[Salut, sunt freelancer] Matei Mocanu: Prefer sa lucrez o data la trei luni, dar la un proiect bine platit si de pus pe reel. Financiar, asta se traduce in "azi am bani, maine nu am"

[Salut, sunt freelancer] Matei Mocanu: Prefer sa lucrez o data la trei luni, dar la un proiect bine platit si de pus pe reel. Financiar, asta se traduce in "azi am bani, maine nu am"

La inceputul acestei serii editoriale, ma intrebam peste cati freelanceri care n-au cunoscut traiul de angajat voi da. Doamne si domni, l-am gasit pe primul. E Matei Mocanu, regizor, care spune raspicat ca n-a fost copilul niciunei case de productie; de la bun inceput, a fost pe cont propriu, fara superiori, fara program, fara carte de munca sau asigurari de sanatate.

Suna romantic portretul copilului astuia rebel care a lucrat la definirea unui stil regizoral propriu, pe care sa-l transpuna ca lumea in reel, ca pe baza acestuia din urma sa-l solicite apoi clientii. Si, pare-se, din ce auzim, ca romantismul a devenit realitate.

Jobul cel mai recent - care i s-a oferit din senin - a fost de regizor 2nd unit la spotul unui brand din UK: " In 2 ore de munca relaxata acolo, cu thank yous si welcome si limonada,  am castigat cat nu castig muncind stresat la o reclama romaneasca".

Ce-i drept, daca depasesti imaginea romantica si mergi tot inainte, o sa-ti dai seama ca viata cotidiana a unui artist rebel poate fi grea si secetoasa. Dar, zice Matei, merita si asa.

 

Matei, pe cont propriu

Am fost mereu pe cont propriu. E mai bine asa: fara superiori, fara program, fara carte de munca si asigurari de sanatate. No strings attached, no hidden catch.

N-am fost copilul niciunei case de productie, nu m-a 'crescut' nimeni, nu m-a angajat nimeni pe pile, n-am facut asistenta de regie etc. Sunt, deci, un self-made man, pregatit pentru tribulatiile vietii de freelancer.

Parcursul meu prin publicitate e, oricum, unul superficial.

Printre ambitiile mele profesionale nu se numara regizarea a 30 de spoturi intr-o luna. Prefer sa lucrez o data la trei luni, dar la sun proiect bine platit, si de pus pe reel. Financiar, asta se traduce in "Azi am bani, maine nu am". Asa e viata de artist, azi esti vesel, maine trist.

 

 

Viata de angajat

Am privit-o mereu ca pe o limba straina, non-indo-europeana. Adica nu am inteles-o. Nu ii inteleg pe prietenii mei care au albit prematur, stresati de sefi, meeting-uri, joburi, colegi de munca, team building-uri si alte hamuri din astea invizibile.

 

Ai fi interesat sa-ti formezi o companie de productie proprie?

Dap. Ar produce content online, gif-uri si cinemagraphs. Si multe filmulete hibride, care nu se incadreaza nici la documentare, nici la clipuri video sau reclame, ci sunt, generic vorbind, content pentru branduri si culturi urbane. Content pentru mobile, pentru window displays, cinema, etc.

 

O zi de munca

Ma trezesc la 11-12, ziua. Trag de fiare putin, apoi imi verific mail-urile,  sa vad daca am castigat vreun pitch peste noapte. Daca in inbox intra, in aceeasi zi, mai mult de o propunere de proiect, deduc ca:

1) deadline-ul va fi scurt;
2) au cautat un regizor roman, mai ieftin;
3) casa de productie vrea sa duca neaparat 3 propuneri de regizori, ca asa li s-a cerut si atunci ma invita si pe mine la dans;
4) toti ceilalti regizori sunt in vacanta.

Am o problema cu treatment-urile pentru clienti romani. Poate asta si explica de ce, anul asta, am avut mai multi clienti internationali decat locali.

In Romania, e destul de neplacut sa scrii treatment-uri (cand esti pe shortlist, creativii romani se asteapta sa le revinzi lor spotul, cum fac ei in .ppt la client; daca le dai un treatment pur tehnic, in care le explici cum vei realiza acel spot, cu descrieri de focale si miscari de camera, nu il inteleg si cred ca iti bati joc de ei), ca apoi sa pierzi proiectul pe  alte criterii decat calitatea treatment-ului.

Gen: casa de productie rivala a avut un cost mai mic cu 1.000 de euro. Sau: un creativ de la agentie nu vrea sa lucreze cu tine. Sau: un strain face pana la urma spotul. Sau: nu se mai face. Etc.

Ca sa nu mai zic ca, la noi, te stresezi tu, ca regizor, sa faci un layout frumos in Illustrator, in timp ce, in strainataturi, angajezi un ghost writer care sa ti-l scrie, un designer sa ti-l faca elegant in InDesign. Si le dai si lor 1.000 de dolari. Asta inseamna, de fapt, diviziunea muncii de care tu, ca freeelancer roman, nu beneficiezi.

 

Prejudecati

Ca poti fi platit peste 6 luni de zile, ca esti al nimanui. Ca nu te apara nici casa de productie, nici sindicatul; ca poti sa ii platesti putin, sa ii freci cum vrei tu la montaj, sa le ceri modificari peste modificari neplatite, etc etc.

 

Avantaje si dezavantaje in freelancing

Libertate, spatiu personal, timp pentru proiectele adevarate - scenarii pentru filme. Iar pe partea financiara, ti-am zis, prefer sa fiu catelul flamand fara zgarda la gat, din fabula lui Grigore Alexandrescu. Cand esti arondat unei case de productie, trebuie sa faci si proiecte care nu iti plac, pentru ca e in job profile. Pe cand, ca freelancer, ai mereu libertatea de a alege la ce proiecte te incumeti sau nu.

 

Primul tau proiect ca freelancer

Un filmulet-parodie la Snatch, realizat pentru niste baieti si fete simpatice de la un operator de telefonie mobila. Voiau sa faca un film sa il inscrie la nu stiu ce festival, Teacher's cred? Baieti simpatici, m-au platit 800 de dolari, pusi intr-un plic.

 

Proiectul din care ai invatat cel mai mult

OAMENIIMEI pentru Burn. Pentru ca le-am si produs. Si am invatat ca regia si productia de publicitate sunt doua limbi diferite.

 

Relatia cu clientii

Prefer sa lucrez cu cei care ma cauta pe mine, nu cu cei la poarta carora trebuie sa bat eu, cocotandu-ma pe spatele altor regizori, mai flamanzi de performanta ca mine.

Pentru clienti care mi-au vazut reel-ul, care inteleg ce pot sa aduc in plus pentru brandul lor sau pentru proiectul lor. Care vor ca stilul meu vizual sa se reflecte in produsul lor. Care vor altceva, ceva mai fresh, mai occidental, contemporan, flashy.

De exemplu, saptamana asta incep o serie pentru un brand cool, pentru tineri, care si-a dorit de mai mult timp sa lucreze cu mine. Si acum au posibilitatea sa o faca. Insistenta lor ca eu sa le regizez filmuletele (fara pitch-uri, fara treatment-uri) m-a magulit.

Eu fac un fel de film de autor pentru comerciantii mici si mijlocii :D Nu sunt un executant, un regizor care trage doar dupa partitura storyboard-ului. Ma iei pe mine pentru ca iti place viziunea mea, nu doar pentru ca sunt un regizor mai ieftin decat altii.

 

Cum te promovezi/ cum te prezinti / cum iti atragi clientii?

Nu stiu sa fac new business, dar cred ca daca ma expun bine, ma vor cauta clientii. Sunt tributar crezului Muntele la Mahomed.

Cel mai recent, apropo de cautat, mi-a fost oferit din senin un job de regizor 2nd unit la un spot pentru un brand englezesc, filmat cu o casa de productie din UK. In 2 ore de munca relaxata acolo, cu thank yous si welcome si limonada,  am castigat cat nu castig muncind stresat la o reclama romaneasca.

Asa ca am un inger norocos, cu zambet frumos, care imi mai trimite niste proiecte asa, din senin.

Si mi-am facut un site: mateimocanu.tv  Ma gasiti si pe directoraw.

 

Regizor freelancer, proaspat iesit din facultate

Nu stiu ce sfat sa ii dau. Eventual, sa nu lucreze in televiziune.

 

Ce ai face diferit daca ai lua-o de la cap?

Nimic. As face totul ca si pana acum.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related