David Stroe, designer cu 19 ani experienta si cu destul de multe nume pe lista sa, desface pentru noi capacul cutiei cu amintiri. Nu poate vorbi doar despre logo-uri, pentru ca ele sunt legate intrinsec de brandurile copilariei: Dacia, sucul Ci-co sau Brifcor, bomboanele Mentosan sau CIP, Gumela, laptele de corp Doina (viu si azi), sticluta de iaurt, bateriile Elba, napolitana Eugenia, ciocolata Kandia, magazinul Unirea, PECO.
De ce ne intoarcem mereu la trecut pentru a cauta inspiratie? “Suprasaturatia impune o schimbare; in timp lucrurile raman fara suficient impact si inspiratia vine cel mai usor din emotiile si amintirile copilariei”, spune el.
Menirea logo-ului in noua epoca a publicitatii
De cativa ani asistam la o explozie a numarului de servicii si produse care au nevoie de o identitate. Idei noi de afaceri apar tot mai des, sustinute mai cu seama de mediul digital (Kickstarter, smartphone etc.) In mod firesc, apar tendinte si curente vizuale si nu numai.
Majoritatea antreprenorilor tind spre imitatie si actioneaza „dupa ureche". In contextul asta, rolul unui logo (si a unei identitati, in general) ramane acelasi: sa iasa in evidenta si sa-ti spuna o poveste memorabila. Din punctul meu de vedere, un logo bun nu poate fi altceva decat esenta unei povesti bine gandite.
Ce logo-uri din trecut ai reinvia
Mi-e greu sa separ un logo de brandul sau. Un brand e ca o cutie cu amintiri, pe capacul careia e lipit logo-ul; dar fara bucuriile si amintirile pe care le regasesti in interiorul ei, logo-ul n-ar avea nicio semnificatie. Din acest motiv, brandurile romanesti ale copilariei mele au cel mai mare impact.
Dacia, sucul Ci-co sau Brifcor, bomboanele Mentosan sau CIP, Gumela, laptele de corp Doina (viu si azi), sticluta de iaurt, bateriile Elba, napolitana Eugenia, ciocolata Kandia, magazinul Unirea sau chiar brand-ul PECO sunt cateva dintre cutiile cu amintiri pe care le-as vrea redeschise.
Branduri cu logo-uri mai bune in trecut decat in prezent
La fel ca si in cazul mancarii, de exemplu, acest „mai bun" cere o definire mai clara. „Mai gustos" sau „mai sanatos"? Mai eficient la raft, sau... mai de bun gust? Cred ca Dero, Dacia sau Eugenia ar beneficia de o privire mai atenta spre trecutul lor vizual.
De la altii mi-am adus aminte de Africana de acum 30 de ani. Esecurile de rebranding vizual ale UPS, Kraft foods, Microsoft, Yahoo!, Xerox, American Airlines, Gap sau AT&T banuiesc ca sunt suficiente :-)
Cand se redeseneaza un logo
Cand ai de rezolvat o problema de business. In general, un redesign de logo nu vine singur. Sau ar fi bine sa nu vina singur. De obicei, problema ce se vrea rezolvata tine de vanzari.
Asta implica o multime de factori, de la comunicare la concurenta, de la pozitionare la calitatea produsului / serviciului sau aspecte logistice sau chiar de resursa umana.
O schimbare vizuala marcheaza o schimbare in alt plan pentru brandul in cauza. Nu neaparat una vizibila imediat: Google si-a schimbat logo-ul zilele trecute pentru ca au evoluat si s-au schimbat suficient de mult incat sa nu mai fie in acelasi ton.
Cel mai important lucru de care tii seama?
Am avut ocazia sa trec prin cateva procese de remodelari. Este important sa pornesti de la o problema la care solutia poate fi o repozitionare vizuala. Problema devine conceptul.
Astfel orice decizie are un scop, o finalitate. In general, rolul redesignului e sa faca apel la cultura vizuala a publicului tau tinta. Asta implica un studiu atent si suficiente „teste" prin care incerci sa reduci subiectivismul caruia inevitabil ii cazi prada (nu numai ca designer).
Culorile isi au impactul si semnificatia lor. Corpul de litera este esential pentru definirea personalitatii. Pentru un ambalaj e vital sa tii cont de produsele concurente alaturi de care te afli pe raft. Pentru un serviciu sau produs digital e important sa tii pasul cu tehnologia actuala si eventual sa reflecti asta in teritoriul vizual, dar poate si in logo.
Trendul retro
La fel ca si in moda, in cultura vizuala exista o rotatie permanenta a trendurilor. Ceea ce e retro pentru noi astazi, a fost retro in anii 70–80 cand au revenit pe alocuri influentele perioadei interbelice etc. Suprasaturatia impune o schimbare; in timp lucrurile raman fara suficient impact si inspiratia vine cel mai usor din emotiile si amintirile copilariei.
In acelasi timp, cred ca accesul facil si tot mai raspandit la instrumente creative (editori grafici, fotografie, tehnici de imprimare etc.) aduce cu sine un curent retro—acum 50 de ani, designerii lucrau cu aceleasi instrumente cu care poti lucra si tu in apartamentul sau garajul propriu.
Retro in design: pro & cons
Personal cred ca orice reinterpretare a trecutului este un pas inainte si nu poate avea riscuri, in sine, ci doar legate de designer. Cred ca retro inseamna simplitate si esential.
Un designer bun isi extinde capacitatea de a oscila inspirational in timp, intre trecut si viitor. La inceput privesti 2-3 ani in urma, pentru ca mai mult nu intelegi. Gandesti poate cateva luni in viitor, pentru ca mai mult nu poti cuprinde. Dupa 20 de ani de munca, aceasta perioada se extinde. Te inspiri din Grecia antica si gandesti creatia ta pentru urmatorii 5-10 ani.
La fel ca si in muzica, sau in arta, in general, estetica apreciata acum 100 de ani pastreaza aceleasi principii pentru care poate fi apreciata si astazi. Uneltele vechi impun limite, iar limitele impun creativitate. Cu rabdare, atat creatorul cat si consumatorul ajung sa aprecieze aproximativ aceleasi valori apreciate de antemergatorii lor.
Ce elemente retro nu mai suporti la nivel vizual
Chiar daca nu sunt caracteristici strict retro: kitsch-ul, aglomeratia de elemente vizuale, lipsa atentiei la detalii si lipsa unui scop autentic (altul in afara de cel financiar) imi par cele mai deranjante.
Cat de mult e legat un logo de epoca lui
Cred ca intr-o proportie majoritara. Logo-ul face totusi legatura intre brand si consumator, in acel moment al existentei sale. Inevitabil aceasta punte vorbeste despre tendintele si limitele perioadei respective.
Ce spun logo-urile ultimilor 10 ani despre epoca in care traim
Ca oriunde ne-am afla in lume, in continuare invatam din mers, ca ne grabim prea des, ca punem accent pe valoarea materiala si ca deseori ignoram esenta, valoarea autentica. Ca vrem sa fim unici si originali dar tindem sa definim asta intr-un singur cuvant: diferit. Ca nu ne place sa credem ca putem sti mai multe si ca asta ne-ar ajuta. Si, bineinteles, ca avem un potential creativ enorm, dar un drum lung de parcurs.
Cata nevoie mai au brandurile de logo-uri
Cat timp creierul uman proceseaza 70% informatie vizuala, nevoia unui reper vizual ramane importanta. Totusi, acest reper nu trebuie sa fie un singur simbol, un logo. O colectie de elemente vizuale (numita teritoriu vizual) poate ajuta un brand la fel de bine, daca nu chiar mai mult, mai cu seama daca iti spune o poveste.
Cum vor supravietui logo-urile in viitor
In urmatorii 5 ani, e posibil sa apara trenduri ce implica medii mixte si tehnologii mai noi: animatii, personalizari si modificari contextuale, etc. Dinamism, in general.
In linii mari nu cred ca lucrurile se vor schimba vizibil pe acest plan, asa cum nu s-au schimbat, realmente, nici in ultimele decenii. Probabil logo-urile vor oscila in continuare intre perioade cu detalii abundente oferite de noile tehnologii si minimalism, simplitate si utilitate.