Iuliu Duma (B R A N Z A S): Logo-ul s-a scuturat de multe din particulele din jurul sau si se prezinta mai solitar, mai clar si mai stapan pe sine

Iuliu Duma (B R A N Z A S): Logo-ul s-a scuturat de multe din particulele din jurul sau si se prezinta mai solitar, mai clar si mai stapan pe sine

Simplificarea de azi castiga claritate, dar risca sa piarda din esenta, spune Iuliu Duma (Designer B R A N Z A S Consultanti si designeri). Tocmai de aceea, pastreaza nostalgia logo-urilor romantice din trecut, care aveau un grad mai mare de particularizare. El crede ca logo-urile ultimilor 10 ani spun despre noi “Ca suntem din ce in ce mai reci, mai seriosi, mai tehnici, mai materialisti si mai insensibili. Dar si ca, pe alocuri, exista culoare, viata, optimism si buna-dispozitie”.

 

Menirea logo-ului in noua epoca a publicitatii

Nu cred ca noile redefiniri din publicitate au schimbat in vreun fel rolul logo-ului. Acesta este elementul central al identitatii vizuale a unei companii, a unui produs sau eveniment. Rolul sau ramane cel de a semnaliza prezenta in vreun fel a entitatii pe care o reprezinta.

Ce s-a schimbat este felul si anturajul in care apare in diverse medii. Eu as spune ca se simtea nevoia unei prezente mai clare, mai evidente si mai putin alterate de alte elemente vizuale. Logo-ul s-a scuturat de multe din particulele din jurul sau si se prezinta mai solitar, mai clar si mai stapan pe sine.

 

Ce logo-uri din trecut ai reinvia

As reinvia mai mult stilul logo-urilor din trecut, calibrat desigur la realitatea din ziua de azi. Mai demult logo-urile erau mai romantice, mai expresive si aveau un grad mult mai mare de particularizare decat il au logo-urile create in prezent.

Azi se merge mult pe o simplificare si pe o curatare profunda a formei, pe o renuntare la simboluri si implicit pe o preferinta pentru logotipuri. Este adevarat ca se castiga momentan la capitolul claritate si impact imediat, dar poate ca in timp se pierde din esenta. Insa probabil ca aceasta este strategia brandurilor respective, cu avantajele si cu riscurile aferente asumate.

In trecut logo-ul era ca floarea de la reverul unui frac sau batista colorata la buzunarul de la piept al unui costum elegant, daca e sa privim in ansamblu orice material publicitar sau identitar. Letea, Electrecord, editurile Ion Creanga sau Albatros erau foarte sugestive. Universiada din 2021 am vazut ca a reinviat logo-ul din 1981. Cred ca o privire scurta aruncata asupra creatiilor retro trezeste nostalgii placute privitorului si poate constitui un bogat izvor de inspiratie.

 

Branduri cu logo-uri mai bune in trecut decat in prezent

Nu cred ca se pune problema atat de transant. In general, logo-ul din prezent este urmarea unei strategii de brand, strategie care are la baza considerente de ordin economic.

O schimbare de logo este impusa de schimbarile produse in activitatea entitatii respective, iar directia in care o ia forma unui logo poate fi perfect justificata. Daca nu se tine cont de aceste aspecte, se poate face o comparatie intre un logo vechi si unul nou, dar doar estetica sau simbolica.

Mie-mi placea mai mult logo-urile vechi ale Dacia, Ursus sau Plafar. Erau mai “faine”, mai pline de personalitate. Acum sunt mai corporatiste, mai reci, mai sobre, rezultat al unei evolutii intr-o anumita directie care, din cat stiu eu e una buna din punct de vedere economic.

Din afara, Logitech, Facebook, Publicis sau Seagate erau mai interesante inainte de redesenare sau de rebranding. Dar, din nou, schimbarile probabil sunt acoperite din punct de vedere strategic.

 

Cand se redeseneaza un logo

Un logo se redeseneaza atunci cand brandul pe care il reprezinta se schimba suficient de mult astfel incat acesta sa nu il mai reprezinte corect. Schimbarea vine din interior si apare ca o necesitate de acordare a identitatii vizuale la noile realitati.

Poate fi vorba de un face-lift, de o redesenare sau de o schimbare totala, dar de oricare varianta ar fi vorba, aceasta trebuie sa aiba acoperire reala.

Schimbarea doar de costum sau de ambalaj in timp ce interiorul ramane acelasi e mai mult o smecherie care poate tine, dar nu mult. Consumatorul va sesiza si va taxa la sange.

 

Cel mai important lucru intr-o remodelare de logo

E vorba de un nucleu de informatii si trairi, format din brief, documentare, idei creative si acel “ceva” care aparent nu are legatura cu subiectul. O poza, un film, o melodie, o frunza.

Toate acestea influenteaza procesul de creatie de la primele schite pana la varianta finala, desigur in proportii si cu intensitati diferite. Rezultatul trebuie sa fie intotdeauna conform cu brieful, original, actual si cu valabilitate in timp.

 

Trendul retro

Cred ca prin anii 90, iar motivul este nostalgia dupa obiecte si experiente din trecutul apropiat. Chrysler PT Cruiser, linia Originals de la Adidas sau espressorul Francis Francis X1 de la Illy sunt exemple care ofera amatorilor o doza mai mare sau mai mica de amintire pe cm2.

 

Retro in design: pros & cons

Paradoxal, in peisajul de design al vremii, curentul retro vine cu ceva nou, care iese clar in evidenta. In unele cazuri, o picatura retro intr-o mare moderna duce la rezultate spectaculoase si la senzatii aparte.

Este cazul super-automobilelor burdusite de tehnologie si materiale care mai de care mai moderne, dar care au in consola un un ceas analog. Sau la smartwatch-urile care au fete cu aceleasi nemuritoare cadrane analoage.

O revenire la elemente retro poate duce la o reinterpretare a formelor, la o perfectionare a lor, la o evolutie spre altceva. Exagerarea sau abuzul duce insa la respingere. Tradeaza lipsa de imaginatie sau o proasta intelegere a fenomenului.

 

Ce elemente retro nu mai suporti la nivel vizual

Vrejurile si fundalurile tip raze de soare.

 

Cat de mult e legat un logo de epoca lui

Atat cat vrea compania sau produsul sau evenimentul sa fie legat de epoca lui. Logo-urile firmelor producatoare de automobile se schimba cam la 5-10-20 de ani si se vede clar in evolutia lor stilul de design al vremurilor respective.

Pe de alta parte, logo-ul Coca-Cola e aproape neschimbat de la inceputul secolului trecut. In timp ce MTV sau Google au variante noi in fiecare zi.

 

Ce spun logo-urile ultimilor 10 ani despre epoca in care traim

Ca suntem din ce in ce mai reci, mai seriosi, mai tehnici, mai materialisti si mai insensibili. Dar si ca, pe alocuri, exista culoare, viata, optimism si buna-dispozitie.

 

Cata nevoie mai au brandurile de logo-uri

Cred ca mai mult ca oricand. Piata este tot mai complexa, bataliile intre branduri tot mai dure, consumatorii tot mai educati, mai atenti si mai pretentiosi. Un logo bun, stabil, care are marja de evolutie si care e si placut ochiului va ajuta mult la consolidarea pozitiei brandului pe piata.

Brandul nu se rezuma la logo, dar isi face prezenta simtita cu toate dimensiunile lui prin intermediul logo-ului. Gandeste-te la toate senzatiile, gandurile si experientele pe care le incerci la simpla vedere a unui mar muscat.

 

Cum vor supravietui logo-urile in viitor

Depinde de brand. Apoi de piata si de trenduri. Si apoi de alti multi factori mai mici sau mai mari. E folositor sa constientizezi directia, oricare ar fi aceasta, in care se indreapta lucrurile, dar important e cum rezonezi cu aceasta.

Ca lucrezi in trend sau impotriva trendului, conteaza ca produsul care rezulta sa spuna povestea pe care o are de spus. Frumos si fara echivoc.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related