Sambata dimineata, ii trimit un link lui Alin Tamasan, care este freelance graphic designer. Nu ma asteptam sa il starnesc dupa cum urmeaza.
“Conversation started Saturday
Alexandra Badicioiu Matei: Check out @scott_kerr's Tweet:
Alin Tamasan: Probabil de asta cautam more elaborate designed stuff in alte medii. Ce nu vad oamenii e ca astea nu sunt un-designed. Logitech e chiar cool si distinct in peisaj.
Pana la urma, companiile astea ofera doar unelte. Computere, servicii tech. Lenovo avea un logo urat de-a dreptul. Fontul era un sans umanist italicizat fortat si in care niste nedesigneri au modificat e-ul intr-un mod infiorator, fara pic de respect pentru fontul respectiv.
Nu avea nimic de tehnologie in el, poate taietura aia agresiva in e sa fi fost singurul hint. O chinezarie. Iar la logitech simbolul tipa ca e din 90’, iar type-ul era un sans mult prea subtire sa il poti citi ca logo in ad-uri. Cred ca si pe produse aveau probleme cu el.
Sa vedem daca Logitech si Lenovo vor oferi de-acum acelasi timp de gandire si cand fac produse. E simplu sa te inspiri de la altii ca logo, dar mai trebuie sa livrezi si produse in acelasi spirit. Poate acum vor urma un approach mai Apple si vor avea game foarte mici, dar bine facute. Asta imi promite mie abordarea asta.
Daca nu, inseamna ca e doar “lipstick on a gorrilla”.
Ce ma enerveaza la toate aceste commenturi de genul “my son could do that bla bla” e ca oamenii nu gandesc, nu vor sa gandeasca. Acum toti fac misto de logo-ul Verizon. Oh, ce simplu, pai si eu pot. Fa daca poti. Ia vezi daca poti sa vinzi. Acolo e bataia. Sau Orange. E doar un patrat. Asa, si? Smecher e sistemul de identitate cu totul - super clar si concis manualul lor, la fel se aplica in toate tarile.
Refuzand sa intelegi business-ul respectiv si motivele care duc la orice schimbari iti inchizi singur mintea si te umpli de frustrari in loc sa zici wow, s-a facut si asta, cool. De ce ma tot chinui cu bullshituri de modificat si taiat fonturi aiurea in loc sa aleg exact ce trebuie pentru fiecare proiect? Ca de fapt nu stiu ce trebuie. Citeam ca Google are acum un logo mult mai eficient ca marime in bytes. E un punct important pentru unii ce traiesc din net.
Uite ce repede te uita toti cand nu mai esti relevant. Asta inseamna sa activezi in piata de tehnologie:
Aici poti sa vezi cum gandesc cei care schimba lucrurile cu adevarat. Nu comentatori de pe Twitter:
Conversatia a mai continut si cateva indemnuri de ale mele de a-l face sa continue disertatia pe aceasta tema, dar le-am scos la montaj, pentru a pastra ideea.
In fine, dupa toate acestea, Alin ne-a raspuns si la intrebarile despre menirea logo-ului in noua epoca a publicitatii si motivele pentru care trendul retro castiga teren in design.
Menirea logo-ului in noua epoca a publicitatii
Menirea logo-ului nu s-a schimbat. Este in continuare simbolul in care se incarca toate perceptiile consumatorilor despre o companie, serviciu, produs. Traind insa tot mai mult in zona digitala e nevoie ca logo-ul sa functioneze bine si in acest mediu. E si unul din motivele pentru care publicul de azi e mult mai educat vizual.
Ce logo-uri din trecut ai reinvia
Nu sunt nostalgic dupa logo-uri. Inteleg nevoia de schimbare si de a fi actual. Daca ne uitam la istoria simbolurilor mai multor branduri cunoscute vedem ca lucrurile devin mai bune, mai clare, mai simple, mai iconice in majoritatea cazurilor.
Branduri cu logo-uri mai bune in trecut decat in prezent
Strict vorbind de simbol, Pepsi. Cel anterior era clar si usor de reprodus chiar si de un copil. Ce au acum e mult prea sofisticat si confuz. Sau “viermele” NASA, un logo care ar fi si azi la fel de cool si de space-age. Cand eram copil aveam o masca de cosmonaut ruseasca, pe care am mazgalit “viermele” NASA. Asta inseamna un semn memorabil si cu putere vizuala. Cine ar putea desena din cap ce au acum?
Din Romania nu regret niciun logo schimbat. Schimbarea e necesara. Putem recunoaste stilurile de design scandinav sau american cu usurinta. Dar noi suntem in urma, avem nevoie sa recuperam mult, sa ne cautam propriul fel de a vedea lucrurile si de a ne construi o identitate actuala. Nu vorbesc doar de recuperat modele grafice de pe ii.
Cand se redeseneaza un logo
De obicei, logo-ul se schimba cand nu mai corespunde nevoilor sau viziunii companiei. In cazul companiilor decizia ar trebui sa fie de fiecare data strategica. Schimbarea are rolul de a comunica ceva nou despre companie.
Vezi cazul Xerox, unde identitatea noua are rolul de a spune ca Xerox nu mai face doar copiatoare, asociate atat de bine cu X-ul pixelat anterior. E un efort mult prea mare si costisitor sa faci schimbari dupa trenduri.
Insa in cazul produselor, logo-ul se mai schimba si sa tina pasul cu trendurile. Sau sunt produse care pot functiona si cu doua logo-uri diferite. Avem si logo-ul retro Pepsi din anii ’40 serigrafiat pe sticla, dar avem si logo-ul modern high-tech de pe peturi si dozele de aluminiu.
Cel mai important lucru la o "operatie" de logo
Am lucrat multe proiecte de rebranding. In unele logo-ul a fost schimbat radical, in altele a trebuit doar adus in ziua de azi. Cel mai important lucru este sa identifici o idee centrala a brandului si sa construiesti pe ea. Asa obtii ceva durabil.
Trendul retro
Trendul retro este o reactie la consumerism. Vrem sa intelegem cum se produc lucrurile si unde. Stim ca produsele au o durata de viata programata si cautam sa recuperam calitatea lor din trecut, cand se faceau altfel. O percepem ca fiind superioara produselor moderne.
Vrem bicicleta cu cadru de otel facuta ca in anii ’60, nu una din carbon cu tehnologia de azi. Vrem o sa Brooks din otel si piele nituita, nu una Ritchey din plastic si imitatie de piele capsata. Au aparut branduri noi de produse cu design retro. De exemplu gentile Pad&Quill, care arata ca pe vremea bunicilor si promit ca rezista zeci de ani.
Acum vedem o explozie de identitati cu scris de mana personalizat, inspirate din sign painting. Genul asta de design e facut de mana si presupune cunostinte serioase de caligrafie plus foarte multe ore de exercitiu. Cand e facut bine, e un mestesug in sine. Finlandezii vor sa elimine scrisul de mana din programa scolara. Specialistii in caligrafie au un skill pe cale de disparitie. De aceea un scris personalizat se preteaza la identitati care spun mestesug (in engleza, Craft identifica mai bine ceea ce vreau sa spun).
Evident e vorba si de nostalgie. Cand bei Pepsi in sticla mica cu logo-ul din ‘40 recuperezi ceva din vacanta la mare cu parintii de cand erai copil.
Retro in design: pros & cons
In identitate folosesti un look retro daca vrei sa transmiti ca cei din spatele produsului sunt niste artizani.
Ce elemente retro nu mai suporti la nivel vizual
Ma deranjeaza incercarile de a reinvia lucruri comuniste. Nu suport sa vad produse care iau comunismul la misto ca sa imi vanda beri, biscuiti sau salam de 1 mai. Nu suport nici Romarta din acelasi motiv. Nu domnule, nu e nimic de recuperat din perioada aia. Hai sa fim relevanti azi.
Cat de mult e legat un logo de epoca lui
E foarte legat daca vorbim de companii. E greu sa ne imaginam azi gravura cu Newton sub mar ca logo pe un iPad. Un designer bun isi pune problema in a face munca lui cat mai putin dependenta de trenduri pentru a oferi solutii durabile.
Ce spun logo-urile ultimilor 10 ani
Logo-urile din ultimii ani arata ca ne bazam viata tot mai mult pe tehnologie. Stai in gradina si faci streaming din Soundcloud pe boxa Bang&Olusfen conectata prin bluetooth la iphone-ul care are net prin wireless-ul din casa, in timp ce vecinul piloteaza o drona. Inca nu e Black Mirror, dar suntem aproape. In acelasi timp, vedem o intoarcere inspre mestesug.
Cata nevoie mai au brandurile de logo-uri
Au nevoie. Pana si Muji, producator si retailer japonez cunoscut pentru politica sa no-brand, are logo. Se identifica printr-un font si o culoare.
Cum vor supravietui logo-urile in viitor
Va fi intotdeauna nevoie de logo-uri. Vom avea mereu nevoie de niste identificatori clari care sa ne ghideze in alegeri. Expunerea la digital inseamna ca logo-urile se vor simplifica probabil tot mai mult. Uber e un business global care traieste doar pe telefon. La aplicatii, intr-un patratel trebuie sa spui tot.