Tudor Nastase are peste 10 ani experienta in branding si publicitate. Cam tot de atunci lucreaza in regim freelance. Dar full-time freelancer este de vreo 3 ani si ceva, dupa ce a lucrat in Sister si Rusu+Bortun. Situatia care l-a facut sa porneasca pe cont propriu a fost una punctuala. Un client imposibil i-a alterat perspectiva asupra modului de lucru din agentie in decurs de cateva luni. Cantarind plusuri langa minusuri, Tudor a decis sa nu mai astepte un al doilea client din acelasi registru. Cel mai dificil i-a fost sa-si stabileasca un flow satisfacator al proiectelor.
Pana sa-l cunoastem mai bine, va dau un "stiati ca": Tudor e cel care s-a ocupat de logo-ul SMARK si de cel al Noptii Agentiilor. Pentru referinta, intreg portofoliul lui se dezvolta in tihna aici si pe Behance. Acum pornim la drum:
Agentie > freelancing
Pe scurt, totul s-a intamplat in decursul a cateva luni in care un client imposibil m-a facut sa regandesc cum vad viata in agentie. Retrospectiv din punctul de vedere al unui freelancer - foarte multe ore lucrate pe gratis.
Am lucrat in paralel ca freelancer in timpul liber inca de la inceputul carierei mele in industrie. Dar recunosc ca, odata ce m-am separat complet de un job full-time, a fost putin mai greu. Dinamica proiectelor personale pe care o aveam in momentul plecarii din agentie nu era extraordinara si mi-a luat aproximativ un an pana sa am un flux ok de proiecte.
Cum privesti viata de agentie de cand esti freelancer?
Cu aceiasi ochi. Viata de agentie poate fi foarte frumoasa desi este un camp minat.
Agentia unde ai invatat cel mai mult
Fara doar si poate, in anii petrecuti la Rusu+Bortun Brand Growers am invatat cel mai mult. Coincidenta face ca aici mi-am petrecut anii in care m-am maturizat. De asemenea, o incercare esuata de a ma stabili in Suedia a definitivat procesul asta de maturizare.
In ambele locuri am devenit mai pragmatic. La R+B, pragmatic in design, care pana la urma este despre rezolvarea unor probleme vizuale iar in Suedia, pragmatic in business, unde am invatat importanta fiecarui minut lucrat si a fiecarui client care iti calca pragul.
Ai fi interesat sa-ti formezi o agentie proprie?
Nu. Cred ca as fi un control freak teribil si m-ar uri toti angajatii.
Te-ai intoarce in agentie?
Sunt cu jumatate de picior deja intr-o agentie cu care colaborez zilnic si care imi ofera spatiul pentru activitatea de freelancer. M-as intoarce full-time intr-o agentie. Insa ar trebui sa renunt la orice activitate de freelancing pe care o am. Un lucru cam greu de facut in viitorul apropiat...
O zi la serviciu
Am spatiul meu rezervat intr-o agentie. O zi de munca arata ca ziua oricarui om care merge la serviciu. In functie de numarul de ore pe care trebuie sa le prestez (pentru ei si pentru mine) in ziua respectiva, imi aleg si ora la care ajung acolo.
Prejudecati despre freelanceri
Nu as spune ca exista prejudecati absolute pentru ca majoritatea sunt bazate pe experiente adevarate. De exemplu, clientii spun ca nu suntem punctuali. Nici agentiile nu sunt punctuale, daramite freelancerii.
Avantaje si dezavantaje in freelancing
Sa ai control asupra output-ului creativ. A-ti asuma si a constientiza un compromis cand esti freelancer este mai OK decat a si-l asuma account manager-ul in timp ce creativul tuna si fulgera.
Dupa ani de zile in care am dat estimate de cost mai mult sau mai putin inspirate, m-am decis sa lucrez cu un tarif orar bine pus la punct. De cand lucrez la minut, am devenit mai punctual atat la munca cat si in viata personala.
Un alt avantaj ar fi ca nu mai frecventez retelele de socializare in timpul orelor de lucru.
Cum te promovezi/ cum te prezinti / cum iti atragi clientii?
Singurul meu mijloc de promovare pana in ziua de azi a fost portofoliul meu online si munca depusa pentru fiecare client care duce la recomandari ulterioare.
Freelancer proaspat iesit din facultate
Din experienta mea este vital lucrul in agentie inainte de a porni singur la drum. Asta pentru ca totul se rezuma la abilitatea de a te concentra sa lucrezi sustinut zi de zi.
Daca iti rezervi 35-40 de ore saptamanal creatiei, ai mare sanse sa reusesti fara ajutorul unei agentii. Unii chiar sar peste juniorat in felul asta si devin middle-weight pe cont propriu.
Din fericire, creativitatea este un muschi care creste atata timp cat este lucrat. Specific in design-ul grafic, nivelul tehnic al creatorului este ceva cuantificabil. Practice makes perfect.
Daca ai lua-o de la cap?
M-as face copywriter. Glumesc. Dar, inainte de primul meu job ca junior art director, mi-am petrecut cateva luni prin doua agentii din Bucuresti pe post de intern copywriter.