Lehel Mor Mako (AMPRO Design): Un logo urat poate fi cel mai frumos daca este logo-ul nostru

Lehel Mor Mako (AMPRO Design): Un logo urat poate fi cel mai frumos daca este logo-ul nostru

Si pentru a explica aceasta sentinta, Lehel Mor Mako (Graphic & Brand Designer, AMPRO Design) se intoarce la maestrii. La Paul Rand, mai exact, care spunea ca este mai important ce simbolizeaza un logo decat cum arata. Si apoi la Saul Bass si logo-urile lui, care au reusit sa supravietuiasca 30 de ani. In Romania, Lehel se intoarce pana la ARO si Dacia, in epoca de aur a minimalismului.

 

Menirea logo-ului in noua epoca a publicitatii

Eu cred ca logo-ul ramane ceea ce a fost intotdeauna, indiferent de noile redefiniri din publicitate. La fel si menirea lui ramane aceeasi, la fel de importanta, si anume sa ajute la remarcarea companiei, serviciului sau chiar a produsului in forma sa cea mai simpla.

Are rolul de identificare pe care oamenii o asociaza cu un brand. Un logo nu trebuie sa spuna neaparat cu ce se ocupa compania respectiva sau ce face ea, ci mai degraba sa arate “cine sunt ei”!

Paul Rand zicea ca este mai important ce simbolizeaza un logo decat cum arata. Un logo urat poate fi cel mai frumos daca este logo-ul nostru.

 

Ce logo-uri din trecut ai reinvia?

Daca ar fi posibil asa ceva as reinvia mai multe creatii ale lui Saul Bass, printre care BELL, care a devenit mai tarziu AT&T, UNITED sau Rockwell International, pentru ca aceste logo-uri sunt aproape de stilul care imi place si care ma reprezinta.

Sunt foarte simple din punct de vedere grafic, totodata au un stil de durata care si astazi ar face fata cerintelor. Se stie ca durata medie de viata a unui logo creat de Saul Bass este de 34 de ani. Cine nu-si doreste sa-si vada creatia neschimbata timp de peste 3 decenii?

                          

 

Un alt logo ar fi NeXT, creat de Paul Rand. NeXT a fost o companie infiintata de Steve Jobs. Acesta a apelat la profesorul de la Yale pentru crearea unui logo, contra unei sume exorbitante de 100.000 de dolari (plata consimtita de IBM). Paul Rand a revenit dupa doua luni cu o varianta si cu o explicatie intr-o brosura in care detalia fiecare aspect a logo-ului.

As reinvia acest logo pentru a arata ca un logo este mai mult decat credem noi, poate aduce prestigiu unei companii chiar daca acesta inca nu are clienti sau produse si ca un logo poate fi la fel de important ca o campanie publicitara.

Steve Jobs povestea:

“I asked him if he would come up with a few options, and he said, ‘No, I will solve your problem for you and you will pay me. You don’t have to use the solution. If you want options go talk to other people.”

Cateva exemple cu logo-uri autohtone pe care mi-ar placea sa le vad renascute sunt acele simboluri din copilarie pe care le intalneam zilnic: Electrecord, ARO, Clujana, Editura Kriterion. Pe acea vreme nu existau Illustrator sau Photoshop, minimalismul isi traia “epoca de aur”. Linii simple, forme abstracte, dar usor de inteles sau o pata de culoare caracterizau simplitatea prin care erau concepute siglele.

                                     

 

Branduri cu logo-uri mai bune in trecut decat in prezent

Sunt multe, dar cred ca asta depinde si de opinia fiecaruia. Mie, poate, imi pare mai bun logo-ul vechi de la Pepsi decat cel actual, pe cand altii pot avea opinia opusa. A fost mult timp subiectul unor dezbateri, dar cred ca atunci cand un brand atat de cunoscut trece printr-o schimbare si isi redeseneaza logo-ul, este inevitabil sa nu fie “dezbatut” un pic.

Un alt exemplu ar fi Xerox. Din 1968 pana in 2004 cred ca a avut variante mai bune decat cel din prezent. Cred ca logo-ul curent este “victima” web-ului 2.0, trend de prin 2004-2006, cand au aparut efecte pe simboluri, gloss, gradient, in incercarea de a le face cat mai 3D. Erau putine creatii noi pe acea vreme cu flat color si minimalism. Este un trend care mai tine si astazi, dar intr-o forma mai simpla si mai curata. 

Un exemplu de brand din Romania care a avut logo mai bun in trecut decat astazi ar fi DACIA; chiar daca nici logo-ul vechi nu a fost cel mai potrivit, era, oricum, mai bun decat deschizatorul de bere care tine acum loc de logo. Este o parere personala, nu inseamna ca trebuie sa fie de acord toata lumea cu mine.

 

Cand se redeseneaza un logo

De obicei, atunci cand o companie isi reimprospateaza imaginea in urma unor schimbari in cadrul firmei sau in piata - adica trece printr-un proces de rebranding - se redeseneaza si logo-ul. Acest pas nu este obligatoriu, dar, atunci cand se face, se tine cont de ceea ce se doreste a obtine prin acel rebranding.

Un exemplu “proaspat” ar fi logo-ul Google. Google a inceput procesul de rebranding de ceva vreme. In urma deciziei de a infiinta o companie umbrela - numita Alphabet - care sa contina mai multe companii printre care si Google, logo-ul Google a trebuit adus in acelasi camp vizual cu compania mama, Alphabet.

 

Cel mai important lucru la o "operatie" de logo

Am lucrat la mai multe remodelari de logo. In primul rand, tin seama de cerintele clientului, atunci cand acesta stie ce vrea si a facut cercetari sau studii de piata pentru a vedea pana la ce nivel se poate schimba la fata organizatia lui. Tin seama si de tendintele din design, dar adevarul este ca e bine daca evitam moda, pentru ca trece.

Nu vrem sa obligam clientul sa si schimbe logo-ul la fiecare trend care tocmai face furori printre hipsteri. Daca, totusi, se cere o schimbare mai radicala a logo-ului, este bine sa pastram anumite aspecte, forme, culori din vechea identitate, pentru a pastra esenta brandului. E bine ca logo-ul sa fie recunoscut de catre consumatorul fidel si dupa rebranding.

 

Trendul retro

Retro-ul cred ca a fost prezent intotdeauna. Mai mult sau mai putin, ne inspiram si din trecut, preluam elemente retro, le adaptam cerintelor, remodelam si recoloram asa cum credem noi ca e mai bine.

Unul dintre motive pentru care se foloseste stilul retro in design, cred eu, este faptul ca, asa cum si in moda, din cand in cand, revin influente din trecut, tot asa si in graphic design.

 

Ce elemente retro nu mai suporti la nivel vizual

Daca e frumos executat, e placut ochiului si sufletului. Nu imi vine nimic in minte care nu mi-ar placea. Eventual, cateva fonturi care au fost “molestate” si uzate la greu. In schimb, nu suport daca se exagereaza, daca se foloseste foarte mult un element.

 

Cat de mult e legat un logo de epoca lui

Este foarte interesant sa vezi cum au evoluat logo-urile, cum s-au adaptat cerintelor de pe piata si chiar evolutiei tehnologiei. Candva, un logo trebuia sa funtioneze doar pe cateva medii; astazi, cand avem internet, televizor, telefoane inteligente, tablete, smartwatch-uri, trebuie luate in considerare si acestea, sa arate bine si printat, dar si pe un ecran mic de telefon.

 

Cata nevoie mai au brandurile de logo-uri?

Mult! La fel ca o persoana care are nevoie de un nume si de o fata, la fel si un brand are nevoie de un logo, ca sa poate fi identificat. Poti fi un designer de succes daca lumea nu-ti cunoaste si numele? In cel mai bun caz o sa fii doar ceva de genul “aaah, ala, care mai face si design”. 

 

Cum vor supravietui logo-urile in viitor

Atata timp cat un logo a fost creat sa functioneze pe toate mediile, cred ca acesta va supravietui usor. O schimbare notabila prin care deja trec logo-urile este animatia.

Logo-urile animate nu sunt o noutate, Moving Brands, Google si altii o practica de ceva ani. Dar cred ca pe viitor vor fi si mai des intalnite. Tehnologia cu tabletele, telefoanele si internetul ne capteaza tot mai mult atentia si, de aceea, un logo animat nu va fi o nouatate ci un “must have”.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


AMPRO

Infiintata in 2005, AMPRO este cea mai premiata agentie de strategie si design de brand din Romania, care ofera o gama completa de servicii de branding. Obiectivul AMPRO este sa ajute produsele clientilor sa fie... vezi detalii »

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related