3 - Timpul total folosit pentru product placement in productiile independente de televiziune nu poate depasi 2 minute dintr-un total de 30 de minute ale spectacolului.

B) Categorii de produse
Art. 26 - Bauturi alcoolice
26.1 - Publicitatea la bauturile alcoolice nu trebuie sa intre in contrast cu nevoia de a oferi modele de consum care incurajeaza moderatia, corectitudinea si responsabilitatea.
26.2 - Publicitatea trebuie sa evite, in special:
incurajarea consumului necontrolat si exagerat de bauturi alcoolice;
prezentarea unor situatii de atasament nesanatos fata de produs si, in general, dependenta de alcool;
adresarea catre minori sau reprezentarea acestora, chiar si indirect;
asocierea intre consumul de bauturi alcoolice si conducerea autovehiculelor;
convingerea publicului ca faptul de a consuma bauturi alcoolice ar duce la limpezirea mintii si la eficienta fizica sau ca lipsa de consum al acestor produse ar provoca inferioritate fizica si psihica;
prezentarea continutului de alcool al bauturii, ca principal subiect al publicitatii.

Art. 27 - Produse din tutun
Pentru industria tutunului, este valabil un Cod separat (anexa), elaborat si semnat de cele mai importante companii din domeniu. Prevederile acestuia au fost preluate si incluse de RAC in prezentul Cod.

Art. 28 - Produse cosmetice si de igiena personala
28.1 - Publicitatea referitoare la produsele cosmetice si de igiena personala nu trebuie sa il faca pe consumator sa creada ca respectivele produse au alte caracteristici, proprietati si utilizari decat acelea de a fi aplicate pe piele, par, unghii, buze, organe genitale externe, in gura sau pe dinti, cu scopul exclusiv sau principal de a le curata, a le parfuma, a le modifica aspectul sa/sau a le corecta mirosurile si sau ale proteja ori a le mentine in buna stare.
28.2 - Publicitatea poate prezenta aceste produse ca avand caracteristici suplimentare, care previn anumite conditii patologice, cu conditia ca produsele sa contina intr-adevar anumite ingrediente speciale sau sa fie realizate dupa formule deosebite.
28.3 - Sub nici o forma, publicitatea nu trebuie sa ii faca pe consumatori sa creada ca pot inlocui medicamentele, asistenta medicala sau tratamentele terapeutice cu produsele cosmetice sau de igiena personala.

Art. 29 - Produsele dietetice
Publicitatea la produsele dietetice trebuie realizata intr-o maniera care sa nu impinga consumatorul catre o greseala nutritionala si trebuie sa evite referintele la recomandari de natura medicala.

Art. 30 - Produse medicamentoase si tratamente curative
30.1 - Publicitatea pentru produsele medicale si tratamentele medicale pentru care este necesara o prescriptie medicala este interzisa.
30.2 - Publicitatea pentru produsele medicamentoase si tratamentele curative care nu necesita prescriptie medicala (OTC) trebuie sa avertizeze publicul daca produsele contin substante care pot dauna sanatatii si trebuie sa evite:
a sugera ca produsul nu determina efecte secundare sau ca siguranta sau eficacitatea sa se datoreaza faptului ca ar fi un produs natural;
a sugera ca o consultatie medicala sau o interventie chirurgicala nu sunt necesare sau a incita la o eventuala autodiagnosticare gresita;
a se adresa direct minorilor;
a se folosi de recomandarile oamenilor de stiinta, ale profesionistilor in domeniul medical sau ale persoanelor publice, precum si de faptul ca un produs a primit autorizatie de vanzare, sau a face referire la modalitatile de vindecare intr-o maniera necorespunzatoare, inselatoare;
a compara produsul medicamentos cu produse alimentare, cosmetice sau alte produse de consum;
a folosi reprezentari necorespunzatoare, inselatoare sau impresionante ale schimbarilor suferite de corpul uman, cauzate de boli, raniri sau de actiunea unui produs medicamentos.
30.3 - Publicitatea pentru OTC-uri trebuie sa includa frazele de risc recomandate de reglementarile specifice in vigoare.

Art. 31 - Cursuri de instruire si metode de predare sau studiu
Publicitatea legata de cursurile de instruire si metodele de predare sau studiu nu trebuie sa contina promisiuni pentru un loc de munca si nici sa exagereze oportunitatile de angajare sau de salarizare pentru persoanele care urmeaza respectivele cursuri sau adopta metodele propuse.

Art. 32 - Tranzactii financiare si imobiliare
32.1 - Publicitatea menita a solicita sau a promova tranzactiile financiare, imobiliare si, in special, tranzactiile pentru economisirea si investirea in proprietati mobiliare sau imobiliare trebuie sa furnizeze informatii clare si complete pentru a nu induce in eroare publicul, astfel incat cel care percepe mesajul, in pofida eventualei lipse de experienta, sa poata face o alegere in cunostinta de cauza pentru utilizarea propriilor resurse.
32.2 - Prevederile acestui articol se aplica si publicitatii pentru servicii bancare si de asigurari; pentru acestea din urma, daca este cazul, trebuie precizat ca este vorba despre o investitie.

Art. 33 - Pachete de vacante organizate
33.1 - Publicitatea oricarei forme de pachete de vacante organizate trebuie sa ofere informatii complete si corecte, mai ales legate de serviciile incluse in pretul minim de participare.
33.2 - Mesajul trebuie sa puna accent pe sugestia de a analiza cu atentie conditiile de obtinere, de plata si de anulare care sunt trecute in materialele informative sau in formularul de inscriere.

Art. 34 - Jocuri, jucarii si produse educative pentru copii
34.1 - Publicitatea pentru jocuri, jucarii si produse educative pentru copii nu trebuie sa induca in eroare asupra:
naturii, performantelor si dimensiunilor produsului;
gradului de abilitate necesar pentru a folosi produsul;
sumei ce trebuie cheltuita, mai ales cand este vorba despre cumpararea de produse complementare pentru a face produsul sa functioneze.
34.2 - In nici un caz publicitatea nu trebuie sa minimizeze pretul produsului sau sa sugereze ca achizitionarea acestuia este, in mod normal, accesibila bugetului oricarei familii.

CAPITOLUL III - PUBLICITATEA CU CARACTER SOCIAL
Art. 35 - Publicitatea-Apel
35.1 - Mesajele menite sa solicite, direct sau indirect, o contributie voluntara in bani, bunuri sau servicii de orice fel prin initiative destinate sa trezeasca interesul si constiinta publicului fac obiectul acestui Cod.
35.2 - Pentru o intelegere clara si o identificare usoara, mesajele trebuie sa cuprinda numele si adresa anuntatorului, ca si obiectivul social care trebuie atins.
35.3 - Daca publicitatea sociala este legata de o initiativa de promovare comerciala, se va preciza suma sau procentajul destinat scopului social.
35.4 - Promotorii unor asemenea mesaje isi pot exprima liber opiniile, dar trebuie sa specifice clar ca acestea reprezinta propriile pareri si nu fapte verificate.
35.5 - In orice caz, mesajul nu poate:
sa aiba un scop comercial
sa exploateze suferinta umana, aducand astfel atingere demnitatii oamenilor; sa recurga la fapte socante, de natura sa justifice solicitari exagerate sau sa induca sentimente de teama sau anxietate;
sa ii faca pe cei care nu sunt de acord cu apelul sa se simta vinovati sau datori;
sa faca o comparatie directa cu alte campanii sociale;
sa prezinte exagerat gradul si natura problemei sociale pentru care este realizat apelul;
sa supraestimeze valoarea exacta sau potentiala a contributiei populatiei la acea initiativa;
sa ceara bani de la minori.
35.6 - Regulile de mai sus trebuie respectate atat pe scara larga, cat si la nivel de mesaj.

CAPITOLUL IV - IMPLEMENTAREA CODULUI
Art. 36 - Functionarea Comitetului Etic
36.1 - Evaluarea corecta a aplicarii si respectarii Codului de Practica in Publicitate este atributia Comitetului Etic.
36.2 - Comitetul Etic se reuneste ori de cate ori este necesar.
36.3 - Comitetul Etic este compus din 5 membri.
36.4 - Comitetul Etic adopta decizii prin vot majoritar.
36.5 - Votul este deschis.
36.6 - Fiecare membru are dreptul la un vot.
36.7 - Dezbaterile Comitetului Etic sunt strict confidentiale.
36.8 - Membrii Comitetului Etic isi indeplinesc obligatiile in baza propriilor convingeri si nu in baza reprezentarii intereselor membrilor RAC care au acceptat acest Cod.

Art. 37 - Secretariatul
37.1 - Secretariatul RAC deserveste si Comitetul Etic.
37.2 - Secretariatul este reprezentat la reuniunile Comitetului Etic de Secretarul Executiv.
37.3 - Secretariatul este obligat sa pastreze confidentialitatea materialelor, dezbaterilor si votului.

Art. 38 - Initierea si inregistratrea unei sesizari
38.1 - Orice persoana fizica sau juridica sau orice organism de stat poate sesiza RAC.
38.2 - Sesizarile se depun in scris (posta, fax, e-mail) si se inregistreaza la RAC.
38.3 - Sesizarile trebuie sa fie detaliate si argumentate (se recomanda modelul publicat pe site-ul RAC).
38.4 - Secretariatul inregistreaza sesizarile in momentul primirii acestora.
38.5 - In termen de 1 zi lucratoare de la inregistrarea sesizarii:
a) Consiliul Director este informat in legatura cu acest fapt.
b) Este contactata partea vizata de sesizare, careia i se transmit textul sesizarii si documentatia insotitoare si careia i se solicita sa-si precizeze, in termen de 4 zile lucratoare de la data inregistrarii sesizarii, pozitia oficiala in respectivul caz.
c) RAC recomanda solutionarea cazului pe cale amiabila.
38.6 - In situatia in care RAC se autosesizeaza, prin intermediul Consiliului Director, reclamele sunt analizate de catre Comitetul Etic potrivit aceleiasi proceduri.

Art. 39 - Constituirea Comitetului etic
39.1 - In termen de 1 zi lucratoare de la data inregistrarii sesizarii:
a) Secretariatul informeaza Consiliul Director asupra inregistrarii sesizarii;
b) Secretariatul formuleaza o lista a potentialilor membri ai RAC care ar putea intra in componenta Comitetului Etic evitand conflictul de interese, lista pe care o inainteaza, spre aprobare, Consiliului Director.
39.2 - In termen de 2 zile lucratoare de la inregistrarea sesizarii:
a) Consiliul Director valideaza componenta Comitetului Etic (inclusiv prin vot electronic).
b) Membrii Comitetului Etic isi afirma disponibilitatea/indisponibilitatea de a intra in componenta Comitetului Etic respectiv; membrii Comitetului Etic au obligatia morala de a se recuza in cazul unui eventual conflict de interese;
c) Secretariatul obtine aprobarea Consiliului Director referitoare la componenta finala a Comitetului Etic.
d) La cerere, partile pot fi informate asupra componentei Comitetului Etic.
e) Secretariatul transmite sesizarea si intreaga documentatie existenta membrilor Comitetului Etic si numai acestora.
f) Se stabileste data reuniunii Comitetului Etic, care nu poate depasi 6 zile lucratoare de la data inregistrarii sesizarii;

Art. 40 - Documentarea cazurilor
40.1 - In termen de 1 zi lucratoare de la data inregistrarii sesizarii Secretariatul contacteaza partea vizata de sesizare, careia ii transmite textul sesizarii si documentatia primite si careia ii solicita pozitia oficiala in legatura cu sesizarea respectiva, in termen de 4 zile lucratoare de la data inregistrarii sesizarii.
40.2 - In termen de 4 zile lucratoare de la data inregistrarii sesizarii, Secretariatul transmite membrilor Comitetului Etic pozitia oficiala a partii vizate de sesizare.
40.3 - Daca este necesara culegerea de dovezi suplimentare, Comitetul Etic se va adresa Secretariatului, care va actiona imediat si fara formalitati pentru obtinerea de dovezi si documente suplimentare. O data aceasta operatie realizata, Secretariatul va pune materialul la dispozitia Comitetului Etic.
40.4 - In orice moment, Comitetul Etic poate solicita anuntatorului documente de natura sa sustina veridicitatea datelor, descrierilor, declaratiilor, ilustratiilor si testimonialelor dintr-o reclama. Anuntatorul va pune la dispozitia RAC informatia si documentele solicitate in termenul prevazut la punctul 2.
40.5 - Membrii Comitetului Etic primesc intreaga documentatie existenta referitoare la speta in cauza si au abligatia de a pastra confidentialitatea materialelor, dezbaterilor si votului;
40.6 - a) Comitetul Etic poate apela la persoane de specialitate pentru evaluarea documentelor pe care le analizeaza.
b) Persoana de specialitate solicitata pentru evaluarea documentelor este propusa de Secretariat din lista agreata de toti membrii RAC si validata de Consiliul Director al RAC.
c) La solicitarea Comitetului Etic sau a partilor implicate, partea lezata si partea vizata pot fi audiate si de o persoana de specialitate, independenta de caz, care evalueaza informatiile prezentate, intocmeste un raport pe care-l inainteza Comitetului Etic si participa la reuniunea Comitetului Etic pentru a oferi suport tehnic, fara a avea drept de vot.
d) Persoana de specialitate trebuie sa pastreze confidentialitatea informatiilor obtinute in acesta calitate. Indeplinirea acestei obligatii va fi asigurata prin semnarea unui acord de confidentialitate.

Art. 41 - Sedinta Comitetului Etic
41.1 - In termen de 2 zile lucratoare de la data inregistrarii sesizarii Secretariatul fixeaza data sedintei Comitetului Etic, nu mai tarziu de 6 zile lucratoare de la data inregistrarii sesizarii.
41.2 - In termen de maximum 6 zile lucratoare de la data inregistrarii sesizarii, Secretariatul organizeaza sedinta Comitetului Etic, asigurand prezenta celor cinci membri ai Comitetului Etic si, eventual, a celor doua parti implicate in caz si a persoanelor de specialitate mentionate la art. 37.7 si 37.12.
41.3 - In termen de maximum 6 zile lucratoare de la data inregistrarii sesizarii, se reuneste Comitetul Etic.
41.4 - a) La sedinta Comitetului Etic sunt prezenti membrii Comitetului Etic aprobati de Consiliul Director RAC si Secretarul Executiv RAC.
b) In cazul in care s-a solicitat unei persoane de specialitate evaluarea documentatiei, conform Art.40.6 c), aceasta poate fi invitata la sedinta Comitetului Etic pentru a expune raportul intocmit. Aceasta nu participa la dezbaterile Comitetului Etic.
c) In cazul audierii partilor de catre Comitetul Etic, reprezentantii acestora sunt invitati pe rand sa-si expuna argumentatia. Ei nu participa la dezbaterile Comitetului Etic.
d) De asemenea la sedinta comitetului etic poate participa orice alta persoana solicitata de Comitetul Etic cu conditia respectarii confidentialitatii sedintei si a neparticiparii la momentul votarii/luarii deciziei.

Art. 42 - Decizia Comitetului Etic
42.1 - a) La 1 zi lucratoare dupa adoptarea deciziei de catre Comitetului Etic, Secretariatul transmite in scris decizia Comitetului Etic celor doua parti implicate.
b) Atunci cand decizia stabileste ca publicitatea contravine regulilor Codului, Comitetul Etic invita partea vizata sa ia masuri pentru ca reclama sa respecte prevederile prezentului Cod.
c) In rezumatul deciziei Comitetului Etic, pot fi furnizate, daca este necesar, informatii asupra aspectelor care au condus la respectiva decizie.
42.2 - In termen de 7 zile lucratoare de la data inregistrarii sesizarii, Secretariatul transmite decizia Comitetului Etic, daca este cazul, Consiliului National al Audiovizualului (CNA).
42.3 - a) Deciziile Comitetului Etic trebuie sa contina urmatoarele informatii:
Sursa sesizarii;
Obiectul sesizarii;
Data inregistrarii;
Structura care analizeaza sesizarea (Comitetul Etic);
Data intrunirii Comitetului Etic;
Decizia Comitetului Etic;
Baza de evaluare a deciziei (inclusiv textul din Codul de Practica in Publicitate care a fost incalcat);
Explicatii suplimentare (aspecte care au condus la respectiva decizie);
Pentru membrii RAC, decizia contine termenul de implementare, a deciziei, respectiv 5 zile lucratoare de la data comunicarii deciziei.
b) Termenul de implementare de urgenta: Comitetul Etic poate solicita implementarea de urgenta a deciziei sale - in mai putin de 5 zile lucratoare de la data comunicarii deciziei - atunci cand prejudiciile aduse de respectiva publicitate consumatorilor sunt majore.
c) Consiliul Director poate prelungi termenul de implementare de urgenta la solicitarea partii vizate de decizia Comitetului Etic si numai din motive de natura logistica.
42.4 - In cazul unei solutionari pe cale amiabila, initiatorul sesizarii informeaza RAC in scris asupra stingerii cazului.
42.5 - Partile implicate nu pot folosi deciziile Comitetului Etic in scop publicitar.
42.6 - Secretariatul va indosaria si arhiva la sediul RAC deciziile Comitetului Etic, insotite de intreaga documentatie existenta.
42.7 - Secretariatul asigura transmiterea, la cerere si cu aprobarea Consiliului Director, a comunicatelor de presa referitoare la cazurile analizate de Comitetul Etic.

Art.43
(1) Termenele mentionate la acest capitol pot fi modificate cu acordul partilor implicate.
(2) In cazul in care sesizarea a fost depusa si la alte autoritati, Secretariatul ii va informa pe reprezentantii acestora in legatura cu prelungirea termenelor.

CAPITOLUL V - DIVERSE
Art. 44. Codul devine subiect al modificarilor la recomandarea membrilor, cu aprobarea Adunarii Generale si, in principiu, la intervale de cel putin 2 ani.

Art. 45. Comitetul Tehnic al RAC supravegheaza procedurile de modificare a Codului si elaboreaza forma finala a acestuia, coroborand toate eventualele sugestii de modificare aprobate de Adunarea Generala a RAC.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Sectiune



Branded


Related